text_structure.xml
22.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 25 maja 2007 roku (znak: SPS-024-2733/07), dotyczące zapytania Pani Poseł Sandry Lewandowskiej w sprawie dyskryminacji pracowników po pięćdziesiątym roku życia uprzejmie informuję, iż sytuacja zatrudnieniowa tych osób stanowi przedmiot szczególnej uwagi rządu, co znajduje odzwierciedlenie w obowiązują</p>
<p xml:id="div-2">cych przepisach i podejmowanych działaniach. Zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.) osoby powyżej pięćdziesiątego roku życia uznane są za ˝osoby będące w szczególnej sytuacji na rynku pracy˝, w odniesieniu do których mogą być dodatkowo stosowane działania określone w art. 50-61 ustawy o promocji.</p>
<p xml:id="div-3">Art. 50 ust. 1 ustawy o promocji nakłada na powiatowy urząd pracy obowiązek przedstawienia osobie bezrobotnej powyżej pięćdziesiątego roku życia w okresie 6 miesięcy od dnia rejestracji propozycji zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych. Ponadto, zgodnie z art. 51 i 57 ustawy, starosta zwraca pracodawcy, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych skierowanego bezrobotnego, część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składek na ubezpieczenie społeczne. Jednocześnie osoby bezrobotne powyżej pięćdziesiątego roku życia mogą korzystać z tych instrumentów rynku pracy, które są przeznaczone do aktywizowania wszystkich bezrobotnych.</p>
<p xml:id="div-4">Z uwagi na trudną sytuację osób 50-letnich na rynku pracy w trakcie prac nad ustawą o promocji przyjęty został obecnie obowiązujący zapis art. 59, który umożliwia, oprócz refundowania części kosztów wynagrodzenia poniesionych przy zatrudnieniu w ramach prac interwencyjnych, także dofinansowanie wyposażenia nowego stanowiska pracy w wysokości nie wyższej niż 400% przeciętnego wynagrodzenia. Ponadto, w ust. 4 cytowanego artykułu przewidziano wyższą kwotę refundacji dla bezrobotnych spełniających warunki do nabycia prawa do świadczenia przedemerytalnego. Rozwiązanie to miało być zachętą do podejmowania wydłużonego zatrudnienia przez określone w art. 59 osoby. Ustawodawca określił maksymalną skalę refundacji na poziomie 80% minimalnego wynagrodzenia. Jednak indywidualna wysokość refundacji każdorazowo określona jest w umowie cywilnoprawnej, zawieranej pomiędzy starostą (powiatowym urzędem pracy) a pracodawcą. Należy jednak pamiętać, że z uwagi na to, iż pracodawca otrzymuje pomoc państwa, która od dnia wejścia Polski do Unii Europejskiej podlega reglamentacji - konieczne jest przy ustalaniu ostatecznej kwoty refundacji należnej pracodawcy wzięcie pod uwagę przepisów dotyczących pomocy publicznej.</p>
<p xml:id="div-5">Obecnie priorytetem rządu jest rozszerzenie aktywizacji zawodowej osób z grup ryzyka, w szczególności osób w wieku niemobilnym, oraz uruchamianie specjalnych programów adresowanych do grup szczególnie zagrożonych wykluczeniem społecznym i wykluczeniem z rynku pracy. W dużej mierze dotyczy to w Polsce także ludzi starszych. W aktualnie prowadzonych pracach kładzie się nacisk na rozszerzanie oferty usług zatrudnieniowych, udrożnienie kanałów informacyjnych o rynku pracy i bardziej aktywne włączanie się do działań na rzecz zatrudnienia i ograniczenia bezrobocia sektora organizacji pozarządowych. W zależności od sytuacji na lokalnych i regionalnych rynkach pracy samorządy lokalne i urzędy pracy określać będą priorytetowe kierunki wydatkowania środków na programy aktywizujące, w tym na osoby po pięćdziesiątce, kobiety czy osoby młode.</p>
