text_structure.xml
10.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania Pana Posła Adama Szejnfelda, załączonego przy piśmie nr SPS-024-2715/07 z dnia 18 maja 2007 r. w sprawie sytuacji w sadownictwie związanej z gwałtownym spadkiem temperatur, niniejszym przekazuję Panu Marszałkowi odpowiedź na zawarte pytania.</p>
<p xml:id="div-2">W wyniku wystąpienia na przełomie kwietnia i maja na terenie Polski dwóch fal przymrozków resort podejmuje działania mające na celu wsparcie dla producentów rolnych, którzy ponieśli straty w wyniku tak wyjątkowo niekorzystnych warunków pogodowych. Przy tak niskich temperaturach, z jakimi mieliśmy do czynienia w tym okresie (do -9</p>
<p xml:id="div-3">C w niektórych rejonach kraju), praktycznie nie ma możliwości w produkcji towarowej ochrony kwiatostanów i zawiązków przed silnymi uszkodzeniami. Według informacji napływających do Ministerstwa najniższe temperatury i związane z tym najwyższe uszkodzenia wystąpiły na Mazowszu, Wielkopolsce, Sandomierszczyźnie, Kujawach, Podkarpaciu i wschodnich rejonach kraju, czyli w regionach o największej koncentracji upraw sadowniczych i warzywnych. Ponieważ łagodny przebieg zimy przyspieszył wegetację roślin, drzewa i plantacje owocowe zakwitły stosunkowo wcześnie, co przyczyniło się do zwiększenia strat mrozowych.</p>
<p xml:id="div-4">Według oceny rzeczoznawców GUS średnio dla Polski uszkodzenia znaczne dotyczące ogółu plantacji przedstawiają się następująco:</p>
<p xml:id="div-5">- morele, brzoskwinie ok. 80%,</p>
<p xml:id="div-6">- wiśnie, czereśnie ok. 70%,</p>
<p xml:id="div-7">- jabłonie, grusze, śliwy - ponad 60%,</p>
<p xml:id="div-8">- porzeczki kolorowe i czarne - ok. 42-46%,</p>
<p xml:id="div-9">- truskawki ok. 35%,</p>
<p xml:id="div-10">- agrestu i malin - 25-30%.</p>
<p xml:id="div-11">Pełna, wiarygodna ocena skali strat będzie możliwa po przeprowadzeniu oceny przez komisje powołane do tego celu. Zakres szkód w uprawach sadowniczych będzie możliwy do określenia po zakończeniu tworzenia się zawiązków owocowych.</p>
<p xml:id="div-12">Na podstawie tej oceny nie jest jednak możliwa prognoza zbiorów, gdyż ich wysokość będzie uzależniona dodatkowo od wielu innych czynników, w tym również atmosferycznych.</p>
<p xml:id="div-13">W związku z falami mrozów i związanymi z nimi ogromnymi uszkodzeniami zarówno upraw owocowych, jak i polowych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowano projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu pomocy dla gospodarstw rolnych, grup producentów rolnych, wstępnie uznanych grup producentów owoców i warzyw, uznanych organizacji owoców i warzyw oraz przedsiębiorstw przetwórstwa rolno-spożywczego w celu złagodzenia szkód spowodowanych klęską wymarznięcia w uprawach rolnych. Program pomocy Rządu dla rolników zakłada udzielenie poszkodowanym podmiotom pomocy w następujących formach:</p>
<p xml:id="div-14">- Stosowanie dopłat do oprocentowania kredytów bankowych oraz poręczeń i gwarancji spłaty kredytów bankowych udzielonych na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, znajdujących się na obszarach, na których powstały szkody w związku z klęską wymarznięcia - na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26.04.2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu i kierunków działań AR i MR oraz sposobów ich realizacji (Dz. U. Nr 77, poz. 514). Dopłaty te będą stosowane na podstawie umów zawartych pomiędzy AR i MR a bankami kredytującymi.</p>
<p xml:id="div-15">- Stosowanie prolongat spłaty rat kredytów inwestycyjnych i klęskowych udzielonych na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996 r. w sprawie szczegółowych kierunków działań AR i MR (Dz. U. Nr 16, poz. 82, z późn zm.) poprzez wydłużenie, w ramach okresu spłaty określonego dla danej linii kredytowej, okresu stosowania dopłat do oprocentowania tych kredytów przez ARiMR. Przesunięcie terminów spłat rat kredytów i odsetek będzie następowało na podstawie wniosków kredytobiorców złożonych w bankach współpracujących z ARiMR.</p>
<p xml:id="div-16">- Podwyższenie z 35% na 50% dopłaty do składki ubezpieczenia wszystkich upraw rolnych w drodze zmiany rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21.12.2006 r. w sprawie wysokości dopłat do składek z tytułu ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w 2007 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1789), zgodnie z przepisami ustawy z dnia 07.07.2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 150, poz. 1249, z późn. zm.). Ponadto Rząd wprowadził od lipca 2008 r. obowiązkowe ubezpieczenia dla 50% upraw w gospodarstwie.</p>
