text_structure.xml 8.75 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W ślad za pismem z dnia 3 lipca br., znak: DGA-II-0700-2-MK-417w/2007 oraz w odpowiedzi na pismo z dnia 18 maja 2007 r., znak: SPS-024-2847/07, przekazujące zapytanie pana posła Wojciecha Piotra Szaramy w sprawie prawa do deputatu węglowego dla emerytów i rencistów zatrudnionych w Zakładzie Usług Górniczych Radzionków Sp. z o.o. w Bytomiu uprzejmie informuję, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Zakład Usług Górniczych Radzionków, jako zakład Bytomskiej Spółki Węglowej SA, powstał w dniu 1 sierpnia 1996 r. W utworzonym zakładzie zostali zatrudnieni w większości pracownicy KWK Powstańców Śląskich. Z dniem 1 grudnia 1999 r. na bazie majątku ZUG Radzionków utworzono spółkę prawa handlowego pod firmą Zakład Usług Górniczych Radzionków Sp. z o.o.</p>
        <p xml:id="div-3">W związku z powyższym w dniu 26 listopada 1999 r. Bytomska Spółka Węglowa SA podpisała porozumienie z ZUG Radzionków SP. z o.o. i z zarządami zakładowych związków zawodowych działających przy ZUG Radzionków w sprawie gwarancji zatrudnienia, wynagrodzenia, świadczeń socjalnych oraz uprawnień wynikających z ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych (Dz.U. Nr 162, poz. 1112) dla pracowników przejętych przez ZUG Radzionków Sp. z o.o. z zakładów BSW SA. Zgodnie z zawartym porozumieniem pracownikom ZUG Radzionków, przejętym przez ZUG Radzionków Sp. z o.o., przysługiwały wszelkie nabyte dotychczas uprawnienia wynikające z układu zbiorowego, w tym uprawnienia do deputatu węglowego. Zgodnie z § 6 ww. porozumienia pracownikom przechodzącym do ZUG Radzionków Sp. z o.o., na podstawie 23</p>
        <p xml:id="div-4">Kodeksu pracy gwarantuje się wszelkie nabyte dotychczas uprawnienia wynikające z układu zbiorowego pracy dla pracowników zakładów górniczych z 1991 r., zgodnie z art. 241</p>
        <p xml:id="div-5">Kodeksu pracy. Tak sformułowana treść porozumienia, w myśl wyżej przywołanego art. 241</p>
        <p xml:id="div-6">Kodeksu pracy oznacza, że tylko w okresie jednego roku od dnia przejścia zakładu pracy lub jego części na nowego pracodawcę do pracowników stosuje się postanowienia układu, którym byli objęci przed przejściem zakładu pracy lub jego części na nowego pracodawcę. Powyższe uregulowanie dotyczy także obowiązku wypłaty ekwiwalentu pieniężnego lub wydawania bezpłatnego węgla.</p>
        <p xml:id="div-7">Sygnatariusze porozumienia określili m.in. wypływające z niego obowiązki dla stron ww. porozumienia. Zgodnie z § 10 Bytomska Spółka Węglowa SA (obecnie Kompania Węglowa SA) zapewniła:</p>
        <p xml:id="div-8">- realizację świadczeń wynikających z tzw. górniczego pakietu socjalnego oraz zakładowego układu zbiorowego pracy BSW SA wobec pracowników korzystających z urlopów górniczych i zasiłków socjalnych,</p>
        <p xml:id="div-9">- refundację zobowiązań wynikających z porozumienia z dnia 30.06.1999 r. związanego z przejęciem pracowników przez Eko-Carbo Sp. z o.o.,</p>
        <p xml:id="div-10">- wypłacanie dodatkowej nagrody rocznej tzw. 14. pensji za rok 1999 w wysokości proporcjonalnej do okresu zatrudnienia w BSW SA - ZUG Radzionków,</p>
        <p xml:id="div-11">- refundację kosztów wypłaconych świadczeń wynikających ze stosunku pracy pracownikom, którym wypowiedziano stosunek pracy w BSW SA - ZUG Radzionków,</p>
        <p xml:id="div-12">- przekazanie środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na zasadach określonych w ustawie z dnia 3 marca 1999 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,</p>
        <p xml:id="div-13">- refundację kosztów wypłaconych nagród jubileuszowych i odpraw emerytalno-rentowych do okresu zatrudnienia w BSW SA - ZUG Radzionków.</p>
        <p xml:id="div-14">Zatem § 10 ww. porozumienia nie reguluje uprawnień do ekwiwalentu.</p>
        <p xml:id="div-15">Jak wynika z informacji uzyskanych z Kompanii Węglowej SA (będącej następcą prawnym BSW SA), osobom, które przeszły na emeryturę lub rentę przed datą 1 grudnia 1999 r., a więc osobom, które przeszły na emeryturę lub rentę z ZUG Radzionków, obecnie Kompania Węglowa SA, a w latach wcześniejszych Bytomska Spółka Węglowa SA, finansuje z własnych środków koszty deputatów węglowych realizowanych w naturze.</p>
