text_structure.xml 27.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 25 maja 2007 r. (sygn. SPS-024-2740/07) przekazującego zapytanie posła na Sejm RP Pana Grzegorza Kurczuka w sprawie polityki kadrowej realizowanej przez dyrektora w Lubelskim Zarządzie Przejść Granicznych w Chełmie (LZPG) oraz przyczyn rozwiązania umowy o pracę z panem Tymoteuszem Ostrowskim, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Przyczyny rozwiązania umowy o pracę z panem Tymoteuszem Waldemarem Ostrowskim na mocy art. 52 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94, z późn. zm.), tj. bez zachowania okresu wypowiedzenia były w ocenie dyrektora Waldemara Madeja rzeczywiste, konkretne i uzasadnione. Pan Tymoteusz Ostrowski, jako kierownik oddziału w Koroszczynie, ciężko naruszył podstawowe obowiązki pracownicze poprzez nieprzestrzeganie ustalonego w zakładzie pracy porządku organizacyjnego określonego zarządzeniem nr 8 dyrektora LZPDG w Chełmie z dnia 25 lutego 2003 r. w sprawie zasad korzystania ze służbowych samochodów osobowych LZDPG w Chełmie, co spowodowało powstanie znacznych strat finansowych zarządu. Ocena, czy dane postępowanie podległego pracownika (zwłaszcza osoby kierującej pracownikami) stanowi ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych, należała do dyrektora Waldemara Madeja jako pracodawcy oraz sądu prowadzącego postępowanie w tej sprawie, natomiast niezaprzeczalny był fakt naruszenia przepisów wewnętrznych przez pana Ostrowskiego. Należy podkreślić, iż nie było to postępowanie jednorazowe, spowodowało ono zagrożenie interesów LZPG w Chełmie, szkodę w jego mieniu oraz naruszenie art. 35 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104, z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-3">Wyrokiem Sądu Okręgowego w Lublinie z dnia 24 maja 2007 r. pan Tymoteusz Ostrowski został przywrócony do pracy. Wobec powyższego pismem z dnia 28 maja 2007 r. (sygn. NZ.1101/41/07) ustalono termin ponownego zatrudnienia ww. na dzień 28 maja 2007 r., po uprzednim wykonaniu badań profilaktycznych. Jednocześnie pismem z dnia 28 maja 2007 r. (sygn. NZ-1113/230/07) poinformowano pana Tymoteusza Ostrowskiego o zmianie struktury organizacyjnej LZPG w Chełmie oraz zmianie nazwy dotychczas zajmowanego przez niego stanowiska pracy, informując jednocześnie, iż dotychczasowe warunki pracy i płacy pozostają bez zmian.</p>
        <p xml:id="div-4">W dniu 31 maja 2007 r. zawarte zostało porozumienie rozwiązujące umowę o pracę z panem Tymoteuszem Ostrowskim wykonującym pracę na stanowisku kierownika Oddziału Zamiejscowego Obsługi Przejść Granicznych z Białorusią w Koroszczynie. W związku z wyrokiem Sądu Okręgowego przywracającym pana Tymoteusza Ostrowskiego do pracy oraz ww. porozumieniem - stosowanie do art. 57 Kodeksu pracy panu Tymoteuszowi Ostrowskiemu wypłacono następujące należności:</p>
        <p xml:id="div-5">1) wynagrodzenie za okres od 27 października 2006 r. do dnia 27 maja 2007 r.,</p>
        <p xml:id="div-6">2) ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy w ilości 14 dni,</p>
