text_structure.xml
8.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania pana posła Lecha Kołakowskiego z dnia 29 maja 2007 r. (SPS-024-2875/07) uprzejmie przedstawiam następującą opinię:</p>
<p xml:id="div-2">W przepisach prawa oświatowego nie występuje pojęcie ˝klasa zerowa˝. Przepis art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) stanowi, iż struktura organizacyjna szkoły podstawowej obejmuje klasy I-VI. Zgodnie natomiast z art. 14 ust. 3 i 4 oraz art. 14a ustawy dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu lub w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej. W myśl przepisu § 5 ust. 1 ramowego statutu publicznego przedszkola, stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624, z późń. zm), podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności. W świetle powyższego należy przypuszczać, że zapytanie Pana Posła dotyczy organizacji pracy w oddziałach przedszkolnych dla dzieci sześcioletnich, działających w przedszkolach bądź w szkołach podstawowych.</p>
<p xml:id="div-3">Zapewnienie warunków do odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci 6-letnie jest zadaniem własnym gminy. W celu realizacji tego zadania rada gminy obowiązana jest ustalić sieć prowadzonych przez gminę publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych tak, aby wszystkie dzieci 6-letnie zamieszkałe na obszarze gminy miały możliwość spełniania tego obowiązku. Niezależnie od tego, czy oddział dla sześciolatków zorganizowany został w przedszkolu, czy w szkole podstawowej, obowiązany jest realizować program wychowania przedszkolnego zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. Nr 51, poz. 458, z późn. zm.). Organizację pracy oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej określają zatem te same regulacje, co organizację przedszkola, tj. przepisy ramowego statutu publicznego przedszkola, stanowiącego załącznik nr 1 do powołanego wyżej rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.</p>
<p xml:id="div-4">Dopuszczalną liczbę dzieci w oddziale określają przepisy § 5 rozporządzenia, w myśl których liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25, w przedszkolu (oddziale) integracyjnym - powinna wynosić od 15 do 20, a w przedszkolu (oddziale) specjalnym - od 2 do 12, w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności dzieci. Utworzenie oddziału przedszkolnego liczącego 30 dzieci stanowi zatem rażące naruszenie przepisów prawa.</p>
<p xml:id="div-5">Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ww. liczebności oddziałów oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów). Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci (§ 9 rozporządzenia).</p>
<p xml:id="div-6">W statucie przedszkola należy bezwzględnie określić, w szczególności, dzienny czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż 5 godzin dziennie, a także zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole (§ 10 ust. 2 pkt 1 i § 11 rozporządzenia).</p>
<p xml:id="div-7">Pozwolę sobie zauważyć, że wskazany w powołanych wyżej przepisach minimalny czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż 5 godzin dziennie, w żadnym razie nie oznacza, że zajęcia powinny być prowadzone bez przerwy. Przy ustalaniu rozkładu dnia dyrektor przedszkola jest obowiązany przestrzegać zasad ochrony zdrowia i higieny pracy zarówno dzieci, jaki i nauczycieli. W tym zakresie bez wątpienia mieści się również konieczność zapewnienia odpowiednich przerw pomiędzy zajęciami, a także zorganizowanie zajęć w sposób umożliwiający nauczycielowi skorzystanie z takiej przerwy przy równoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom.</p>
<p xml:id="div-8">Podstawowe kwestie dotyczące czasu pracy nauczycieli uregulowano w art. 42 ust. 1-3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.). W świetle tych przepisów, w ramach czasu pracy, który dla nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć wynosi 40 godzin tygodniowo, oraz ustalonego wynagrodzenia, nauczyciel obowiązany jest realizować:</p>
<p xml:id="div-9">1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz w wymiarze określonym w art. 42 ust. 3 lub ustalonym przez dyrektora szkoły na podstawie art. 42 ust. 4a albo określonym przez organ prowadzący szkołę na podstawie art. 42 ust. 7 Karty nauczyciela (pensum),</p>
<p xml:id="div-10">2) inne czynności i zajęcia wynikające z zadań statutowych szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć edukacyjnych, opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów,</p>
<p xml:id="div-11">3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.</p>
<p xml:id="div-12">W odróżnieniu od powszechnych przepisów prawa pracy, dla nauczycieli ustawodawca nie określił dobowej normy czasu pracy, zaś w ramach maksymalnej 40-godzinnej normy tygodniowej wyodrębnił liczbę godzin zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami. Dla nauczycieli przedszkoli (lub oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych) wynosi ona 22 godziny zajęć tygodniowo. Oznacza to, że nauczyciel zatrudniony w pełnym wymiarze zajęć, obowiązany jest przepracować do 40 godzin tygodniowo, w tym - przeprowadzić 22 godziny zajęć z grupami dzieci 6-letnich, zgodnie z ramowym rozkładem zajęć ustalonym przez dyrektora, na podstawie którego ustala szczegółowy rozkład dnia dla danego oddziału, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci (§ 9 powołanego wyżej rozporządzenia).</p>
<p xml:id="div-13">Należy podkreślić, iż wszystkie podniesione kwestie dotyczące organizacji pracy z grupami dzieci sześcioletnich znalazły odzwierciedlenie w przepisach prawa oświatowego. Wskazane nieprawidłowości stanowią rażące naruszenie tych przepisów i powinny być usunięte w ramach nadzoru sprawowanego przez organy prowadzące przedszkola (oddziały przedszkolne). Zgodnie bowiem z art. 34a ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy o systemie oświaty organ prowadzący szkołę lub placówkę sprawuje nadzór nad jej działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, przy czym nadzorowi temu podlega w szczególności przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów.</p>
<p xml:id="div-14">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-15">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-16">Sławomir Kłosowski</p>
<p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 6 lipca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>