<p xml:id="div-6">Jednocześnie należy podkreślić, że z roku na rok wzrastają środki Funduszu Pracy przeznaczone na finansowanie programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu. Wyraźnie widać, że istnieje związek pomiędzy funduszami przeznaczanymi na aktywne programy walki z bezrobociem a wielkością tego zjawiska. Wzrost nakładów finansowych na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu ma wpływ zarówno na zwiększenie się liczby ofert pracy subsydiowanej, jak i wyższy odpływ z tytułu podjęcia subsydiowanego zatrudnienia oraz rozpoczynania szkoleń, staży czy przygotowania zawodowego w miejscu pracy. Przewiduje się, że w latach następnych wysokość środków, jakie będą mogły być przeznaczane na finansowanie programów na rzecz aktywnego przeciwdziałania bezrobociu, będzie wzrastać. Wzrost tych środków będzie możliwy między innymi dzięki pozyskiwaniu na ten cel także środków z Europejskiego Funduszu Społecznego.</p>
<p xml:id="div-7">1. W odpowiedzi na pytanie o programy rządowe promujące zatrudnianie pracowników po pięćdziesiątym roku życia uprzejmie informuję, iż Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej od kilku lat podejmuje szereg działań, które mają na celu zarówno badanie sytuacji na rynku pracy osób w tej kategorii wiekowej, jak i działania ukierunkowane na bezpośrednią pomoc adresowaną do osób w wieku średnim. Jako przykłady takich właśnie inicjatyw można wymienić następujące programy:</p>
<p xml:id="div-8">- Program ˝50 PLUS˝ adresowany był do osób bezrobotnych w wieku powyżej pięćdziesięciu lat, a jego celem było zwiększenie zatrudnienia osób bezrobotnych z tej grupy wiekowej przy jednoczesnym zachowaniu niezbędnych systemów bezpieczeństwa socjalnego w przypadku osób, które na rynku pracy znajdują się w najtrudniejszej sytuacji.</p>
<p xml:id="div-9">W grudniu 2004 r. Minister Gospodarki i Pracy uruchomił konkurs na projekty pilotażowe adresowane do osób bezrobotnych w wieku powyżej pięćdziesięciu lat. Celem konkursu było ułatwienie ww. osobom dostępu do udziału w przedsięwzięciach zwiększających szanse na podjęcie pracy i jej utrzymanie lub uruchomienie własnej działalności gospodarczej. Projekty pilotażowe w ramach ogłoszonego konkursu składać mogły wojewódzkie urzędy pracy, powiatowe urzędy pracy, organizacje pracodawców, związki zawodowe, instytucje szkoleniowe, agencje zatrudnienia, samorządy gminne lub placówki podlegające samorządom gminnym, organizacje pozarządowe (fundacje, stowarzyszenia) działające statutowo na rzecz przeciwdziałania bezrobociu, aktywizacji zawodowej, rozwoju lokalnego, współpracujące z samorządem gminnym lub publicznymi służbami zatrudnienia. Granty finansowane były ze środka specjalnego Ministerstwa Gospodarki i Pracy, utworzonego na podstawie art. 56 ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.). Kwota przewidziana na ten cel wynosiła 8,2 mln zł. Granty przeznaczone były wyłącznie na pilotażowe projekty aktywizacji zawodowej. Założono, że efektem i podstawowym celem wybranych do realizacji projektów powinno być uzyskanie trwałego zatrudnienia uczestników programu. Konkurs został rozstrzygnięty w lutym 2005 r. Wpłynęło 79 wniosków konkursowych; dofinansowanie otrzymało 20 z nich, w tym 12 realizowanych przez powiatowe urzędy pracy. Ogólnie na granty wydatkowano kwotę 7.696.918,91 zł, a łącznie projekty pilotażowe objęły, jak wynika z wniosków, 1.480 osób bezrobotnych. Efektywność zatrudnienia liczona jako odsetek osób, które otrzymały pracę, w liczbie osób objętych programem wyniosła około 43,18%. Natomiast efektywność zatrudnienia liczona od liczby osób, które ukończyły program, wyniosła w przybliżeniu 44,75%. Jest to efekt zadowalający zarówno dla realizatorów programu, jak również dla pomysłodawców.</p>
