text_structure.xml
5.53 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Anny Sobeckiej z dnia 8 maja 2007 r. skierowane na ręce Marszałka Sejmu RP w sprawach dotyczących Fundacji ˝Polsko-Niemieckie Pojednanie˝ uprzejmie informuję, że:</p>
<p xml:id="div-2">- prawdą jest, iż z dniem 30 września 2006 r. zakończono wypłaty ze środków wspólnych Fundacji ˝Polsko-Niemieckie Pojednanie˝ i Funduszu na Rzecz Ofiar Prześladowań Hitlerowskich;</p>
<p xml:id="div-3">- z dniem 31 grudnia 2006 r. zlikwidowano Komisję Odwoławczą Fundacji.</p>
<p xml:id="div-4">Pragnę wyjaśnić, że Zarząd Fundacji ˝Polsko-Niemieckie Pojednanie˝, uwzględniając dotkliwość represji nazistowskich będących udziałem osób małoletnich (do lat 16) pracujących w rejonie miejsca zamieszkania, po konsultacjach ze stowarzyszeniami reprezentującymi osoby pokrzywdzone, podjął uchwałę, by uzyskane przez Fundację dodatkowe środki finansowe pochodzące z tzw. Funduszu na Rzecz Ofiar Prześladowań Hitlerowskich zostały przeznaczone na wypłatę świadczeń dla tej grupy poszkodowanych przez III Rzeszę. Uchwała ta została zatwierdzona przez Radę Fundacji w dniu 16 marca 2001 r. Wysokość ww. świadczenia wynosiła 1000 zł. Miało ono charakter jednorazowy.</p>
<p xml:id="div-5">Uprawnionymi do otrzymania ww. świadczeń były osoby, które w latach 1939-1945, jako dzieci do lat 16-tu:</p>
<p xml:id="div-6">- pracowały przymusowo w miejscu zamieszkania bądź prowincji zamieszkania;</p>
<p xml:id="div-7">- zostały przymusowo umieszczone w domach dziecka na ziemiach włączonych do III Rzeszy;</p>
<p xml:id="div-8">- zostały pozbawione opieki rodzicielskiej w wyniku represji niemieckich, przebywały na terenie Rzeszy Niemieckiej w ośrodkach germanizacyjnych.</p>
<p xml:id="div-9">W porozumieniu ze stowarzyszeniami skupiającymi ofiary nazizmu określono kryteria dla ubiegania się o ww. świadczenie. Warunkiem uzyskania ww. pomocy było złożenie w Fundacji ˝Polsko-Niemieckie Pojednanie˝ wypełnionego i własnoręcznie podpisanego formularza wniosku wraz z dokumentami potwierdzającymi doznanie represji. Wniosek ten należało złożyć w terminie do 31 grudnia 2001 r.</p>
<p xml:id="div-10">Kwota 10 mln USD (tj. około 42 mln zł) przekazana polskiej Fundacji ze środków Funduszu na Rzecz Ofiar Prześladowań Hitlerowskich została wypłacona beneficjentom do września 2002 r. i od tego czasu FPNP kontynuowała wypłaty ze środków własnych. W sumie w latach 2001-2006 FPNP przekazała wnioskodawcom świadczenia ze wspólnych środków FPNP i Funduszu na Rzecz Ofiar Prześladowań Hitlerowskich na łączną kwotę 88 828,6 tys. zł.</p>
<p xml:id="div-11">Rozstrzygnięcie w tych sprawach miało charakter dwuinstancyjny. Od negatywnych rozstrzygnięć Komisji Kwalifikacyjnej przysługiwało prawo wniesienia w terminie 3 miesięcy odwołania do Komisji Odwoławczej.</p>
<p xml:id="div-12">W związku z zakończeniem z dniem 4 września 2006 r. rozpatrywania przez Komisję Odwoławczą wszystkich terminowych odwołań dotyczących ww. wypłat, Zarząd Fundacji podjął uchwałę nr 61/2006 w sprawie zakończenia z dniem 30 września 2006 r. wypłat świadczeń ze wspólnych środków FPNP i Funduszu na Rzecz Ofiar Prześladowań Hitlerowskich oraz uchwałę nr 71/2006 o likwidacji z dniem 31 grudnia 2006 r. Komisji Odwoławczej.</p>
<p xml:id="div-13">Z dniem 1 stycznia 2007 r. powołano Tymczasowy Zespół Likwidacyjny. Jego głównym zadaniem jest udzielanie odpowiedzi na korespondencję, która wpłynęła do FPNP, a dotyczy pytań indywidualnych w sprawach wypłat świadczeń z tytułu pracy przymusowej, które były wypłacane w ramach zakończonych już programów.</p>
<p xml:id="div-14">Zespół ten nie ma możliwości zmiany uprzednio podejmowanych rozstrzygnięć. W przypadku spraw konkretnych osób, w których Komisja Odwoławcza wielokrotnie udzielała odpowiedzi i wyjaśnień dotyczących braku możliwości przyznania świadczenia, prowadzenie dalszej korespondencji staje się bezprzedmiotowe. Dlatego też kolejne pisma w tych samych sprawach kierowane są ad acta.</p>
<p xml:id="div-15">Jednocześnie pragnę podkreślić, że Fundacja ˝Polsko-Niemieckie Pojednanie˝ nie jest organem administracji państwowej. Podstawą prawną działań FPNP są przepisy ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203, z późn. zm.). Art. 4 ww. ustawy stanowi, że fundacja działa na podstawie przepisów ustawy i statutu. W statucie - zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy - fundator określa m.in. cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji. Podstawą prawną uchwały Zarządu FPNP o zakończeniu wypłat ze wspólnych środków FPNP i Funduszu na Rzecz Ofiar Prześladowań Hitlerowskich oraz likwidacji Komisji Odwoławczej były przepisy § 18 ust. 1 i 2 oraz § 19 ust. 3 Statutu Fundacji, które stwierdzają, że Zarząd FPNP kieruje działalnością Fundacji i zarządza jej majątkiem oraz ustala strukturę organizacyjną Fundacji.</p>
<p xml:id="div-16">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-17">Minister</p>
<p xml:id="div-18">Wojciech Jasiński</p>
<p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 21 czerwca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>