text_structure.xml 11.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z pismem Pana Marszałka z dnia 27 czerwca 2007 r., znak SPS-024-2873/07, przekazującym zapytanie Pana Mieczysława Aszkiełowicza, Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, w sprawie sprzedaży przez sieć TESCO wieprzowiny pochodzącej z krajów zachodniej Europy, m.in. z Danii, uprzejmie przekazuję poniższe wyjaśnienia.</p>
        <p xml:id="div-2">Od 1 maja 2004 r., tj. od momentu wstąpienia do Unii Europejskiej, Polska objęta jest Wspólną Polityką Rolną. Polski rynek rolny stanowi integralną część Jednolitego Rynku Europejskiego, co oznacza swobodę przepływu towarów, osób, kapitału i usług w obrocie między państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Od 1 maja 2004 r. zniesione zostały wszelkie ograniczenia ilościowe, a także ograniczenia taryfowe, w tym cła i subsydia eksportowe, jak również graniczne kontrole celne w wymianie handlowej między Polską a pozostałymi krajami UE. W ramach Jednolitego Rynku obowiązują zharmonizowane wymogi techniczne, sanitarne i weterynaryjne, których spełnienie jest warunkiem dopuszczenia towaru do obrotu.</p>
        <p xml:id="div-3">Zgodnie z przepisami Traktatu Ustanawianego Wspólnotę Europejską (wersja skonsolidowana - Dz.Urz. UE C321 z 29.12.2006, str. 37), którego sygnatariuszem jest również Polska, tytułu II,,Rolnictwo˝ art. 32 i 34 handel produktami rolnymi, do których zalicza się także mięso wieprzowe, objęty jest zasadami wspólnego rynku, zgodnie z którymi wykluczona jest wszelka dyskryminacja między producentami lub konsumentami wewnątrz Wspólnoty. Ponadto, zgodnie z traktatem, w tytule I,,Swobodny przepływ towarów˝, art. 28 i 29 stanowią, że między państwami członkowskimi zakazane są wszelkie ograniczenia ilościowe w przywozie i wywozie towarów.</p>
        <p xml:id="div-4">Jednocześnie przepisy traktatu przewidują w tytule I,,Swobodny przepływ towarów˝ w art. 30 możliwość zastosowania zakazów lub ograniczeń przywozowych, wywozowych lub tranzytowych, z zastrzeżeniem, że powinny one być uzasadnione przede wszystkim względami bezpieczeństwa publicznego, ochrony zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt. Ponadto ewentualnie wprowadzone zakazy i ograniczenia nie mogą stanowić środka arbitralnej dyskryminacji ani ukrytych ograniczeń w handlu między państwami członkowskimi.</p>
        <p xml:id="div-5">Jednocześnie należy dodać, iż mięso wieprzowe wprowadzone na terytorium Polski podlega weterynaryjnym przepisom wspólnotowym obowiązującym bezpośrednio lub wdrożonym do polskiego porządku prawnego, dotyczącym handlu, jeżeli pochodzi z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo jeżeli pochodzi z państw trzecich, podlega przepisom weterynaryjnym dotyczącym przywozu mięsa z państw trzecich, w tym przepisom o weterynaryjnej kontroli granicznej.</p>
        <p xml:id="div-6">Mięso pochodzące z państw członkowskich Unii Europejskiej, czyli np. z Danii, oraz państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego może być do Polski wwożone w przypadku, gdy spełnione są wymagania prawa wspólnotowego, tj. między innymi ww. traktatu oraz rozporządzeń WE nr 178/2002, 852/2004, 853/2004, 854/2004, 882/2004, a także dyrektyw nr 89/662 i 90/425 wdrożonych do polskiego porządku prawnego ustawą z dnia 10 grudnia 2003 r. o kontroli weterynaryjnej w handlu (Dz.U. z 2004 r. Nr 16, poz. 145, z poźn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-7">Zgodnie z przepisami ww. ograniczenia dotyczące sprzedaży na terytorium RP produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym mięsa wieprzowego, wprowadza się jedynie w przypadku, gdy produkty te nie spełniają wymagań dotyczących zdrowia publicznego, a ograniczenia te mogą polegać na zakazie wwozu do Polski pewnych produktów pochodzących z określonych zakładów lub zakładów znajdujących się na pewnym obszarze albo też na zniszczeniu produktów wwiezionych już do Polski lub też wykorzystaniu takich produktów na inne cele albo odesłaniu do państwa pochodzenia.</p>
