text_structure.xml
15.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie pani poseł Anny Sobeckiej, przesłane przy piśmie Pana Marszałka z dnia 14 czerwca 2007 r. (znak: SPS-024-2866/07), w sprawie leczenia chorób nowotworowych, uprzejmie informuję:</p>
<p xml:id="div-2">Ministerstwo Zdrowia kreuje politykę zdrowotną państwa, między innymi poprzez realizację programów zdrowotnych, w tym ˝Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych˝. Od roku 2006 realizacja ˝Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych˝ odbywa się na mocy ustawy z dnia 1 lipca 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego ˝Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych˝ (Dz.U. Nr 143, poz. 1200). W ramach powyższego realizowane są różnorodne zadania, m.in. z zakresu profilaktyki i wczesnego wykrywania nowotworów, edukacji, poprawy jakości diagnostyki i leczenia nowotworów oraz zadania inwestycyjne.</p>
<p xml:id="div-3">Pragnę wyjaśnić, że ˝Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych˝ jest programem interwencyjnym, niemającym nic wspólnego z bieżącym finansowaniem onkologii - ukierunkowanym głównie na profilaktykę, a nie na leczenie.</p>
<p xml:id="div-4">Nad prawidłową realizacją ˝Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych˝ czuwa rada ds. zwalczania chorób nowotworowych, w skład której wchodzą: przedstawiciel ministra zdrowia, pełniący funkcję przewodniczącego, przedstawiciel uczelni medycznych, przedstawiciel Narodowego Funduszu Zdrowia oraz czterech przedstawicieli nauki i praktyki w dziedzinie onkologii o uznanym autorytecie naukowym i etycznym.</p>
<p xml:id="div-5">Główne cele ˝Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych˝ to:</p>
<p xml:id="div-6">1) zahamowanie wzrostu zachorowań na nowotwory;</p>
<p xml:id="div-7">2) osiągnięcie średnich europejskich wskaźników w zakresie wczesnego wykrywania nowotworów;</p>
<p xml:id="div-8">3) osiągnięcie średnich europejskich wskaźników skuteczności leczenia;</p>
<p xml:id="div-9">4) stworzenie warunków do wykorzystania w praktyce onkologicznej postępu wiedzy o przyczynach i mechanizmach rozwoju nowotworów złośliwych;</p>
<p xml:id="div-10">5) utworzenie systemu ciągłego monitorowania skuteczności zwalczania nowotworów w skali kraju i poszczególnych regionach kraju.</p>
<p xml:id="div-11">Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 1 lipca 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego ˝Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych˝, planowane nakłady na realizację działań profilaktycznych z zakresu wczesnego wykrywania chorób nowotworowych muszą stanowić przez pierwsze dwa lata 20% ogólnej wartości środków przeznaczonych na program. Wysokość środków przeznaczonych na profilaktykę będzie się zwiększała o 5% co dwa lata, aż osiągnie poziom 35% w siódmym roku realizacji programu. (tj. 50 000 000 zł - 87 500 000 zł, przy kwocie w wysokości 250 000 000 zł rocznie na realizację programu).</p>
<p xml:id="div-12">W roku 2006 na profilaktykę zostało przeznaczonych, zgodnie z zapisami ww. ustawy - 50 000 000 zł ze środków ministra zdrowia, nie licząc środków, które przeznaczył Narodowy Fundusz Zdrowia na realizację programów profilaktycznych w dziedzinie onkologii.</p>
<p xml:id="div-13">Na realizację ˝Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych˝ w roku 2007 przeznaczono środki finansowe w wysokości 271 900 000 zł. W załączeniu przestawiam podział środków finansowych na poszczególne zadania, przewidziane do realizacji w roku bieżącym.</p>
<p xml:id="div-14">Zgodnie z podjętą przez Radę Ministrów uchwałą z dnia 13 lutego br., w ramach programu, w latach 2008-2009 kontynuowane będą wszystkie kierunki działań wymienione w ustawie, dotyczące w szczególności:</p>