        <p xml:id="div-7">3) dodatkowe roczne wynagrodzenie za 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-8">W ocenie wojewody lubelskiego powołany na stanowisko dyrektora LZPG w Chełmie pan Waldemar Madej realizuje zadania nałożone na zarząd zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Brak jest jakichkolwiek podstaw do stwierdzenia, iż w LZPG panuje zła atmosfera pracy. Warto zauważyć, iż sytuację taką przedstawił pan Tymoteusz Ostrowski w swoim liście otwartym z dnia 13 grudnia 2006 r. skierowanym bezpośrednio do wojewody lubelskiego, kierując zarzuty wobec dyrektora Waldemara Madeja już nie jako pracownik, lecz przewodniczący Zakładowej Organizacji Związkowej Pracowników LZPG w Chełmie z siedzibą w Koroszczynie. W Liście Otwartym pan Tymoteusz Ostrowski wyraził swoją ocenę decyzji dyrektora Waldemara Madeja o rozwiązaniu z nim umowy o pracę poprzez użycie słów obraźliwych w stosunku do dyrektora Waldemara Madeja oraz ostro skrytykował sposób sprawowania przez niego funkcji dyrektora. W związku z tym, iż w liście otwartym pan Tymoteusz Ostrowski formułował zarzuty m.in. o ˝nowym stylu urzędowania˝, o wprowadzaniu przez dyrektora Waldemara Madeja ˝atmosfery strachu i niepewności jutra˝ - zarzuty te zostały poddane wnikliwej analizie, w wyniku której stwierdzono, że krytyka dyrektora Waldemara Madeja nie była w żaden sposób uzasadniona merytorycznie. Jednocześnie warto nadmienić, iż po otrzymaniu listu otwartego od pana Tymoteusza Ostrowskiego poproszono dyrektora Waldemara Madeja o ustosunkowanie się do zarzutów w nim zawartych. Pismem z dnia 4 stycznia 2007 r. (sygn. NZ-0718/1/07) dyrektor Waldemar Madej przedstawił w sposób wyczerpujący swoje stanowisko w sprawie, przesyłając w załączeniu obszerną dokumentację potwierdzającą brak merytorycznego uzasadnienia jakiegokolwiek z zawartych w liście otwartym pana Tymoteusza Ostrowskiego zarzutów w stosunku do sprawowania przez niego funkcji dyrektora.</p>
        <p xml:id="div-9">W opinii wojewody dyrekcja LZPG w Chełmie, realizując politykę kadrową, zawsze bierze pod uwagę opinię organizacji związkowych działających na terenie zarządu, realizując tym samym przepisy ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. nr 79, poz. 854, z późn. zm.) oraz Kodeksu pracy. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż na terenie LZPG w Chełmie działają dwie organizacje związkowe, tj. Zakładowa Organizacja Związkowa Pracowników LZPG w Chełmie z siedzibą w Koroszczynie oraz Zakładowy Związek Zawodowy ˝Granica˝ przy LZPG w Chełmie z siedzibą w Zamościu. Po dokonaniu analizy dokumentacji w zakresie współdziałania pracodawcy z organizacjami związkowymi w zakresie stosowania norm prawa pracy nie stwierdzono żadnych naruszeń ze strony pracodawcy.</p>
        <p xml:id="div-10">Odnosząc się do kwestii podania wyczerpujących informacji na temat przypadków naruszenia przez pana Tymoteusza Ostrowskiego dyscypliny służbowej w trakcie sprawowania przez niego funkcji kierownika oddziału w Koroszczynie poniżej przedstawiam informacje przekazane przez Wojewodę Lubelskiego w przedmiotowym zakresie.</p>
        <p xml:id="div-11">˝Stosownie do art. 212 pkt 1 Kodeksu pracy pan Tymoteusz Ostrowski jako osoba kierująca pracownikami była obowiązana organizować stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Pan Tymoteusz Ostrowski zwrócił się z pismem nr TOB/1225/01/06 z dnia 19.10.2006 r. do dyrektora Waldemara Madeja o skierowanie pracowników i refundację kosztów kursów przedłużających uprawnienia w zakresie eksploatacji urządzeń i instalacji elektroenergetycznych oraz kursów obsługi i konserwacji kotłów i innych uprawnień w celu wykonania pracy przez podległych pracowników, których uprawnienia kwalifikacyjne nie były już aktualne. Natomiast nie podał w załączniku do tego pisma podstawowej informacji dotyczącej faktycznych terminów utraty tych uprawnień. Po przeprowadzeniu analizy akt osobowych rzemieślników zatrudnionych na poszczególnych przejściach granicznych podległych panu Tymoteuszowi Ostrowskiemu oraz po przeprowadzeniu kontroli doraźnych w celu wyjaśnienia tych nieprawidłowości stwierdzono m.in.:</p>
