text_structure.xml
31 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z otrzymaniem od ministra budownictwa zapytania poselskiego pani poseł Anny Sobeckiej w sprawie zagrożeń płynących w związku ze stosowaniem azbestu (znak: SPS-024-2752/07), pozwalam sobie przesłać na ręce pana marszałka poniższą informację.</p>
<p xml:id="div-2">W dniu 14 maja 2002 r. Rada Ministrów przyjęła program, do czego zobowiązał ją Sejm RP rezolucją z dnia 19 czerwca 1997 r. w sprawie programu wycofywania azbestu z gospodarki (M.P. Nr 38. poz. 373). Program powstał w wyniku realizacji ustawy z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (Dz.U. z 2004 r. Nr 3, poz. 20, z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-3">Program - opracowany w latach 2000-2001 w oparciu o obowiązujące wtedy przepisy prawne i realia - formułuje zadania na 30 lat. Jego realizację zaplanowano na lata 2003-2032, głównie z uwagi na wysoką trwałość płyt azbestowo-cementowych i innych stosowanych w budownictwie wyrobów zawierających azbest oraz duże koszty usuwania wyrobów, których ilość szacowana jest na ponad 15 mln ton.</p>
<p xml:id="div-4">Interdyscyplinarność programu wymaga koordynacji działań wszystkich jednostek i instytucji odpowiedzialnych za wykonanie poszczególnych zadań realizowanych na trzech poziomach:</p>
<p xml:id="div-5">- centralnym - przez Radę Ministrów, ministra właściwego do spraw gospodarki i działającego w jego strukturze głównego koordynatora programu,</p>
<p xml:id="div-6">- wojewódzkim - przez wojewodów, samorządy województwa,</p>
<p xml:id="div-7">- lokalnym - przez samorządy powiatowe i samorządy gminne.</p>
<p xml:id="div-8">Celem programu jest:</p>
<p xml:id="div-9">- sukcesywne eliminowanie stosowanych od wielu lat wyrobów zawierających azbest i oczyszczenie z nich terytorium Polski,</p>
<p xml:id="div-10">- eliminowanie negatywnych skutków zdrowotnych spowodowanych kontaktem z azbestem,</p>
<p xml:id="div-11">- sukcesywna likwidacja negatywnego oddziaływania azbestu na środowisko i doprowadzenie do spełnienia wymogów ochrony środowiska.</p>
<p xml:id="div-12">Zgodnie z założeniami programu w pierwszych latach jego realizacji na szczeblu centralnym skoncentrowano się m.in. na:</p>
<p xml:id="div-13">- działalności informacyjno-popularyzacyjnej, mającej na celu dotarcie do szerokich kręgów społeczeństwa i propagowanie bezpiecznych metod postępowania z użytkowaniem i usuwaniem wyrobów zawierających azbest; w tym celu wydano i rozkolportowano plakaty, broszury oraz liczne ulotki kierowane zarówno do ogółu społeczeństwa, jak i wybranych grup zawodowych, np.: rolników czy lekarzy, a także do jednostek samorządu terytorialnego. We wszystkich miastach wojewódzkich przeprowadzono tematyczne konferencje prasowe;</p>
<p xml:id="div-14">- szerokiej akcji szkoleniowej pracowników administracji publicznej, w tym szczególnie pracowników jednostek samorządu terytorialnego różnego szczebla w zakresie szczegółowych przepisów i procedur bezpiecznego postępowania z wyrobami zawierającymi azbest, działalności kontrolnej i ochrony zdrowia;</p>
<p xml:id="div-15">- opracowaniu i wdrożeniu wojewódzkiej bazy danych o wyrobach i odpadach zawierających azbest (WBDA), niezbędnej do określania zadań w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest z terytorium Polski w układzie gmin i województw oraz unieszkodliwiania przez składowanie powstających odpadów azbestowych;</p>
<p xml:id="div-16">- opracowaniu i uruchomieniu systemu elektronicznego monitorowania realizacji programu;</p>