<p xml:id="div-15">1) rozwoju profilaktyki pierwotnej nowotworów złośliwych, w tym zwłaszcza zależnych od palenia tytoniu i niewłaściwego żywienia;</p>
<p xml:id="div-16">2) wdrożenia populacyjnych programów wczesnego wykrywania, a w szczególności raka szyjki macicy, piersi, jelita grubego oraz wybranych nowotworów u dzieci;</p>
<p xml:id="div-17">3) zwiększenia dostępności do metod wczesnego rozpoznawania oraz wdrożenia procedur zapewnienia jakości diagnostyki i terapii nowotworów;</p>
<p xml:id="div-18">4) standaryzacji procedur leczenia napromienianiem;</p>
<p xml:id="div-19">5) uzupełnienia oraz wymiany wyeksploatowanych urządzeń do radioterapii i diagnostyki nowotworów;</p>
<p xml:id="div-20">6) upowszechnienia metod leczenia skojarzonego;</p>
<p xml:id="div-21">7) rozwoju i upowszechniania współczesnych metod rehabilitacji chorych, ograniczania odległych następstw leczenia oraz opieki paliatywnej w onkologii;</p>
<p xml:id="div-22">8) rozwoju i upowszechnienia nauczania onkologii w kształceniu przed- i podyplomowym lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek, położnych i przedstawicieli innych zawodów medycznych;</p>
<p xml:id="div-23">9) poprawy działania systemu zbierania danych o stopniu zaawansowania nowotworów;</p>
<p xml:id="div-24">10) upowszechniania wiedzy w społeczeństwie na temat profilaktyki, wczesnego rozpoznawania i leczenia nowotworów.</p>
<p xml:id="div-25">W zakresie profilaktyki priorytetami będą upowszechnienie wiedzy o najczęstszych przyczynach zachorowania na nowotwory, kontynuowanie działań na rzecz ograniczenia palenia tytoniu, zwłaszcza wśród kobiet i osób w młodszym wieku, oraz zasad zdrowego żywienia. W zakresie wczesnego wykrywania nowotworów szczególny nacisk zostanie położony na rozwój populacyjnych programów wczesnego wykrywania raków szyjki macicy i piersi poprzez objęcie nimi grup kobiet, które dotychczas tymi programami nie były objęte, oraz na dalsze podnoszenie standardów jakości badań diagnostycznych w tych programach. Dalej rozwijane będą: program wczesnego wykrywania raka jelita grubego oraz programy opieki nad rodzinami wysokiego, dziedzicznie uwarunkowanego ryzyka zachorowania na nowotwory złośliwe. Kontynuowane będą programy edukacyjne, w tym zwłaszcza przed- i podyplomowe szkolenia lekarzy i pielęgniarek, programy doposażenia i modernizacji aparatury do leczenia nowotworów, w tym zwłaszcza do radioterapii, oraz aparatury diagnostycznej, programy wdrażania i upowszechniania standardów kontroli jakości w badaniach diagnostycznych i terapii nowotworów, działania na rzecz poprawy jakości opieki nad chorymi na nowotwory zaawansowane oraz gromadzenie w poszerzonym zakresie danych epidemiologicznych o zachorowaniach, zaawansowaniu, przeżyciach i zgonach chorych na nowotwory złośliwe w Polsce.</p>
<p xml:id="div-26">Warunki udzielania i zakres świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zostały uregulowane w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, ze zm.), aktach wykonawczych do ww. ustawy oraz zarządzeniach prezesa NFZ, dotyczących postępowań w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w poszczególnych rodzajach i zakresach.</p>
<p xml:id="div-27">Zgodnie z zarządzeniem prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia nr 80/2005 z dnia 18 września 2006 r. w sprawie przyjęcia ˝Szczegółowych materiałów informacyjnych o przedmiocie postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz o realizacji i finansowaniu umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: leczenie szpitalne˝, z późn. zm., osoby chore onkologicznie mają zapewniony dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej w warunkach szpitalnych między innymi w ramach oddziałów: hematologii, ginekologii onkologicznej, onkologii dziecięcej, hematologii dziecięcej, onkologii klinicznej oraz chirurgii onkologicznej.</p>
