text_structure.xml 11.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do przesłanego przy piśmie z dnia 14 czerwca 2007 r., znak SPS-024-2836/07, zapytania Pana Posła Roberta Tyszkiewicza w sprawie zmiany koncepcji pocztowego systemu logistycznego w Choroszczy chciałbym przedstawić, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Na wstępie chciałbym wyjaśnić, że zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 30 lipca 1997 r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej ˝Poczta Polska˝ (Dz.U. Nr 106, poz. 675 z późn. zm.) Poczta Polska prowadzi działalność na podstawie własnych planów, zgodnie z zasadą racjonalizacji kosztów i efektywności ekonomicznej. Takim planem o charakterze długookresowym jest m.in. Strategia Rozwoju Poczty Polskiej, opracowywana przez Kierownictwo Poczty Polskiej na określony czas, a także związane z jej wdrażaniem wieloletnie i roczne plany inwestycyjne, będące integralną częścią planów rzeczowo-finansowych przedsiębiorstwa na dany rok. Dokumenty te, zgodnie z art. 27 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, Dyrektor Generalny Poczty Polskiej ma obowiązek przedłożyć do zaopiniowania Radzie Poczty Polskiej, która następnie przekazuje je wraz z opinią ministrowi właściwemu ds. łączności, który zajmuje wobec nich ostateczne stanowisko. Pragnę też wyjaśnić, że sprawy związane z wewnętrzną organizacją działalności Poczty Polskiej, zgodnie z przepisami art. 19 i 20 ustawy z dnia 30 lipca 1997 r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej ˝Poczta Polska˝ (Dz.U. Nr 106, poz. 675 z późn. zm.) oraz § 16 Statutu Poczty Polskiej (tekst jedn. M.P. z 2004 r. Nr 42, poz. 738 z późn. zm.), pozostają w wyłącznych kompetencjach Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej. To Dyrektor Generalny tworzy, przekształca i likwiduje jednostki organizacyjne Poczty Polskiej i zgodnie z art. 23 ust. 2 ww. ustawy decyzje dotyczące działalności przedsiębiorstwa podejmuje samodzielnie (z zastrzeżeniem art. 27), ponosząc za nie odpowiedzialność.</p>
        <p xml:id="div-3">Odnosząc się natomiast do pytań Pana Posła Roberta Tyszkiewicza, opierając się na informacjach przekazanych mi przez Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej, wyjaśniam, że:</p>
        <p xml:id="div-4">Ad 1</p>
        <p xml:id="div-5">Strategia Rozwoju Poczty Polskiej na lata 2004-2006 określała kierunek rozwoju sieci logistycznej Poczty Polskiej. Zakładała ona istnienie 14 w pełni zmechanizowanych CER. W pierwszym etapie zakładano budowę i uruchomienie 4 CER: w Katowicach, w Gdańsku, we Wrocławiu i w Bydgoszczy. Utworzony fundament systemu logistycznego planowano uzupełnić o 6 CER-ów: w Kielcach, w Szczecinie, w Olsztynie, w Białymstoku, w Rzeszowie i w Lublinie. Ten model logistyki pocztowej został w 2005 r. przyjęty jako obowiązujący. Jednak po jego zatwierdzeniu i rozpoczęciu realizacji okazało się, że Poczta Polska nie będzie w stanie udźwignąć ciężaru finansowego tak wielu inwestycji na obszarze całego kraju w tak krótkim czasie. W związku z tym po dokonaniu weryfikacji ówczesnego modelu logistyki pocztowej przygotowano nową ˝Koncepcję pocztowego systemu logistycznego na lata 2007-2015˝, która zyskała pozytywną opinię Rady Poczty Polskiej i którą Minister Transportu podziela. Według tej koncepcji system logistyczny Poczty Polskiej będzie składał się z 8 w pełni zautomatyzowanych węzłów klasy ˝A˝ zlokalizowanych w Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Krakowie, Gdańsku, Wrocławiu, Katowicach i Lublinie oraz z 12 mniejszych węzłów pomocniczych klasy ˝B˝ zlokalizowanych w Białymstoku, Olsztynie, Ełku, Ciechanowie, Siedlcach, Bydgoszczy, Szczecinie, Rzeszowie, Kielcach, Zielonej Górze, Gorzowie Wlkp. i Koszalinie. Zaproponowane w niej rozwiązanie uwzględnia m.in. możliwości finansowe Poczty Polskiej, wykorzystuje istniejącą lub obecnie budowaną infrastrukturę pocztową, zakłada także poprawę warunków pracy w mniejszych węzłach, racjonalizując tym samym poziom planowanych wydatków inwestycyjnych.</p>
