text_structure.xml
5.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem posła pana Jana Kochanowskiego przesyłam przy piśmie nr SPS-024-2778/07 z dnia 31.05.2007 r. uprzejmie informuję, że mając na uwadze znaczenie dla współpracy regionów Polski i Niemiec po obu stronach granicy, Ministerstwo Transportu dołożyło wszelkich starań, żeby połączenie kolejowe z Berlina do Kostrzyna i Gorzowa Wlkp. mogło funkcjonować jak najlepiej i w zgodzie z istniejącymi przepisami w zakresie prowadzenia ruchu pasażerskiego przez granicę państwową.</p>
<p xml:id="div-2">Jednakże trzeba wziąć pod uwagę fakt, że od grudnia 2006 r. strona niemiecka zmieniła zasady obsługi tego odcinka linii kolejowej. Dotychczas przewozy na odcinku od Berlina do Kostrzyna były realizowane przez DB Regio AG - przewoźnika, który posiadał niezbędne licencje i uprawnienia do realizowania przewozów pasażerskich na odcinku przygranicznym.</p>
<p xml:id="div-3">Po stronie polskiej, tj. od stacji granicznej Kostrzyn do Gorzowa Wlkp., przewozy były realizowane przez PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.</p>
<p xml:id="div-4">Od nowego rozkładu jazdy pociągów DB Regio zaprzestało obsługi tego odcinka, a przewozy realizuje niemiecka firma NEB GmbH. Przewoźnik ten posiada niezbędne zezwolenia do prowadzenia ruchu pociągów jedynie na terenie Niemiec.</p>
<p xml:id="div-5">Obecnie, na podstawie umowy z PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o., przewozy pasażerów na odcinku od granicy państwa do stacji granicznej Kostrzyn realizuje firma NEB przy użyciu swojego taboru kolejowego. Aktualnie tabor ten uzyskał dopuszczenie do eksploatacji typu na odcinku granicznym granica państwa-stacja Kostrzyn-granica państwa. Jest ono ważne do 31 grudnia 2008 r.</p>
<p xml:id="div-6">Przedstawiając powyższe, uprzejmie informuję, że:</p>
<p xml:id="div-7">1. DB Regio AG, które dotychczas prowadziło obsługę odcinka Berlin-Kostrzyn, poinformowało PKP PR, że od grudnia 2006 r. przestała obowiązywać dotychczas stosowana przez nich wspólna międzynarodowa taryfa na przewóz osób (TCV), co spowodowało, że PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. nie posiada obecnie podstaw do sprzedaży biletów w relacjach bezpośrednich z Polski do Niemiec i z powrotem.</p>
<p xml:id="div-8">W związku z tym spółka PKP Przewozy Regionalne podjęła rozmowy z niemiecką firmą NEB, które mają na celu uproszczenie taryf i umożliwienie zakupu jednego biletu na całym odcinku linii. Zostały zaproponowane firmie NEB do rozważenia dwa sposoby rozwiązań:</p>
<p xml:id="div-9">- rozważenie przystąpienia NEB do taryfy TCV,</p>
<p xml:id="div-10">- honorowanie biletów sprzedawanych w Polsce wg taryfy TCV.</p>
<p xml:id="div-11">Do obecnej chwili NEB nie przedstawiła jeszcze polskiej stronie swojego stanowiska.</p>
<p xml:id="div-12">Mając na względzie te działania należy dodatkowo zauważyć, że ponowne wprowadzenie taryfy TCV spowoduje, iż koszt przejazdu na odcinku Gorzów Wlkp.-Berlin będzie o ponad 50% wyższy niż przy zastosowaniu dwóch biletów rozliczanych według obecnie stosowanych taryf PKP PR i VBB. Dokładny koszt biletów kształtuje się następująco:</p>
<p xml:id="div-13">- wg taryfy TCV cena biletu wynosi 91,51 zł,</p>
<p xml:id="div-14">- wg taryfy PKP PR + taryfy VBB (stosowanej obecnie przez NEB) wynosi 54,01 zł.</p>
<p xml:id="div-15">2. Połączenie z Berlina przez Kostrzyn do Gorzowa Wlkp. aktualnie jest realizowane zgodnie z propozycjami organizatora przewozów regionalnych, jakim jest urząd marszałkowski woj. lubuskiego, i zawartą umową o organizowanie i dotowanie międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej realizowanych przez PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. w ramach usług publicznych w 2007 r. w ramach funduszy z budżetu państwa zaplanowanych na dotowanie przewozów międzynarodowych w rozkładzie jazdy 2006/2007.</p>
<p xml:id="div-16">Na stacji Kostrzyn pociągi przyjeżdżające z Berlina posiadają dogodne skomunikowanie z pociągami do Gorzowa Wlkp. oraz innymi w kierunku Szczecina i Zielonej Góry, a także w sezonie letnim do Świnoujścia, Kołobrzegu, Wrocławia, Opola i Bielska-Białej.</p>
<p xml:id="div-17">Z uwagi na rozdysponowane fundusze na ten cel nie przewiduje się zwiększenia liczby połączeń na tym odcinku, gdyż wymagałoby to zwiększenia kosztów albo rezygnacji z innych już istniejących połączeń w regionie woj. lubuskiego i decyzji urzędu marszałkowskiego woj. lubuskiego jako organizatora przewozów regionalnych.</p>
<p xml:id="div-18">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-19">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-20">Mirosław Chaberek</p>
<p xml:id="div-21">Warszawa, dnia 4 lipca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>