text_structure.xml
8.16 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z wystąpieniem Wicemarszałka Sejmu z dnia 11 czerwca 2007 r., znak: SPS-024-2813/07, dotyczącym zapytania posła Andrzeja Mańki w sprawie przywrócenia możliwości przechodzenia na emeryturę matek dzieci niepełnosprawnych uprzejmie pragnę poinformować, że emerytury przyznawane bez względu na wiek z powodu opieki nad dzieckiem wymagającym specjalnej troski są problemem dyskusyjnym.</p>
<p xml:id="div-2">Wątpliwości co do słuszności ich przyznawania powstają na tle podstawowych zasad ubezpieczenia społecznego, według których ryzykiem ubezpieczeniowym objęta jest utrata dochodów z pracy wskutek niezdolności do pracy (inwalidztwa), starości lub śmierci. Urodzenie się w rodzinie dziecka niepełnosprawnego jest ryzykiem pozaubezpieczeniowym i nie powinno stanowić o przyznaniu emerytury we wcześniejszym niż przewiduje to ustawa wieku.</p>
<p xml:id="div-3">Przyznanie rodzicom opiekunom emerytury bez względu na wiek z tytułu konieczności sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem specjalnej troski wiąże się z koniecznością udowodnienia minimalnego stażu emerytalnego. Rozwiązanie to stawia w gorszej sytuacji prawnej rodziców, szczególnie kobiety, które z uwagi na ciężki stan zdrowia dziecka nigdy nie mogły podjąć pracy zarobkowej, wobec kobiet, które - mimo, że urodziły dziecko specjalnej troski - pracę zarobkową kontynuowały.</p>
<p xml:id="div-4">Mimo szeregu wątpliwości, reformując ubezpieczenia społeczne, ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, ze zm.), znosząc wcześniejszą emeryturę dla pracowników opiekujących się dziećmi specjalnej troski, przewidziała w art. 186 ust. 3, iż prawo do wcześniejszej emerytury z tytułu opieki nad dzieckiem specjalnej troski zachowają rodzice, którzy do dnia wejścia w życie ustawy nie zgłosili wniosku o tę emeryturę, mimo że do dnia 31 grudnia 1998 r. spełnili wszystkie wymagane warunki.</p>
<p xml:id="div-5">Uprawnienia do tej wcześniejszej emerytury rodziców, którzy z powodu stanu zdrowia swojego dziecka wymagającego ich stałej opieki oraz pielęgnacji lub pomocy w czynnościach samoobsługowych nie mogą kontynuować zatrudnienia, rozpatrywane są na podstawie nadal obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 1989 r. w sprawie uprawnień do wcześniejszej emerytury pracowników opiekujących się dziećmi wymagającymi stałej opieki (Dz. U. Nr 28, poz. 149) po spełnieniu łącznie następujących warunków:</p>
<p xml:id="div-6">1) posiadania okresu zatrudnienia - okresu składkowego i nieskładkowego - wynoszącego: dla kobiet - 20 lat i 25 lat - dla mężczyzn,</p>
<p xml:id="div-7">2) sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem, które:</p>
<p xml:id="div-8">- jest całkowicie niezdolne do pracy i samodzielnej egzystencji bez względu na przyczynę chorobową,</p>
<p xml:id="div-9">- jest całkowicie niezdolne do pracy z powodu jednego ze stanów chorobowych wymienionych w rozporządzeniu, a niezdolność do pracy dziecka istnieje od urodzenia albo powstała przed ukończeniem 18 roku życia,</p>
<p xml:id="div-10">1) ostatnim ubezpieczeniem przed dniem 1.01.1999 r. było ubezpieczenie z tytułu pozostawania w stosunku pracy w myśl Kodeksu pracy,</p>
<p xml:id="div-11">2) nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy - w przypadku ubezpieczonego będącego pracownikiem,</p>
<p xml:id="div-12">3) nie są członkami otwartego funduszu emerytalnego</p>
