text_structure.xml 6.32 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania Pani Poseł Beaty Małeckiej-Libery przesłanego przy piśmie znak SPS-024-2732/07 z dnia 25 maja 2007 r., dotyczącego sytuacji finansowej samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, których organem założycielskim jest jednostka samorządu terytorialnego, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89) samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej może otrzymywać dotacje budżetowe między innymi na cele szczególne określone w odrębnych przepisach. Dotację na wskazane wyżej cele przyznać może podmiot, który utworzył zakład, ale również Minister Zdrowia. Przepis nie ogranicza możliwości przyznania przez Ministra Zdrowia dotacji na cele szczególne także zakładom opieki zdrowotnej utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego (art. 55 ust. 3 pkt 2). Cele te muszą jednak wynikać z przepisów odrębnych.</p>
        <p xml:id="div-3">W odniesieniu do zagadnienia dotyczącego finansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia świadczeń opieki zdrowotnej zgodnie z ich wyceną, uprzejmie wyjaśniam, iż zgodnie z art. 132 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.) podstawą udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych przez NFZ jest umowa zawarta pomiędzy świadczeniodawcą a dyrektorem oddziału wojewódzkiego funduszu. Z uwagi na fakt, iż środki finansowe przeznaczone na pokrycie kosztów świadczeń opieki zdrowotnej są ściśle określone, NFZ w każdej umowie o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej określa maksymalną kwotę zobowiązania wobec świadczeniodawcy (art. 136 ustawy). Suma wszystkich zobowiązań wobec realizatorów danego rodzaju świadczeń nie może przekroczyć wysokości środków finansowych przeznaczonych na ten cel w planie finansowym Funduszu. Pragnę również nadmienić, iż zgodnie z zasadami gospodarowania finansami publicznymi w przypadku przekroczenia planu finansowego osoby odpowiedzialne za gospodarowanie tymi środkami ponoszą odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.</p>
        <p xml:id="div-4">Jednocześnie należy podkreślić, iż podczas przeprowadzania procedury konkursowej w sprawie zawarcia umów świadczeniodawcy ubiegający się o zawarcie umowy na realizację świadczeń opieki zdrowotnej mogą prowadzić negocjacje z funduszem w celu ustalenia liczby punktów rozliczeniowych oraz ich ceny na poszczególne rodzaje i zakresy świadczeń, natomiast w trakcie obowiązywania umowy, zgodnie z § 42 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 197, poz. 1643), każda ze stron umowy może w uzasadnionych przypadkach wnioskować na piśmie o zmianę warunków umowy.</p>
        <p xml:id="div-5">W kwestii planów pomocy szpitalom, dla których funkcję podmiotu tworzącego pełnią jednostki samorządu terytorialnego, uprzejmie informuje, iż podejmowane przez Ministra Zdrowia działania mają na celu poprawę sytuacji, także finansowej, publicznych zakładów opieki zdrowotnej, niezależnie od tego przez jaki podmiot zostały one utworzone.</p>
        <p xml:id="div-6">Działania te mają przede wszystkim charakter legislacyjny i zmierzają do przygotowania rozwiązań prawnych usprawniających funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia oraz podmiotów udzielających w nim świadczeń zdrowotnych. W tym celu podjęte zostały między innymi prace nad projektem nowej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, która uporządkuje i kompleksowo ureguluje zagadnienia dotyczące funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej w systemie ochrony zdrowia. Zarządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 23 lutego 2007 r. powołany został specjalny zespół, który przygotuje założenia i kierunki zmian, a następnie na ich podstawie projekt regulacji prawnej.</p>
        <p xml:id="div-7">Ponadto, trwają w Ministerstwie Zdrowia prace nad projektem ustawy o sieci szpitali. Projekt zakłada stworzenie mechanizmów mających na celu koordynację procesu dostosowania infrastruktury szpitalnej, struktury i liczby łóżek krótkoterminowych do rzeczywistych potrzeb społeczeństwa. Dostosowanie struktury opieki szpitalnej i jej potencjału diagnostyczno-terapeutycznego do uwarunkowań demograficznych i epidemiologicznych pozwoli na zwiększenie dostępności świadczeń zdrowotnych, a w efekcie zapewni poprawę bezpieczeństwa pacjenta. Właściwie zaplanowana i zrealizowana koncepcja sieci szpitali wpłynie również na poprawę efektywności wydatkowania środków publicznych i optymalizację wykorzystania zasobów systemu ochrony zdrowia. Istotne jest stymulowanie procesu łączenia mniejszych, kilkudziesięciołóżkowych szpitali o znaczeniu lokalnym, a w określonych przypadkach zmiany profilu ich działalności. Oczekuje się, iż w minimalnym stopniu realizacja projektu będzie wymagała likwidacji szpitali. Dąży się do racjonalnej konsolidacji i przekształcenia infrastruktury, która będzie sprzyjała poprawie efektywności zarządzania szpitalami, racjonalizacji kosztów związanych z ich funkcjonowaniem, a w rezultacie pozytywnie wpłynie na ich sytuację ekonomiczną.</p>
        <p xml:id="div-8">Kolejną inicjatywą legislacyjną jest projekt nowelizacji ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 78, poz. 684, z późn. zm.), który przewiduje możliwość uzyskania przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, uczestniczące w procesie restrukturyzacji finansowej kolejnego zwiększenia pożyczki z budżetu państwa.</p>
        <p xml:id="div-9">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu Marek Ludwik Grabowski</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 8 czerwca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>