        <p xml:id="div-12">a) w książce zapisu wykonywanych prac założonej na przejściu granicznym w Terespolu w dniu 13.10.2005 r. znajduje się zapis z dnia 12.04.2006 r. - praca zmianowa wykonywana przez pracowników Zenona Gutko oraz Lecha Pawluczuka, w opisie wykonywanych robót jest zapis wykonania w tym dniu m.in. ˝usunięcia awarii pieca nr 1 oraz oczyszczanie palnika˝, natomiast żaden z pracowników w tym czasie nie posiadał aktualnych uprawnień w zakresie obsługi i konserwacji urządzeń wytwarzających, przetwarzających i zużywających ciepło oraz innych urządzeń energetycznych, w tym kotłów wodnych na paliwo płynne,</p>
        <p xml:id="div-13">b) w książce zapisu wykonywanych prac i innych wydarzeń zaistniałych na drogowym przejściu granicznym w Terespolu założonej w dniu 01.01.2005 r. znajduje się zapis z dnia 14.07.2005 r. - praca zmianowa wykonywana przez pracowników Michała Martynika oraz Lecha Pawluczuka, w opisie wykonywanych robót jest zapis wykonywania w tym dniu m.in. ˝wymiany żarówki w sygnalizatorze świetlnym˝, natomiast zgodnie z aktami osobowymi wymienionych pracowników żaden z nich w tym okresie nie posiadał wymaganych uprawnień i kwalifikacji w zakresie wykonywanych prac,</p>
        <p xml:id="div-14">c) w książce zapisu wykonywanych prac i innych wydarzeń zaistniałych na drogowym przejściu granicznym w Trespolu założonej w dniu 01.01.2005 r. znajduje się zapis z dnia 20.07.2005 r. - praca zmianowa wykonywana przez pracowników Michała Martyniuka oraz Mariusza Karolczaka, w opisie wykonywanych robót jest zapis wykonywania w tym dniu m.in. ˝załączania bezpieczników w klimatyzacji˝, natomiast zgodnie z aktami osobowymi wymienionych pracowników żaden z nich w tym okresie nie posiadał wymaganych uprawnień i kwalifikacji w zakresie wykonywania tych prac,</p>
        <p xml:id="div-15">d) w książce zapisu wykonywanych prac i innych wydarzeń zaistniałych na drogowym przejściu granicznym w Terespolu założonej w dniu 01.01.2005 r. znajduje się zapis z dnia 09.10.2005 r. - praca zmianowa wykonywana przez pracowników Michała Martyniuka oraz Piotra Wereniewicza, w opisie wykonywanych robót jest zapis wykonywania w tym dniu m.in. ˝wymiany dwóch bezpieczników w rogatkach na wjeździe˝, natomiast zgodnie z aktami osobowymi wymienionych pracowników żaden z nich nie posiadał wymaganych uprawnień i kwalifikacji w zakresie wykonywanych prac.</p>
        <p xml:id="div-16">W świetle powyższych danych wynika, że kierownikowi oddziału Panu T. Ostrowskiemu zarzucić można naruszenie art. 212 pkt 1 i pkt 5 Kodeksu pracy oraz nieprzestrzeganie pkt 7 zakresu czynności powierzonego dnia 1 maja 2002 r., a dotyczącego powierzenia nadzoru nad sprawami z zakresu bhp i ppoż. Natomiast pkt 4 zakresu czynności zobowiązywał kierownika oddziału Pana T. Ostrowskiego do określenia zakresu czynności i odpowiedzialności pracownikom w nadzorowanych komórkach organizacyjnych, co rzeczywiście zostało