<p xml:id="div-13">Regulacja prawna pozwalająca jeszcze przez pewien czas korzystać przez opiekunów dzieci specjalnej troski z wcześniejszej emerytury jest świadczeniem zanikającym, które nie może być kontynuowane w zreformowanym systemie emerytalnym, ponieważ z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, tworzonego ze składek na ubezpieczenie społeczne osób czynnych zawodowo, nie mogą być finansowane świadczenia pozaubezpieczeniowe. Konieczność zrezygnowania przez jednego z rodziców z pracy zarobkowej w celu wychowania dziecka wymagającego ze względu na stan zdrowia stałej opieki nie jest bowiem ryzykiem emerytalnym ani rentowym, lecz ryzykiem objętym pomocą społeczną.</p>
<p xml:id="div-14">Dlatego też w tym systemie - a nie w systemie ubezpieczeń społecznych - są obecnie zawarte rozwiązania zapewniające osobom i rodzicom będącym w trudnej sytuacji życiowej nie tylko niezbędne środki finansowe ale też inne formy pomocy. Rozwiązania przewidujące pomoc dla rodzin wychowujących niepełnosprawne dziecko stworzyła ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, ze zm.), która przewiduje:</p>
<p xml:id="div-15">- dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu rehabilitacji i kształcenia dziecka niepełnosprawnego - dodatek przysługuje na dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym i znacznym stopniu niepełnosprawności w kwocie 60 zł na dziecko do ukończenia 5 roku życia lub 80 zł na dziecko pomiędzy 5 a 24 rokiem życia. Jest to dodatek do zasiłku rodzinnego i przysługuje przy dochodzie nie wyższym niż 583 zł na osobę w rodzinie,</p>
<p xml:id="div-16">- dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania - dodatek przysługuje osobie samotnie wychowującej dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub znacznym stopniu niepełnosprawności, którego drugi z rodziców nie żyje lub ojciec jest nieznany; dodatek przysługuje w kwocie 250 zł miesięcznie na dziecko, nie więcej jednak niż 500 zł na wszystkie dzieci. Jest to dodatek do zasiłku rodzinnego i przysługuje przy dochodzie nie wyższym niż 583 zł na osobę w rodzinie,</p>
<p xml:id="div-17">- świadczenie pielęgnacyjne w kwocie 420 zł miesięcznie - jest to świadczenie dla rodzica lub opiekuna faktycznego niepełnosprawnego dziecka, który nie podejmuje bądź rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem; przysługuje bez względu na wiek niepełnosprawnego dziecka. W ramach świadczenia pielęgnacyjnego osoba sprawująca opiekę podlega ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu i zdrowotnemu. Świadczenie przysługuje, jeżeli dochód w rodzinie nie przekracza kwoty 583 zł na osobę,</p>
<p xml:id="div-18">- zasiłek pielęgnacyjny w kwocie 153 zł miesięcznie - przysługuje niepełnosprawnemu dziecku, a także osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 roku życia, jeżeli legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.</p>
<p xml:id="div-19">Wskazać należy, że formą wsparcia rodzin wychowujących dziecko niepełnosprawne jest również wyższe niż w przypadku rodzin wychowujących zdrowe dzieci kryterium dochodowe uprawniające do świadczeń rodzinnych. Jeżeli członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności kryterium uprawniające do świadczeń wynosi 583 zł, natomiast rodzina wychowująca zdrowe dzieci otrzyma świadczenia rodzinne jeśli miesięczny dochód w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 504 zł.</p>
<p xml:id="div-20">Tak więc obecnie niezależnie od statusu zawodowego osobom wychowującym dzieci niepełnosprawne, które nie mogą wykonywać pracy zarobkowej, przysługuje jednakowa pomoc ze strony państwa, finansowana ze środków budżetu państwa. Takie rozwiązanie w realiach zreformowanego systemu ubezpieczeń społecznych należy uznać za sprawiedliwe i społecznie uzasadnione.</p>
<p xml:id="div-21">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-22">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-23">Romuald Poliński</p>
<p xml:id="div-24">Warszawa, dnia 28 czerwca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>