text_structure.xml 6.47 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do interpelacji pani poseł Jadwigi Wiśniewskiej z dnia 13 czerwca 2007 r., przekazanej przy piśmie pana marszałka z dnia 27 czerwca 2007 r., znak: SPS-024-2876/07, dotyczącej m.in. nieuwzględnienia w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2007-2015 budowy drogi ekspresowej S46 o przebiegu: Włodawa - Lublin - Kraśnik - Kielce - Jędrzejów - Częstochowa - Opole - Nysa - Kłodzko - Kudowa Zdrój, uprzejmie udzielam wyjaśnień w przedmiotowej kwestii.</p>
        <p xml:id="div-2">Na wstępie chciałbym poinformować panią poseł, że projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2007-2015 został opracowany głównie pod kątem maksymalnego wykorzystania unijnych środków finansowych, pochodzących z Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Natomiast proponowane połączenie nie znajduje się w sieci TEN-T, nie jest także elementem sieci dróg ekspresowych w Polsce.</p>
        <p xml:id="div-3">Warunkiem niezbędnym do uruchomienia jakichkolwiek prac studialnych lub planistycznych dotyczących nowych dróg, w tym i drogi ekspresowej S46, jest wykazanie potrzeby istnienia takiej drogi, jej funkcji w sieci drogowej i oszacowanie horyzontu czasowego, od kiedy powinna funkcjonować, by jej budowa była ekonomicznie uzasadniona. Powyższe wykazać ma opracowanie ˝Studium układu dróg szybkiego ruchu w Polsce, układ kierunkowy do 2025 r. wraz z analizą podziału funkcjonalnego sieci drogowej w Polsce˝, którego opracowanie ma zostać ukończone do 31 maja 2008 r.</p>
        <p xml:id="div-4">W świetle powyższego, w ocenie ministerstwa oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, o zasadniczych zmianach w sieci autostrad i dróg ekspresowych w naszym kraju zdecydować należy dopiero po opracowaniu powołanego studium.</p>
        <p xml:id="div-5">Ponadto uprzejmie informuję, że ewentualne zawarcie przedmiotowej trasy w projekcie programu nie oznaczałoby jej natychmiastowej budowy. Rozpoczęcie realizacji inwestycji wymaga bowiem wcześniejszego przygotowania dokumentacji i uzyskania wymaganych przez prawo decyzji, jak również zapewnienia środków finansowych.</p>
        <p xml:id="div-6">Równocześnie chciałbym poinformować panią poseł Jadwigę Wiśniowską, że przebieg drogi S46 został ustalony w Harmonogramie Budowy Autostrad i Dróg Ekspresowych na lata 2007-2013, opracowanym w 2005 r. przez byłe Ministerstwo Infrastruktury i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, a stanowiącym załącznik do Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013. Należy jednakże zauważyć, że przedmiotowy harmonogram przewidywał jedynie prace koncepcyjne dotyczące tej drogi. Natomiast realizacja przedsięwzięcia polegająca na budowie drogi S46 i jego zakończenie zaplanowane zostało na lata 2013-2025.</p>
        <p xml:id="div-7">W związku z powyższym, w mojej opinii, resort transportu nie kwestionuje wcześniejszych ustaleń dotyczących zasadności budowy przedmiotowej drogi S46, czego konsekwencją miałoby być nieuwzględnienie jej w projekcie programu. Należy bowiem zauważyć, iż fakt nieujęcia omawianej drogi w projekcie programu nie stoi w sprzeczności z wcześniejszymi planami jej budowy do roku 2025. Jednakże obecnie, z uwagi na fakt, iż potrzeby w zakresie budowy i modernizacji infrastruktury transportowej wielokrotnie przewyższają wielkość dostępnych środków, nie wszystkie planowane inwestycje drogowe mogą zostać ujęte jako zadania podstawowe w przedmiotowym programie. W tej sytuacji w pierwszej kolejności do realizacji zostały przewidziane najpilniejsze zadania. Równocześnie należy podkreślić, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w miarę udostępniania jej środków finansowych, podejmie działania zmierzające do wybudowania sieci dróg o najwyższym standardzie w możliwie najkrótszych terminach. Proces przygotowania inwestycji jest jednak pracochłonny, długotrwały i pochłania duże nakłady finansowe.</p>
        <p xml:id="div-8">Odnosząc się do pytania pani poseł dotyczącego budowy obwodnicy Częstochowy, uprzejmie informuje, że inwestycją ta planowana jest do realizacji w ciągu autostrady A1 i uwzględniona jest w projekcie budowy autostrady A1 na odcinku Stryków - Pyrzowice. Odcinek ten przewidziany jest do realizacji w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego.</p>
        <p xml:id="div-9">Odnosząc się do poruszonej kwestii związanej z przyznaniem Polsce prawa organizacji mistrzostw Euro 2012, uprzejmie informuję Panią Poseł, że w resorcie został opracowany program rozwoju połączeń drogowych między miastami Euro 2012 oraz połączeń transgranicznych. W projekcie programu zaproponowano jednocześnie przyspieszenie terminów realizacji zadań, które uznano za kluczowe pod kątem budowy sieci dróg w związku z organizacją Euro 2012. Do zadań tych należą odcinki dróg łączące miasta, w których mają odbyć się mecze ME 2012 oraz odcinki przygraniczne.</p>
        <p xml:id="div-10">W projekcie programu zaproponowano również przesunięcie terminów realizacji zadań znajdujących się na liście rezerwowej Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝. W projekcie programu zadania te potraktowano jako uzupełnienie kluczowych ciągów drogowych w kontekście układu sieci dróg Euro 2012.</p>
        <p xml:id="div-11">Ponadto chciałbym poinformować, że projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2007-2015 planowany był przez wyborem Polski na organizatora Euro 2012. Jednakże pomimo to zawiera projekty kluczowe dla poprawy infrastruktury drogowej naszego kraju również ze względu na organizację Euro 2012. Należy również wskazać, że większość zadań priorytetowych z punktu widzenia organizacji Euro 2012 jest już w trakcie realizacji.</p>
        <p xml:id="div-12">Przekazując powyższą odpowiedź, wyrażam nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia spełnią oczekiwania pani poseł Jadwigi Wiśniewskiej oraz wyeliminują zaistniałe wątpliwości.</p>
        <p xml:id="div-13">Łączę wyrazy szacunku</p>
        <p xml:id="div-14">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-15">Piotr Stomma</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 16 lipca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>