<p xml:id="div-17">- - utworzeniu Ośrodka Referencyjnego Badań i Oceny Ryzyka Zdrowotnego Związanych z Azbestem i jego działalności; w ramach tego ośrodka prowadzone są prace związane z problematyką zdrowotną, obejmujące m.in. wykonywanie pomiarów stężeń włókien azbestu w powietrzu i ocenę poziomu zagrożenia zdrowia ludności na terenach szczególnie narażonych na oddziaływanie azbestu.</p>
<p xml:id="div-18">Usuwanie tak znacznych ilości wyrobów wiąże się z dużymi kosztami, których szacunki z podaniem źródeł finansowania w ciągu 30 lat przedstawiają się następująco:</p>
<p xml:id="div-19">Globalne koszty realizacji programu - 48 232,00 mln zł, w tym:</p>
<p xml:id="div-20">- środki prywatne - 47 198,00 mln zł,</p>
<p xml:id="div-21">- środki publiczne - 821,15 mln zł,</p>
<p xml:id="div-22">- środki zagraniczne - 212,85 mln zł,</p>
<p xml:id="div-23">w ramach środków publicznych (821,15 mln zł):</p>
<p xml:id="div-24">- udział funduszy samorządowych i ekologicznych - 711,00 mln zł,</p>
<p xml:id="div-25">- udział budżetu państwa - 65,15 mln zł,</p>
<p xml:id="div-26">- udział Funduszu Pracy - 45,00 mln zł.</p>
<p xml:id="div-27">Z ogólnej kwoty środków budżetu państwa (65,15 mln zł) przewidziano wydatki:</p>
<p xml:id="div-28">- w latach 2003-2006 - 15,75 mln zł</p>
<p xml:id="div-29">- w latach 2007-2032 - 49,40 mln zł</p>
<p xml:id="div-30">W roku 2003 wnioskowane środki nie zostały uwzględnione w budżecie państwa, na 2004 r. przydzielono 2 mln zł, na 2005 i 2006 r. - po 3 mln zł, natomiast na 2007 r. w ustawie budżetowej przewidziano 500 tys. zł. W maju br. minister gospodarki z zaoszczędzonych środków własnych resortu przeznaczył dodatkowo na program kwotę 1,25 mln zł.</p>
<p xml:id="div-31">Ze środków budżetu państwa wspierane są następujące działania:</p>
<p xml:id="div-32">- opracowywanie wojewódzkich, powiatowych i gminnych planów ochrony przed szkodliwością azbestu i programów usuwania wyrobów zawierających azbest;</p>
<p xml:id="div-33">- szkolenia pracowników administracji publicznej w zakresie szczegółowych przepisów i procedur dotyczących bezpiecznego postępowania z wyrobami zawierającymi azbest;</p>
<p xml:id="div-34">- inicjatywy samorządu terytorialnego w zakresie oczyszczania miejsc publicznych;</p>
<p xml:id="div-35">- działalność informacyjno-popularyzacyjną na temat bezpiecznego postępowania z wyrobami zawierającymi azbest oraz sposobów ich usuwania;</p>
<p xml:id="div-36">- monitorowanie realizacji programu i działalność głównego koordynatora oraz Rady Programowej;</p>
<p xml:id="div-37">- utworzenie i funkcjonowanie Ośrodka Referencyjnego Badań i Oceny Ryzyka Zdrowotnego Związanych z Azbestem.</p>
<p xml:id="div-38">Podkreślenia wymaga, iż środki z budżetu państwa nie są przeznaczone na działania inwestycyjne, w tym na usuwanie azbestu i wyrobów zawierających azbest.</p>
<p xml:id="div-39">W latach 2004-2006 w ramach środków finansowych przyznanych z budżetu państwa na realizację zadań wynikających z ˝Programu...˝ Ministerstwo Gospodarki prowadziło i nadzorowało m.in. następujące działania:</p>
<p xml:id="div-40">1. Prace związane z wdrożeniem wojewódzkiej bazy wyrobów i odpadów zawierających azbest (WBDA). Uruchomienie bazy - po przeszkoleniu ok. 2500 osób z administracji samorządowej gmin - pozwoli na precyzyjne określenie realizacji zadań w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest z terytorium Polski w układzie gmin i województw oraz unieszkodliwiania przez składowanie odpadów azbestowych.</p>
<p xml:id="div-41">Baza WBDA umieszczona została w Internecie na stronie www.bazaazbestowa.pl.</p>
<p xml:id="div-42">W skład wojewódzkiej bazy wyrobów i odpadów zawierających azbest wchodzą:</p>