wykonane. Kierownicy zespołów poszczególnych przejść granicznych podlegali bezpośrednio kierownikowi oddziału, natomiast w zakresach czynności i obowiązków służbowych w części dotyczącej podstawowych zadań istnieje zapis o ˝bieżącym informowaniu przełożonego o stanie realizacji prac oraz trudnościach stanowiących przeszkodę w ich wykonaniu˝. Z uwagi na fakt, iż rzemieślnicy na poszczególnych przejściach granicznych utracili uprawnienia kwalifikacyjne oraz na brak jakichkolwiek dokumentów w ich aktach osobowych o odsunięciu ich od wykonywania obowiązków służbowych wynikających z zawartych umów o pracę oraz zakresów obowiązków, przeniesienia ich na inne stanowiska do czasu uzyskania wymaganych przepisami prawa uprawnień kwalifikacyjnych czy dokumentów świadczących o delegowaniu innych pracowników w celu zastępstwa, a posiadających uprawnienia do wykonywania prac niebezpiecznych - stwierdzić można u Pana T. Ostrowskiego brak koordynacji działań oraz brak współpracy. Takie działanie naruszało § 3 ust. 2 rozdziału II Regulaminu wewnętrznego Oddziału Obsługi Drogowych Przejść Granicznych z Białorusią w Koroszczynie wprowadzony zarządzeniem nr 9/05 dyrektora LZDPG w Chełmie z dnia 11.03.2005 r., który uprzednio obowiązywał, a dotyczy postanowień szczegółowych o odpowiedzialności kierownika oddziału za całokształt powierzonych mu zadań, gdzie § 2 ust. 2 lit. i wyraźnie nakładał obowiązek nadzoru nad sprawami pracowniczymi, bhp i ppoż.</p>
        <p xml:id="div-17">Pan Tymoteusz Ostrowski, jako kierownik oddziału w Koroszczynie powinien czuwać nad tym, aby prace przebiegały zgodnie z przepisami i zasadami bhp. Funkcja kierownika zobowiązywała do czuwania nad przebiegiem pracy wykonywanej przez podwładnych, natomiast art. 212 pkt 5 Kodeksu pracy nakłada na kierowników obowiązek egzekwowania przestrzegania przez podległych pracowników przepisów i zasad bhp. Panu Tymoteuszowi Ostrowskiemu zarzucić można brak nadzoru i systematycznego kontrolowania wykonywanych przez pracowników zadań, co narusza wymieniony przepis prawa pracy. W dniu 15.04.2007 r. służba bhp Lubelskiego Zarządu Przejść Granicznych w Chełmie przeprowadziła kontrolę i analizę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w oddziale w Koroszczynie. Podczas kontroli protokołów pomiarów eksploatacyjnych urządzeń i instalacji elektrycznych (skuteczności ochrony przeciwporażeniowej oraz rezystancji izolacji instalacji) stwierdzono, iż protokoły te zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa są nieaktualne, a stwierdzono to na podstawie:</p>
        <p xml:id="div-18">- protokołu z dnia 22.01.2004 r. dotyczącego przeprowadzonych pomiarów rezystancji izolacji obwodów oświetleniowych siłowych i sterowniczo-sygnalizacyjnych w budynku administracyjnym nr 3 na parterze w Koroszczynie,</p>
        <p xml:id="div-19">- protokołu z dnia 26.02.2004 r. dotyczącego skuteczności ochrony przeciwporażeniowej w budynku administracyjnym nr 3 odpraw celnych - miejsce zainstalowania parter - rozdzielnice.</p>
        <p xml:id="div-20">Pomiary skuteczności ochrony przeciwporażeniowej oraz rezystancji izolacji instalacji zostały przeprowadzone przez pana Zygmunta Ludwickiego i potwierdzone wyżej wymienionymi protokołami. Po sprawdzeniu akt osobowych pana Zygmunta Ludwickiego stwierdzono, iż:</p>
