text_structure.xml 12.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie posła Przemysława Andrejuka (nr SPS-024-2782/07) uprzejmie wyjaśniam, jak poniżej:</p>
        <p xml:id="div-2">1. Projekt Funduszu Spójności 2004/PL/16/C/PT/007 ˝Przebudowa drogi krajowej nr 2 Siedlce-Terespol˝ jest obecnie w trakcie realizacji. Budowa przebiega na podstawie dokumentacji projektowej, której procedura uzgadniania i zatwierdzania przebiegała zgodnie z obowiązującymi przepisami. Postulowane zmiany na etapie realizowanej inwestycji nie mogą być wprowadzone, gdyż nie zostały ujęte w dokumentacji niezbędnej zarówno do uzyskania pozwolenia na budowę, jak i pozyskania środków finansowych na przedsięwzięcie inwestycyjne. Przyjęte rozwiązania, które są obecnie wdrażane zostały zaakceptowane przez wszystkie strony, o czym świadczy prawomocne pozwolenie na budowę, zgodnie z którym inwestycja zostanie zrealizowana.</p>
        <p xml:id="div-3">2. Przedsięwzięcie przebudowy drogi krajowej nr 2 finansowane jest w 83% z Funduszu Spójności, w pozostałych 17% z budżetu państwa. Na dodatkowe prace inwestycyjne konieczne byłoby pozyskanie środków finansowych z innych źródeł.</p>
        <p xml:id="div-4">3. Na etapie uzgadniania i projektowania przebudowy drogi krajowej nr 2 odbyły się prawidłowe konsultacje społeczne. Wszystkie rozwiązania projektowe były konsultowane z samorządami lokalnymi i miejscową ludnością. Oddział GDDKiA w Lublinie reagował na wszystkie zgłaszane postulaty i wnioski. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, działając w oparciu o Ustawę z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 721, z późn. zm.), lokalne władze i społeczność miały co najmniej dwukrotną możliwość wypowiadania się oraz wpływania na kształt i zakres projektu przebudowy drogi krajowej nr 2 na odcinku m. Wólka Dobryńska.</p>
        <p xml:id="div-5">Pierwszy raz możliwe to było podczas wszczęcia przez Wojewodę Lubelskiego postępowania o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi. Informacje przekazane były w formie obwieszczeń w urzędach gmin właściwych ze względu na przebieg drogi oraz w prasie lokalnej.</p>
        <p xml:id="div-6">Druga taka możliwość wystąpiła podczas wszczęcia postępowania o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, podczas której to procedury Wojewoda Lubelski powtórnie zawiadomił urzędy gmin o zamiarze wydania pozwolenia na budowę, a dokumentacja projektowa kolejny raz była przedłożona do wglądu wszystkim zainteresowanym.</p>
        <p xml:id="div-7">W trakcie całego cyklu projektowego utrzymywany był kontakt z urzędem miasta i urzędami gmin, a za ich pośrednictwem z lokalną społecznością, która mogła wpływać na kształt i zakres projektu.</p>
        <p xml:id="div-8">Na dowód powyższego przedstawiamy niektóre elementy, które świadczą o tym, że dokumentacja była opracowywana w konsultacji z zainteresowanymi.</p>
        <p xml:id="div-9">- W dniu 08.01.2004 r. w siedzibie Starostwa Powiatowego w Białej Podlaskiej odbyło się spotkanie w sprawie konsultacji społecznych dotyczące przebudowy drogi krajowej nr 2. Zasadniczym celem zebrania było przybliżenie społeczeństwu, poprzez zaproszonych przedstawicieli społeczności lokalnych, zakresu i zasad planowanej przebudowy oraz umożliwienie wyrażenia opinii i wniosków, które zdaniem zgromadzonych powinny być uwzględnione na etapie planowania i realizacji zamierzenia inwestycyjnego.</p>
        <p xml:id="div-10">W spotkaniu wzięli udział wójtowie, burmistrzowie oraz sołtysi miejscowości, przez które przebiega droga krajowa nr 2, a uwagi zgłoszone w trakcie spotkania zostały przekazane Jednostce Projektowej. Na powyższym spotkaniu nie była poruszana sprawa ciągów pieszo-rowerowych w rejonie Wólki Dobryńskiej.</p>
        <p xml:id="div-11">Dopiero pismo nr GK.7040/5/04 z dnia 12.02.2004 r. w sprawie przystosowania chodników w m. Zalesie i Wólka Dobryńska faktycznie poruszyło problem przystosowania istniejących chodników w ciągi pieszo-rowerowe, jednak ze względu na ograniczenia terenowe oraz stwierdzony znikomy ruch rowerowy odstąpiono od tego zamierzenia.</p>