<p xml:id="div-43">- zbiór danych ˝Wyrób˝, wykorzystywany do gromadzenia i agregacji danych o wyrobach zawierających azbest, dostępny wyłącznie dla przedstawicieli urzędów gminnych, wojewódzkich i centralnych - posiadaczy loginu (kodu cyfrowego) i hasła nadanego przez administratora bazy WBDA; zbiór zawierający informacje służące monitoringowi realizacji programu pozwoli na ocenę zaawansowania prac w zakresie oczyszczania kraju z wyrobów zawierających azbest,</p>
<p xml:id="div-44">- ogólnodostępne zbiory danych: ˝Firma˝, ˝Składowiska˝, ˝Akty prawne˝, ˝Aktualności˝ - zawierające informacje przydatne właścicielom (użytkownikom) wyrobów azbestowych i podmiotom gospodarczym zajmującym się usuwaniem lub zabezpieczaniem tych wyrobów.</p>
<p xml:id="div-45">2. Opracowanie programów usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu woj. mazowieckiego, woj. lubelskiego, powiatu tomaszowskiego oraz ˝Wzorcowego gminnego planu usuwania wyrobów zawierających azbest˝ udostępnionego wszystkim gminom.</p>
<p xml:id="div-46">3. Szkolenie pracowników administracji publicznej, w tym szczególnie pracowników jednostek samorządu terytorialnego różnego szczebla w zakresie szczegółowych przepisów i procedur dotyczących bezpiecznego postępowania z wyrobami zawierającymi azbest, działalności kontrolnej i problematyki ochrony zdrowia.</p>
<p xml:id="div-47">Łącznie w latach 2003-2006 w 58 szkoleniach uczestniczyło ok. 4 tys. osób, w tym:</p>
<p xml:id="div-48">- 70 inspektorów Inspekcji Ochrony Środowiska,</p>
<p xml:id="div-49">- 157 inspektorów Nadzoru Budowlanego,</p>
<p xml:id="div-50">- 82 inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy,</p>
<p xml:id="div-51">- 465 inspektorów Państwowej Inspekcji Sanitarnej,</p>
<p xml:id="div-52">- 190 osób zatrudnionych w publicznej i niepublicznej służbie zdrowia w zakresie diagnostyki chorób azbestozależnych oraz procedur leczenia,</p>
<p xml:id="div-53">- 2281 osób zatrudnionych w jednostkach samorządu terytorialnego wojewódzkiego, powiatowego i gminnego,</p>
<p xml:id="div-54">- 320 osób zatrudnionych w różnych instytucjach centralnych,</p>
<p xml:id="div-55">- 205 pracowników gmin w ramach wdrożenia WBDA w zakresie obsługi bazy i jej testowania.</p>
<p xml:id="div-56">Uczestnicy szkoleń otrzymali materiały w formie książkowej i na nośnikach CD. Na szkoleniach prezentowano środki ochrony indywidualnej przeznaczone dla pracowników będących w kontakcie z azbestem, sprzęt niezbędny do prac z azbestem, jak również prowadzono ćwiczenia laboratoryjne, obejmujące pokaz pobierania prób powietrza, pobieranie prób materiałów zawierających azbest, identyfikację rodzaju azbestu i oznaczeń stężeń włókien azbestowych w powietrzu z użyciem wysokiej klasy aparatury specjalistycznej.</p>
<p xml:id="div-57">Ponadto prowadzone są szkolenia organizowane przez różne jednostki, w tym samorządowe, finansowane z innych środków.</p>
<p xml:id="div-58">4. Wspieranie inicjatyw samorządu terytorialnego w zakresie prac związanych z eliminacją azbestu, w szczególności oczyszczania miejsc publicznych. W 2004 r. zainicjowano i wsparto finansowo zadania dotyczące przygotowania odpowiedniej dokumentacji do oczyszczania z azbestu dwóch z trzech najbardziej zanieczyszczonych azbestem miejsc w kraju:</p>
<p xml:id="div-59">- terenów gminy Szczucin w woj. małopolskim,</p>
<p xml:id="div-60">- terenów po byłych Zakładach Wyrobów Azbestowo-Cementowych ˝Izolacja˝ w Wierzbicy k. Radomia.</p>
<p xml:id="div-61">Dokumentacja wykonana w gminie Szczucin posłużyła do pozyskania przez samorząd w 2005 r. środków finansowych z NFOŚiGW oraz Fundacji EkoFundusz na wykonanie zadań inwestycyjnych związanych z czyszczeniem z azbestu skażonych terenów. Działalność wspierająca gminę Szczucin w ramach środków otrzymywanych z budżetu państwa na realizację programu w latach 2004-2006 była kontynuowana w zakresie opracowania odpowiedniej dokumentacji technicznej, umożliwiającej realizację zamierzeń związanych z eliminacją azbestu do środowiska.</p>