        <p xml:id="div-21">- pan Zygmunt Ludwicki posiadał zaświadczenie kwalifikacyjne w zakresie gospodarki energetycznej i mógł prowadzić eksploatację na stanowisku dozoru urządzeń i instalacji wydane w 1994 r. z terminem ważności do 1999 r.,</p>
        <p xml:id="div-22">- obecnie pan Zygmunt Ludwicki posiada aktualne świadectwo kwalifikacyjne do wykonywania pracy na stanowisku eksploatacji w zakresie kontrolno-pomiarowym urządzeń, instalacji i sieci o napięciu do 1 kV wydane 20.01.2003 r. z terminem ważności do 17.01.2008 r. oraz świadectwo kwalifikacyjne do wykonywania pracy na stanowisku dozoru w zakresie obsługi, konserwacji, remontów, montażu kontrolno-pomiarowych urządzeń, instalacji i sieci wydane jednak dnia 08.11.2004 r. z terminem ważności do dnia 03.05.2010 r. Z powyższego wynika, że pan Zygmunt Ludwicki od 1999 r. do dnia 08.11.2004 r. nie posiadał kwalifikacji wymaganych przy wykonywaniu dozoru nad eksploatacją urządzeń, instalacji oraz sieci energetycznych i gazowych. Omawiane protokoły z dnia 22.01.2004 r. i 26.02.2004 r. w świetle obowiązujących przepisów prawa są więc nieaktualne, ponieważ nie zostały one sprawdzone i zatwierdzone przez osobę posiadającą wymagane kwalifikacje dozorowe. Naruszono tym samym przepisy ustawy z dnia 27 marca 2003 r. w sprawie zmiany ustawy Prawo budowlane oraz rozporządzenia ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci dla Grupy 1, czyli urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych wytwarzających, przetwarzających, przesyłających i zużywających energię elektryczną.</p>
        <p xml:id="div-23">Pan Tymoteusz Ostrowski, sprawując funkcję kierownika oddziału w Koroszczynie ponosił odpowiedzialność za całokształt powierzonych mu zadań wchodzących w skład zakresu działania oddziału w Koroszczynie, który obejmował m.in. nadzór nad sprawami pracowniczymi, bhp i ppoż. W świetle powyższego zarzucić można panu T. Ostrowskiemu nieprzestrzeganie oraz naruszenie art. 212 pkt 1 oraz pkt 5 Kodeksu pracy jak również nieprzestrzeganie zakresu czynności służbowych w części dotyczącej nadzoru nad sprawami z zakresu bhp i ppoż. - pkt 7 zakresu czynności.</p>
        <p xml:id="div-24">Zasadniczym zadaniem osób na stanowiskach kierowniczych jest organizowanie pracy poprzez m.in. kierowanie pracą podległych kierownikowi pracowników. W przypadku stanowiska pana Ostrowskiego, tj. kierownika oddziału w Koroszczynie, konieczne było sprawowanie nadzoru i kontroli w odniesieniu do kierowników zajmujących niższe stanowiska w hierarchii organizacyjnej zakładu, tzn. w stosunku do kierowników poszczególnych przejść granicznych. Osoba zatrudniona na tym stanowisku powinna ściśle współpracować z kierownictwem niższego szczebla, natomiast posiadała również przewidziane przepisami prawa pracy szerokie kompetencje do egzekwowania od podległych pracowników przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. W dniu 02.05.2007 r. dyrektor Waldemar Madej powziął wiadomość od Inspektora ds. bhp i ppoż. Pana Adama Jankowskiego o zdarzeniu, które zostało zakwalifikowane jako wypadek przy pracy, który nie został zgłoszony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy. Informacje o tym fakcie przekazali inspektorowi ds. bhp i ppoż. pracownicy zatrudnieni na drogowym przejściu granicznym w Sławatyczach podczas prowadzonego przez niego szkolenia okresowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla osób zatrudnionych na stanowiskach robotniczych. Z