text_structure.xml 7.59 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Dariusza Olszewskiego z dnia 31 maja 2007 r. (znak: SPS-024-2792/07) w sprawie możliwości zdobywania kwalifikacji na rynku usług budowlanych, przedstawiam następujące wyjaśnienia:</p>
        <p xml:id="div-2">1. Odnośnie do pytania: ˝Jakie zmiany w obowiązującym Kodeksie Prawa Pracy należy wprowadzić, aby polski rynek pracy otworzyć na pracowników z innych krajów?˝ - pragnę wyjaśnić, iż problematykę dopuszczania cudzoziemców do polskiego rynku pracy reguluje ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-3">Jednocześnie uprzejmie informuję, że Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej podjęło działania mające na celu opracowanie założeń polskiej polityki migracyjnej w zakresie migracji zarobkowych. Jednym z elementów tej polityki będą kwestie obejmujące problematykę zatrudniania cudzoziemców, w tym także dotyczące otwierania polskiego rynku pracy dla określonych grup pracowników zagranicznych.</p>
        <p xml:id="div-4">Jednym z istotniejszych elementów tych działań jest rozpoznanie aktualnej sytuacji w zakresie społeczno-gospodarczej roli migracji. Ministerstwo zleciło przeprowadzenie stosownych prac badawczych Ośrodkowi Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego. W ramach tych badań dokonane zostaną analizy zmierzające do określenia skali zapotrzebowania na zagraniczną siłę roboczą oraz źródeł ich pozyskiwania.</p>
        <p xml:id="div-5">W ramach prac nad polską polityką migracyjną stworzone zostaną także mechanizmy sprzyjające podejmowaniu pracy w Polsce przez cudzoziemców o wysokich, specjalistycznych kwalifikacjach niezbędnych dla naszej gospodarki. Jednocześnie zostaną opracowane środki przeciwdziałające niekontrolowanemu napływowi zagranicznej siły roboczej na polski rynek pracy oraz poprzez Polskę do innych państw UE.</p>
        <p xml:id="div-6">W ramach prowadzonych prac rozważane są różne warianty rozwiązań uwzględniające zarówno rzeczywiste potrzeby krajowego rynku pracy jak i poziom rejestrowanego bezrobocia.</p>
        <p xml:id="div-7">Znaczącym wsparciem dla działań podejmowanych przez ministerstwo będzie utworzony w bieżącym roku międzyresortowy Zespół ds. Migracji. Pełni on rolę organu doradczego Prezesa Rady Ministrów, a jednym z podstawowych jego celów będzie inicjowanie działań oraz zapewnienie koordynacji zadań realizowanych przez organy administracji rządowej w zakresie problematyki migracji. Podstawowym tematem omawianym na najbliższym posiedzeniu zespołu planowanym w bieżącym miesiącu będą problemy kadrowe polskiej gospodarki (także w kontekście Euro 2012) oraz możliwości uzupełnienia deficytu siły roboczej poprzez wprowadzanie ułatwień w zatrudnianiu pracowników zagranicznych.</p>
        <p xml:id="div-8">Ministerstwo ma świadomość, że realizacja planowanych zamierzeń będzie procesem długofalowym, a uzyskanie odczuwalnych efektów wymaga czasu. Dlatego też równolegle podejmowane są działania o charakterze doraźnym, pozwalające na stosunkowo szybkie złagodzenie skutków braku krajowej siły roboczej. Przygotowywane zostały kolejne korekty w przepisach ułatwiające cudzoziemcom dostęp do polskiego rynku pracy. Rozszerzony wkrótce zostanie katalog wyjątków pozwalający na zatrudnianie cudzoziemców bez obowiązku uzyskiwania zezwoleń na pracę. Skorzystają z tego ułatwienia obywatele państw graniczących z Polską wykonujący pracę krótkoterminową (na okres trzech miesięcy w ciągu kolejnych sześciu miesięcy) w zakresie wszystkich rodzajów działalności. Obecnie takie możliwości istnieją jedynie w sektorze rolnym.</p>