<p xml:id="div-62">Dotychczas w oparciu o posiadane przez gminę Szczucin programy i dokumentację zabezpieczono ok. 79 km dróg utwardzonych odpadami azbestowymi. Zadania te finansowane były ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Fundacji EkoFundusz, województwa małopolskiego, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, programów Unii Europejskiej SAPARD i ZPORR oraz środków własnych gminy. Realizacja tych zadań znacznie ograniczyła rozmiary trwającej tutaj kilkadziesiąt lat klęski ekologicznej.</p>
<p xml:id="div-63">5. Działalność informacyjno-popularyzacyjną:</p>
<p xml:id="div-64">- w latach 2003-2006 organizowane były - bez udziału środków z budżetu państwa - programy publicystyczne w mediach (prasa, radio i TVP) poświęcone informacjom o programie, sposobach bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest, a także ochronie zdrowia i środowiska przed szkodliwością azbestu; media były zainteresowane szeroko rozumianą problematyką azbestową i zwracały się o wywiady dla prasy, radia i audycji telewizyjnych; wyemitowano kilkanaście audycji telewizyjnych i radiowych, zaś w specjalistycznych pismach opublikowano szereg artykułów na temat programu;</p>
<p xml:id="div-65">- w 2003 r. opracowano ˝Informator o przepisach i procedurach dotyczących bezpiecznego postępowania z wyrobami zawierającymi azbest˝, który adresowany był do pracowników jednostek samorządu terytorialnego, właścicieli i zarządców nieruchomości, przedsiębiorstw zajmujących się naprawą lub usuwaniem wyrobów zawierających azbest, a także osób fizycznych. Szeroko udostępniono go wszystkim zainteresowanym, którzy uczestniczą w procesie zabezpieczania i usuwania wyrobów zawierających azbest;</p>
<p xml:id="div-66">- w latach 2004-2006 zorganizowano cykl konferencji prasowych we wszystkich miastach wojewódzkich pod hasłem ˝Nikt za nas nie usunie azbestu˝; po konferencjach pojawiło się 189 publikacji i prezentacji, w tym 78 publikacji w prasie, 80 audycji radiowych, 21 materiałów telewizyjnych i 10 informacji na portalach. Celem tych konferencji było przedstawienie zagrożeń związanych z azbestem, omówienie sytuacji w danym województwie, przedstawienie realizacji ˝Programu...˝ na terenie danego województwa;</p>
<p xml:id="div-67">- opracowano i rozpowszechniano plakaty, broszury i ulotki przeznaczone dla mieszkańców terenów wiejskich, jednostek samorządu terytorialnego i kierowane do ogółu społeczeństwa;</p>
<p xml:id="div-68">- opracowany w 2005 r. poradnik stosowania przepisów i procedur dotyczących pozyskiwania z krajowych i zagranicznych funduszy pomocowych dodatkowych środków finansowych na usuwanie materiałów zawierających azbest w 2006 r. wydano w ilości 3 tys. egz. i udostępniono jednostkom samorządu terytorialnego wszystkich szczebli;</p>
<p xml:id="div-69">- w grudniu 2005 r. ogłoszono konkurs dla gmin ˝Polska bez azbestu˝, którego celem było wyłonienie i nagrodzenie najbardziej aktywnych gmin podejmujących działania w celu zabezpieczania i usuwania azbestu ze swojego terenu, a tym samym zachęcenie wszystkich gmin do intensyfikacji działań; na konkurs wpłynęło 21 ofert; konkurs rozstrzygnięty został w październiku 2006 r., a laureaci - pięć gmin otrzymało nagrody finansowe:</p>
<p xml:id="div-70">I miejsce - gmina Szczucin - 80 tys. zł,</p>
<p xml:id="div-71">II miejsce - ex aequo: gmina Pruszcz i miasto Toruń - po 60 tys. zł każda,</p>
<p xml:id="div-72">III miejsce - ex aequo: gmina Oświęcim i gmina Małkinia Górna - po 40 tys. zł każda;</p>