<p xml:id="div-28">Szczegółowy wykaz świadczeń zawarty jest w załącznikach do ww. zarządzenia:</p>
<p xml:id="div-29">- Katalogu świadczeń szpitalnych;</p>
<p xml:id="div-30">- Katalogu świadczeń onkologicznych - chemioterapia;</p>
<p xml:id="div-31">- Katalogu świadczeń onkologicznych - radioterapia, brachyterapia, terapia izotopowa;</p>
<p xml:id="div-32">- Katalogu programów terapeutycznych (lekowych), w którym zawartych jest 12 programów terapeutycznych stosowanych w leczeniu osób chorych onkologicznie.</p>
<p xml:id="div-33">Jednocześnie uprzejmie informuję, iż środki finansowe przeznaczone w 2006 r. na zapewnienie bezpłatnego dostępu pacjentów do leków w ramach określonych schematów chemioterapii, w ramach umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej - leczenie szpitalne - chemioterapia, kształtowały się na poziomie ponad 300 899 tys. zł i tym samym były wyższe o prawie 18% w porównaniu ze środkami przeznaczonymi na ten cel w 2005 r.</p>
<p xml:id="div-34">W przypadku gdy określone rzeczowe świadczenie opieki zdrowotnej, jakim jest prowadzenie terapii wybranym lekiem, nie występuje w schematach terapii określonych w ww. katalogach, świadczeniodawca, który ma zawartą umowę z NFZ na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: leczenie szpitalne, może wystąpić z wnioskiem w ramach ˝Chemioterapii niestandardowej˝ do oddziału wojewódzkiego funduszu o zgodę na sfinansowanie świadczenia.</p>
<p xml:id="div-35">Uzyskanie akceptacji funduszu jest równoznaczne z możliwością finansowania takiego świadczenia w ramach zawartej ze świadczeniodawcą umowy o udzielanie świadczeń w rodzaju leczenie szpitalne - chemioterapia.</p>
<p xml:id="div-36">Jednocześnie uprzejmie informuję, iż zgodnie z § 5 ust. 2 załącznika do rozporządzenia ministra zdrowia z dnia z dnia 6 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 197, poz. 1643) świadczeniodawca jest zobowiązany do udzielania świadczeń świadczeniobiorcom, z zachowaniem należytej staranności, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, dostępnymi metodami i środkami zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej.</p>
<p xml:id="div-37">Świadczenia opieki zdrowotnej dla wskazanej grupy świadczeniobiorców udzielane są również w ramach ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych realizowanych w poradniach: onkologicznej, onkologicznej dla dzieci, hematologicznej, chemioterapii, radioterapii, chirurgii onkologicznej, chirurgii onkologicznej dla dzieci, profilaktyki chorób piersi.</p>
<p xml:id="div-38">W warunkach ambulatoryjnych, zgodnie z przepisami, Narodowy Fundusz Zdrowia refunduje leki wpisane do wykazów leków refundowanych, na zasadach określonych w przepisach ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. Szczegółowe wytyczne co do rodzaju i zakresu świadczeń udzielanych w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej określone są w zarządzeniu prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia nr 81/2005 z dnia 18 września 2006 r. w sprawie przyjęcia ˝Szczegółowych materiałów informacyjnych o przedmiocie postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz o realizacji i finansowaniu umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne˝, z późn. zm.</p>