uwagi na fakt, iż zdarzenie to miało miejsce w dniu 13.02.2006 r., tj. w czasie, kiedy pan Tymoteusz Ostrowski pełnił funkcję kierownika oddziału w Koroszczynie, a przejście graniczne w Sławatyczach podlegało organizacyjnie bezpośrednio kierownikowi oddziału w Koroszczynie zarzucić można panu Tymoteuszowi Ostrowskiemu brak nadzoru nad pracą podległych mu przejść granicznych. W związku z bardzo późnym powzięciem wiadomości przez dyrektora Waldemara Madeja o zdarzeniu wypadkowym, jakie miało miejsce 13.02.2006 r. na drogowym przejściu granicznym w Sławatyczach, w którym został poszkodowany pracownik LZPG w Chełmie - pani Zofia Jarocka - można domniemywać, że wiadomość o ww. zdarzeniu mogła być częściowo zatajona, w konsekwencji czego pracodawcę mogą spotkać konsekwencje prawne przewidziane przepisami prawa zarówno mające odzwierciedlenie w przepisach Kodeksu pracy, jak i Kodeksu karnego. Na podstawie zebranej dokumentacji stwierdzono, iż uraz, jakiego doznała poszkodowana, należy zakwalifikować zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30.10.2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych za wypadek ciężki (w wyniku oparzenia roztworem sody kaustycznej lewej ręki doszło do zmian zakrzepowo-zapalnych lewego ramienia). W związku z kwalifikacją prawną tego wypadku przy pracy, jako wypadek ciężki dyrekcja LZPG w Chełmie zgodnie z art. 234 § 2 Kodeksu pracy zawiadomiła właściwe organy nadzoru nad warunkami pracy, tj. Okręgową Inspekcję Pracy w Lublinie oraz Prokuraturę Rejonową. W związku z opisanym zdarzeniem panu Tymoteuszowi Ostrowskiemu zarzucić można naruszenie art. 212 pkt 5 oraz art. 283 § 1 Kodeksu pracy.</p>
        <p xml:id="div-25">Pan Tymoteusz Ostrowski nie dotrzymał warunków umowy zawartej z nim w dniu 26 września 2002 r. określającej zasady skierowania na uzupełniające studia magisterskie. W § 3 ust. 2 wymienionej umowy zawarto zapis dotyczący obowiązku zwrotu poniesionych przez zarząd kosztów w przypadku przerwania nauki w szkole wyższej bez uzasadnionych przyczyn. Lubelski Zarząd Przejść Granicznych w Chełmie wystosował oficjalne zapytanie do dziekana Wydziału Politologii UMCS w Lublinie dotyczące aktualnego statusu pana Tymoteusza Ostrowskiego jako aktualnego studenta tego wydziału. W świetle przedstawionej informacji dziekana z dnia 23.01.2007 r. pan Tymoteusz Ostrowski nie złożył pracy magisterskiej i nie uzyskał tytułu magistra, co zgodnie z obowiązującymi przepisami oznaczało, że pan Tymoteusz Ostrowski nie posiada wykształcenia wyższego. Należy nadmienić, że dyrektor Waldemar Madej zwracał się z wezwaniem do zwrotu kosztów poniesionych przez zarząd w kwocie 13 065,27 zł (słownie: trzynaście tysięcy sześćdziesiąt pięć złotych 27/100) do Pana Tymoteusza Ostrowskiego, które to koszty poniósł Lubelski Zarząd Przejść Granicznych w Chełmie w latach 2002-2004 w związku z zawartą umową, tj. skierowaniem pana Tymoteusza Ostrowskiego na studia zaoczne magisterskie uzupełniające wraz z przyznaniem płatnego urlopu szkoleniowego oraz pokrycia opłaty za naukę w wysokości 40% czesnego. Na uwagę zasługiwał również fakt, iż dokumentacja w oryginale dotycząca zawarcia wymienionej umowy otoczona była atmosferą tajemniczości oraz nie znajdowała się w aktach osobowych zainteresowanego. Zachowanie takie ponadto było naruszeniem obowiązków pracowniczych w zakresie dbałości o dobro pracodawcy, co narusza § 6 ust. 2 lit. d obowiązującego regulaminu pracy LZPG w Chełmie wprowadzonego zarządzeniem nr 8/06 dyrektora LZPG w Chełmie z dnia 17.02.2006 r. oraz art. 100 § 2 pkt 4 Kodeksu pracy. Należy tutaj nadmienić, iż w okresie podpisania umowy z panem Tymoteuszem Ostrowskim o podnoszeniu kwalifikacji zawodowych - umowy takie podpisane były również z innymi pracownikami zarządu, którzy wywiązali się z terminów określonych w umowach i dostarczyli stosowne dyplomy ukończenia studiów wyższych.</p>
