text_structure.xml
11.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów na zapytanie Posła na Sejm RP Janusza Krasonia, przekazane pismem z dnia 31 maja 2007 r. (sygn. SPS-024-2800/07), w sprawie stanu przygotowań do Euro 2012, uprzejmie informuję, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Ministerstwo Sportu odpowiadało za przygotowanie dokumentacji ofertowej i prezentacji finałowej dla Europejskiej Unii Piłkarskiej (UEFA), na podstawie której 18 kwietnia 2007 r. UEFA podjęła decyzję o przyznaniu Polsce i Ukrainie prawa organizacji mistrzostw. Prezes Rady Ministrów zarządzeniem nr 42 z dnia 26 kwietnia 2007 r. powołał Komitet Organizacyjny Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012. Natomiast koordynacja spraw związanych z przygotowaniem do Euro 2012 została powierzona z dniem 23 lipca 2007 r. mojej osobie jako Ministrowi Sportu i Turystyki.</p>
<p xml:id="div-3">Zadaniem Ministra Sportu i Turystyki jest inicjowanie, koordynowanie i prowadzenie działań niezbędnych do organizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012, w tym nadzór nad wypełnieniem zapisów i gwarancji, jakie znalazły się w dokumentacji ofertowej.</p>
<p xml:id="div-4">Rząd Rzeczypospolitej Polskiej w ramach ubiegania się o organizację Euro 2012 udzielił bowiem szeregu gwarancji. Jednym z aspektów, które mają służyć realizacji tego celu, będzie określenie zakresu zwolnień i ulg w przepisach prawa podatkowego podmiotom działającym przy przygotowaniu i w trakcie trwania mistrzostw. Zgodnie z wydanymi w dniu 24 maja 2006 r. przez Ministra Finansów gwarancjami rząd Rzeczypospolitej Polskiej zobowiązał się do:</p>
<p xml:id="div-5">1) podjęcia wszelkich działań w oparciu o obowiązujący w Polsce porządek prawny oraz prawo obowiązujące członków Wspólnoty Europejskiej, aby w okresie przygotowań do Euro 2012, w trakcie samego turnieju oraz po jego zakończeniu każda osoba, która uczestniczy lub bierze udział w jego organizacji oraz obsłudze (włączając bez żadnych ograniczeń wszystkie osoby delegowane), miała prawo do importu oraz eksportu towarów, które uzna za niezbędne lub pożądane w celu należytego pełnienia funkcji związanych z organizacją mistrzostw, bez jakichkolwiek ograniczeń i bez jakichkolwiek należności celnych lub podatkowych (gwarancja 3);</p>
<p xml:id="div-6">2) niestosowania jakichkolwiek restrykcji lub potrąceń, opodatkowania, opłat lub innych redukcji w odniesieniu do transakcji obejmujących wymianę, import i eksport walut do lub z Polski (gwarancja 5);</p>
<p xml:id="div-7">3) podjęcia działań zmierzających do przyjęcia stosownych regulacji w zakresie zwolnień podatkowych z podatków dochodowych i lokalnych (gwarancja 11).</p>
<p xml:id="div-8">Przygotowania do Euro 2012 zostaną w znaczącym stopniu wsparte środkami pochodzącymi z funduszy europejskich. W związku z tym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego powstał dokument strategiczny (˝Zarys strategii wykorzystania funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w celu sprawnej realizacji Euro 2012), który:</p>
<p xml:id="div-9">- formułuje główne zasady finansowania przygotowań do Euro ze środków Unii Europejskiej,</p>
<p xml:id="div-10">- identyfikuje priorytetowe dziedziny inwestycyjne,</p>
<p xml:id="div-11">- przewiduje analizę możliwości finansowania inwestycji z powyższych dziedzin ze środków europejskich oraz wprowadzenie odpowiednich modyfikacji do indykatywnych wykazów indywidualnych projektów kluczowych dla poszczególnych programów operacyjnych, realizowanych w ramach NSRO 2007-2013,</p>