<p xml:id="div-10">- Projekt ˝Poszukiwana 45+ - rzetelność, zaangażowanie, doświadczenie˝ to projekt realizowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Okres realizacji projektu zaplanowano od 01.11.2006 r. do 31.07.2007 r. Realizacja projektu przyczyni się do wyeliminowania stereotypowego postrzegania pracownic powyżej 45 roku życia, a także służyć będzie budowie fundamentów pod implementację planowanych rozwiązań systemowych dotyczących stopniowego wyrównywania wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn oraz jednakowego dostępu przedstawicieli obu płci do zatrudnienia i kształcenia ustawicznego. Projekt ma charakter medialnej kampanii świadomościowej, skierowanej do społeczeństwa, a w szczególności do pracodawców oraz kobiet w wieku powyżej 45 lat, które pracują i chcą aktywnie uczestniczyć w rynku pracy oraz niepracujących, które chcą powrócić na rynek pracy.</p>
<p xml:id="div-11">- Projekt ˝Promocja antydyskryminacyjnych przepisów prawa pracy˝ również realizowany jest przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Projekt ten ma charakter kampanii informacyjnej. Celem projektu jest opracowanie i przygotowanie kompleksowych materiałów informacyjnych dotyczących antydyskryminacyjnych przepisów prawa pracy, w szczególności równości szans w zatrudnieniu i zakazu dyskryminacji w pracy. Produktem finalnym projektu będzie opracowanie i druk broszury na temat antydyskryminacyjnych przepisów prawa pracy. Broszura ta będzie dystrybuowana za pośrednictwem urzędów pracy i partnerów społecznych.</p>
<p xml:id="div-12">- Realizacja projektu ˝Wieloaspektowa diagnoza sytuacji kobiet na rynku pracy˝ zakończyła się w kwietniu 2007 r. Był to projekt badawczy mający na celu diagnozę zróżnicowania szans kobiet w dostępie do rynku pracy. Pierwotny zakres działań badawczych został poszerzony o dodatkowy aspekt-weryfikację planowanych przez resort zmian systemowych w zakresie rynku pracy dla kobiet, analizę barier, luk i możliwości w implementacji planowanych rozwiązań.</p>
<p xml:id="div-13">W ramach projektu zaplanowano zrealizowanie czterech ogólnopolskich badań: sytuacja kobiet powracających na rynek pracy po przerwie spowodowanej macierzyństwem i opieką nad dzieckiem, adekwatność wykształcenia i kwalifikacji kobiet w stosunku do zapotrzebowania rynku pracy, sytuacja zawodowa absolwentek, gotowość do podjęcia aktywności ekonomicznej wśród kobiet z terenów nisko zurbanizowanych. Wśród wyników badań były również dane dotyczące sytuacji osób w wieku powyżej pięćdziesięciu lat.</p>
<p xml:id="div-14">2. W odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób Ministerstwo wpływa na podwyższanie atrakcyjności zawodowej starszych pracowników, uprzejmie informuję, iż w ramach obchodów Europejskiego Roku Równych Szans dla Wszystkich 2007 prowadzone są działania mające na celu podniesienie poziomu znajomości prawa krajowego i europejskiego dotyczącego równego traktowania i przeciwdziałania dyskryminacji, wynikających z niego praw i obowiązków obywateli oraz państw. Działania te zmierzają także do promowania bardziej spójnego społeczeństwa poprzez budowanie więzi pomiędzy różnymi grupami społecznymi oraz eliminowanie stereotypów i uprzedzeń. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej we współpracy z Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu zdecydowało się na przeprowadzenie badań zmierzających do zdefiniowania stereotypów, jakie istnieją w polskim społeczeństwie, które odnoszą się m.in. do wieku. W ramach tego samego działania organizacje społeczeństwa obywatelskiego prowadzić będą akcje informacyjne, promocyjne i edukacyjne skierowane zarówno do przedsiębiorców, jak i pracowników, które będą dotyczyły m.in. zakazu dyskryminacji ze względu na wiek.</p>
