text_structure.xml 12 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie panów posłów Krzysztofa Liska i Sławomira Nowaka w sprawie masowego opuszczania armii przez żołnierzy zawodowych (SPS-024-2809/07), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Na wstępie pragnę zapewnić, iż postawiona w zapytaniu teza dotycząca masowych zwolnień kadry z zawodowej służby wojskowej nie znajduje uzasadnienia w rzeczywistych wielkościach zwolnień, jakie miały miejsce w ostatnich latach.</p>
        <p xml:id="div-3">Odnosząc się do zagadnienia opracowania przez Ministerstwo Obrony Narodowej konkretnego planu zapobieżenia masowym odejściom żołnierzy zawodowych z polskiej armii, pragnę zauważyć, iż obecnie nie ma zagrożenia wystąpienia tak dużej liczby zwolnień, jak miało to miejsce w latach zasadniczych zmian organizacyjno-strukturalnych i przebudowy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, tj. w latach 1989-1991, w których liczba kadry odchodzącej z wojska wynosiła odpowiednio - 12 111, 14 013 i 9 687.</p>
        <p xml:id="div-4">Ponadto należy mieć na uwadze, iż wprowadzane w poprzednich latach nowelizacje przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 1970 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz.U. z 1997 r. Nr 10, poz. 55, ze zm.) obowiązującej do 2003 r. oraz ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66, ze zm.) generowały zwiększone liczby zwolnień. W latach 1996-1998 było to odpowiednio 6 627, 6 493 i 8 163 żołnierzy zawodowych zwolnionych z zawodowej służby wojskowej. Ostatnia z nowelizacji poprzednio obowiązującej ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych - z jednoczesnym wprowadzeniem do działania kadrowego nowych zasad polityki kadrowej - przyczyniła się także do wzrostu liczby zwolnień w 2003 r. do poziomu 8 419 żołnierzy zawodowych.</p>
        <p xml:id="div-5">Od tego roku w warunkach pewnej stabilizacji organizacyjno-etatowej wielkości zwolnień kształtowały się na poziomie 5 005 żołnierzy zawodowych w 2004 r., 3 070 w 2005 r. oraz 3 753 w 2006 r. i mieściły się w przewidywalnym przedziale ok. 3-5% ogólnej liczebności kadry zawodowej.</p>
        <p xml:id="div-6">Według informacji z końca maja br. z zawodowej służby wojskowej zwolniono 2 962 osób, a kolejnych 613 pozostaje w okresie wypowiedzenia stosunku służbowego z terminem jego upływu w kolejnych miesiącach br., co daje w sumie liczbę 3 575 żołnierzy zawodowych zwolnionych i przewidzianych do zwolnienia jeszcze w tym roku.</p>
        <p xml:id="div-7">Pragnę poinformować, iż w ostatnich latach sukcesywnie zmniejsza się liczba zwolnień następujących na skutek wypowiedzenia stosunku służbowego dokonanego przez organ wojskowy, rośnie natomiast liczba zwolnień następujących w efekcie wypowiedzenia stosunku służbowego dokonanego przez żołnierza zawodowego:</p>
        <p xml:id="div-8">- w 2004 r. zwolniono w trybie wypowiedzenia stosunku służbowego dokonanego przez żołnierza zawodowego 1 950, tj. 39,0% ogólnej liczby zwolnień, a przez organ wojskowy 2 468 - 49,3% ogólnej liczby zwolnień;</p>
        <p xml:id="div-9">- w 2005 r. odpowiednio 1 962 - 63,9% oraz 612 - 19,9%;</p>
        <p xml:id="div-10">- w 2006 r. odpowiednio 3 332 - 88,5% oraz 32 - 0,9%;</p>
        <p xml:id="div-11">- w br. według stanu na dzień 31 maja odpowiednio 2 678 - 90,4% oraz 74 - 2,5%.</p>
        <p xml:id="div-12">Zjawisko wzrostu udziału zwolnień następujących na skutek wypowiedzeń żołnierzy zawodowych wynika przede wszystkim z faktu radykalnego zmniejszenia zwolnień dokonanych w efekcie wypowiedzenia stosunku służbowego przez organ wojskowy. Wiąże się to z podejmowanymi działaniami kadrowymi zmierzającymi do wykorzystywania w dalszej służbie jak największej liczby kadry zawodowej z przeformowywanych i likwidowanych jednostek wojskowych.</p>