        <p xml:id="div-12">- Pismo sołectwa wsi Małaszewicze Duże z dnia 04.03.2004 r. w sprawie uwzględnienia lokalizacji zatok autobusowych.</p>
        <p xml:id="div-13">- W dniu 07.07.2004 r. w siedzibie Urzędu Miasta w Terespolu odbyło się zebranie w sprawie przebudowy drogi krajowej nr 2.</p>
        <p xml:id="div-14">- W dniu 08.07.2004 r. wójt gminy Zalesie pismem nr Or0126-1/40/04 przekazał do Oddziału GDDKiA w Lublinie prośbę mieszkańców wsi Wólka Dobryńska z dnia 14.06.2004 r. o ˝ naprawę istniejącego chodnika˝ - prośba została przekazana Jednostce Projektowej i uwzględniona w dokumentacji.</p>
        <p xml:id="div-15">- W dniu 02.08.2004 r. odbyło się w siedzibie Oddziału GDDKiA w Lublinie spotkanie w sprawie proponowanych rozwiązań sytuacyjnych na rozbudowywanym odcinku drogi krajowej nr 2.</p>
        <p xml:id="div-16">W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele zamawiającego, gminy Zalesie, gminy Terespol, Urzędu Miasta Terespol oraz biura projektowego. W toku dyskusji przyjęto ustalenia, które następnie wdrożono do realizacji. Notatka ze spotkania została przekazana wszystkim zainteresowanym i nie odnotowano do niej uwag.</p>
        <p xml:id="div-17">- Wójt gminy Terespol pismem nr DG.5544/1/2005 z dnia 05.01.2005 r. dziękuje ˝za uwzględnienie większości wniosków zgłoszonych na etapie projektowanej rozbudowy drogi nr 2˝ i zgłasza kolejne wnioski w sprawie obsługi komunikacyjnej na odcinku gm. Terespol, co zostało przekazane następnie Jednostce Projektowej do uwzględnienia w opracowaniu.</p>
        <p xml:id="div-18">- Pismem nr GDDKiA-O/LU-24k/4111/138/05 z dnia 09.03.2005 r. GDDKiA Oddział w Lublinie przesłała do Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego, Urzędu Gminy Terespol i Urzędu Gminy Zalesie streszczenie raportu o oddziaływaniu na środowisko w języku niespecjalistycznym ˝do wykorzystania przy konsultacjach społecznych, na etapie uzyskania decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi˝.</p>
        <p xml:id="div-19">- Pismem znak: RR.II.7045-3/1/05 z dnia 23.06.2005 r. Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie zwrócił się z prośbą do wójta gminy Zalesie o umieszczeniu ˝na tablicy ogłoszeń obwieszczenia o wydaniu decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi dla inwestycji polegającej na przebudowie drogi krajowej nr 2 od km 655+942 do km 672+336,90˝.</p>
        <p xml:id="div-20">Pismo o takiej samej treści zostało skierowane także m. in. do burmistrza miasta Terespol i wójta gminy Terespol.</p>
        <p xml:id="div-21">- Zgodnie z obowiązkiem zamieszczenia obwieszczenia w prasie wynikającego z wymogów art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz.721, z późn. zm.), Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie zamieścił w lokalnej prasie obwieszczenie Wojewody Lubelskiego o wydaniu decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi jw.</p>
        <p xml:id="div-22">- W dniu 05.05.2005 r. Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie pismem nr ŚiR.III.6811/108/05 zawiadomił o wszczęciu postępowania o udzielenie pozwolenia wodnoprawnego dla rozbudowy ww. odcinka drogi m. in. Starostwo Powiatowe w Białej Podlaskiej, Urząd Miasta Terespol, Urząd Gminy Terespol, Urząd Gminy Zalesie (urzędy gmin z prośbą o umieszczeniu zawiadomienia na tablicy ogłoszeń).</p>
        <p xml:id="div-23">- W dniu 10 listopada 2006 r. Urząd Wojewódzki w Lublinie wydał decyzję nr 326/06 pozwolenia na przebudowę drogi krajowej nr 2 na odcinku Biała Podlaska-Terespol od km 655+942,00 do km 672+336,90, powiadamiając o tym m. in. Urząd Miasta Terespol, Urząd Gminy Terespol, Urząd Gminy Zalesie.</p>
        <p xml:id="div-24">- W dniu 23.11.2006 r. Urząd Wojewódzki w Lublinie zamieścił w ˝Dzienniku Wschodnim˝ obwieszczenie Wojewody Lubelskiego w wydaniu decyzji pozwolenia na przebudowę drogi krajowej nr 2 na odcinku Biała Podlaska-Terespol od km 655+942,00 do km 672+336,90.</p>
        <p xml:id="div-25">Dowodem tego, że o sprawie modernizacji drogi krajowej nr 2 lokalna społeczność była poinformowana, mogą być również następujące wystąpienia:</p>
        <p xml:id="div-26">- Pismo Mariusza Celińskiego z dnia 24.01.2005 r. w sprawie zjazdu i organizacji ruchu w sąsiedztwie działki nr 471.</p>