        <p xml:id="div-8">Zgodnie z art. 31 i 32 ww. ustawy jeżeli kontrola weterynaryjna produktów pochodzenia zwierzęcego przywiezionych z innych państw członkowskich, przeprowadzana w miejscu przeznaczenia przesyłki produktów lub podczas ich transportu, wykaże obecność czynników zakaźnych powodujących choroby, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej o zgłaszaniu chorób zwierząt we Wspólnocie, zoonozy lub inne choroby lub jakąkolwiek przyczynę, która może stanowić źródło poważnego zagrożenia dla zdrowia zwierząt lub ludzi, lub kontrola ta wykaże, że produkty pochodzą z regionu dotkniętego chorobą zakaźną, albo gdy produkty te nie spełniają innych wymagań dotyczących zdrowia publicznego określonych w przepisach Unii Europejskiej, to powiatowy lekarz weterynarii może nakazać, w drodze decyzji, zniszczenie lub wykorzystanie w inny sposób tej partii produktów lub też odesłanie jej pod warunkiem uzyskania zgody właściwej władzy państwa członkowskiego zakładu, z którego przesyłka została wysłana.</p>
        <p xml:id="div-9">Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że wprowadzenie zakazu sprzedaży w Polsce produktów pochodzenia zwierzęcego z państw członkowskich UE ze względów na wymagania weterynaryjne może mieć miejsce tylko w szczególnych przypadkach i wyłącznie jest to uzasadnione względami bezpieczeństwa publicznego, ochrony zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt.</p>
        <p xml:id="div-10">Ponadto uprzejmie informuję, iż zgodnie z art. 17 ust. 1, pkt 1, ppkt b ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.) Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych prowadzi kontrole graniczne jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych sprowadzanych z zagranicy. Zgodnie z rozporządzeniem ministra rolnictwa i rozwoju wsi z dnia 18 grudnia 2002 r. w sprawie wykazu artykułów rolno-spożywczych przywożonych z zagranicy oraz ich minimalnych ilości podlegających kontroli jakości handlowej (Dz.U. nr 230, poz. 1955, z późn. zm.) kontroli granicznej podlega również mięso wieprzowe świeże, chłodzone lub mrożone importowane w partiach o masie 0,3 t lub więcej (kod PCN 0203). Jednakże należy podkreślić, że od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej artykuły rolno-spożywcze pochodzące z rynku wspólnotowego nie podlegają kontroli granicznej prowadzonej przez IJHARS. Kontrola jakości handlowej może więc dotyczyć jedynie importu wieprzowiny z państw trzecich.</p>
        <p xml:id="div-11">Odnosząc się do kwestii danych dotyczących importu mięsa wieprzowego, uprzejmie informuję, że dane o obrotach Polski z zagranicą oparte są na dwóch źródłach informacji:</p>
        <p xml:id="div-12">- deklaracji INTRASTAT służącej do rejestracji obrotów wewnątrzwspólnotowych w ramach systemu INTRASTAT,</p>
        <p xml:id="div-13">- zgłoszeniu celnym SAD stosowanym wyłącznie do rejestracji obrotów realizowanych z krajami trzecimi, tj. niebędącymi państwami członkowskimi UE, w ramach systemu EXTRASTAT.</p>
        <p xml:id="div-14">Dane pochodzące z Jednolitego Dokumentu Administracyjnego SAD i deklaracji INTRASTAT są rejestrowane, kontrolowane i korygowane oraz przetwarzane w systemie informatycznym Polskiej Administracji Celnej, a następnie udostępniane przez Ministerstwo Finansów oraz publikowane przez Główny Urząd Statystyczny.</p>