<p xml:id="div-15">Przepisy ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.) stanowią, iż wobec osób powyżej pięćdziesiątego roku życia stosowany jest szerszy zakres aktywnych usług rynku pracy niż wobec pozostałych grup wiekowych. Usługi te mają służyć m.in. podwyższaniu atrakcyjności zawodowej starszych pracowników. Jedną z nowszych form aktywizacji zawodowej stosowanej przez urzędy pracy wobec bezrobotnych i poszukujących pracy po pięćdziesiątym roku życia jest kierowanie ich w porozumieniu z pracodawcami na ˝przygotowanie zawodowe w miejscu pracy˝. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2006 r. z formy tej skorzystały 45.652 osoby, wśród których 16% stanowiły osoby w wieku powyżej pięćdziesięciu lat. Dla porównania w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2005 r. było to 8,2%. Wyższą dynamiką uczestnictwa charakteryzują się też szkolenia adresowane do bezrobotnych. W 2002 r. przeszkolono 2% ogółu bezrobotnych, a w 2005 r. odpowiednio 5,2%. Wskaźnik ten obliczany dla osób w wieku powyżej 45 lat zmienił się z 0,9% na 2,8%.</p>
<p xml:id="div-16">3. W odpowiedzi na pytanie, jakie działania podjęto w celu zatrzymania exodusu pracowników po pięćdziesiątym roku życia za granice kraju, uprzejmie informuję, iż Ministerstwo monitoruje skalę wyjazdów zarobkowych Polaków do państw członkowskich Unii Europejskiej. Z danych przekazywanych przez władze państw członkowskich Unii Europejskiej wynika, że wyjazdy tej grupy osób nie mają charakteru masowego, jednak ich dynamika systematycznie rośnie. Polsce przyniosło to korzyści finansowe w postaci wzrostu indywidualnych transferów pieniężnych. Migracja zarobkowa zwiększa możliwości podjęcia pracy i zdobycia doświadczenia. Jednak o pełnym sukcesie migracji zarobkowych będzie można mówić wtedy, gdy zauważalne staną się powroty Polaków, bogatszych o kapitał finansowy i społeczny, którzy wesprą polską gospodarkę swoją przedsiębiorczością i inwestycjami. Polska ma szanse powtórzyć sukces Irlandii, do której wraz z migracjami powrotnymi jej obywateli popłynął szeroki strumień inwestycji.</p>
<p xml:id="div-17">Z drugiej strony, Polska już teraz odczuwa konsekwencje odpływu wykwalifikowanych pracowników, przejawiające się niedoborami w niektórych sektorach rynku pracy i zawodach, takich jak: budownictwo, transport, przemysł stoczniowy, sektor rolny i medyczny. Zmniejszanie się zasobów specjalistów w kraju pociąga za sobą presję na wzrost płac, którą w niektórych sektorach obserwujemy w ostatnim okresie. Nie zawsze wzrostowi płac towarzyszy taki sam wzrost efektywności pracy. W dłuższej perspektywie może to mieć znaczące konsekwencje dla sytuacji na rynku pracy i rozwoju gospodarczego.</p>
