text_structure.xml 7.76 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z otrzymanym w dniu 15 czerwca br. zapytaniem pana posła na Sejm RP Grzegorza Dolniaka, dotyczącego Przędzalni Zawiercie SA oraz Huty Szkła Gospodarczego ˝Zawiercie˝ SA, pragnę przekazać poniżej wyjaśnienia dotyczące poruszonych w zapytaniu kwestii.</p>
        <p xml:id="div-2">W ramach swoich kompetencji minister skarbu państwa wielokrotnie udzielił pomocy publicznej spółkom znajdującym się w jego nadzorze. W obecnym stanie prawnym podstawą do udzielania pomocy publicznej przez ministra skarbu państwa są następujące akty prawne:</p>
        <p xml:id="div-3">1) ustawa z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (DzU z 2002 r. nr 171, poz. 1397, z późn. zm.),</p>
        <p xml:id="div-4">2) ustawa z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (DzU z 2006 r. nr 107, poz. 721),</p>
        <p xml:id="div-5">3) rozporządzenie ministra skarbu państwa z dnia 6 kwietnia 2007 r. w sprawie pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców (DzU z 2007 r. nr 80, poz. 543).</p>
        <p xml:id="div-6">Na podstawie ww. aktów prawnych pomoc publiczna jest udzielana bezpośrednio przez ministra skarbu państwa na podstawie art. 2 pkt 8a ustawy o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w formie wsparcia w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz spółek z udziałem Skarbu Państwa na zasadach określonych w ww. rozporządzeniu w sprawie pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców.</p>
        <p xml:id="div-7">Natomiast na podstawie art. 56 ust. 5 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji minister skarbu państwa udziela pomocy publicznej ze środków FRP pośrednio poprzez Agencję Rozwoju Przemysłu SA, której podwyższa corocznie kapitał zakładowy o kwotę stanowiącą 1/3 przychodów FRP z przeznaczeniem tych środków na udzielenie pomocy na ratowanie i na restrukturyzację przedsiębiorców innych niż przedsiębiorcy mali i średni.</p>
        <p xml:id="div-8">W przypadku spółek, których dotyczy zapytanie poselskie pana posła Grzegorza Dolniaka, pomoc publiczna została udzielona przez ministra skarbu państwa spółce Przędzalnia Zawiercie SA. Jej podstawą była umowa ˝O udzieleniu pomocy publicznej oraz oświadczeniu o objęciu akcji i oświadczeniu o ustanowieniu tytułu egzekucyjnego˝, w ramach której spółka otrzymała pomoc publiczną w formie dokapitalizowania w wysokości 6 660 000,00 zł (akt not. Repertorium A nr 30936/2003). Z ogólnej kwoty otrzymanej pomocy publicznej w okresie od 16.12.2003 r. do 31.12.2006 r. spółka wydatkowała kwotę 6 280 107,31 zł. Pozyskane środki finansowe, zgodnie z wnioskiem o udzielenie pomocy publicznej, przeznaczono na realizację zadań (inwestycje, odprawy dla zwalnianych pracowników, uregulowanie przeterminowanych zobowiązań za bawełnę) wynikających z zatwierdzonego Planu Restrukturyzacji.</p>
        <p xml:id="div-9">Z analizy wykorzystania środków pomocowych wynika, że mimo otrzymania pomocy publicznej niekorzystne uwarunkowania makroekonomiczne, takie jak silna konkurencja na światowym rynku bawełny, tani import z Chin, jak również czynniki wewnętrzne w postaci spadającej sprzedaży, zadecydowały, że realizacja parametrów ekonomiczno-finansowych wykazuje stan znacząco odbiegający od założeń przyjętych w Planie Restrukturyzacji stanowiącym załącznik do umowy o udzielenie pomocy publicznej.</p>
        <p xml:id="div-10">Spółka nie zrealizowała podstawowego celu pomocy publicznej, jakim jest odzyskanie długotrwałej zdolności do konkurowania na rynku, co oznacza kontynuowanie przez służby MSP dalszych prac mających na celu wprowadzenie do Planu Restrukturyzacji zmian umożliwiających dalsze działania w zakresie skutecznej restrukturyzacji tego podmiotu.</p>
