text_structure.xml 12.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">W odpowiedzi na pismo SPS-024-2763/07 z dnia 31 maja 2007 r. dotyczące zapytania posła Zbigniewa Rynasiewicza w sprawie wyznaczenia obszarów chronionych programem Natura 2000 i rekompensaty dla gmin, na terenie których wyznaczono obszary chronione, przedkładam następujące stanowisko.</p>
        <p xml:id="div-2">Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000 jest wyznaczana na europejskim terytorium państw członkowskich w celu zapewnienia skutecznej ochrony siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk zagrożonych gatunków europejskiej flory i fauny. Polska, w ramach procesu integracji z Unią Europejską, została zobowiązana do wyznaczenia na swoim terytorium sieci obszarów Natura 2000 na podstawie kryteriów określonych dla wszystkich krajów członkowskich w dyrektywie Rady 79/409/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 r. w sprawie ochrony dzikich ptaków oraz dyrektywie Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.</p>
        <p xml:id="div-3">Na podstawie dyrektywy Rady 79/409/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 r. w sprawie ochrony dzikich ptaków (zwanej Dyrektywą Ptasią) wyznacza się obszary specjalnej ochrony ptaków (OSO). Do 2004 r. Polska wyznaczyła i przed dniem akcesji przesłała do Komisji Europejskiej listę 72 obszarów specjalnej ochrony ptaków (OSO), które zajmowały 7,8% powierzchni kraju. Obszary te zostały wyznaczone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 21 lipca 2004 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 (Dz. U. Nr 229, poz. 2313).</p>
        <p xml:id="div-4">Zgodnie z art. 27 ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 92, poz. 880, z późn. zm.) Ministerstwo Środowiska w dniu 23 listopada 2006 r., pismem DLOPiK-op/n/4141-2/32/06mż-w, przesłało do właściwych terytorialnie rad gmin propozycje 76 nowych obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 celem uzyskania ich opinii. Wśród przesłanych obszarów znajdował się projektowany obszar specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 Puszcza Sandomierska PLB180005. Ministerstwo Środowiska nie otrzymało opinii Rady Gminy Bojanów.</p>
        <p xml:id="div-5">Za kwalifikujące się do zgłoszenia przez Polskę uznano 38 obszarów specjalnej ochrony ptaków, w tym także obszar Puszcza Sandomierska PLB180005. Lista tych obszarów została przesłana do Komisji Europejskiej w dniu 31 stycznia 2007 r.</p>
        <p xml:id="div-6">Obszar Puszcza Sandomierska został wyznaczony dla ochrony siedlisk i gatunków dziko żyjących ptaków. Granice obszaru zostały wyznaczone głównie w celu zapewnienia ochrony liczebnych populacji gatunków ptaków leśnych i wodno-błotnych. Zgodnie z przyjętą metodyką wyznaczania obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 w granicach obszaru znalazły się kompleksy leśne oraz jednostki hydrologiczne. Z uwagi na położenie terenów gminy Bojanów wewnątrz kompleksu leśnego Puszczy Sandomierskiej oraz obecność siedlisk wykorzystywanych przez dziko żyjące gatunki ptaków nie jest zasadne dokonanie postulowanego wyłączenia.</p>
        <p xml:id="div-7">Należy pamiętać, iż jedynym kryterium wyznaczania obszarów Natura 2000 jest kryterium naukowe. Za podstawę wyznaczenia granic obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 wzięto propozycje eksperckie obszarów, będące w dyspozycji Ministerstwa Środowiska, przygotowane na podstawie wieloletnich badań i publikacji specjalistów w zakresie ornitologii. Proponowane obszary zostały dodatkowo zweryfikowane z użyciem wyników inwentaryzacji przyrodniczej przeprowadzonej w roku 2006 w resorcie środowiska w odniesieniu do wybranych gatunków ptaków, przyjętych za bardzo ważne z uwagi na założenia Dyrektywy Ptasiej, a mianowicie: bielika, bociana czarnego, orlika krzykliwego, żurawia, cietrzewia i puchacza. Za kwalifikujące się do wyznaczenia uznano te z obszarów, w których stwierdzono równomierne występowanie w wystarczającej liczebności ww. gatunków ptaków, w tym obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005.</p>
