text_structure.xml
6.37 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Opowiadając na zapytanie Pana Posła Grzegorza Kurczuka w sprawie trybu oraz próby powołania radnego Rady Powiatu Biłgorajskiego do odbycia obowiązkowej służby wojskowej (SPS-024-2738/07), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-2">Wszelkie kwestie związane ze spełnianiem przez obywateli polskich obowiązku obrony reguluje ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej (Dz.U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416 ze zm.), w której określono między innymi tryb oraz zasady udzielania odroczeń zasadniczej służby wojskowej. Działając na podstawie przywołanej ustawy organy administracji państwowej, w sprawie będącej przedmiotem zapytania poselskiego, dokonały następujących czynności faktycznych i prawnych.</p>
<p xml:id="div-3">W dniu 24 lutego 2003 r. Powiatowa Komisja Lekarska w Biłgoraju uznała poborowego Pana Łukasza Borowca za zdolnego do pełnienia czynnej służby wojskowej (kategoria A). Jednocześnie ze względu na pobieranie nauki w Zespole Szkół Leśnych w Lesku, wojskowy komendant uzupełnień w Zamościu udzielił poborowemu odroczenia służby wojskowej do dnia 30 czerwca 2006 r.</p>
<p xml:id="div-4">W dniu 22 listopada 2006 r. wpłynęło do Wojskowej Komendy Uzupełnień w Zamościu zaświadczenie z Centrum Usług Szkoleniowych ˝LIDER˝ Oddział w Biłgoraju, potwierdzające uczestnictwo poborowego w kursie przygotowującym do zdawania egzaminów eksternistycznych z zakresu nauki pobieranej w Technikum Rolniczym. W zaświadczeniu tym zabrakło potwierdzenia ponadgimnazjalnego lub ponadpodstawowego charakteru szkoły, bez którego nie jest możliwe udzielenie odroczenia służby wojskowej.</p>
<p xml:id="div-5">W związku z powyższym poborowy został wezwany (wezwanie z dnia 5 grudnia 2006 r.), do stawienia się w Wojskowej Komendzie Uzupełnień w Zamościu w dniu 20 grudnia 2006 r. - w celu ˝uzupełnienia ewidencji - wyjaśnienie statusu ucznia i szkoły˝. Na wezwanie poborowy nie zgłosił się.</p>
<p xml:id="div-6">Następnie, w dniu 11 stycznia 2007 r. do Wojskowej Komendy Uzupełnień w Zamościu wpłynęło, nie zmieniające statusu poborowego, zaświadczenie Starostwa Powiatowego w Biłgoraju stwierdzające, że zainteresowany jest zatrudniony w Starostwie Powiatowym w Biłgoraju, na podstawie wyboru, na stanowisku etatowego członka zarządu.</p>
<p xml:id="div-7">Radny zgłosił się osobiście do wojskowego komendanta uzupełnień w Zamościu, dopiero w dniu 7 lutego 2007 r. Zainteresowanemu została udzielona pełna informacja o obowiązku dostarczenia niezbędnego zaświadczenia stwierdzającego jednoznacznie, że jest on uczniem szkoły ponadgimnazjalnej (ponadpodstawowej). Poborowy zobowiązał się do dostarczenia właściwego zaświadczenia do dnia 28 lutego 2007 r. Z tego zobowiązania również się nie wywiązał. Wojskowy komendant uzupełnień w Zamościu, w celu przyśpieszenia postępowania administracyjnego, wystąpił w dniu 7 maja 2007 r. do Centrum Usług Szkoleniowych ˝LIDER˝ w Biłgoraju, z prośbą o wyjaśnienie statusu szkoły. Po otrzymaniu potwierdzenia, że poborowy jest słuchaczem szkoły ponadgimnazjalnej, zdającym egzaminy eksternistyczne z zakresu Technikum Rolniczego, wojskowy komendant uzupełnień w Zamościu w dniu 11 maja 2007 r. wydał decyzję administracyjną o udzieleniu poborowemu odroczenia ze względu na pobieranie nauki do dnia 30 czerwca 2007 r.</p>
<p xml:id="div-8">Z dokonanych ustaleń wynika, że poborowy nigdy nie był wzywany w celu powołania do czynnej służby wojskowej.</p>
<p xml:id="div-9">W tym miejscu pragnę podkreślić, że osoba wykonująca mandat radnego, zgodnie z cytowaną ustawą, podlega powołaniu do odbycia zasadniczej służby wojskowej na zasadach ogólnych. Nie istnieją również żadne przesłanki stosowania odstępstw od tej reguły, a tym samym różnicowania poborowych wobec obowiązku służby wojskowej, co byłoby w sprzeczności z konstytucyjną zasadą równości. Wyjaśniając kwestię liczby przypadków powołania takich osób do odbycia zasadniczej służby wojskowej informuję, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, powyższe dane nie są gromadzone i przetwarzane przez terenowe organy administracji wojskowej. Zakres przedmiotowy danych gromadzonych w ewidencji wojskowej osób podlegających służbie wojskowej, określony w art. 49 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm.), nie upoważnia wojskowego komendanta uzupełnień do pozyskiwania od poborowych informacji o sprawowanych przez nich funkcjach społecznych, w tym pełnienia mandatu radnego.</p>
<p xml:id="div-10">Odnosząc się do możliwości wywierania presji na działanie wojskowego komendanta uzupełnień w Zamościu pragnę zapewnić, że powoływanie obywatela do odbycia zasadniczej służby wojskowej jest ściśle regulowane przepisami prawa, uniemożliwiając wpływ polityków na podejmowanie decyzji w tym zakresie. Wszelkie odstępstwa od tej zasady są niedozwolone, zaś ewentualne uleganie naciskom będzie skutecznie eliminowane.</p>
<p xml:id="div-11">Niezależnie od powyższego pragnę podkreślić, że art. 85 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. nakłada na każdego obywatela polskiego obowiązek obrony ojczyzny. Zasady i zakres wykonywania tego obowiązku określa ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej, w której między innymi wskazano, że obrona ojczyzny jest obowiązkiem wszystkich obywateli Rzeczypospolitej Polskiej.</p>
<p xml:id="div-12">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia żywię nadzieję, że uzna je Pan Marszałek za wystarczające.</p>
<p xml:id="div-13">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-14">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-15">Marek Zająkała</p>
<p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 15 czerwca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>