<p xml:id="div-73">- przygotowano i wyemitowano w telewizji regionalnej film (8 minut) informacyjno-popularyzacyjny o bezpiecznym usuwaniu pokryć dachowych zawierających azbest;</p>
<p xml:id="div-74">- w ramach współpracy z zagranicą organizowano tematyczne konferencje krajowe, w 2006 r. zorganizowano międzynarodową konferencję z udziałem ekspertów z 7 krajów UE.</p>
<p xml:id="div-75">6. Monitoring programu:</p>
<p xml:id="div-76">- w latach 2004-2005 prowadzono prace nad elektronicznym systemem zbierania, agregowania i przekazywania stosownych informacji w ramach monitoringu realizacji programu usuwania azbestu na lata 2007-2032; w 2006 r. system ten został wdrożony. Zbieranie drogą elektroniczną pełnego zakresu informacji dotyczących realizacji programu powinno służyć wykonywaniu szeregu niezbędnych prac na szczeblu centralnym, w tym pozyskiwaniu informacji w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest; system jest ogólnodostępny i przeglądanie jego zasobów nie wymaga logowania; adres strony systemu: http://azbest.ceramika.agh.edu.pl;</p>
<p xml:id="div-77">- w 2005 r. (wzorem 2003 r.) główny koordynator przygotował ankietę dotyczącą szerokiej problematyki azbestowej, opartą na obowiązujących przepisach, skierowaną do wszystkich urzędów marszałkowskich, wojewódzkich, powiatowych i gminnych; oczekiwano, iż uzyskane z ankiet informacje i dane liczbowe powinny pozwolić na tworzenie podstaw monitoringu programu i ocenę stopnia jego realizacji, jak również na ukierunkowanie dalszych działań, ale otrzymane ankiety w znacznej części były niekompletne i zawierały liczne błędy;</p>
<p xml:id="div-78">- opracowany w 2005 r. projekt Narodowego Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu, będący zaktualizowanym programem usuwania azbestu w 2006 r. próbowano znowelizować, jednakże Rządowe Centrum Legislacji zwróciło uwagę, iż program usuwania azbestu został przyjęty pod rządami nieobowiązującej już ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.), zaś ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 149, poz. 2104, z późn. zm.) w art. 240 stanowi, iż programy wieloletnie przyjęte przed dniem jej wejścia w życie są realizowane zgodnie z dotychczasowymi przepisami; regulacja ta nie może stanowić jednak podstawy do dokonywania zmian w programie, który został przyjęty pod rządami nieobowiązujących i nieutrzymanych w mocy przepisów ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych; w tej sytuacji podjęto decyzję o:</p>
<p xml:id="div-79">a) opracowaniu Narodowego Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2008-2032 na podstawie i zgodnie z art. 117 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych,</p>
<p xml:id="div-80">b) przygotowaniu raportu z realizacji w latach 2003-2007 programu usuwania azbestu.</p>
<p xml:id="div-81">Dokumenty te będą przedłożone Radzie Ministrów w grudniu 2007 r.</p>
<p xml:id="div-82">7. Działania związane z ochroną zdrowia.</p>
<p xml:id="div-83">W latach 2004-2006 kontynuowane były prace w celu zwiększenia wykrywalności i skutecznego zwalczania chorób azbestozależnych obejmujące coraz większą część populacji. Utworzony w strukturze Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi Ośrodek Referencyjny Badań i Oceny Ryzyka Zdrowotnego Związanych z Azbestem prowadzi badania, analizy, opracowuje ekspertyzy na podstawie gromadzonych danych, które służą ocenie realizacji celu, jakim jest minimalizacja negatywnych spowodowanych azbestem skutków zdrowotnych u mieszkańców Polski.</p>
<p xml:id="div-84">Przeprowadzano 3457 pomiarów stężenia włókien azbestu w powietrzu oraz określono ryzyko nowotworów azbestozależnych w 812 punktach w 10 województwach, na terenie 163 powiatów, w 501 gminach (łącznie 63,4% powierzchni kraju i 68% ludności).</p>