        <p xml:id="div-8">Ponadto pragnę podkreślić, iż przyczyny natury społecznej czy gospodarczej nie mogą być powodem wyłączenia obszaru z sieci Natura 2000.</p>
        <p xml:id="div-9">Odnosząc się do pytań posła Zbigniewa Rynasiewicza, uprzejmie informuję, że:</p>
        <p xml:id="div-10">1. Pomimo faktu, że gmina Bojanów nie wyraziła opinii w wymaganym czasie, jednak uwagi Rady Powiatu Stalowowolskiego oraz Rady Gminy Bojanów dotyczące zmiany zakresu terytorialnego obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, a w szczególności wyłączenia terenów gminy Bojanów z obszaru Natura 2000, zostały zebrane i przeanalizowane. Wdrażanie sieci Natura 2000 wymaga spojrzenia na zagadnienia ochrony przyrody z nowej perspektywy, często w związku z tym zachodzi potrzeba zmiany świadomości społecznej tak, aby w Naturze 2000 nie widzieć tylko ograniczeń i obostrzeń, ale wymierne korzyści.</p>
        <p xml:id="div-11">Zmiana sposobu gospodarowania, która może być konieczna w celu niepogorszenia stanu siedlisk czy gatunków, dla których został utworzony obszar Natura 2000, powinna być postrzegana jako źródło korzyści finansowych w postaci m.in. rekompensat za wprowadzone ograniczenia. Przynależność danego obszaru do sieci obszarów o priorytetowym znaczeniu dla zachowania różnorodności biologicznej Unii Europejskiej jest swego rodzaju etykietą informującą, w kraju i za granicą, o unikatowych walorach przyrodniczych, wokół których programować można rozwój na szczeblu lokalnym. Na bazie walorów przyrodniczych budować można, jak pokazują doświadczenia, ˝zielony˝ biznes, głównie związany z usługami turystycznymi. Dodatkowo istnieje szereg mechanizmów finansowych związanych ze środkami wspólnotowymi, które mogą być uruchomione właśnie dla terenów sieci Natura 2000 - na działania służące czynnej ochronie przyrody - lub w związku z terenami przyrodniczo cennymi, np. rozwój agroturystyki, ˝zielone˝ miejsca pracy, edukacja ekologiczna czy tworzenie produktu lokalnego.</p>
        <p xml:id="div-12">2. Ministerstwo Środowiska promuje ideę sieci Natura 2000. Przeprowadzono wiele szkoleń i seminariów, opublikowano wiele materiałów informacyjnych, jednak dotychczas beneficjentami były instytucje poziomu regionalnego. W 2007 r. Ministerstwo Środowiska wraz z NFOŚiGW zrealizuje cykl szkoleń adresowanych głównie do starostw: ˝Zasoby przyrodnicze szansą zrównoważonego rozwoju˝. Ponadto Ministerstwo Środowiska zainicjowało cykl szkoleń adresowanych do samorządów lokalnych: ˝Zasady gospodarowania na obszarach Natura 2000, procedura ocen oddziaływania inwestycji na środowisko oraz korzyści związane z funkcjonowaniem sieci Natura 2000 w aspekcie programów rolnośrodowiskowych˝ (przeprowadzone dotychczas w woj. dolnośląskim, planowane do przeprowadzenia na terenie pozostałych województw).</p>
        <p xml:id="div-13">3. Brak jest jakichkolwiek naukowych podstaw do zmiany granic obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005.</p>
        <p xml:id="div-14">4. Na dzień dzisiejszy nie jest zasadne przeprowadzenie referendum lokalnego dotyczącego przebiegu granic obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005.</p>
        <p xml:id="div-15">5. Kompetencje w zakresie subwencji dla gmin, które znajdują się w obszarach specjalnej ochrony ptaków, posiada Minister Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich. Działania ograniczające i/lub dostosowujące działalność do wymogów ochrony obszaru Natura 2000 będą mogły być finansowane z funduszy unijnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW), oś 2: Poprawa środowiska naturalnego i obszarów wiejskich, w szczególności z działania: Program rolnośrodowiskowy, pakiet 3 ˝Ekstensywne trwałe użytki zielone˝ i pakiet 4 ˝Ochrona cennych siedlisk przyrodniczych˝. Instytucją zarządzającą PROW jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, a za wdrażanie działań związanych z płatnościami na obszarach Natura 2000 odpowiedzialna jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.</p>