        <p xml:id="div-26">Naruszeniem dyscypliny służbowej był również fakt posługiwania się przez kierownika oddziału pieczęcią służbową niezgodnie z zajmowanym stanowiskiem służbowym, tj. pieczęcią o treści ˝Dyrektor Lubelskiego Zarządu Przejść Granicznych w Chełmie z up. Kierownik Oddziału Tymoteusz Ostrowski˝. W kontrolce wzorów pieczątek znajdującej się w oddziale w Koroszczynie jest wzór tej pieczęci z datą pobrania przez pana Tymoteusza Ostrowskiego, tj. z datą 05.01.2006 r., oraz z podpisem jej pobrania. Takie postępowanie było naruszeniem zasady współżycia społecznego oraz nadużyciem prawa podmiotowego, co naruszało art. 8 Kodeksu pracy.</p>
        <p xml:id="div-27">W trakcie pracy pana Tymoteusza Ostrowskiego odnotowano również fakt zapisów dokonywanych przez niego w dokumentach dla podległych pracowników, tj. w zakresach czynności, które są sprzeczne z przepisami prawa pracy. W zakresie czynności pana Wacława Zemke istnieje zapis w części III pkt 17 ˝stosowanie zgodnie z odpowiednimi przepisami formuły dobrowolnego poddawania się karze wobec osób naruszających porządek i bezpieczeństwo˝. Zakres ten powierzył panu W. Zemke pan T. Ostrowski w dniu 05.01.2004 r., potwierdzając to swoim podpisem, natomiast stosowanie takich zapisów jest nie tylko naruszeniem dyscypliny służbowej, lecz przede wszystkim naruszeniem art. 8 Kodeksu pracy. Pan Tymoteusz Ostrowski jako bezpośredni przełożony pana Wacława Zemke skonkretyzował obowiązki pracownika, jednakże zapis, o którym mowa, zawiera nakaz wykraczający poza obowiązki ustalone w obowiązujących przepisach prawa pracy˝.</p>
        <p xml:id="div-28">Wojewoda lubelski zapewnił, iż dyrektor zarządu informował na bieżąco Lubelski Urząd Wojewódzki o prowadzonych konsultacjach czy też uzgodnieniach wewnątrzzakładowych aktów prawa pracy oraz dokumentów organizacyjnych z działającymi na terenie LZPG organizacjami związkowymi [np. pismem z dnia 20 listopada 2006 r. sygn. NZ.0134/9/06) poinformował, iż ˝zgodnie z ustawą z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. nr 79, poz. 854 z 2001 r.. z późn. zm.) oraz ustawą z dnia 7.04.2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz.U. nr 79, poz. 550) aktualnie trwają konsultacje ze związkami i radą pracowników, po zakończeniu których projekt regulaminu organizacyjnego i statutu zostanie niezwłocznie przekazany do LUW w Lublinie˝, pismem z dnia 8 grudnia 2006 r. (sygn. NZ.0134/12/06) dyrektor Waldemar Madej poinformował o zakończonych konsultacjach w sprawie treści projektu regulaminu organizacyjnego Lubelskiego Zarządu Przejść Granicznych w Chełmie z organizacjami związkowymi oraz radą pracowników, pismem z dnia 30 grudnia 2006 r. (sygn. NZ.0134/10/06) poinformował o trwających konsultacjach ze związkami zawodowymi oraz radą pracowników w sprawie projektu nowego statutu zarządu, pismem z dnia 16 stycznia 2007 