        <p xml:id="div-15">Jednocześnie uprzejmie informuję, że dane odnośnie do handlu zagranicznego w sektorze wieprzowiny, opracowywane na podstawie danych MF, są publikowane w Biuletynie ˝Rynek Mięsa Wieprzowego˝ Zintegrowanego Systemu Rolniczej Informacji Rynkowej MRiRW. Są one aktualizowane w odstępach comiesięcznych, w miarę pozyskiwania odpowiednich danych. Biuletyn zawiera dane odnośnie do wolumenu i wartości handlu w podziale na cztery główne grupy produktów z sektora wieprzowiny: żywa trzoda chlewnej (kod CN 0103), mięso wieprzowe (kod CN 0203), kiełbasy i podobne produkty (kod CN 1601) oraz przetwory wieprzowe (kod CN 1602), a także dane odnośnie do eksportu i importu żywej trzody i mięsa wieprzowego w podziale na kierunki wywozu/przywozu.</p>
        <p xml:id="div-16">Dane dotyczące struktury i wolumenu handlu w okresie pierwszych czterech miesięcy 2007 r. wskazują, że Polska zanotowała dodatnie saldo obrotu mięsem wieprzowym (kod CN 0203). Osiągnęło ono poziom ponad 21,8 tys. ton, podczas gdy w okresie I-IV 2006 r. saldo obrotu mięsem wieprzowym wynosiło 10,2 tys. ton. Należy odnotować wzrost wywozu mięsa wieprzowego do krajów UE. W analizowanym okresie był on o 17,5 tys. ton, a więc o 39% wyższy niż rok wcześniej, co przy niezmienionym poziomie importu spowodowało, iż dodatnie saldo wyniosło 9,8 tys. ton, podczas gdy w analogicznym okresie 2006 r. było ujemne i wynosiło - 8 tys. ton.</p>
        <p xml:id="div-17">W okresie I-IV 2007 r. eksport mięsa wieprzowego (kod CN 0203) wyniósł 76,1 tys. ton i był o 19% wyższy od odnotowanego w okresie I-IV 2006 r. Import mięsa wieprzowego w tym samym czasie wyniósł 54,2 tys. ton i był o 1% wyższy niż w analogicznym okresie 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-18">Największy udział w eksporcie mięsa wieprzowego przypada na Niemcy, Litwę i Republikę Czeską, do których trafiło w okresie pierwszych czterech miesięcy 2007 r. odpowiednio 12,4 tys. ton, 9,5 tys. ton i 8,4 tys. ton mięsa z Polski. Duży udział w eksporcie miały również Korea Południowa (5,3 tys. ton), Słowacja (5,1 tys. ton), Łotwa (4,3 tys. ton), Rumunia (4 tys. ton), Białoruś (3,5 tys. ton) i Holandia (3,4 tys. ton). Ogółem do wymienionych krajów trafiło ponad 73% polskiej wieprzowiny.</p>
        <p xml:id="div-19">Ponadto w okresie I-IV 2007 r. w porównaniu do analogicznego okresu 2006 r. eksport żywej trzody chlewnej spadł o 23% i wyniósł 14,6 tys. ton. Import ukształtował się na poziomie 1,5 tys. ton. Wolumen importu był ponad 2,7-krotnie niższy od importu w analogicznym okresie 2006 r. Saldo handlu zwierzętami żywymi w okresie I-IV 2007 r. wynosiło 13,1 tys. ton wobec 14,9 tys. ton w okresie I-IV 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-20">Najwięcej mięsa wieprzowego przywieziono do Polski z Danii (24,8 tys. ton wobec 25,2 tys. ton w analogicznym okresie roku 2006) oraz z Niemiec i Holandii - odpowiednio 12,7 tys. ton i 7,4 tys. ton. Z wymienionych krajów do Polski trafiło prawie 83% całego importu wieprzowiny.</p>
        <p xml:id="div-21">Wyższe niż w okresie I-IV 2006 r. było dodatnie saldo handlu kiełbasami i przetworami mięsnymi - wynosiło ono odpowiednio 6,8 tys. ton oraz 16,1 tys. ton w okresie I-IV 2007 r. w porównaniu do 5,7 tys. ton w przypadku kiełbas oraz 12,3 tys. ton w przypadku przetworów w analogicznym okresie roku ubiegłego.</p>
        <p xml:id="div-22">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-23">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-24">Maciej Jabłoński</p>
        <p xml:id="div-25">Warszawa, dnia 13 lipca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>