text_structure.xml
7.37 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z nadesłanym przy piśmie z dnia 25 maja 2007 r., znak: SPS-024-2743/07 zapytaniem Pana Posła Jarosława Wałęsy ˝w sprawie przepisów ustawy o emeryturach i rentach, które dyskryminują ofiary represji stanu wojennego˝, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2004 r., Nr 39, poz. 353 ze zm.) określa warunki nabywania prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczeń emerytalnego i rentowych oraz zasady ustalania wysokości tych świadczeń. Rozwiązania prawne przyjęte w powołanej wyżej ustawie miały na celu przywrócenie systemowi emerytalno-rentowemu jego ubezpieczeniowego charakteru. Celowi temu służy m.in. podział stażu emerytalnego na okresy składkowe i nieskładkowe; przy czym uznano, że podstawowe znaczenie dla ustalania wysokości świadczenia ma okres opłacania składek i wysokość wynagrodzenia, od którego odprowadzono składki, a tylko niektóre okresy nieopłacania składek mogą być wyjątkowo uwzględnione w stażu emerytalnym.</p>
<p xml:id="div-3">Sprawa represji politycznych w tej ustawie została potraktowana następująco:</p>
<p xml:id="div-4">- okres internowania jest traktowany jako okres składkowy (art. 6 ust. 2 pkt 8 ustawy), co oznacza, że za ten okres w wymiarze emerytury przyjmuje się wskaźnik 1,3%,</p>
<p xml:id="div-5">- okres pozostawania bez pracy w okresie przed dniem 4 czerwca 1989 r. na skutek represji politycznych (nie więcej niż 5 lat) jest okresem nieskładkowym (zgodnie z art. 7 pkt 4), co oznacza, że za ten okres w wymiarze emerytury przyjmuje się wskaźnik 0,7%.</p>
<p xml:id="div-6">Określone przepisami ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zasady ustalania wysokości świadczeń emerytalno-rentowych odnoszą się do ubezpieczonych spełniających warunki do nabywania prawa do tych świadczeń. Przepisy te - zgodnie z konstytucyjną zasadą równego traktowania - nie dzielą ubezpieczonych ze względu na ich status. Dotyczy to również regulacji odnośnie podstawy wymiaru świadczeń. Zgodnie z art. 15 powołanej wyżej ustawy, podstawę wymiaru emerytury i renty stanowi przeciętna podstawa wymiaru składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe lub na ubezpieczenie społeczne na podstawie prawa polskiego w okresie kolejnych 10 lat kalendarzowych wybranych przez zainteresowanego z ostatnich 20 lat poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zgłosił wniosek o emeryturę lub rentę. Przy ustalaniu kolejnych 10 lat kalendarzowych przyjmuje się lata kalendarzowe następujące bezpośrednio po sobie, chociażby ubezpieczony w niektórych z tych lat, przez okres roku lub krócej niż rok, nie pozostawał w ubezpieczeniu, bez względu na to, z jakich przyczyn nie wykonywał pracy objętej ubezpieczeniem społecznym.</p>
<p xml:id="div-7">Należy podkreślić, że zasada ta dotyczy w równym stopniu każdego ubezpieczonego, który nie może udokumentować wynagrodzenia będącego podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne. Ustawa nie zezwala bowiem na pomijanie również tych lat, w których wnioskodawca był zatrudniony, ale - ze względu na brak dokumentacji płacowej - nie jest w stanie udokumentować wysokości zarobków, które stanowiły podstawę wymiaru składek. Ustawa nie przewiduje też przyjmowania w takiej sytuacji wynagrodzenia jakie zainteresowany mógł hipotetycznie uzyskiwać, ponieważ nie ma możliwości ustalania wysokości wynagrodzenia na podstawie norm czasu pracy, stawek wynagrodzenia itp., wynikających z ustaw, umów zbiorowych, układów zbiorowych i innych przepisów regulujących ogólne zasady wynagradzania.</p>
<p xml:id="div-8">Ze względu na poszanowanie zasady równego traktowania wszystkich ubezpieczonych, obowiązujący obecnie stan prawny nie zezwala na przyjmowanie do obliczenia podstawy wymiaru emerytury lub renty hipotetycznie ustalonej wysokości wynagrodzenia, tj. wynagrodzenia jakie wnioskodawca mógłby osiągać, gdyby nie utracił pracy w następstwie wprowadzenia w 1982 r. stanu wojennego.</p>
<p xml:id="div-9">W pewnych sytuacjach istnieje możliwość przyjmowania do podstawy wymiaru emerytury lub renty wynagrodzenia zastępczego, tzn. wynagrodzenia przysługującego innemu pracownikowi, ale przewidziana jest wyłącznie dla osób, które w okresie wskazanym do ustalenia podstawy wymiaru były zatrudnione za granicą a ponadto jest to okres przed 1 stycznia 1991 r. Jedynie w takim przypadku podstawę wymiaru emerytury lub renty dla pracownika zatrudnionego za granicą oblicza się od wynagrodzenia przysługującego innemu pracownikowi, zatrudnionemu w tym czasie w kraju w tym samym lub podobnym charakterze, w jakim wnioskodawca był zatrudniony przed wyjazdem za granicę. Jeżeli jednak okres zatrudnienia za granicą przypada po dniu 31 grudnia 1990 r., do ustalenia podstawy wymiaru przyjmuje się wyłącznie kwoty, od których za te okresy opłacono składkę na ubezpieczenie społeczne w kraju.</p>
<p xml:id="div-10">Pragnę dodać, że w świetle aktualnego stanu prawnego ubezpieczony ma możliwość wskazania do podstawy wymiaru emerytury wynagrodzenia stanowiącego podstawę wymiaru składek w najlepszych latach, tj. w latach, w których osiągały wynagrodzenie w najwyższej relacji do przeciętnej płacy, wybranych z całego okresu zatrudnienia. Każdy ubezpieczony może bowiem zgłosić wniosek o przyjęcie do obliczenia emerytury lub renty podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne z 20 lat kalendarzowych, wybranych dowolnie z całego okresu podlegania ubezpieczeniu (art. 15 ust. 6 ustawy).</p>
<p xml:id="div-11">Ponadto uprzejmie informuję, że w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej aktualnie są prowadzone prace nad projektem nowelizacji ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz.U. z 2002 r. Nr 42, poz. 371 ze zm.). Projekt ten jest realizacją przyjętych przez Radę Ministrów w dniu 27 marca 2007 r. ˝Założeń nowelizacji prawa kombatanckiego˝ i zmierza do stworzenia z ustawy kombatanckiej aktu prawnego, który obejmie osoby walczące o niepodległość i suwerenność Polski oraz represjonowanych z powodów politycznych w latach 1939-1989.</p>
<p xml:id="div-12">Całkowicie nową kategorią beneficjentów projektowanej ustawy są działacze opozycji wobec dyktatury komunistycznej. W projekcie tej ustawy proponuje się, aby uprawnienia przysługujące inwalidom wojennym przysługiwały również osobom, które zostały inwalidami w wyniku pobytu w więzieniach z powodów politycznych i w innych miejscach odosobnienia w latach 1957-1989. Sądzę, że w ustawie o kombatantach powinny się znaleźć rozwiązania rekompensujące ofiarom represji stanu wojennego doznane krzywdy.</p>
<p xml:id="div-13">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-14">Minister</p>
<p xml:id="div-15">Anna Kalata</p>
<p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 1 czerwca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>