<p xml:id="div-12">- zapowiada możliwość zmiany niektórych zapisów programów operacyjnych pod kątem przygotowań do Euro 2012 (zmiany te nie spowodują przesunięcia środków między programami operacyjnymi, mogą natomiast powodować przesunięcia środków pomiędzy poszczególnymi priorytetami w ramach danego PO),</p>
<p xml:id="div-13">- przewiduje analizę istniejących przeszkód i propozycję nowych rozwiązań prawno-instytucjonalnych, które pozwoliłyby usprawnić i przyspieszyć proces inwestycyjny (zwłaszcza w przypadku dużych projektów infrastrukturalnych).</p>
<p xml:id="div-14">Zarys strategii przewiduje również rozpoczęcie prac grup tematycznych, których zadaniem jest wyselekcjonowanie najważniejszych projektów związanych z organizacją Euro 2012, oraz zaproponowanie zmian w listach projektów kluczowych oraz zapisach programów operacyjnych pod kątem tej imprezy. Powołano sześć grup tematycznych:</p>
<p xml:id="div-15">1) stadiony i infrastruktura towarzysząca, np. boiska treningowe, hale itp.,</p>
<p xml:id="div-16">2) infrastruktura turystyczna i noclegowa,</p>
<p xml:id="div-17">3) projekty ˝miękkie˝: promocja, obsługa mediów, standaryzacja usług świadczonych na rzecz kibiców i sportowców; inne projekty horyzontalne związane np. z budową na rzecz kibiców i sportowców; inne projekty horyzontalne związane np. z budową systemów ratownictwa medycznego i bezpieczeństwa,</p>
<p xml:id="div-18">4) infrastruktura transportowa związana z dostępem do regionów i miast,</p>
<p xml:id="div-19">5) infrastruktura transportowa związana z ruchem miejskim,</p>
<p xml:id="div-20">6) kwestie horyzontalne: prawo zamówień publicznych, partnerstwo publiczno-prywatne, pomoc publiczna itp.</p>
<p xml:id="div-21">W skład grup wchodzą przedstawiciele miast gospodarzy turnieju; odpowiednich urzędów marszałkowskich i wojewódzkich; Ministerstw: Sportu i Turustyki, Transportu, Zdrowia, Gospodarki, Spraw Wewnętrznych i Administracji; zainteresowanych departamentów MRR oraz kluczowych instytucji odpowiedzialnych za rozwój infrastruktury (GDDKiA, PKP PLK).</p>
<p xml:id="div-22">Planuje się, że ostateczne listy projektów, które w związku z organizacją Euro 2012 powinny znaleźć się w wykazach projektów kluczowych w poszczególnych programach operacyjnych, zostaną przekazane w sierpniu br. do wiadomości i konsultacji Komitetu Organizacyjnego Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012.</p>
<p xml:id="div-23">W związku z przyznaniem Polsce i Ukrainie prawa do organizowania Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 r. opracowano program rozwoju połączeń drogowych między miastami Euro 2012 oraz połączeń transgranicznych. Za zadania priorytetowe uznano budowę odcinków dróg ekspresowych i autostrad łączących miasta, w których mają odbyć się mecze, oraz odcinki przygraniczne. W Projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2007-2015 zaproponowano jednocześnie przyspieszenie terminów realizacji zadań, jakie uznano za kluczowe pod kątem budowy sieci dróg w związku z organizacją Euro 2012. Do zadań tych należą odcinki dróg łączące miasta, w których mają odbyć się mecze, oraz odcinki przygraniczne. Szacuje się, iż łączna wartość zadań związanych z Euro 2012 w zakresie infrastruktury transportu drogowego wyniesie około 41 mld zł. Obecnie Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2007-2015 został przedłożony do rozpatrzenia przez Komitet Rady Ministrów.</p>
