text_structure.xml 10.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie pana posła Adama Szejnfelda (SPS-024-2781/07)) z dnia 31 maja 2007 r. w sprawie informowania i edukowania młodzieży szkolnej w kwestiach integracji europejskiej i polskiego uczestnictwa w tym procesie, uprzejmie wyjaśniam:</p>
        <p xml:id="div-2">Zakres celów i treści programowych określa rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dn. 6 listopada 2003 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.</p>
        <p xml:id="div-3">Podstawa programowa uwzględnia cele i treści europejskie we wszystkich etapach kształcenia:</p>
        <p xml:id="div-4">- w podstawie programowej dla sześcioletniej szkoły podstawowej (I etap - kl. I-III, II etap - kl. IV-VI) zawarte są cele i treści wprowadzające ucznia w ten zakres wiedzy i kształtowanych wartości - dostosowane do aktywności dziecka w tym wieku: zagadnienia te dotyczą związków kulturowych, historycznych, gospodarczych i społecznych Polski z Europą, przynależności do społeczeństwa europejskiego, ugruntowania wartości humanistycznych i cywilizacyjnych, wprowadzają w zakres tematyczny dotyczący procesów integracji,</p>
        <p xml:id="div-5">- w podstawie programowej dla gimnazjum rozszerzono zakres treści, tworząc warunki do pełniejszego wyposażenia uczniów w wiedzę o wspólnotach europejskich. Zagadnienia te uwzględniono w poszczególnych przedmiotach nauczania oraz w ścieżce edukacyjnej ˝Edukacja europejska˝,</p>
        <p xml:id="div-6">- dalsze pogłębienie i rozszerzenie celów i treści proeuropejskich następuje w średnim szkolnictwie ponadgimnazjalnym, zagadnienia te uwzględniono w poszczególnych przedmiotach nauczania, ścieżkach edukacyjnych, np. Edukacja regionalna - dziedzictwo kulturowe w regionie, a przede wszystkim w ścieżce Edukacja europejska.</p>
        <p xml:id="div-7">Podstawa programowa określa zadania w sposób ogólny, co z jednej strony gwarantuje jednolitość polskiego systemu edukacyjnego, edukacyjnego drugiej zaś - pozwala na autonomiczne działania poszczególnych nauczycieli i szkół; podstawa sprzyja także integrowaniu wiedzy nauczanej w szkole.</p>
        <p xml:id="div-8">Program edukacji europejskiej zakłada:</p>
        <p xml:id="div-9">- konsekwentną realizację we wszystkich etapach kształcenia, włączanie i współdziałanie wszystkich nauczycieli,</p>
        <p xml:id="div-10">- położenie nacisku na treści związane z humanistycznym wymiarem idei zjednoczenia, na wspólną historyczną podstawę cywilizacyjną Europy, na nasze miejsce w Europie i odwieczne z nią związki kulturowe, na wspólnotę podstawowych wartości, ideę pojednania i dialogu oraz znaczenie cywilizacyjne integracji dla Polski i Polaków,</p>
        <p xml:id="div-11">- włączenie się szkoły w rozszerzonym niż dotychczas zakresie w inicjatywy wspomagające tę problematykę, takie jak: kluby europejskie, programy wymiany młodzieży, inne o charakterze lokalnym,</p>
        <p xml:id="div-12">- praktyczny wymiar tej edukacji, tj. przygotowanie do życia w jednoczącej się Europie, kształtowanie kompetencji (znajomość języków obcych, umiejętność rozwiązywania problemów).</p>
        <p xml:id="div-13">Ponadto w podstawach programowych kształcenia w wielu zawodach, przede wszystkim w tych, których wykonawcy (obecnie jeszcze uczniowie bądź słuchacze) szczególnie szybko powinni dostosować się do prawa unijnego, młodzież przygotowuje się do funkcjonowania w ramach UE. Dotyczy to młodych ludzi, którzy w nieodległej przyszłości staną się pracownikami takich działów gospodarki jak: rolnictwo i przetwórstwo rolno-spożywcze, rybactwo i ochrona środowiska. W podstawach programowych kształcenia w zawodach związanych z tymi działami ujęte są zagadnienia dotyczące korzyści i zagrożeń na drodze integracji z UE, a także koniecznych procesów dostosowawczych.</p>
        <p xml:id="div-14">Przyszli technicy rolnicy, technicy agrobiznesu czy technicy ogrodnicy zgłębiają tematykę związaną z możliwością wykorzystania funduszy strukturalnych UE do modernizacji gospodarstw, a także do rozwoju pozarolniczej działalności na terenach wiejskich. W programach nauczania wszystkich zawodów związanych z produkcją rolną znajdują się również zagadnienia przygotowujące do współpracy z UE w zakresie ewidencji produkcji roślinnej i hodowlanej oraz uzyskiwania należnych dopłat.</p>
        <p xml:id="div-15">W procesie kształcenia w zawodach związanych z produkcją i przetwórstwem żywności, takich jak: technik technologii żywności, technik żywienia i gospodarstwa domowego, cukiernik, piekarz, rzeźnik - wędliniarz, wnikliwie analizowane są regulacje z zakresu prawa żywnościowego Polski i UE, w tym przede wszystkim funkcjonowanie systemów zapewniania jakości zdrowotnej i bezpieczeństwa żywności.</p>
        <p xml:id="div-16">Technicy ochrony środowiska oraz technicy architektury krajobrazu w swoich działaniach zawodowych będą zobowiązani przestrzegać standardów unijnej polityki ekologicznej, której szczegółowe zasady są im przekazywane w trakcie procesu kształcenia.</p>