        <p xml:id="div-13">Należy mieć także na uwadze, iż zwiększona liczba zwolnień wynikających z wypowiedzeń składanych przez żołnierzy zawodowych związana jest również ze zmieniającą się sytuacją na cywilnym rynku pracy. Niejednokrotnie bowiem skłania ona kadrę do wiązania swojej dalszej drogi zawodowej z tym obszarem, przy czym resort obrony narodowej nie dysponuje szczegółowymi informacjami dotyczącymi powodów podejmowania takich decyzji przez kadrę zawodową. W świetle przepisów ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz.U. Nr 179, poz. 1750, ze zm.), żołnierz zawodowy może w każdej chwili wypowiedzieć stosunek służbowy bez podawania przyczyny.</p>
        <p xml:id="div-14">Pragnę zapewnić, że Ministerstwo Obrony Narodowej w sposób ciągły monitoruje proces zwolnień kadry z zawodowej służby wojskowej oraz prowadzi szczegółowe analizy w tym zakresie. Stosowne informacje i wnioski wynikające z nich są przekazywane kadrze kierowniczej ministerstwa, odpowiedzialnej za kształtowanie stanów osobowych kadry zawodowej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.</p>
        <p xml:id="div-15">Odnosząc się do problematyki dotyczącej przewidywanego wzrostu uposażeń dla żołnierzy zawodowych, pragnę poinformować, iż obecny poziom dochodów kadry zawodowej zdeterminowany został wielkością środków budżetowych, jakie mogą być wydatkowane corocznie na ich uposażenia. Wielkości te są określane corocznie w ustawie budżetowej.</p>
        <p xml:id="div-16">Zasady i tryb kształtowania środków na uposażenia żołnierzy zawodowych określają przepisy ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 110, poz. 1255, ze zm.). Zgodnie z jej art. 5 pkt 1c żołnierze zawodowi, podobnie jak ogół funkcjonariuszy tzw. służb mundurowych, zostali włączeni do grupy pracowników państwowej sfery budżetowej i zaliczeni zostali do osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń. Z art. 6 ust. 1 omawianej ustawy wynika zasada, że podstawę do określania wynagrodzeń osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń stanowią w danym roku budżetowym:</p>
        <p xml:id="div-17">1) limity zatrudnienia - planowane corocznie przez resort obrony narodowej i określane w ustawie budżetowej,</p>
        <p xml:id="div-18">2) kwoty bazowe - określane corocznie w ustawie budżetowej, dla ogółu osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń (w 2007 r. kwota ta nie została podwyższona),</p>
        <p xml:id="div-19">3) wielokrotność kwoty bazowej - w przypadku żołnierzy zawodowych kwota ta jest ustalana przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w formie rozporządzenia.</p>
        <p xml:id="div-20">Jak wynika z przedstawionych wyżej przepisów ustawowych, zasadniczy wpływ na wielkość środków finansowych przeznaczanych corocznie na uposażenia żołnierzy zawodowych, a tym samym możliwości dokonywania podwyżek uposażeń kadry zawodowej, mają czynniki niezależne bezpośrednio od ministra obrony narodowej, ale pozostające w kompetencjach Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej oraz prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Jednocześnie należy mieć na względzie obowiązek wynikający z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 76, poz. 804, ze zm.) zapewnienia co najmniej 20% udziału wydatków majątkowych w budżecie resortu obrony narodowej, co także ogranicza możliwości wydatkowania środków na uposażenia żołnierzy zawodowych.</p>