r. (sygn. NZ.0718/4/07) poinformował o zaproszeniu na spotkanie w dniu 19 stycznia 2007 r. o godz. 10.00 organizacji związkowych i rady pracowników w sprawie dokonania ostatecznych uzgodnień przedstawionego do konsultacji projektu regulaminu przydziału i użytkowania środków ochrony indywidualnej, odzieży roboczej, środków i artykułów socjalnych dla pracowników LZPG w Chełmie oraz zatwierdzenie nowego regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych LZPG w Chełmie]. Jednocześnie podkreślić należy, iż organizacje związkowe pismem z dnia 29 września 2006 r. poinformowały dyrektora Waldemara Madeja o dokonaniu wyboru Rady Pracowników, przesyłając w załączeniu porozumienie zawarte pomiędzy organizacjami. Dyrektor Waldemar Madej pismem z dnia 16 października 2006 r. (sygn. NZ.0718a/4/06) przekazał informację o radzie pracowników do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, podając m.in. dane dotyczące trybu jej utworzenia, liczby członków, warunków informowania pracowników i przeprowadzania z nimi konsultacji oraz zakresu ustaleń przyjętych przez radę pracowników z pracodawcą. Ponadto warto dodać, iż pismem z dnia 11 czerwca 2007 r. przewodniczący Zakładowego Związku Zawodowego ˝Granica˝ przy LZPG z siedzibą w Zamościu pan Andrzej Ptak poinformował, że zasady współpracy dyrektora Waldemara Madeja z organizacją związkową, której jest przewodniczącym, nie budzą żadnych zastrzeżeń.</p>
        <p xml:id="div-29">Powyższe nie daje więc podstaw do twierdzenia o braku poszanowania autonomii związków zawodowych.</p>
        <p xml:id="div-30">Odnosząc się do zarzutu w kwestii braku reakcji wojewody lubelskiego na monity związkowców w sprawie łamania praw pracowniczych w LZPG uprzejmie informuję, iż wojewoda lubelski - po dokonaniu szczegółowej analizy dokumentacji dotyczącej współpracy dyrektora Waldemara Madeja z organizacjami związkowymi, radą pracowników, społeczną inspekcją pracy oraz kierownictwem zarządu zapewnił, iż brak jest jakichkolwiek podstaw do takiego twierdzenia. Na szczególną uwagę zasługuje natomiast fakt, iż w czasie trwającego z powództwa pana Tymoteusza Ostrowskiego postępowania w sądzie pracy, tj. od dnia 27 października 2006 r. do dnia 24 maja 2007 r. - dyrekcja LZPG w Chełmie przy współpracy z organizacjami związkowymi oraz radą pracowników, społeczną inspekcją pracy z oddziałów zamiejscowych w Koroszczynie i Zamościu, kierownikami działów oraz oddziałów zamiejscowych wprowadziła w życie m.in.: statut LZPG, regulamin organizacyjny LZPG wraz z nowym schematem organizacyjnym, regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, regulamin przydziału i użytkowania środków ochrony indywidualnej, odzieży roboczej, środków i artykułów socjalnych dla pracowników LZPG, dokonała zmian w obowiązującym regulaminie premiowania i nagród pracowników LZPG. Podczas prowadzonych konsultacji (pod nieobecność przewodniczącego pana Tymoteusza Ostrowskiego) zarząd związku reprezentował zastępca przewodniczącego pan Wacław Zemke, który nie wnosił żadnych zastrzeżeń do prowadzonych rozmów i konsultacji w sprawie treści ww. projektów aktów prawnych.</p>
        <p xml:id="div-31">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-32">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-33">Jarosław Zieliński</p>
        <p xml:id="div-34">Warszawa, dnia 9 lipca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>