<p xml:id="div-85">8. Budowę nowych składowisk dla odpadów niebezpiecznych zawierających azbest.</p>
<p xml:id="div-86">W latach 2002-2006 nastąpił szybki wzrost ilości składowisk dla odpadów zawierających azbest od 8 do 27 składowisk. Według informacji na koniec listopada 2006 r. w kraju czynne są 23 składowiska ogólnodostępne oraz 4 składowiska wykorzystywane wyłącznie przez właścicieli - zakłady przemysłowe.</p>
<p xml:id="div-87">Pragnę również poinformować, iż - po kontroli przeprowadzonej w Ministerstwie Gospodarki w okresie od maja do końca czerwca 2006 r. w zakresie realizacji programu - wiceprezes NIK w skierowanym do ministra gospodarki piśmie z dnia 19 września 2006 r. (znak: P/06/104, KSR-41012-1/06) stwierdził: ˝Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia realizację zadań wynikających z ˝Programu na rzecz oczyszczania terytorium Polski z azbestu˝, pomimo nieosiągnięcia w badanym okresie wystarczających efektów˝.</p>
<p xml:id="div-88">Realizacja działań przewidzianych programem była przedmiotem szeregu innych kontroli. W latach 2003-2006:</p>
<p xml:id="div-89">- wśród 425 kontroli przeprowadzonych przez inspektoraty ochrony środowiska w zakresie postępowania z azbestem i wyrobami zawierającymi azbest część dotyczyła prawidłowości postępowania urzędów gminnych i karano mandatami za brak rzetelnej inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest oraz za niewłaściwe składowanie odpadów azbestowych;</p>
<p xml:id="div-90">- Główny Urząd Nadzoru Budowlanego przeprowadził szereg kontroli obiektów budowlanych z wbudowanymi wyrobami zawierającymi azbest, sprawdzając wykonanie ocen stanu technicznego i podjęcie prac związanych z demontażem wyrobów o I stopniu pilności;</p>
<p xml:id="div-91">- Państwowa Inspekcja Sanitarna przeprowadziła ponad 600 kontroli prowadzonych prac rozbiórkowych oraz 152 kontrole interwencyjne (po zgłoszeniach od ludności przypadków nieprawidłowości w zakresie zabezpieczania, usuwania, transportu i składowania wyrobów zawierających azbest i odpadów azbestowych);</p>
<p xml:id="div-92">- Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła ponad 250 kontroli przedsiębiorstw usuwających azbest i 26 kontroli składowisk odpadów azbestowych.</p>
<p xml:id="div-93">Na wzrost zainteresowania problematyką azbestową wojewodów i marszałków województw znakomicie wpłynęło upowszechnienie informacji o wynikach kontroli realizacji programu, jaką przeprowadziła Najwyższa Izba Kontroli w 2006 r. na wszystkich szczeblach realizacyjnych - obecnie Ministerstwo Gospodarki znacznie szybciej otrzymuje od tych organów informacje, o które się zwraca, i są to informacje coraz dokładniejsze.</p>
<p xml:id="div-94">Poważnym problemem pozostaje finansowanie zadań związanych z usuwaniem azbestu z gospodarki. Przyjęto unijną zasadę ekorozwoju - ˝zanieczyszczający płaci˝. Niewątpliwa dolegliwość finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest dotycząca właścicieli nie jest zatem specyficznie polskim rozwiązaniem - taka sama sytuacja występuje w innych krajach UE.</p>
<p xml:id="div-95">Istnieją wszakże możliwości pozyskiwania przez osoby prawne i fizyczne środków finansowych na prace związane z azbestem oraz na podejmowane działania dotyczące tworzenia warunków sprzyjających usuwaniu azbestu, i tak m.in.:</p>
<p xml:id="div-96">Bank Ochrony Środowiska SA w ramach realizacji programu udziela proekologicznych kredytów przede wszystkim na następujące zadania:</p>
<p xml:id="div-97">- bezpieczne usuwanie wyrobów azbestowych i ich unieszkodliwienie poprzez złożenie na składowisku,</p>