        <p xml:id="div-21">Uwzględniając powyższe uwarunkowania ustawowe oraz wychodząc naprzeciw podjętej przez szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego inicjatywie podwyższenia aktualnej wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie żołnierzy zawodowych (od dnia 1 stycznia 2007 r. wielokrotność została zwiększona z 2,11 do 2,26, co umożliwiło podwyższenie uposażeń średnio o kwotę 220 zł miesięcznie, nie mniej niż o 190 zł), resort obrony narodowej zadeklarował gotowość wydzielenia w latach 2008-2009 w ramach swoich kolejnych budżetów dodatkowych środków finansowych na podwyższenie uposażeń żołnierzy zawodowych w łącznej kwocie ok. 2 052 mln zł, co umożliwi prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej podwyższenie tej wielokrotności do poziomu 2,42 - w 2008 r. oraz 2,60 - w 2009 r. Na skutek ewentualnego zwiększenia środków na uposażenia, w 2009 r. nastąpiłoby zmniejszenie dotychczasowego udziału wydatków majątkowych do poziomu ok. 20,7% (w 2007 r. udział ten szacowano na ok. 23%). Wyczerpałoby zatem aktualne możliwości podwyższania uposażeń żołnierzy w ramach środków budżetu resortu obrony narodowej. Dalszy wzrost uposażeń wymagałby bowiem zwiększenia środków budżetu resortu obrony narodowej (ponad wynikającą z art. 7 ust. 1 przywoływanej ustawy o przebudowej i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej ˝sztywnej formuły˝ 1,95% produktu krajowego brutto z roku poprzedniego).</p>
        <p xml:id="div-22">W przypadku podjęcia przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej pozytywnej decyzji w przedmiotowej sprawie, określenie nowych, wskazanych powyżej, wielokrotności kwot bazowych, umożliwiłoby podwyższenie aktualnych miesięcznych uposażeń żołnierzy zawodowych co najmniej o kwotę 234 zł w 2008 r. oraz o kolejne 263 zł w 2009 r., tj. łącznie w latach 2008-2009 o ok. 497 zł. Należy mieć jednocześnie na względzie, że na ostateczny rozmiar podwyżek uposażeń żołnierzy zawodowych w omawianym okresie wpływać będą również ustalone przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej nowe wysokości kwot bazowych, których kwoty nie są obecnie znane.</p>
        <p xml:id="div-23">Odnosząc się do kwestii związanej z umożliwieniem żołnierzom zawodowym przejścia do korpusu podoficerskiego i oficerskiego, pragnę poinformować, iż obecnie w parlamencie prowadzone są prace nad zmianą ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz.U. Nr 179, poz. 1750, ze zm.), które przewidują także zmiany regulacji omawianej problematyki (Sejm w dniu 15 czerwca uchwalił stosowną nowelizację). Nowelizacja zawiera rozwiązanie, które stwarza możliwość przeniesienia żołnierza zawodowego do innego korpusu osobowego. Zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 28 omawianego projektu, jeżeli przemawiają za tym potrzeby Sił Zbrojnych, na stopień wojskowy podporucznika (podporucznika marynarki) może być mianowany, po odbyciu szkolenia wojskowego i zdaniu egzaminu na oficera, podoficer zawodowy pełniący służbę na podstawie kontraktu na pełnienie służby stałej, który posiada tytuł zawodowy magistra (równorzędny) i bardzo dobrą ogólną ocenę w opinii służbowej oraz nie ukończył trzydziestego piątego roku życia.</p>
        <p xml:id="div-24">Ponadto przepis art. 29 ust. 2 stanowi, że jeżeli przemawiają za tym potrzeby Sił Zbrojnych, na stopień wojskowy kaprala (mata) może być mianowany, po zdaniu egzaminu na podoficera, szeregowy zawodowy, który posiada świadectwo dojrzałości i bardzo dobrą ogólna ocenę w opinii służbowej oraz nie ukończył trzydziestego piątego roku życia. Dzięki tym propozycjom najbardziej perspektywiczni żołnierze zawodowi mają szansę awansować do korpusu podoficerskiego i oficerskiego.</p>
        <p xml:id="div-25">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, żywię nadzieję, iż uzna je Pan Marszałek za wystarczające.</p>
        <p xml:id="div-26">Z wyrazami szacunku i poważania</p>
        <p xml:id="div-27">Minister</p>
        <p xml:id="div-28">Aleksander Szczygło</p>
        <p xml:id="div-29">Warszawa, dnia 21 czerwca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>