<p xml:id="div-39">Zgodnie z przepisami wymienionej ustawy Narodowy Fundusz Zdrowia refunduje leki wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na Terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na zasadach określonych przepisami wymienionej ustawy. Wykazy leków refundowanych ustala minister zdrowia w drodze rozporządzeń na podstawie opinii specjalistów z poszczególnych dziedzin medycyny. Zakres leków objętych refundacją wynika również z uwarunkowań ekonomicznych. Kierunki merytorycznych rozwiązań przy tworzeniu wykazów leków refundowanych określił ustawodawca w art. 36 i 37 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, zobowiązując ministra zdrowia przy tworzeniu wykazów do uwzględniania w szczególności nie tylko kryteriów zdrowotnych, ale również kryterium finansowego, ze względu na możliwości finansowe podmiotu zobowiązanego do finansowania świadczeń</p>
<p xml:id="div-40">Podkreślić należy, że organem powołanym na mocy art.7 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050, ze zm.), w szczególności do przygotowania i przedstawienia ministrowi zdrowia stanowisk w zakresie ustalania wykazów oraz cen urzędowych leków i wyrobów medycznych jest Zespół do Spraw Gospodarki Lekami. W skład Zespołu wchodzą przedstawiciele ministra właściwego do spraw zdrowia, ministra właściwego do spraw finansów publicznych i ministra właściwego do spraw gospodarki oraz Narodowego Funduszu Zdrowia.</p>
<p xml:id="div-41">Z powodu ograniczonych możliwości finansowych NFZ od roku 1998 do wykazów leków refundowanych wpisano leki posiadające swoje odpowiedniki w wykazach, przede wszystkim tańsze leki generyczne.</p>
<p xml:id="div-42">W jednostce chorobowej nowotwory złośliwe, do wykazu leków wydawanych bezpłatnie, wprowadzono następujące nowe substancje, m.in. buprenorphinum, fentanylum, system transdermalny w postaci plastrów, stosowanych w zwalczaniu silnego bólu nowotworowego.</p>
<p xml:id="div-43">Jednocześnie należy zauważyć, że Narodowy Fundusz Zdrowia zapewnia pacjentom z rozpoznanymi chorobami onkologicznymi leczenie w ramach programów terapeutycznych, w których stosuje się jedynie nowe, drogie i innowacyjne produkty lecznicze. Z uwagi na brak wpisania tych produktów leczniczych do wykazu leków refundowanych oraz nałożoną przez ustawodawcę konieczność zapewnienia pacjentom wszelkich niezbędnych produktów leczniczych podczas udzielania świadczeń w lecznictwie szpitalnym, Narodowy Fundusz Zdrowia zawiera ze świadczeniodawcami w zakresie lecznictwa szpitalnego odrębne umowy na realizację świadczeń w zakresie programów terapeutycznych. W 2007 r. fundusz finansuje ze środków publicznych następujące onkologiczne programy terapeutyczne:</p>
<p xml:id="div-44">- Leczenie raka piersi docetakselem;</p>
<p xml:id="div-45">- Leczenie raka piersi kapecytabiną;</p>
<p xml:id="div-46">- Leczenie raka piersi trastuzumabem;</p>
<p xml:id="div-47">- Leczenie raka jelita grubego irinotekanem;</p>
<p xml:id="div-48">- Leczenie raka jelita grubego kapecytabiną;</p>
<p xml:id="div-49">- Leczenie glejaków mózgu temozolomidem;</p>
<p xml:id="div-50">- Leczenie raka jajnika topotecanem;</p>
<p xml:id="div-51">- Leczenie przewlekłej białaczki szplikowej (PBS) imatinibem;</p>
<p xml:id="div-52">- Leczenie nowotworów podścieliska przewodu pokarmowego (GIST) imatinibem;</p>
<p xml:id="div-53">- Leczenie chłoniaków złośliwych rytuksymabem;</p>
<p xml:id="div-54">- Leczenie raka jajnika paklitakselem.</p>
<p xml:id="div-55">Przedstawiając powyższe, uprzejmie informuję, że zarówno Ministerstwo Zdrowia, jak i Narodowy Fundusz Zdrowia dokładają wszelkich starań, aby ułatwić dostęp do leczenia onkologicznego wszystkim pacjentom chorym na nowotwory. Mam nadzieję, że już wkrótce nasze działania doprowadzą do oczekiwanej przez środowisko medyczne oraz pacjentów poprawy organizacji i jakości leczenia onkologicznego w Polsce.</p>
<p xml:id="div-56">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-57">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-58">Jarosław Pinkas</p>
<p xml:id="div-59">Warszawa, dnia 4 lipca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>