<p xml:id="div-98">- budowa właściwych miejsc składowania odpadów azbestowych w postaci składowisk tych odpadów lub wydzielonych kwater na składowiskach,</p>
<p xml:id="div-99">- pokrywanie azbestowych płyt dachowych i materiałów elewacyjnych substancjami zabezpieczającymi przed emisją włókien azbestu,</p>
<p xml:id="div-100">- zabezpieczanie nawierzchni drogowych utwardzanych w przeszłości odpadami z zakładów produkujących materiały budowlane z zastosowaniem azbestu,</p>
<p xml:id="div-101">- budowa wodociągów w miejsce dotychczasowych wykonanych z rur azbestowych.</p>
<p xml:id="div-102">Pierwsze kredyty na finansowania działań związanych z usuwaniem z budynków wyrobów zawierających azbest bank uruchomił przy współpracy z NFOŚiGW w 2004 r. Była to linia kredytowa, która pozwalała sfinansować na zasadach preferencyjnych (oprocentowanie - 3% w skali roku) zadania obejmujące swym zakresem nie tylko demontaż i unieszkodliwienie elementów zawierających azbest, ale również zakup i montaż nowego pokrycia dachowego i materiałów elewacyjnych. Istotne jest, że bank wymagał od klienta udokumentowania. iż prace związane z demontażem azbestowych elementów, a także ich transportem i unieszkodliwieniem (złożeniem na składowisku odpadów azbestowych) były prowadzone w sposób określony w stosownych przepisach prawnych.</p>
<p xml:id="div-103">Atrakcyjne warunki kredytów oraz duże potrzeby rynku, szczególnie w zakresie zmiany pokryć dachowych, spowodowały, że kredyty te cieszyły się zainteresowaniem klientów. W tym czasie bank udzielił 122 kredytów, szczególnie osobom fizycznym i spółdzielniom mieszkaniowym, na kwotę ponad 17,2 mln zł.</p>
<p xml:id="div-104">W celu kontynuowania preferencyjnego finansowania działań z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów azbestowych bank podjął współpracę w tym zakresie z wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Zostały zawarte umowy o zróżnicowanych okresach obowiązywania - w rezultacie z kredytów na usuwanie wyrobów zawierających azbest mogą obecnie skorzystać inwestorzy z terenu województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, małopolskiego, mazowieckiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, wielkopolskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodnio-pomorskiego. Zakres zadań objętych finansowaniem w większości przypadków obejmuje również zakup oraz montaż nowego pokrycia dachu i elewacji. W niektórych przypadkach możliwe jest także zabezpieczanie nawierzchni drogowych lub wykonanie wodociągu w miejsce dotychczasowego z rur azbestowych. Warunki udzielania kredytów są zróżnicowane w poszczególnych województwach, oprocentowanie kształtuje się w przedziale 1,21-4% w skali roku.</p>
<p xml:id="div-105">Pomoc finansową w działaniach związanych z usuwaniem azbestu mogą również stanowić kredyty BOŚ SA udzielane na przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Umożliwiają one finansowanie inwestycji polegających m.in. na ocieplaniu ścian budynków. W wyniku takich prac następuje usunięcie dotychczasowych izolacji oraz płyt elewacyjnych budynków, które często zawierają azbest. Kredyty na termomodernizację BOŚ SA udziela we współpracy WFOŚiGW oraz z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na podstawie ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Kredyty termomodernizacyjne we współpracy z WFOŚiGW są udzielane zainteresowanym z terenu 13 województw (umowy BOŚ SA z wojewódzkimi funduszami województw: dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, mazowieckiego, podkarpackiego, podlaskiego, śląskiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego, zachodnio-pomorskiego). Zakres i warunki kredytowania są różne w poszczególnych województwach, dostosowane do priorytetów lokalnych, jednak zawsze obejmują preferencyjne oprocentowanie kredytów.</p>