        <p xml:id="div-6">Przedstawiając powyższe, chciałbym też wyjaśnić, że działalność inwestycyjna nie może być dofinansowywana z budżetu państwa, gdyż w świetle przepisów unijnych dotyczących pomocy publicznej pomoc taka jest niedozwolona, ponieważ zakłóca zasady konkurencji na wspólnotowym rynku. Poczta Polska zatem zmuszona jest realizować swoje inwestycje wyłącznie z własnych środków i ewentualnie komercyjnych kredytów. Pozyskanie tych kredytów jest jednak ograniczone zdolnością kredytową przedsiębiorstwa i koniecznością zachowania przez niego płynności finansowej.</p>
        <p xml:id="div-7">Ad 2</p>
        <p xml:id="div-8">Według informacji przekazanych mi przez Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej ˝Koncepcja pocztowego systemu logistycznego na lata 2007-2015˝ była konsultowana i oceniania oraz wielokrotnie prezentowana na etapie prac projektowych, jak również po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Poczty Polskiej, jak i zatwierdzeniu przez Ministra Transportu.</p>
        <p xml:id="div-9">W trakcie prezentacji w dniach:</p>
        <p xml:id="div-10">- 26 lutego 2007 r. - dla przedstawicieli wszystkich biur Dyrekcji Generalnej Poczty Polskiej,</p>
        <p xml:id="div-11">- 28 lutego 2007 r. - dla przedstawicieli wszystkich centrów,</p>
        <p xml:id="div-12">- 1 marca 2007 r. - dla przedstawicieli wszystkich organizacji związkowych,</p>
        <p xml:id="div-13">- 2 kwietnia 2007 r. - dla dyrektorów i kadry kierowniczej Centrali Centrum Usług Pocztowych, jak i dyrektorów wszystkich oddziałów regionalnych i ich zastępców, którzy odpowiadają za pracę węzłów pocztowych,</p>
        <p xml:id="div-14">przedstawiona została koncepcja rozmieszczenia na obszarze całego kraju wszystkich węzłów oraz ich roli w systemie logistycznym Poczty Polskiej, a także funkcjonalności systemu. W czasie spotkań wyjaśniane były wszystkie wątpliwości oraz udzielone zostały odpowiedzi na zadane pytania. W spotkaniach tych uczestniczyli przedstawiciele białostockiego kierownictwa Poczty Polskiej oraz przedstawiciele organizacji związkowych reprezentujący pracowników białostockich struktur pocztowych.</p>
        <p xml:id="div-15">Stosowne informacje odnośnie do realizacji inwestycji CER Białystok Dyrektor Generalny Poczty Polskiej przekazał też zainteresowanym tą sprawą Panom Posłom: Krzysztofowi Jurgielowi i Damianowi Raczkowskiemu oraz Prezydentowi Białegostoku Panu Tadeuszowi Truskolaskiemu, Burmistrzowi Choroszczy Panu Jerzemu Ułanowiczowi, a także Wojewodzie Podlaskiemu Panu Bogdanowi Paszkowskiemu.</p>
        <p xml:id="div-16">Ad 3</p>
        <p xml:id="div-17">Odnośnie do odpowiedzi na pytanie, jakie były koszty opracowania nowej koncepcji systemu logistycznego przez firmę doradczą A.T. Kearney, nie czuję się upoważniony do jej udzielenia. Udostępnienie takich szczegółowych danych dotyczących warunków umowy handlowej zawartej pomiędzy Pocztą Polską i ww. firmą wymaga zgody nie tylko Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej, ale także Kierownictwa tejże firmy. Tym bardziej że raport podsumowujący wyniki prac ˝Koncepcja pocztowego systemu logistycznego˝ został przekazany Ministrowi Transportu przez Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej również jako materiał chroniony tajemnicą przedsiębiorstwa.</p>
        <p xml:id="div-18">Ad 4</p>
