text_structure.xml 5.46 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację pani poseł Stanisławy Prządki, przesłaną przy piśmie nr SPS-024-2808/07 z dnia 31 maja 2007 r., w sprawie zwiększenia środków finansowych dla samorządów wojewódzkich, powiatowych i gminnych na rozwój infrastruktury drogowej, uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 19 poz. 115, z późn. zm.) zarządcami dróg, są dla dróg: krajowych - generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad, wojewódzkich - zarząd województwa, powiatowych - zarząd powiatu i gminnych - wójt (burmistrz, prezydent miasta). W granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta. Do obowiązków zarządcy dróg w myśl art. 20 powołanej ustawy należy m.in.: opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich, pełnienie funkcji inwestora, utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą, realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu, przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz przepraw promowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających.</p>
        <p xml:id="div-2">Natomiast na mocy art. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz.U. Nr 267, poz. 2251), zadania w zakresie finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania nimi finansowane są przez: ministra właściwego do spraw transportu za pośrednictwem generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad w odniesieniu do dróg krajowych, samorząd województwa w odniesieniu do dróg wojewódzkich, samorząd powiatowy w odniesieniu do dróg powiatowych. Zadania w zakresie finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony dróg gminnych oraz zarządzania nimi finansowane są z budżetów gmin. W granicach miast na prawach powiatu zadania w zakresie finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami publicznymi, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, finansowane są z budżetów tych miast.</p>
        <p xml:id="div-3">Od 1 stycznia 2004 r. po likwidacji części drogowej subwencji ogólnej, drogi samorządowe finansowane są z dochodów własnych samorządów. Wydatki na drogi samorządowe zależą zatem głównie od tego, jaki jest poziom udziału dochodów budżetów samorządów w podatkach CIT i PIT oraz od tego, ile środków finansowych samorządy przeznaczają na remonty dróg czy inwestycje drogowe.</p>
        <p xml:id="div-4">Samorządy mogą uzyskiwać środki na finansowanie zadań drogowych z funduszy unijnych. W ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2007-2013 przewidziano środki, które będą przeznaczane na przedsięwzięcia lokalne w ramach regionalnych programów operacyjnych. Instytucją zarządzającą programu są zarządy województw.</p>
        <p xml:id="div-5">Dodatkowym źródłem dofinansowania dla samorządów na zadania drogowe jest rezerwa subwencji ogólnej tworzona w budżecie państwa na mocy art. 26 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz. 1966, z późń. zm.). Dotychczas środki z omawianej rezerwy przeznaczone były na dofinansowanie:</p>
        <p xml:id="div-6">1) inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu, rozpoczętych przed dniem 1 stycznia 1999 r.;</p>
        <p xml:id="div-7">2) utrzymania rzecznych przepraw promowych o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2000 pojazdów na dobę, wskazanych przez ministra właściwego do spraw transportu oraz w kwocie nie mniejszej niż w roku bazowym;</p>
        <p xml:id="div-8">3) budowy, modernizacji, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu.</p>
        <p xml:id="div-9">Corocznie z dofinansowania zadań drogowych z omawianej rezerwy korzystało około 200 jednostek samorządu terytorialnego.</p>
        <p xml:id="div-10">Obecnie trwają w parlamencie prace nad nowelizacją ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zatem dalsze funkcjonowanie omawianej rezerwy uzależnione będzie od przyjętych ustaleń w tym zakresie</p>
        <p xml:id="div-11">Przedstawiając powyższe, uprzejmie informuję, że resort transportu dysponując środkami jedynie na drogi krajowe, zarządzane przez generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad, nie ma innych możliwości formalnych zwiększenia środków finansowych na drogi zarządzane przez samorządy.</p>
        <p xml:id="div-12">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-13">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-14">Piotr Stomma</p>
        <p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 29 czerwca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>