        <p xml:id="div-16">Uprzejmie informuję, iż nie podzielam stanowiska, że powstałe w wyniku programu Natura 2000 utrudnienia ograniczą, a nawet wykluczą możliwość inwestowania, a tym samym tworzenia nowych miejsc pracy dla mieszkańców. Zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880, z późn. zm.) dla obszarów Natura 2000 nie ustanawia się zakazów, jak ma to miejsce w przypadku innych form ochrony przyrody przewidzianych prawem krajowym. Jedynym ograniczeniem obowiązującym na terenie obszarów Natura 2000 jest zapis w art. 33 ust. 1, który brzmi: ˝Zabrania się podejmowania działań mogących w znaczny sposób pogorszyć stan siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk gatunków roślin i zwierząt, a także w znaczący sposób wpłynąć negatywnie na gatunki, dla których ochrony został wyznaczony obszar Natura 2000 (...)˝. Zakres oddziaływania przedsięwzięcia na siedliska i gatunki ptaków, inwestycji, które mogą w znaczącym stopniu wpłynąć na przedmiot ochrony w obszarze specjalnej ochrony ptaków Natura 2000, zgodnie z art. 33 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody, winien być określony w drodze procedury określonej w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska. Oznacza to, iż nie ma przeszkód dla realizacji inwestycji, dla których nie stwierdzono znaczącego wpływu na przedmiot ochrony w obszarach Natura 2000.</p>
        <p xml:id="div-17">Ponadto, jeżeli przemawiają za tym konieczne wymogi interesu publicznego i wobec braku rozwiązań alternatywnych, zgoda na realizację planu lub przedsięwzięcia, które mogą mieć negatywny wpływ na siedliska i gatunki zwierząt, dla których ochrony wyznaczono obszar, może być również wydana przy zapewnieniu wykonania kompensacji przyrodniczej niezbędnej do zapewnienia spójności i właściwego funkcjonowania sieci obszarów Natura 2000.</p>
        <p xml:id="div-18">Przygotowanie i realizacja inwestycji zgodnie z procedurą określoną w ustawie Prawo ochrony środowiska ma na celu uzyskanie takiego wariantu inwestycji i/lub zastosowanie tego typu środków, by jej realizacja spełniała potrzeby mieszkańców gmin, a zarazem nie powodowała znaczących negatywnych skutków dla zachowanie dziedzictwa przyrodniczego. Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000 de facto nie jest przeszkodą dla zrównoważonego rozwoju gminy, a tworzone regulacje prawne umożliwiają mieszkańcom gmin objętych siecią dostęp do funduszy Unii Europejskiej, uzyskanie rekompensat z tytułu ograniczeń wynikających z ochrony w ramach sieci Natura 2000 oraz uzyskanie środków na realizację strategii rozwoju prywatnych przedsiębiorstw (gospodarstwa rolne, prywatne, usługowe) związanych z ochroną, promocją, edukacją i udostępnieniem turystycznym walorów przyrodniczych na obszarach sieci Natura 2000. Ponadto, zgodnie z art. 36 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody, w przypadku gdy działalność gospodarcza, rolna, leśna, łowiecka lub rybacka wymaga dostosowania do wymogów ochrony obszarów Natura 2000, na których nie mają zastosowania programy wsparcia z tytułu obniżenia dochodowości, wojewoda może zawrzeć umowę z właścicielem lub posiadaczem obszaru, z wyjątkiem zarządców nieruchomości Skarbu Państwa.</p>
        <p xml:id="div-19">Reasumując, chciałbym zaznaczyć, iż nie ma podstaw merytorycznych dla zmiany granic obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 PLB 180005 Puszcza Sandomierska. Jednocześnie pragnę podkreślić, że objęcie terenów powiatu stalowowolskiego nie wyklucza prowadzenia na nich działalności biznesowej (inwestycyjnej). Istniejące regulacje prawne oraz uruchamiane płatności zapewniają uzyskanie rekompensat wynikających z dostosowania działalności do wymogów ochrony obszarów Natura 2000. Obecnie podejmowanie działań związanych z ochroną przyrody jest niekwestionowaną koniecznością. Troska o zachowanie różnorodności biologicznej jest kluczowym elementem ochrony jakości naszego życia. Idea sieci Natura 2000 jest w pełni zgodna z gospodarowaniem przyjaznym środowisku (w tym rolnym, leśnym, rybackim, turystycznym itp.).</p>
        <p xml:id="div-20">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-21">Andrzej Szweda-Lewandowski</p>
        <p xml:id="div-22">Warszawa, dnia 19 czerwca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>