text_structure.xml
3.73 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie pana posła Aleksandra Soplińskiego w sprawie badania zawartości niektórych substancji w dymie papierosów sporządzanych przez konsumentów z tytoniu luzem, przekazaną przy piśmie pana marszałka, SPS-024-2861/07, z dnia 14 czerwca br., wyrażam przekonanie, że zainteresowanie pana posła uregulowaniem właściwości fizykochemicznych tytoniu służącego do domowego wyrobu papierosów jest całkowicie zasadne, zwłaszcza w sytuacji promocji cenowej tego rodzaju tytoniu i rosnącej jego konsumpcji. Należy przy tym zaznaczyć, że wzrost zainteresowania tytoniem ˝do skrętów˝ ma znacznie szerszy aspekt i rodzi poważne problemy, nie tylko związane z niekontrolowaną emisją substancji szkodliwych. Wzrost popytu na ten rodzaj tytoniu nastąpił w ostatnich kilku latach (od 2004 r.), gdy rosnący podatek akcyzowy na wyroby tytoniowe miał być jednym z elementów polityki państwa prowadzącej do zmniejszenia konsumpcji tytoniu w naszym kraju. Niestety wzrost akcyzy nie zniwelował znaczących różnic między rynkowymi cenami papierosów i tytoniu luzem. Ofercie taniego tytoniu towarzyszy bogata oferta gotowych rurek bibułkowych i automatów do ich napełniania tytoniem, zapewniających efekt porównywalny z papierosami fabrycznymi. W rezultacie zniechęcający do kupowania papierosów wzrost akcyzy i cen detalicznych jest kompensowany tanimi papierosami wykonywanymi samodzielnie w prosty i wygodny sposób. Przed dwoma laty takie papierosy były o połowę tańsze od papierosów gotowych; obecnie są tańsze od popularnych papierosów gotowych o ok. 30%. Producenci, licząc się z dalszym wzrostem akcyzy i cen papierosów, wzbogacają ofertę tańszych wyrobów, dążąc w ten sposób do zniwelowania spadku konsumpcji tytoniu stymulowanego podatkiem. W rezultacie obserwuje się oczekiwany spadek sprzedaży papierosów gotowych, ale rosnąca konsumpcja tytoniu ˝do skrętów˝ i tytoniu ˝do palenia˝ powoduje, że ilość wypalanego tytoniu w kraju nie maleje, co powoduje oczywiste skutki narażenia populacji na dym tytoniowy. Bez wątpienia - na co zwraca uwagę pana poseł - część tego dymu powoduje dodatkowe ryzyko z powodu niekontrolowanej emisji produktów spalania. Poddanie kontroli i normom tytoniu luzem jest więc konieczne i wymaga rozwiązania złożonych problemów technicznych. Normy PN-ISO stosowane do papierosów gotowych nie mogą być przeniesione do badania i regulowania właściwości tytoniu luzem. W celu przygotowania procedur i norm prowadzone są konsultacje ze specjalistami w dziedzinie toksykologii dymu tytoniowego. Opracowanie i wystandaryzowanie metod analitycznych jest kosztowne. Szansą szybszego ich wprowadzenia może być wspólne, skoordynowane działanie krajów członkowskich Unii Europejskiej. W ramach tej współpracy mogłoby być wykorzystane doświadczenie holenderskie. Biorąc pod uwagę skalę zagrożenia chorobami odtytoniowymi w naszym kraju i cele polityki zdrowotnej, najistotniejszym i najpilniejszym zadaniem wydaje się być przede wszystkim zmniejszenie ilości wypalanego tytoniu, a w tym istotną rolę odgrywa antypromocyjna polityka podatkowa wobec tytoniu wszelkiego rodzaju, zwłaszcza zaś tytoniu o nieznanej i niekontrolowanej tymczasem charakterystyce.</p>
<p xml:id="div-2">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-3">Podsekretarz stanu Marek Ludwik Grabowski</p>
<p xml:id="div-4">Warszawa, dnia 3 lipca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>