<p xml:id="div-18">Ryzyko przeważenia pozytywnych skutków migracji przez ich negatywne konsekwencje jest przyczyną pojawiania się głosów nawołujących do zatrzymania Polaków w Polsce. Rozwiązaniem tego problemu nie może być jednak próba ograniczania wyjazdów. Przede wszystkim trzeba podkreślić, że Ministerstwo nie ma takich możliwości - każdy obywatel ma bowiem prawo decydować o sobie i może w każdej chwili podjąć decyzję o wyjeździe z kraju. Liczba wyjazdów za granicę będzie się zmniejszała tylko wtedy, gdy staną się one mniej atrakcyjne. Żeby to nastąpiło, w Polsce musi powstać więcej dobrych miejsc pracy, na których otrzymuje się wynagrodzenie pozwalające na dostatnie życie. Działania Ministerstwa koncentrują się więc na poprawie sytuacji w Polsce i stworzeniu warunków, w których obywatele będą woleli zostać w kraju, niż wyjechać.</p>
<p xml:id="div-19">Osobnym wyzwaniem, z jakim musi się zmierzyć państwo w związku ze wzmożoną skalą migracji zarobkowych, jest stworzenie zachęt, które sprawią, że ci, którzy wyjechali na dłużej, będą skłonni do powrotu. Trzeba pomagać im podtrzymywać łączność z krajem, a także stworzyć instrumenty, które sprawią, że będzie im się opłacało zdyskontować sukces emigracyjny w Polsce. Ich założenia są obecnie opracowywane w ramach powołanego przez Premiera Rządu w dniu 14 lutego br. międzyresortowego Zespołu ds. Migracji, którego celem jest m.in. określenie kierunków zmian legislacyjnych jako elementu aktywnej polityki migracyjnej.</p>
<p xml:id="div-20">4. W odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób Ministerstwo przygotowuje się do zmian demograficznych w Polsce, uprzejmie informuję, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o promocji podstawę realizacji zadań państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej stanowi uchwalany corocznie przez Radę Ministrów Krajowy Plan Działań na rzecz Zatrudnienia, zawierający zasady realizacji Europejskiej Strategii Zatrudnienia. Krajowy Plan Działań na rzecz Zatrudnienia (KPDZ) jest dokumentem uzupełniającym Krajowy Program Reform na lata 2005-2008 na rzecz realizacji Strategii Lizbońskiej w obszarze polityki rynku pracy.</p>
<p xml:id="div-21">Kierując się priorytetami polskiej polityki rynku pracy, a także odpowiadając na zalecenie Komisji Europejskiej o podejmowaniu bardziej zdecydowanych działań na rzecz zwiększenia stopy zatrudnienia i zmniejszenia dysproporcji regionalnych, w KPDZ na 2007 r. szczególne znaczenie dla promocji zatrudnienia osób powyżej pięćdziesiątego roku życia ma kierunek działań numer 5, tj. Aktywizacja osób z grup znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy. Dominują tu zadania bezpośrednio służące osobom należącym z różnych przyczyn do grup w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy, a więc m.in.: osobom zagrożonym marginalizacją i wykluczeniem społecznym, w tym osobom starszym.</p>
<p xml:id="div-22">Wśród dwunastu zadań w ramach tego kierunku działań następujące trzy zadania można uznać za szczególnie istotne dla poprawy sytuacji osób po pięćdziesiątym roku życia na rynku pracy:</p>
<p xml:id="div-23">- Zadanie 5.2. Aktywizacja osób bezrobotnych korzystających ze świadczeń pomocy społecznej,</p>
<p xml:id="div-24">- Zadanie 5.4. Wdrażanie Działania 1.5 ˝Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego ryzyka˝ Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004 - 2006 (SPO RZL) (realizacja projektów do roku 2008),</p>
<p xml:id="div-25">- Zadanie 5.6. Wzmocnienie zdolności osób zagrożonych wykluczeniem społecznym do powrotu na rynek pracy.</p>
