text_structure.xml
3.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Posłów Pani Beaty Szydło oraz Pana Andrzeja Adamczyka, znak: SPS-024-2794/07, z dnia 31 maja 2007 r. w sprawie umowy koncesyjnej na eksploatację autostrady A4 uprzejmie przedstawiam poniższe informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Umowa koncesyjna (dalej umowa) na budowę przez przystosowanie i eksploatację autostrady płatnej A4 na odcinku Katowice (węzeł Murckowska, km 340,2) - Kraków (węzeł Balice I, km 401,1) została zawarta w dniu 19 września 1997 r. Okres obowiązywania koncesji normuje rozdz. III art. 3.1. ww. umowy, który stanowi, iż obowiązuje ona 30 lat i trwa od dnia 15 marca 1997 r. do dnia 15 marca 2027 r.</p>
<p xml:id="div-3">W kwestii dróg alternatywnych i dojazdowych zgodnie z art. 14.1-14.5 rozdz. XIV umowy drogami alternatywnymi dla autostrady płatnej są istniejące drogi krajowe: nr 4, nr 950, nr 933, nr 780 oraz nr 950, nr 952 i nr 914.</p>
<p xml:id="div-4">Zgodnie z zapisami zawartymi w art. 14.2 umowy w przypadku udowodnionej utraty przychodów z tytułu opłat za przejazdy autostradą płatną poniesionej przez Koncesjonariusza z powodu budowy nowej drogi, która zostanie zbudowana według standardów dróg ekspresowych lub autostrady i w rozumieniu załącznika nr 8 do umowy stanowi konkurencyjną drogę równoległą, Koncesjonariusz otrzyma od Skarbu Państwa odszkodowanie określone orzeczeniem arbitrażowym.</p>
<p xml:id="div-5">Należy podkreślić, że zgodnie z zapisami zawartymi w załączniku nr 8 do umowy koncesyjnej wraz z aneksem nr 5 z dnia 21 marca 2005 r. konkurencyjna droga równoległa została zdefiniowana jako droga krajowa lub mająca być wybudowana, przebudowana, ulepszona lub wyremontowana (lub jakakolwiek inna istniejąca droga, która po przebudowie, ulepszeniu lub wyremontowaniu stanie się drogą krajową), której jakikolwiek odcinek znajduje się lub ma się znajdować w obrębie 30 km od któregokolwiek odcinka istniejącej autostrady lub płatnej autostrady, w tym między innymi drogi krajowe nr 94 i nr 79.</p>
<p xml:id="div-6">W reżimie pkt 1.2. załącznika nr 8 do ww. aneksu nr 5 prace służące podniesieniu jakości jakiejkolwiek istniejącej konkurencyjnej drogi równoległej (włączając istniejące drogi krajowe nr 94 i nr 79), których wykonanie nie będzie uznawane za konkurencyjne, to: odnowa nawierzchni, budowa pasa ruchu włączania i wyłączania, przed lub za skrzyżowaniem, o długości nie przekraczającej 250 m i niestanowiącego części tunelu lub wiaduktu, oznakowanie pionowe, elementy odwodnienia, bariery, balustrady, obiekty ochrony środowiska, ulepszenia na przejazdach kolejowych, łatanie, uszczelnianie bądź przebudowy na krótkich odcinkach oraz przebudowy wykonane w ograniczonym zakresie i niezbędne dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, pod warunkiem, iż ww. prace nie poprawią średniej przepustowości lub znacząco nie skrócą okresów podróżowania takimi drogami lub na ich odcinkach.</p>
<p xml:id="div-7">Należy podkreślić, iż Minister Transportu przy współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad zamierza podjąć działania w celu negocjacji zmiany zapisów umowy z Koncesjonariuszem autostrady płatnej A4 między innymi w zakresie załącznika nr 8.</p>
<p xml:id="div-8">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
<p xml:id="div-9">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Piotr Stomma</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 14 czerwca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>