<p xml:id="div-17">- Stosowanie przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, na wniosek producenta rolnego poszkodowanego w wyniku wymarznięć w uprawach rolnych, ulg i zwolnień w opłacaniu bieżących składek na ubezpieczenie społeczne oraz regulowaniu zaległości z tego tytułu w formie odraczania terminu płatności składek oraz rozkładania ich na dogodne raty zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20.12.1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 1998 r., poz. 25, z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-18">- Stosowanie przez Prezesa AR i MR ulg i zwolnień w opłatach czynszu dzierżawnego w związku z wymarznięciami w uprawach rolnych zgodnie z przepisami art. 700 Kodeksu cywilnego.</p>
<p xml:id="div-19">- Stosowanie przez wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast ulg i zwolnień dla rolników poszkodowanych w wyniku wymarznięć w uprawach rolnych w opłatach podatku rolnego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15.11.1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969, z późn. zm.) oraz jednoczesne wprowadzenie rekompensat z budżetu państwa dla gmin z tytułu utraconych przez nie dochodów na skutek stosowania ulg i zwolnień podatkowych. Wprowadzenie rekompensat dla gmin wymaga dokonania zmian w przepisach prawa. Projektowane postanowienia programu wskazują na możliwość występowania przez rolników z wnioskami do jednostek samorządu terytorialnego o zastosowanie ulg, które na podstawie odrębnych przepisów mogą zastosować takie ulgi lub zwolnienia.</p>
<p xml:id="div-20">- Uwzględnienie utraconych dochodów w zasadach ustalania dochodu z 1 ha przeliczeniowego w gospodarstwach rolnych przy ubieganiu się o pomoc socjalną przez rodziny rolnicze oraz stypendialną młodzież z rodzin rolniczych, których gospodarstwa zostały poszkodowane wymarznięciami w uprawach rolnych. Wymaga to jednak zmian ustawowych. Propozycja ta ma na celu umożliwienie odliczania od przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, utraconych dochodów w skutek wymarznięcia w uprawach rolnych.</p>
<p xml:id="div-21">- Wprowadzenie odpowiednich zmian w zasadach regulujących udzielanie wsparcia grupom producentów rolnych, wstępnie uznanym grupom producentów owoców i warzyw oraz uznanym organizacjom producentów owoców i warzyw w sytuacji zaistnienia szkód związanych z wymarznięciami w uprawach rolnych, w przypadku gdy wsparcie jest zależne od wysokości produkcji lub obrotu.</p>
<p xml:id="div-22">- Stosowanie ulg i zwolnień podatkowych oraz innych form pomocy dla przedsiębiorstw przetwórstwa rolno-spożywczego zgodnych z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15.12.2006 r. w sprawie stosowania art. 87-88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006 r., str. 5). Przepisy tego rozporządzenia wymuszają przestrzeganie dwóch podstawowych wymogów:</p>
<p xml:id="div-23">1) pomoc ta nie może przekroczyć 200 tys. euro dla jednego podmiotu gospodarczego w okresie trzech lat budżetowych,</p>
<p xml:id="div-24">2) pomocy tej nie można łączyć z pomocą państwa w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych.</p>
<p xml:id="div-25">- Zwolnienie w roku gospodarczym 2007 beneficjentów Działania 1.5: Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych, przetwarzających owoce i warzywa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich˝ ze zobowiązań dotyczących realizacji umów na dostawę surowca, podpisanych uprzednio z producentami rolnymi, zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie. W tej sytuacji prognozowany spadek zbiorów owoców i warzyw, związany ze wskazanymi czynnikami, w istocie uniemożliwia przedsiębiorcom korzystającym ze wsparcia w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich˝ wywiązanie się w roku gospodarczym 2007 ze zobowiązań dotyczących realizacji umów na dostawę surowca, podpisanych uprzednio z producentami.</p>
<p xml:id="div-26">- Zakłada się, iż pomoc w formie zasiłków socjalnych na podstawie ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.), byłaby udzielana na podstawie wywiadu środowiskowego.</p>
<p xml:id="div-27">Niezależnie od powyższego o zaistniałej w polskim sadownictwie sytuacji Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Pan Andrzej Lepper poinformował także Panią Komisarz M. Fischer Boel, zwracając się do niej jednocześnie z prośbą o wsparcie dla poszkodowanych polskich producentów. Sprawa klęski związanej z przymrozkami w Polsce była również przedmiotem rozmów, prowadzonych podczas nieformalnego posiedzenia Rady Ministrów UE w dniach 20-22 maja br. w Moguncji.</p>
<p xml:id="div-28">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-29">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-30">Maciej Jabłoński</p>
<p xml:id="div-31">Warszawa, dnia 11 czerwca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>