        <p xml:id="div-27">- Pismo Joanny i Leszka Romaniuk z dnia 03.03.2005 r. w sprawie zjazdu w km 658+854.</p>
        <p xml:id="div-28">- Pismo do starosty bialskiego i burmistrza miasta Terespola w sprawie ul. 3 Maja, podpisane przez 84 mieszkańców.</p>
        <p xml:id="div-29">- Pismo firmy Kombudex z dnia 09.09.2005 r. w sprawie organizacji ruchu.</p>
        <p xml:id="div-30">- Pismo P.H.U., Andrzej Makarewicz, z dnia 28.03.2006 r. w sprawie informacji dotyczącej rozbudowy drogi.</p>
        <p xml:id="div-31">Nieujęcie ścieżek rowerowych przy projektowanych chodnikach wynika ze zbyt wąskiego pasa drogowego. Zaprojektowanie po jednej stronie drogi ścieżki rowerowej zamiast chodnika nie było możliwe, z uwagi na zabudowania istniejące po obu stronach drogi i w związku z tym konieczność zapewnienia ciągów pieszych. Ten projekt również podlegał konsultacji społecznej.</p>
        <p xml:id="div-32">Dodatkowo wyjaśniając poruszane sprawy wprowadzenia zakazu zatrzymywania i postoju samochodów ciężarowych TIR, informuję, że dla zmniejszenia utrudnień w ruchu w związku ze zdarzającymi się postojami pojazdów ciężarowych wybudowano dodatkowy pas postojowy na drodze krajowej nr 68 na odcinku od skrzyżowania z drogą krajową nr 2 do wjazdu na terminal. Zatrzymanie i postój pojazdów ciężarowych na drodze krajowej nr 2 w m. Wólka Dobryńska wynika z funkcjonowania przejścia granicznego i terminalu ˝Koroszczyn˝.</p>
        <p xml:id="div-33">Ewentualne wprowadzenie zakazu zatrzymywania dotyczyłoby wszystkich pojazdów, w tym także pojazdów mieszkańców, i nie rozwiąże problemu funkcjonowania terminalu oraz przejścia granicznego i związanych z tym kolejek pojazdów ciężarowych oczekujących na odprawę celną. Pojazdy zatrzymujące się w kolejce do granicy są do tego zmuszone warunkami ruchu, długotrwałym procesem odprawy celnej oraz zbyt małymi parkingami zlokalizowanymi na terminalu oraz w obrębie przejścia granicznego, które jest w kompetencji wojewody, w związku z czym stosowanie znaków zakazu zatrzymywania jest nieuzasadnione.</p>
        <p xml:id="div-34">W kwestii lokalizacji dodatkowego przejścia dla pieszych analiza była przeprowadzona przez Oddział GDDKiA w Lublinie oraz Jednostkę Projektową na etapie opracowywania dokumentacji technicznej dotyczącej rozbudowy drogi krajowej nr 2. Biorąc pod uwagę, że interpelacja dotyczy odcinka wjazdowego do miejscowości na drodze tranzytowej, ze względów bezpieczeństwa i w związku z brakiem takich postulatów na etapie prowadzonych konsultacji społecznych, przejście dla pieszych zlokalizowano w obrębie skrzyżowania z drogą krajową nr 68 w km 659+363. Podkreślić należy, iż wspomniane w interpelacji drugie przejście dla pieszych w km 661+191 zostało zaprojektowane na wniosek mieszkańców i przedstawicieli gminy z uwagi na lepszą komunikację sklepów zlokalizowanych na ww. odcinku drogi krajowej nr 2.</p>
        <p xml:id="div-35">Odnośnie poprawy bezpieczeństwa i warunków ruchu pieszych na całym odcinku zaprojektowano chodniki, natomiast przejścia (w tym wnioskowane przy szkole) wyposażono dodatkowo w azyle. Ponadto w celu poprawy widoczności i rozpoznawalności omawianego przejścia dla pieszych wprowadzono dodatkowe jego oznakowanie, tj. znaki D-6 + T-27 umieszczono na odblaskowym tle. Ewentualne uzupełnienia oznakowania i infrastruktury drogowej przewidywane są w ramach realizacji programu ˝8-8-88˝ w latach 2008-2009.</p>
        <p xml:id="div-36">Odnośnie podniesienia bezpieczeństwa z uwagi na zdarzające się wypadki można stwierdzić, że na podstawie ewidencji i danych, które do projektowania miała przekazane Jednostka Projektowa, w ostatnich latach notuje się zmniejszoną liczbę wypadków, a po wprowadzeniu zaprojektowanych rozwiązań przewiduje się dalszą poprawę bezpieczeństwa pieszych.</p>
        <p xml:id="div-37">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
        <p xml:id="div-38">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-39">Piotr Stomma</p>
        <p xml:id="div-40">Warszawa, dnia 21 czerwca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>