<p xml:id="div-26">Kierunek działań numer 7 KPDZ/2007, tj. Zwiększenie elastyczności i zróżnicowania form zatrudnienia i organizacji pracy, należy uznać za istotny dla zwiększenia szans na podjęcie i utrzymanie zatrudnienia przez osoby powyżej pięćdziesiątego roku życia. W ramach tego kierunku przewidziano przygotowanie projektu ustawy - Kodeks pracy w zakresie dotyczącym podstaw prawnych wykonywania pracy w formie telepracy oraz udzielanie wsparcia rolnikom, którzy decydują się zaprzestać prowadzenia działalności rolniczej w celu przekazania swoich gospodarstw innym rolnikom lub następcy w ramach rent strukturalnych. Praktyczne wdrażanie koncepcji elastyczności zatrudnienia (wiązanej z szeroko rozumianą pewnością zatrudnienia) jest przedsięwzięciem nowym w polityce rynku pracy. Kwestia równowagi między elastycznością i pewnością zatrudnienia, flexicurity, zajmuje wysokie miejsce w priorytetach Europejskiej Strategii Zatrudnienia i jest przedmiotem szerokiej debaty społecznej. W nieodległej przyszłości Komisja Europejska planuje doprowadzić do porozumienia Państw Członkowskich w sprawie wspólnych zasad w tym obszarze.</p>
<p xml:id="div-27">W ramach kierunku działań numer 8 KPDZ/2007, tj. Inwestowanie w kapitał ludzki, znaczenie dla aktywizacji zawodowej osób po pięćdziesiątym roku życia mają m.in. następujące zadania:</p>
<p xml:id="div-28">- Zadanie 8.6. Projektowanie nowych zachęt do kształcenia ustawicznego i popularyzacja idei uczenia się przez całe życie;</p>
<p xml:id="div-29">- Zadanie 8.7. Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość.</p>
<p xml:id="div-30">Należy wspomnieć, iż zadania z zakresu Inwestowanie w kapitał ludzki charakteryzuje szeroki zakres oraz szczegółowość i elastyczność tematyczna dzięki realizacji w ramach projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych UE. Pozwala to na dostosowanie zakresów działań projektów do potrzeb i specyfik lokalnych rynków pracy, co oznacza m.in. możliwość programowania działań szczególnie korzystnych dla osób starszych.</p>
<p xml:id="div-31">Jakkolwiek niektóre kierunki działań KPDZ/2007, jak:</p>
<p xml:id="div-32">- Kierunek drugi: Wdrożenie nowych rozwiązań organizacyjno-finansowych zapewniających zwiększenie dostępu do usług rynku pracy świadczonych na rzecz bezrobotnych, poszukujących pracy i pracodawców;</p>
<p xml:id="div-33">- Kierunek trzeci: Wzbogacenie oferty i podwyższenie jakości usług świadczonych przez instytucje rynku pracy i jednostki organizacyjne z nimi współpracujące;</p>
<p xml:id="div-34">- Kierunek czwarty: Poprawa informacji o rynku pracy -</p>
<p xml:id="div-35">obejmują głównie zadania o charakterze systemowym i nie polegają na bezpośrednim wsparciu osób fizycznych (bezrobotnych, poszukujących pracy), to ich przewidywane efekty w postaci zgromadzonej wiedzy o mechanizmach rynku pracy, sporządzonych ekspertyz w tej dziedzinie, udoskonalonych metod pracy z osobą bezrobotną, wzbogaconych technik pracy instytucjonalnej (w tym publicznych służb zatrudnienia) wspierać będą poprawę sytuacji osób w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy, w tym osób starszych.</p>
<p xml:id="div-36">Podsumowując, należy stwierdzić, iż Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, dostrzegając ważność zwiększenia i wydłużenia uczestnictwa w zatrudnieniu osób powyżej pięćdziesiątego roku życia, popiera i czyni wysiłki w celu stwarzania dogodnych na tym etapie życia warunków do podwyższania poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych przez te osoby oraz w celu tworzenia dostosowanych do ich wieku i doświadczenia zawodowego bezpiecznych i elastycznych miejsc pracy.</p>
<p xml:id="div-37">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-38">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-39">Romuald Poliński</p>
<p xml:id="div-40">Warszawa, dnia 14 czerwca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>