text_structure.xml 6.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">W odpowiedzi na pismo SPS-024-2871/07 z dnia 27 czerwca 2007 r. dotyczące zapytania posła Mieczysława Aszkiełowicza w sprawie planowanej budowy lotniska regionalnego Szczytno-Szymany w woj. warmińsko-mazurskim na terenie objętym siecią Natura 2000 przedkładam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">1. Czy lotnisko Szymany jest położone na obszarze objętym ochroną prawną przez Ministerstwo Środowiska?</p>
        <p xml:id="div-3">Lotnisko Szymany położone jest na terenie obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 pod nazwą ˝Puszcza Napiwodzko-Ramucka˝ (PLB280007).</p>
        <p xml:id="div-4">2. Czy jest możliwość uruchomienia i rozbudowy lotniska Szymany jako lotniska cywilnego na miarę profesjonalnego portu lotniczego?</p>
        <p xml:id="div-5">Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 28 rozporządzenia Rady Ministrów z 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004, Nr 257, poz. 2573, ze zm.) lotniska o podstawowej długości pasa startowego nie mniejszej niż 2000 m zaliczone są do przedsięwzięć z tzw. I grupy, czyli przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjny. Lotniska inne niż wyżej wymienione lub lądowiska helikopterów zaliczone są do przedsięwzięć z II grupy, dla których sporządzenie raportu może być wymagane (§ 3 ust. 1 pkt 55 ww. rozporządzenia).</p>
        <p xml:id="div-6">Zgodnie z aktualnymi przepisami ustawy Prawo ochrony środowiska postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowiska przeprowadza się przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (np. lotniska).</p>
        <p xml:id="div-7">Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację lotniska (z I lub II grupy) jest wójt, burmistrz albo prezydent miasta (art. 46 a ust. 7 pkt 4 ustawy Prawo ochrony środowiska).</p>
        <p xml:id="div-8">Jeśli planowane przedsięwzięcie (w tym przypadku lotnisko) może znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000 i nie jest bezpośrednio związane z ochroną tego obszaru lub nie wynika z tej ochrony, w toku postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, zarówno dotyczącego przedsięwzięć z I grupy, jak i z II grupy, bierze udział wojewoda, który:</p>
        <p xml:id="div-9">- w przypadku przedsięwzięcia z I grupy - wydaje opinię co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (art. 49 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska) w wypadku, gdy wnioskodawca przed złożeniem wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zwróci się z zapytaniem do organu właściwego do wydania tej decyzji o określenie zakresu raportu;</p>
        <p xml:id="div-10">- w przypadku przedsięwzięcia z II grupy - wydaje opinię co do obowiązku sporządzenia raportu i jego zakresu;</p>
        <p xml:id="div-11">- w obu przypadkach - przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta - uzgadnia warunki realizacji przedsięwzięcia (art. 48 ust. 2 pkt 3 lit. a ww. ustawy).</p>
        <p xml:id="div-12">Jeżeli przeprowadzona ocena oddziaływania inwestycji na obszar Natura 2000 nie wykaże negatywnego wpływu na siedliska i gatunki roślin i zwierząt, dla których obszar ten utworzono, inwestycja może być realizowana. Jednakże, gdy z przeprowadzonej procedury będzie wynikał negatywny wpływ inwestycji na obszar Natura 2000, wówczas może być ona realizowana przy spełnieniu warunków zawartych w art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, a mianowicie przy braku rozwiązań alternatywnych oraz przy istnieniu nadrzędnego interesu publicznego, w tym wymogów o charakterze społecznym i gospodarczym i przy zapewnieniu wykonania kompensacji przyrodniczej. Natomiast, gdy planowane przedsięwzięcie będzie oddziaływało na gatunki i/lub siedliska o znaczeniu priorytetowym, to może być ono realizowane wyłącznie w celach określonych w art. 34 ust. 2 ww. ustawy:</p>
        <p xml:id="div-13">- ochrony zdrowia i życia ludzi;</p>
        <p xml:id="div-14">- zapewnienia bezpieczeństwa powszechnego;</p>
        <p xml:id="div-15">- uzyskania korzystnych następstw o pierwszorzędnym znaczeniu dla środowiska przyrodniczego;</p>
        <p xml:id="div-16">- wynikających z koniecznych wymogów nadrzędnego interesu publicznego, po uzyskaniu opinii Komisji Europejskiej.</p>
        <p xml:id="div-17">3. Czy spółka Porty Lotnicze ˝Mazury-Szczytno˝ występowała do Ministerstwa Środowiska z prośbą o informację dotyczącą oceny oddziaływania na środowisko portu lotniczego w Szymanach?</p>
        <p xml:id="div-18">Minister Środowiska nie bierze udziału w ww. procedurze oceny oddziaływania na środowisko przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację lotniska.</p>
        <p xml:id="div-19">Z informacji uzyskanych w Warmińsko-Mazurskim Urzędzie Wojewódzkim wynika, że wiosną 2006 r. Porty Lotnicze ˝Mazury-Szczytno˝ Spółka z o.o. w Szczytnie występowała o informacje (w trybie roboczym) dotyczące możliwości wyłączenia z granic obszaru Natura 2000 ˝Puszcza Napiwodzko-Ramucka˝ (PLB280007) terenu regionalnego portu lotniczego Szczytno-Szymany. Niemniej jednak później inwestor ani nie wystąpił o oficjalne stanowisko, ani nie wniósł żadnych innych wniosków formalnych.</p>
        <p xml:id="div-20">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-21">Andrzej Szweda-Lewandowski</p>
        <p xml:id="div-22">Warszawa, dnia 17 lipca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>