        <p xml:id="div-11">Należy jednocześnie dodać, że spółka w 2006 r. poniosła stratę na sprzedaży prawie dwukrotnie wyższą niż w 2005 r., zaś odnotowana w 2006 r. poprawa wyniku netto jest efektem zbycia niefinansowych aktywów trwałych w postaci zbędnych nieruchomości. W porównaniu do roku 2005 w 2006 r. znacznemu pogorszeniu uległ również wynik za sprzedaż. Opisana wyżej tendencja spadkowa pogłębia się w I kwartale 2007 r.</p>
        <p xml:id="div-12">Natomiast odnosząc się do Spółki Huta Szkła Gospodarczego ˝Zawiercie˝ SA, uprzejmie wyjaśniam, iż w świetle obowiązujących przepisów prawa minister skarbu państwa nie ma możliwości udzielenia wsparcia finansowego jakimkolwiek podmiotom z pominięciem obowiązujących procedur udzielania pomocy publicznej.</p>
        <p xml:id="div-13">Zarząd spółki podejmował, nieskutecznie ze względu na brak stosownych zabezpieczeń majątkowych, próby pozyskania w ramach pomocy publicznej środków finansowych na restrukturyzację spółki w formie pożyczki długoterminowej oraz dokapitalizowania spółki przez Agencję Rozwoju Przemysłu SA, co umożliwiłoby kontynuację działalności i osiągnięcie celów restrukturyzacji.</p>
        <p xml:id="div-14">W związku z wyczerpaniem możliwości spełnienia warunków otrzymania pomocy publicznej od ARP SA od stycznia 2007 r. Zarząd Spółki Huta Szkła Gospodarczego ˝Zawiercie˝ SA prowadził rozmowy z Towarzystwem Finansowym ˝Silesia˝ Sp. z o.o. w celu uzyskania środków finansowych umożliwiających przeprowadzenie restrukturyzacji spółki. Towarzystwo Finansowe ˝Silesia˝ Sp. z o.o. podjęło się przeprowadzenia badania Huty Szkła Gospodarczego ˝Zawiercie˝ SA pod kątem możliwych w obecnej sytuacji ekonomiczno-finansowej spółki sposobów restrukturyzacji, po którego zakończeniu przedstawiło analizę ekonomiczno-finansową spółki. Na jej podstawie zarząd spółki podjął decyzję o złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości.</p>
        <p xml:id="div-15">Zmiany otoczenia makroekonomicznego oraz czynników specyficznych dla sektora producentów wyrobów ze szkła kryształowego, tj. spadek popytu na rynku krajowym i zagranicznym, zwiększona sprzedaż tanich wyrobów, a w zakresie czynników zewnętrznych wysokie koszty działalności finansowej, w istotny negatywny sposób wpływały na kondycję ekonomiczno-finansową HSG ˝Zawiercie˝ SA na przestrzeni sześciu ostatnich lat.</p>
        <p xml:id="div-16">Niski kurs walut w sposób istotny ograniczył płynność finansową spółki. Podstawowym problemem spółki w ciągu ostatnich kilku lat było głębokie niedokapitalizowanie oraz brak nowych źródeł finansowania, co spowodowało utratę możliwości wykorzystania efektów przeprowadzanych działań restrukturyzacyjnych. Mimo iż w 2001 r. Zarząd Spółki rozpoczął realizację programu restrukturyzacji, sytuacja ekonomiczno-finansowa spółki nie uległa poprawie, a rok obrotowy 2006 był kolejnym rokiem, w którym spółka zamknęła działalność gospodarczą stratą netto.</p>
        <p xml:id="div-17">Wobec powyższego, w związku z zaistnieniem przesłanek do ogłoszenia upadłości Huty Szkła Gospodarczego ˝Zawiercie˝ SA, w dniu 26.06.2007 r. Zarząd Spółki przesłał do MSP pismo, w którym poinformował, że w dniu 29.06.2007 r. złoży do Sądu Gospodarczego w Częstochowie wniosek o ogłoszenie upadłości spółki.</p>
        <p xml:id="div-18">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-19">Minister</p>
        <p xml:id="div-20">Wojciech Jasiński</p>
        <p xml:id="div-21">Warszawa, dnia 13 lipca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>