text_structure.xml
5.16 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku!W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 31 maja 2007 r. (znak SPS-024-2761/07) dotyczące zapytania Pana posła Zbigniewa Rynasiewicza w sprawie koncesjonowania obrotu paliwami lotniczymi dla potrzeb lotnictwa ogólnego, przedstawiam następujące stanowisko.</p>
<p xml:id="div-2">Kwestie związane z koncesjonowaniem obrotu paliwami, w tym paliwami ciekłymi, reguluje art. 32 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. Z 206 r. nr 89, poz. 625 z późn. zm.) w brzmieniu zmienionym ustawą z dnia 23 stycznia 2004 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych (Dz. U. Z 2004 r. nr 34, poz. 239), zgodnie z którym uzyskania koncesji wymaga prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu paliwami ciekłymi bez względu na wielkość przychodu osiąganego z tego tytułu.</p>
<p xml:id="div-3">Departament Ropy i Gazu Ministerstwa Gospodarki zapoznał się z problemem poruszonym w piśmie Krajowego Towarzystwa Lotniczego - AOPA Poland z dnia 27 marca 2007 r.</p>
<p xml:id="div-4">Z dokumentów będących w posiadaniu resortu gospodarki oraz informacji przy piśmie Departamentu Podatku Akcyzowego i Ekologicznego Ministerstwa Finansów z dnia 28 maja 2007 r. (znak AE-V-063-11/GP/07/1855) wynika, że za zmianą wprowadzoną ustawą z dnia 23 stycznia 2004 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych przemawiały następujące przesłanki:</p>
<p xml:id="div-5">- W związku z działaniami podejmowanymi w celu ograniczenia szarej strefy w zakresie obrotu paliwami, Minister Finansów w lipcu 2003 r. w piśmie skierowanym do Ministra Gospodarki postulował m.in. podjęcie działań zmierzających do tego, aby prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu paliwami ciekłymi uzależnione było od wymogu uzyskania koncesji niezależnie od uzyskiwanej wartości rocznego obrotu paliwami. Wprowadzenie wymogu uzyskiwania koncesji przez wszystkie podmioty gospodarcze w zakresie produkcji i obrotu paliwami ciekłymi i gazowymi, zwłaszcza tzw. małe podmioty, które ze względu na wartość obrotu, zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami, były zwolnione z tego wymogu, podyktowane było staraniem mającym na celu ułatwienie odpowiednim służbom skutecznej kontroli w zakresie podatku akcyzowego, jak i w zakresie monitorowania i kontroli jakości paliw.</p>
<p xml:id="div-6">- Co się tyczy dochodów z tytułu akcyzy od paliw, zakres i szczegółowość danych dotyczących dochodów z tytułu podatku akcyzowego uzyskanych w 2003 r., którymi dysponuje Ministerstwo Finansów, wynika z rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów. W 2003 r. (od 22 kwietnia) obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 68, poz. 643 z późn. zm.), obecnie zaś obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 107 poz. 726 z późn. zm.). W związku z powyższą regulacją, w sprawozdawczości budżetowej nie są odrębnie wykazywane dochody z tytułu akcyzy np. od benzyn, oleju napędowego czy paliw lotniczych wykorzystywanych do lotów prywatnych. Dochody z akcyzy od ww. wyrobów były (i są) klasyfikowane i wykazywane jako łączne dochody od paliw silnikowych. Zmiana przepisów w zakresie podatku akcyzowego, jaka nastąpiła w związku z akcesją Polski do UE, nie pozwala na dokonanie porównania dochodów z akcyzy od paliw lotniczych w obu tych okresach. W szczególności trzeba mieć na uwadze, iż obecnie zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2006 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy, pod określonymi warunkami, sprzedaż paliw lotniczych z wyjątkiem paliw używanych do lotów prywatnych.</p>
<p xml:id="div-7">Obie przedstawione powyżej przesłanki przemawiające za wprowadzeniem konieczności uzyskania koncesji przez wszystkie podmioty gospodarcze prowadzące działalność w zakresie produkcji obrotu paliwami ciekłymi są w mojej opinii nadal aktualne. Biorąc jednak pod uwagę pojawiające się sygnały ze strony niektórych grup użytkowników, problem koncesjonowania obrotu paliwami, a w szczególności paliwami lotniczymi na potrzeby lotnictwa ogólnego, zostanie rozpatrzony podczas prac nad kolejną nowelizacją ustawy prawo energetyczne.</p>
<p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-9">Minister Piotr Grzegorz Woźniak</p>
<p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 13 czerwca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>