text_structure.xml
3.72 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację Pani Poseł Reginy Wasilewskiej-Kity, przekazaną przy piśmie Pana Janusza Dobrosza, Wicemarszałka Sejmu, z dnia 14 czerwca 2007 r., znak: SPS-024-2826/07, w sprawie programu profilaktyki przewlekłej obturacyjnej choroby płuc uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-2">Warunki udzielania i zakres świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zostały uregulowane w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.) oraz aktach wykonawczych do tej ustawy. Szczegółowe zasady kontraktowania i rozliczania tych świadczeń zostały określone w zarządzeniach Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia dotyczących postępowań w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w poszczególnych rodzajach i zakresach.</p>
<p xml:id="div-3">Program profilaktyki przewlekłej obturacyjnej choroby płuc jest realizowany od 2004 r., pierwotnie jako zadanie zlecone przez Ministra Zdrowia, a następnie kontynuowany - bez zmiany założeń merytorycznych - jako zadanie finansowane z własnych środków Narodowego Funduszu Zdrowia.</p>
<p xml:id="div-4">Zasadniczym założeniem programu jest wczesne wykrywanie przewlekłej obturacyjnej choroby płuc u osób palących lub byłych palaczy w celu podjęcia leczenia prowadzącego do złagodzenia objawów chorobowych, jak i terapii antynikotynowej. Program realizowany jest przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, co pozwala na szeroką dostępność dla świadczeniobiorców programu. W celu wyeliminowania fałszywie dodatnich wyników spirometrii Narodowy Fundusz Zdrowia we współpracy z Panem Profesorem Janem Zielińskim z Instytutu Gruźlicy i Chorób Płuc opracował wymagania dotyczące spirometru (w szczególności w odniesieniu do funkcji kontrolujących poprawność wykonania badania), który może mieć zastosowanie w realizacji ww. programu.</p>
<p xml:id="div-5">W odpowiedzi na pytania Pani Poseł dotyczące wielkości poniesionych środków finansowych przez Fundusz na ten cel uprzejmie informuję, że w okresie od 2004 r. do 2006 r. na realizację programu profilaktyki przewlekłej obturacyjnej choroby płuc oraz na refundację leków wydatkowano następujące kwoty (tabela).</p>
<p xml:id="div-6">W odniesieniu do postulatu Pani Poseł odnoszącego się do realizacji ww. programu przez lekarzy pulmonologów należy stwierdzić, że 376 poradni pulmonologicznych funkcjonujących aktualnie w systemie nie jest w stanie zapewnić powszechnej dostępności badań przesiewowych w kierunku wczesnego wykrywania przewlekłej obturacyjnej choroby płuc. Obecnie program realizowany jest przez 528 świadczeniodawców podstawowej opieki zdrowotnej, a w związku z planowaną zmianą zasad kontraktowania omawianych świadczeń na rok 2008 ich liczba powinna ulec znacznemu zwiększeniu. Jednocześnie pozwolę sobie wyjaśnić, iż wykonywanie badania spirometrycznego w celach skriningu przez pulmonologa mogłoby ograniczyć dostępność poradni chorób płuc dla pacjentów wymagających diagnostyki lub leczenia specjalistycznego.</p>
<p xml:id="div-7">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-8">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-9">Bolesław Piecha</p>
<p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 11 lipca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>