<p xml:id="div-106">O kredyty te mogą ubiegać się właściciele i zarządcy budynków na podstawie audytu energetycznego, wykazującego uzyskanie oszczędności zużycia ciepła w wyniku przeprowadzonych zmian. Po zakończeniu zadania kredytobiorca uzyskuje premię termomodernizacyjną w wysokości 25% kwoty kredytu z Funduszu Termomodernizacyjnego.</p>
<p xml:id="div-107">Istotnym źródłem finansowania zadań z zakresu usuwania azbestu mogą być także środki funduszy strukturalnych UE, w tym środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego czy Europejskiego Funduszu Spójności. W celu konsumpcji tych funduszy przyjęto w Narodowym Planie Rozwoju następujące Programy Operacyjne:</p>
<p xml:id="div-108">- Sektorowy Program Operacyjny ˝Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw˝,</p>
<p xml:id="div-109">- Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR),</p>
<p xml:id="div-110">które ustanowiły tzw. priorytety inwestycyjne, w tym na ochronę środowiska.</p>
<p xml:id="div-111">Ze środków przeznaczonych na te programy i priorytety mogą zatem być finansowane zadania, które wiążą się z ochroną środowiska przed azbestem, kwalifikowanym zarówno jako substancja, jak i odpad niebezpieczny. Jednostki samorządowe mogą występować o te środki samodzielnie lub w układach porozumień, np. międzygminnych, co zwiększa szanse na uzyskanie wsparcia finansowego.</p>
<p xml:id="div-112">Fundacja ˝EkoFundusz˝ dysponuje specjalnymi środkami na dofinansowywanie zadań związanych z azbestem obejmujących:</p>
<p xml:id="div-113">- zabezpieczenie azbestu użytego do stabilizacji gruntu przed przedostawaniem się do atmosfery,</p>
<p xml:id="div-114">- budowę składowisk przeznaczonych do składowania azbestu,</p>
<p xml:id="div-115">- czyszczenie obiektów, usuwanie azbestu z dawnych zakładów przemysłowych prowadzących produkcję z azbestu - pod warunkiem wskazania właściciela odpowiedniego za efekt wykonanej.</p>
<p xml:id="div-116">Wspieranie właścicieli obiektów, którzy usuwają wyroby azbestowe, pozostaje w kompetencjach jednostek samorządu terytorialnego, które mają możliwości uzyskiwania dodatkowych funduszy ze środków ekologicznych czy też unijnych.</p>
<p xml:id="div-117">W 2007 r. pojawiły się nowe możliwości dofinansowania usuwania azbestu:</p>
<p xml:id="div-118">- w ˝trójkącie˝: Ministerstwo Środowiska - NFOŚ - gł. koordynator programu prowadzone są przygotowania do uruchomienia programu pomocy publicznej, z którego w latach 2008-2013 można by dofinansowywać prace związane z usuwaniem azbestu,</p>
<p xml:id="div-119">- na posiedzeniu Komisji Infrastruktury Sejmu RP w dniu 4 lica br. podczas omawiania informacji NIK o wynikach kontroli realizacji programu posłowie bardzo zdecydowanie formułowali postulat stworzenia systemu wsparcia finansowego dla działań związanych z usuwaniem azbestu i być może wystosują w tej sprawie dezyderat do prezesa Rady Ministrów.</p>
<p xml:id="div-120">Przedstawiając powyższą informację, pozwalam sobie wyrazić przekonanie, że realizacja programu - w miarę posiadanych środków finansowych - przebiega prawidłowo. Różnorodność źródeł pozyskiwania wsparcia finansowego, zapewnienie dostępu do środków publicznych, preferencyjnych kredytów i środków unijnych to czynniki wspomagające eliminowanie azbestu w sposób bezpieczny i racjonalny ekonomicznie.</p>
<p xml:id="div-121">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-122">Minister Piotr Grzegorz Woźniak</p>
<p xml:id="div-123">Warszawa, dnia 16 lipca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>