        <p xml:id="div-9">Oczekujemy także na uchwalenie przez Sejm RP noweli ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która pozwoli na radykalne obniżenie opłat wnoszonych obecnie przez pracodawców przy składaniu wniosku o zezwolenie na pracę.</p>
        <p xml:id="div-10">Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej utrzymuje stałe kontakty z ukraińskim resortem pracy w zakresie przepływu pracowników. Przygotowany został projekt nowego protokółu wykonawczego do bilateralnej umowy rządowej o wzajemnym zatrudnieniu, zawartej w 1994 r. Uzgodniony został na szczeblu ekspertów projekt procedur i obiegu dokumentów ułatwiających przekazywane ofert pracy polskich pracodawców obywatelom Ukrainy. Uwzględniono w nim zarówno przypadki podejmowania pracy krótkoterminowej bez obowiązku posiadania zezwolenia na pracę, jak i inne formy zatrudnienia. Po okresie wakacyjnym planujemy kolejną rundę rozmów eksperckich uwzględniających także potrzeby wynikające z Euro 2012.</p>
        <p xml:id="div-11">2. Odpowiadając na pytanie: ˝Jakie regulacje ustawowe mogłyby gwarantować uczniom szkół budowlanych zatrudnienie w zdobywanym zawodzie?˝ - wyjaśniam, że gwarancji zatrudnienia uczniów szkół budowlanych w zdobywanym zawodzie nie przewidują żadne przepisy prawne. Zatrudnienie w jakimkolwiek zawodzie, także budowlanym, mogą gwarantować jedynie pracodawcy w oparciu o zawierane umowy z osobami, które deklarują gotowość podjęcia pracy w danym zawodzie lub specjalności. W przeszłości praktycznie pracodawcy (duże zakłady pracy), którzy prowadzili przyzakładowe szkoły zawodowe oferowali większości absolwentów zatrudnienie w danym zakładzie pracy, ale obecnie formuła takiego współdziałania ma charakter marginalny. Wiązanie uczniów z przyszłym pracodawcą realizowane również było za pośrednictwem stypendiów fundowanych przez pracodawcę.</p>
        <p xml:id="div-12">3. Odnośnie do pytania: ˝Czy Minister Pracy i Polityki Społecznej ma prawną możliwość zaangażowania się w projekt dofinansowania ze środków publicznych, w tym środków unijnych, tworzenia i rozwijania szkół budowlanych?˝ - informuję, że Minister Pracy i Polityki Społecznej może dofinansowywać ze środków publicznych, w tym środków unijnych, różne przedsięwzięcia zmierzające do poprawy sytuacji na rynku pracy. Jednakże tworzenie i rozwijanie szkół publicznych nie należy do zadań ministra właściwego do spraw pracy. Środki, którymi dysponuje, mogą być np. przeznaczone na dofinansowanie kursów zawodowych w dziedzinie budownictwa organizowanych dla bezrobotnych i poszukujących pracy, na dofinansowanie miejsc pracy u pracodawców budowlanych zatrudniających osoby bezrobotne, na organizację staży i przygotowania zawodowego dla bezrobotnych u pracodawców z branży budowlanej, na dofinansowanie kosztów egzaminów dla bezrobotnych ubiegających się o zdobycie kwalifikacji budowlanych, na organizację, opracowywanie i upowszechnianie usług informacji zawodowej z zakresu branży budowlanej etc. Natomiast za zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki oświatowej odpowiada organ prowadzący szkołę, którym może być minister, jednostka samorządu terytorialnego lub inna osoba prawna. Minister właściwy do spraw pracy nie jest organem prowadzącym dla żadnej szkoły budowlanej.</p>
        <p xml:id="div-13">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-14">Minister</p>
        <p xml:id="div-15">Anna Kalata</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 22 czerwca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>