        <p xml:id="div-17">Realizacja wymienionych treści wymaga odpowiedniego przygotowania nauczycieli oraz systematycznego aktualizowania i uzupełniania ich wiedzy. W związku z powyższym, z inicjatywy Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Ministerstwa Edukacji Narodowej podjęta została współpraca z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która zaowocowała w 2003 r. cyklem szkoleń dla nauczycieli kształcących uczniów (słuchaczy) w zawodach, dla których ministrem właściwym jest minister rolnictwa i rozwoju wsi. Szkolenia odbyły się w Krajowym Ośrodku Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej na podstawie udostępnionych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa materiałów informacyjnych o UE oraz włączenia się personelu szkoleniowego agencji w proces doskonalenia nauczycieli.</p>
        <p xml:id="div-18">Koordynacja i wspieranie szkoły w realizacji zagadnień dotyczących integracji europejskiej:</p>
        <p xml:id="div-19">Kuratoria oświaty</p>
        <p xml:id="div-20">We wszystkich kuratoriach, w większości także w delegaturach kuratorów oświaty, edukację europejską realizują wyznaczeni wizytatorzy bądź kilkuosobowe wydziały. Koordynacja ta dotyczy głównie:</p>
        <p xml:id="div-21">- promocji problematyki europejskiej w środowisku szkolnym,</p>
        <p xml:id="div-22">- gromadzenia i przekazywania informacji,</p>
        <p xml:id="div-23">- organizowania szkoleń (kursy, konferencje, warsztaty) w zakresie edukacji europejskiej, w tym także dziedzictwa kulturowego (często we współpracy ze szkołami wyższymi i organizacjami pozarządowymi),</p>
        <p xml:id="div-24">- działań na rzecz nauczania języków obcych,</p>
        <p xml:id="div-25">- współdziałania z zagranicą (wymiana uczniów i nauczycieli, poszukiwanie partnerów itp.)</p>
        <p xml:id="div-26">- upowszechnianie programów, materiałów pogramowo-metodycznych, nowych metod nauczania technik multimedialnych, konsultacji i wspierania projektów szkolnych,</p>
        <p xml:id="div-27">- promocji współpracy poprzez międzynarodowe programy (np. Sokrates, Młodzież),</p>
        <p xml:id="div-28">- uwzględniania potrzeb edukacyjnych mniejszości narodowych i grup etnicznych,</p>
        <p xml:id="div-29">- inicjowania i wspierania działalności szkolnych klubów europejskich.</p>
        <p xml:id="div-30">Ośrodki doskonalenia nauczycieli</p>
        <p xml:id="div-31">We wszystkich ośrodkach powołano doradców metodycznych. Do ich zadań należy głównie:</p>
        <p xml:id="div-32">- prowadzenie punktów konsultacyjnych,</p>
        <p xml:id="div-33">- szkolenie rad pedagogicznych,</p>
        <p xml:id="div-34">- doskonalenie pracy nauczyciela,</p>
        <p xml:id="div-35">- podejmowanie inicjatyw i upowszechnianie inicjatyw służących promocji zagadnień europejskich w środowisku szkolnym.</p>
        <p xml:id="div-36">Informację, pomoc merytoryczną, organizacyjną w niektórych przypadkach także finansową nauczyciele i uczniowie mogą uzyskać:</p>
        <p xml:id="div-37">- w regionalnych centrach informacji europejskiej mających swoje siedziby w 16 miastach wojewódzkich w 16 byłych miastach wojewódzkich,</p>
        <p xml:id="div-38">- w centrach dokumentacji europejskiej - ogółem 16,</p>
        <p xml:id="div-39">- w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej,</p>
        <p xml:id="div-40">- w Reprezentacji Komisji Europejskiej w Polsce,</p>
        <p xml:id="div-41">- we wszystkich bibliotekach pedagogicznych zorganizowano tematyczne działy,</p>
        <p xml:id="div-42">- w biuletynach wydawanych przez kuratoria oświaty, wojewódzkie ośrodki doskonalenia nauczycieli; są to najczęściej miesięczniki wydawane w nakładach odpowiadających liczbie szkół i placówek oświatowych.</p>
        <p xml:id="div-43">Należy dodać, że aby jeszcze bardziej rozpropagować wśród młodzieży tematykę integracji europejskiej, dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych rokrocznie organizowana jest Olimpiada Wiedzy o Unii Europejskiej, która jest w całości finansowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.</p>
        <p xml:id="div-44">Ponadto od 1998 r. polska młodzież aktywnie uczestniczy w edukacyjnych programach wspólnotowych (do roku 2006 - Socrates, Leonardo Da Vinci, Młodzież, eTwinning) - obecnie ˝Uczenie się przez całe życie˝ i ˝Młodzież w działaniu˝.</p>
        <p xml:id="div-45">Podsumowując, pragnę podkreślić, iż opisana przez pana posła inicjatywa jest bardzo cenna w kontekście uzupełniania edukacji młodzieży i osób dorosłych w dziedzinie integracji europejskiej. Jednakże nie ma takiej potrzeby, aby organizować tego typu spotkania w sposób odgórny, gdyż każda szkoła może zaprosić (i zaprasza) do siebie różne osobistości, aby przybliżyć w ten sposób młodzieży szkolnej poruszaną tematykę w ramach ścieżki edukacyjnej, a także aby rozbudzić jej zainteresowanie ideą integracji europejskiej i ułatwić późniejsze funkcjonowanie obywateli polskich w strukturach unijnych.</p>
        <p xml:id="div-46">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-47">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-48">Sławomir Kłosowski</p>
        <p xml:id="div-49">Warszawa, dnia 12 czerwca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>