        <p xml:id="div-19">Węzeł białostocki jest elementem całego systemu, aktywnym w relacjach z wyznaczonymi innymi węzłami. Będzie on pełnił istotną funkcję w obsłudze ruchu pocztowego na obszarze regionu białostockiego. Nie cechuje się on jednak liczbą przesyłek uzasadniającą wyposażenie go w maszyny sortujące, dlatego też węzeł ten budowany będzie w nieco mniejszym zakresie. Podział na dwie kategorie węzłów (mniejsze i większe, automatyczne i ręczne) jest powszechnie stosowany u innych wiodących europejskich operatorów pocztowych i jest naturalną konsekwencją rozkładu natężenia ruchu przesyłek i ich rozdziału na szybki i wolny strumień. Według zapewnień Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej aktualny system logistyczny pozwala na osiągnięcie wskaźników terminowości na poziomie 99% dla listów priorytetowych i 86% dla paczek priorytetowych oraz doręczenie przesyłek ekonomicznych w wymaganych terminach.</p>
        <p xml:id="div-20">Na podkreślenie zasługuje fakt, że ˝Koncepcja pocztowego systemu logistycznego na lata 2007-2015˝ jest koncepcją otwartą. Oznacza to, że w przypadku znacznego wzrostu wolumenu generowanego na tym obszarze w przyszłości po ponownej analizie będzie można budowany obiekt rozwijać, jak również dodawać nowe maszyny, w tym sortujące.</p>
        <p xml:id="div-21">Ad 5</p>
        <p xml:id="div-22">Z informacji przekazanych mi przez Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej wynika, że zmiana koncepcji nie wpłynie, przynajmniej w najbliższym czasie, na zmianę poziomu zatrudnienia w oddziale PP w Białymstoku. Zgłaszana przez związki zawodowe działające w strukturach organizacyjnych Poczty Polskiej tym regionie potrzeba zwiększenia zatrudnienia o 150 etatów na stanowiska eksploatacyjne w regionie podlaskim, której załatwienie leży w wyłącznych kompetencjach Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej jako pracodawcy, została przez Dyrektora Generalnego oceniona jako temat bardzo trudny i podnoszony nie tylko przez pracowników węzłów, ale i inne jednostki organizacyjne Poczty Polskiej. Dyrektor poinformował mnie, że planowane zatrudnienie na dany rok nie może uwzględniać wszystkich zgłoszonych przez jednostki organizacyjne zapotrzebowań z uwagi na duże koszty z wynagrodzeniami pracowników. Spełnienie prośby o zwiększenie liczby etatów dla jednostek regionu podlaskiego jest bardzo utrudnione i uzależnione od sytuacji pozostałych węzłów i innych jednostek, które również zgłaszają potrzeby w tym zakresie i przedstawiają analogiczną argumentacją dla zgłaszanych potrzeb.</p>
        <p xml:id="div-23">Ad 6</p>
        <p xml:id="div-24">Budowa systemu logistycznego Poczty Polskiej zarówno wg koncepcji z 2005 r., jak i obecnej nie była i nie jest objęta żadnym programem rządowym ani też państwo w żaden sposób nie wspomaga działalności inwestycyjnej Poczty Polskiej, co wyjaśniłem już w odpowiedzi na pytanie pierwsze. W tej sytuacji minister właściwy ds. łączności, nie mając do dyspozycji żadnych instrumentów finansowych, nie może wpływać na decyzje Kierownictwa Poczty Polskiej co do zakresu i priorytetu zaplanowanych na miarę posiadanych środków i potrzeb eksploatacyjnych zadań inwestycyjnych, gdyż za całokształt działalności Poczty Polskiej i za jej sytuację ekonomiczną i finansową w myśl art. 23 ww. ustawy ponosi odpowiedzialność Dyrektor Generalny Poczty Polskiej.</p>
        <p xml:id="div-25">Przedstawiając powyższe, wyrażam nadzieję, że w sposób wyczerpujący udzieliłem odpowiedzi na pytania zawarte w zapytaniu Pana Posła Roberta Tyszkiewicza.</p>
        <p xml:id="div-26">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-27">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-28">Eugeniusz Wróbel</p>
        <p xml:id="div-29">Warszawa, dnia 26 czerwca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>