        <p xml:id="div-16">Osoby, które przeszły na emeryturę lub rentę z ZUG Radzionków Sp. z o.o., nie otrzymują obecnie deputatu węglowego lub ekwiwalentu pieniężnego.</p>
        <p xml:id="div-17">Z informacji uzyskanych z Kompanii Węglowej SA wynika, iż po dniu 1 grudnia 1999 r. uprawnienia emerytalne uzyskało 48 pracowników Zakładu Usług Górniczych Radzionków Sp. z o.o. Pracownicy, którzy uzyskali uprawnienia emerytalne lub rentowe po dniu 1 grudnia 1999 r., a więc dla których to ZUG Radzionków Sp. z o.o. był ostatnim pracodawcą, mogli dochodzić swych praw w stosunku do ZUG Radzionków Sp. z o.o. na drodze sądowej. Jednakże zgodnie z art. 241</p>
        <p xml:id="div-18">Kodeksu pracy wypłaty ekwiwalentów odbywałyby się tylko do dnia 1 grudnia 2000 r. Ekwiwalent taki, pod warunkiem nabycia uprawnień emerytalnych lub rentowych w terminie roku od dnia 1 grudnia 1999 r., nie byłby realizowany ze środków budżetowych przekazywanych przez dysponenta środków budżetowych. Wypłaty pochodziłyby z majątku ZUG Radzionków Sp. z o.o., gdyż spółka ta nie była faktycznie ani kopalnią, ani zakładem wydobywczym, a jako spółka prawa handlowego mogła być traktowana jedynie jako przedsiębiorstwo robót górniczych.</p>
        <p xml:id="div-19">Art. 55 ust. 2 z dnia 26 listopada 1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczegółowych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych (Dz.U. Nr 162, poz. 1112) w pierwotnym brzmieniu stanowił, że ekwiwalent pieniężny może otrzymać osoba, która pobierała bezpłatny węgiel w naturze lub pobierała z tego tytułu ekwiwalent u pracodawcy objętego reformą górnictwa węgla kamiennego, albo osoba, która na emeryturę lub rentę przeszła od pracodawcy objętego układem zbiorowym pracy dla pracowników zakładów górniczych z dnia 21 grudnia 1991 r.</p>
        <p xml:id="div-20">ZUG Radzionków Sp. z o.o. był przedsiębiorstwem, które nie było związane postanowieniami układu zbiorowego pracy dla pracowników zakładów górniczych z dnia 21 grudnia 1991 r. oraz postanowieniami protokółu dodatkowego nr 7 z dnia 21 listopada 1995 r. do układu zbiorowego pracy dla pracowników zakładów górniczych z dnia 21 grudnia 1991 r., a co z tym się wiąże emeryci i renciści, którzy przeszli na emeryturę lub rentę z tego zakładu nie byli uprawnieni do ekwiwalentu finansowego ze środków budżetowych i wypłacanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Stąd też emeryci i renciści ZUG Radzionków Sp. z o.o. nie mieli możliwości złożenia wniosku na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla (...), dotyczącego wyboru ekwiwalentu finansowego ze środków budżetowych i wypłacanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub deputatu węglowego wydawanego przez byłego pracodawcę.</p>
        <p xml:id="div-21">Ze względu na powyższe brak jest podstaw prawnych, by w świetle obowiązujących przepisów Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacał emerytom i rencistom z tego zakładu ekwiwalent za węgiel deputatowy finansowany ze środków budżetowych.</p>
        <p xml:id="div-22">Podkreślić należy, iż w sprawie Zakładu Usług Górniczych Radzionków Sp. z o.o. minister gospodarki kilkakrotnie informował byłych pracowników oraz stowarzyszenie emerytów z tegoż zakładu o sytuacji faktycznej oraz prawnej uniemożliwiającej wypłacanie ekwiwalentu przez ZUS byłym pracownikom ZUG Radzionków Sp. z o.o. z przyczyn wskazanych powyżej.</p>
        <p xml:id="div-23">Niemniej jednak informuję, iż powyższe nie zmienia faktu, że emeryci i renciści z ZUG Radzionków Sp. z o.o., którzy nie otrzymują ekwiwalentu pieniężnego, mogą kierować sprawy do sądów powszechnych celem ostatecznego rozstrzygnięcia tej kwestii.</p>
        <p xml:id="div-24">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-25">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-26">Piotr Naimski</p>
        <p xml:id="div-27">Warszawa, dnia 9 sierpnia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>