<p xml:id="div-24">Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2007-2015 planowany był przed wyborem Polski na organizatora Euro 2012, mimo to zawiera projekty będące kluczowe dla poprawy infrastruktury drogowej naszego kraju również ze względu na organizację Euro 2012; faktem jest, iż miasta organizujące mistrzostwa należą do jednych z głównych ośrodków miejskich naszego kraju wymagających nie tylko modernizacji dotychczasowej, ale również budowy nowej sieci połączeń drogowych. Należy zaznaczyć, iż większość zadań priorytetowych z punktu widzenia organizacji Euro 2012 jest już w trakcie realizacji.</p>
<p xml:id="div-25">Mając na uwadze harmonogram czasowy realizacji zadań przygotowujących kraj do mistrzostw, projekty związane z Euro 2012 są przyspieszone i będą realizowane do końca 2011 r.</p>
<p xml:id="div-26">W związku z przyznaniem Polsce prawa do organizowania Euro 2012 nie przewiduje się, poza Programem Operacyjnym ˝Infrstruktura i Środowisko 2007-2013˝, innych mechanizmów finansowania zadań związanych z modernizacją infrastruktury kolejowej.</p>
<p xml:id="div-27">W ramach określonych terminów i zakresów dla planowanych przedsięwzięć kolejowych w VII osi priorytetowej Programu Operacyjnego istnieją możliwości realizacji prac związanych z modernizacją lini kolejowych w celu przygotowania infrastruktury transportowej do Euro 2012 na następujących trasach:</p>
<p xml:id="div-28">Warszawa-Gdańsk - modernizacja 229 km linii;</p>
<p xml:id="div-29">Warszawa-Poznań - modernizacja 123 km linii;</p>
<p xml:id="div-30">Poznań-Wrocław - modernizacja 96 km linii;</p>
<p xml:id="div-31">Wrocław-Kraków - modernizacja 170 km linii;</p>
<p xml:id="div-32">Psary-Kraków - modernizacja 34 km linii;</p>
<p xml:id="div-33">Pozostałe odcinki linii oraz linie dojazdowe, w tym również linie w relacjach Poznań-Inowrocław (Toruń-Iława/Bydgoszcz-Tczew), Gdańsk-Gdynia, powinny zostać poddane zabiegom remontowym finansowanym z użyciem Funduszu Kolejowego oraz przy zaangażowaniu środków pochodzących z budżetów samorządowych. Również z udziałem Funduszu Kolejowego zostaną zmodernizowane tory i tunel dalekobieżny linii średnicowej w Warszawie oraz stacja Warszawa Gdańska (do przyjęcia wzmożonego ruchu pasażerskiego w czasie prowadzenia prac związanych z budową Narodowego Centrum Sportu) i przystanek Warszawa Stadion. Planowane jest również zmodernizowanie wybranych peronów oraz ciągów komunikacyjnych na stacjach: Wrocław, Katowice, Poznań i Gdynia. Zabiegi te w pierwszej kolejności powinny prowadzić do zminimalizowania ilości najbardziej dokuczliwych z punktu widzenia płynności ruchu ograniczeń prędkości. Zarządca infrastruktury kolejowej będzie starał się zapewnić taką organizację procesu inwestycyjnego, aby w pierwszym etapie modernizacji uzyskać docelową prędkość kursowania pociągów na poziomie 160 km/h oraz możliwie największy komfort podróżowania. Zakłada się również w okresie wzmożonego ruchu pasażerskiego związanego z Euro 2012 ograniczenie do minimum utrudnień w kursowaniu pociągów spowodowanych prowadzeniem prac inwestycyjnych.</p>
<p xml:id="div-34">Organizacja Mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012 jest dla Polski ogromną szansą zarówno pod względem społecznym, jak i ekonomicznym. To kamień milowy dla polskiej gospodarki, który jest w stanie zwiększyć PKB o jeden punkt procentowy. To także szansa na poprawę wizerunku Polski jako kraju mającego potencjał do organizacji najbardziej prestiżowych przedsięwzięć, do jakich należą największe imprezy sportowe.</p>
<p xml:id="div-35">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-36">Minister</p>
<p xml:id="div-37">Elżbieta Jakubiak</p>
<p xml:id="div-38">Warszawa, dnia 31 lipca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>