text_structure.xml 9.75 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Rafała Muchackiego z dnia 10 maja 2007 r. w sprawie budowy elektrowni atomowej, znak: SPS-023-2717/07, przedstawiam następujące wyjaśnienia:</p>
        <p xml:id="div-2">W projekcie ˝Polityki energetycznej Polski do roku 2030˝, który we wrześniu br. zostanie przedłożony Radzie Ministrów przez Ministra Gospodarki, uwzględniona będzie strategia wprowadzenia energetyki jądrowej w naszym kraju. Strategia ta będzie jednym z możliwych kierunków działań zmierzających do sprostania globalnym wyzwaniom wynikającym ze zobowiązań międzynarodowych Polski oraz polityki Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska, w szczególności dotyczącym ograniczenia emisji dwutlenku węgla CO2 oraz zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej w warunkach zaostrzającej się walki konkurencyjnej na rynkach światowych o dostęp do paliw kopalnych. Te ważne przesłanki, jak również dokonany w technologiach jądrowych ogromny postęp techniczny, przede wszystkim w zakresie bezpieczeństwa pracy elektrowni jądrowych, a także konkurencyjność cenowa energii produkowanej w takich elektrowniach metodą bezemisyjną, uzasadniają rację poddania pod dyskusję opcji wprowadzenia energetyki jądrowej także w Polsce - kraju będącym jedynym dużym państwem Unii Europejskiej niedysponującym tą wysokowydajną technologią generacji energii elektrycznej i równocześnie otoczonym przez wiele funkcjonujących w odległości do 300 km od naszych granic elektrowni jądrowych w innych państwach UE lub spoza UE. Spośród państw sąsiadujących z Polską elektrowni jądrowej nie ma jedynie Białoruś, ale i tam planuje się budowę takiej elektrowni, wskazując jako możliwą lokalizację okolice Mohylewa.</p>
        <p xml:id="div-3">Pozwolę sobie też przypomnieć, że od ponad roku realizujemy już ˝Program dla elektroenergetyki˝, który zakłada powstanie czterech silnych grup energetycznych, zdolnych do realizacji dużych inwestycji w moce wytwórcze energii elektrycznej. Ze względu na starzenie się obecnie pracujących bloków energetycznych, ostre wymagania ochrony środowiska, w tym w zakresie zmniejszenia emisji CO2, oraz ze względu na przewidywany wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną ze strony szybko rozwijającej się polskiej gospodarki zakres niezbędnych inwestycji jest bardzo duży.</p>
        <p xml:id="div-4">Przeprowadzone analizy dowodzą, że polska energetyka będzie jednak nadal bazować na węglu (kamiennym i brunatnym), którego zasoby przy obecnym poziomie wydobycia gwarantują zaspokojenie potrzeb w horyzoncie czasowym szacowanym przez geologów odpowiednio na 200 i 300 lat. Odrębnym zagadnieniem pozostaje potrzeba inwestycji w zagospodarowanie nowych złóż oraz koszt wdrażania technologii czystego węgla i magazynowania CO2, co wkrótce może stać się obowiązującym w UE przepisem w zakresie wykorzystywania węgla jako paliwa w dużych obiektach przemysłowych.</p>
        <p xml:id="div-5">Wobec ww. wyzwań nowo tworzone podmioty, w tym zwłaszcza Polska Grupa Energetyczna, będą miały możliwości realizacji niezbędnych inwestycji, w tym ewentualnego pełnienia roli inwestora dla przynajmniej jednego bloku elektrowni jądrowej. Obecnie spółka PGE zaangażowana jest także w negocjacje z państwami bałtyckimi na temat udziału w projekcie budowy nowej elektrowni Ignalina 2 na Litwie. Udział strony polskiej w tym projekcie dałby, poza umożliwieniem poprawy ekonomiki budowy mostu energetycznego Polska-Litwa i lepszego zaopatrzenia Polski północno-wschodniej w energię elektryczną, okazję do kształcenia kadry dla ewentualnej pierwszej polskiej elektrowni jądrowej i zdobycia doświadczenia w realizacji tego typu inwestycji.</p>
        <p xml:id="div-6">Dla przygotowania warunków do podjęcia decyzji i umożliwienia wdrożenia energetyki jądrowej w Polsce obecnie trwają prace nad powołaniem Międzyresortowego Zespołu Koordynacyjnego do spraw energetyki jądrowej, który powinien zapewnić lepszą koordynację prac niż zespół powołany przy Ministrze Gospodarki. Zadaniem nowego zespołu będzie wyznaczenie struktury organizacyjnej dla podejmowania przyszłych decyzji i przyjmowania rozwiązań gwarantujących właściwe procedury pozwalające na odpowiednie przygotowanie społeczeństwa, decydentów i ewentualnych inwestorów do realizacji planów budowy elektrowni jądrowej w Polsce, gdyby taka opcja zyskała ostateczną akceptację. Aktualnie w Ministerstwie Gospodarki i innych właściwych instytucjach opracowywane są propozycje niezbędnych zmian prawnych i rozwiązań możliwych do zastosowania w Polsce w przypadku wdrażania energetyki jądrowej.</p>
        <p xml:id="div-7">Przy rozważaniu warunków dla wykorzystania techniki jądrowej na potrzeby generacji energii elektrycznej w Polsce, na wstępie należy postawić problem zapewnienia odpowiednich kadr. Prace Ministerstwa Gospodarki obejmują zatem program przygotowania przez uczelnie kadr dla przewidywanej elektrowni jądrowej i dla zespołów do koordynacji procesów wdrażania takiej technologii energetycznej, jak również dla instytucji zapewniających bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną. Ocenia się, że istnieje potrzeba wyszkolenia w tym celu, w pierwszym etapie, 105 edukatorów, zarówno w elektrowniach jądrowych, jak i ośrodkach analitycznych oraz dozorowych. Proces ten wiązać się będzie z koniecznością szkolenia tej pierwszej grupy kadr za granicą oraz ze stopniowym rozwijaniem różnych form kształcenia w zakresie energetyki jądrowej w Polsce. W drugim etapie przeszkolonych zostałoby za granicą około 300 osób, wstępnie przygotowanych w tym celu na polskich uczelniach. Natomiast w trzecim etapie, według obecnych ocen, należałoby wysłać 500 absolwentów polskich uczelni na treningi zawodowe w istniejących elektrowniach jądrowych celem przygotowania ich do obsługi pierwszej polskiej elektrowni jądrowej. Koszt powyższego programu jest szacowany łącznie na około 17,5 mln euro, do sfinansowania z funduszy europejskich.</p>
        <p xml:id="div-8">Prowadzone są wstępne rozmowy z przedstawicielami rządów i placówek dyplomatycznych oraz zagranicznych elektrowni jądrowych, ośrodków analitycznych i urzędów dozoru na temat możliwości realizacji projektowanych polskich przedsięwzięć szkoleniowych. W implementacji takiej strategii krajom decydującym się na opcję energetyki jądrowej pomaga też Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej w Wiedniu, z którą Polska współpracuje od początków jej istnienia. Ponadto na potrzeby kształcenia polskiej kadry specjalistów w zakresie energii jądrowej Instytutowi Energii Atomowej w Otwocku-Świerku przyznane zostały środki z funduszy ˝Transition Facility˝ w wysokości 470 tys. euro oraz wkład z budżetu państwa w wysokości 70 tys. euro na udział własny. Głównym efektem realizacji tego przedsięwzięcia będzie powstanie ośrodka kształcącego kadry w zakresie technik jądrowych, m.in. dla energetyki jądrowej, w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.</p>
        <p xml:id="div-9">W sprawie lokalizacji ewentualnej elektrowni jądrowej w Polsce nie ma jeszcze żadnych przesądzeń. Miejsce budowy takiej elektrowni to problem o znacznym wymiarze społecznym, szczególnie dla społeczności lokalnej. Elektrownia jądrowa, tak jak konwencjonalna, oddziałuje na środowisko i krajobraz oraz powinna być właściwie usytuowana w konfiguracji systemu energetycznego i sieci przesyłowych kraju. W celu podjęcia decyzji lokalizacyjnej na podstawie tzw. Raportu bezpieczeństwa lokalizacji przeprowadza się szczegółowe badania: środowiskowe, geologiczne, hydrologiczne, tektoniczne, meteorologiczne i demograficzne wybranego miejsca. Taka procedura będzie wymagała nowelizacji istniejących w Polsce przepisów, co powinien zaproponować Międzyresortowy Zespół Koordynacyjny.</p>
        <p xml:id="div-10">W odpowiedzi na pytanie o harmonogram prac wdrożeniowych energetyki jądrowej w Polsce pragnę poinformować, że będzie on mógł być określony i podany do wiadomości dopiero po rozpoczęciu pracy przez ww. zespół, z zastrzeżeniem ostatecznej decyzji o budowie elektrowni jądrowej w Polsce do podjęcia przez Rząd RP i Zgromadzenie Narodowe. W kraju nieposiadającym energetyki jądrowej okres realizacji programu wprowadzenia takiej energetyki jest szacowany na 15 lat, w tym sam cykl budowy bloku jądrowego trwa kilka (5-7) lat zależnie od typu reaktora i przebiegu prac. Przedstawione zależności czasowe determinują także czas na przygotowanie kadr dla energetyki jądrowej, zaplecza organizacyjnego i naukowego, z odpowiednim uwzględnieniem zakresu i złożoności zadań do wykonania.</p>
        <p xml:id="div-11">Kwestie kampanii informacyjnej i promocji energetyki jądrowej są elementem programu wdrażania takiej technologii produkcji energii elektrycznej. Powinny być zadaniem ośrodka koordynacyjnego programu, przyszłego inwestora i operatora elektrowni jądrowej. Natomiast nie może się tym zajmować przewidywany do powołania Urząd Dozoru Jądrowego.</p>
        <p xml:id="div-12">Przedkładając powyższe wyjaśnienia, wyrażam nadzieję, że Pan Marszałek i Pan Poseł uznają zawarte w nich informacje za satysfakcjonujące.</p>
        <p xml:id="div-13">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-14">Minister</p>
        <p xml:id="div-15">Piotr Grzegorz Woźniak</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 22 czerwca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>