text_structure.xml 8.72 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Ireneusza Rasia Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej (SPS-024-2695/07), w sprawie weryfikacji ministerialnej klasyfikacji zawodów i restrukturyzacji szkolnictwa zawodowego, uprzejmie wyjaśniam.</p>
        <p xml:id="div-2">W zakresie kształcenia zawodowego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania współpracuje z ministrami właściwymi dla poszczególnych zawodów. Kształcenie w systemie szkolnictwa zawodowego może być prowadzone w zawodach ujętych w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 8 maja 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. Nr 114, poz. 1195). Wszystkie zawody ujęte w wymienionej klasyfikacji zostały w niej zamieszczone na wnioski ministrów właściwych dla poszczególnych zawodów. Nadmienić trzeba, że klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego obejmuje nie tylko zawody, lecz również typy szkół ponadgimnazjalnych, w których może odbywać się kształcenie, a także wskazuje długości okresów kształcenia w poszczególnych zawodach w zasadniczej szkole zawodowej i szkole policealnej. O długości okresów kształcenia w zawodach, w których kształcenie jest prowadzone w zasadniczych szkołach zawodowych, decydują ministrowie właściwi dla zawodów.</p>
        <p xml:id="div-3">Obecnie w Ministerstwie Edukacji Narodowej przygotowywana jest nowelizacja klasyfikacji zawodów ˝szkolnych˝. Na wniosek ministrów właściwych do kształcenia w systemie szkolnym, zostanie wprowadzonych 11 nowych zawodów, według ministrów właściwych dla zawodów, poszukiwanych obecnie na rynku pracy: technik pojazdów samochodowych, technik transportu drogowego, technik usług pocztowych i finansowych, technik cyfrowych procesów graficznych, florysta, operator dźwięku, realizator dźwięku, technolog robót wykończeniowych w budownictwie, opiekun medyczny, technik turystyki wiejskiej i technik przetwórstwa mleczarskiego. Na wniosek ministra ds. gospodarki rozszerzona zostanie możliwość kształcenia w zawodach górniczych w rocznej (w przypadku zawodów na poziomie kwalifikacji robotniczych: górnik eksploatacji podziemnej, górnik eksploatacji otworowej, górnik odkrywkowej eksploatacji złóż) i w dwuletniej (w przypadku zawodów na poziomie kwalifikacji technika: technik górnictwa podziemnego, technik górnictwa odkrywkowego, technik górnictwa otworowego) szkole policealnej dla absolwentów posiadających wykształcenie średnie. Ponadto, nastąpi rozszerzenie kształcenia w zawodzie złotnik-jubiler i kowal w rocznej szkole policealnej oraz w zawodzie technik obsługi turystycznej - w czteroletnim technikum. Prace legislacyjne nad ww. projektem rozporządzenia zostały już zakończone. Projekt oczekuje na zwolnienie z Komisji Prawniczej i podpis ministra edukacji narodowej.</p>
        <p xml:id="div-4">Odnosząc się do kwestii ˝przywrócenia dwuletnich zasadniczych szkół zawodowych w zawodach budowlanych od roku szkolnego 2007/2008˝, uprzejmie informuję, że wskutek licznych sygnałów, jakie napływają do resortu edukacji odnośnie do skrócenia okresu kształcenia we wszystkich zawodach, dla których minister do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej jest ministrem właściwym, zostały zainicjowane międzyresortowe prace dotyczące zasadności takich działań. Rozstrzygnięcia dla poszczególnych zawodów muszą zostać podjęte po dogłębnej analizie tak, aby za kilka lat nie okazało się, że przez 2 lata nauki w szkole, uczniowie nie są w stanie opanować pełnego zestawu umiejętności praktycznych specyficznych dla poszczególnych zawodów, co podnoszą już środowiska pracodawców branży budowlanej. Innym problemem wymagającym rozważenia jest zapewnienie absolwentom szkół swobody wykonywania wyuczonego zawodu we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Państwa członkowskie UE wydają swoim obywatelom dokumenty potwierdzające posiadanie kwalifikacji zawodowych i przyznają prawo używania tytułu zawodowego lub prawo do korzystania ze statusu odpowiadającego temu wykształceniu. Jedna z dyrektyw dotyczących handlu, przemysłu i rzemiosła, do której załącznikami są listy działalności regulowanych, w tym pierwsza lista uwzględniająca działalność w budownictwie, uzależnia dostęp do wykonywania zawodu budowlanego od udokumentowania 3-letniego okresu kształcenia w tym zawodzie.</p>
        <p xml:id="div-5">Dane statystyczne GUS nie potwierdzają potocznie wyrażanych sądów, iż obserwuje się spadek liczby uczniów podejmujących naukę w zawodach związanych z branżą budowlaną. Spadek taki jest wyraźnie zauważalny jedynie w zawodzie monter konstrukcji budowlanych. We wszystkich pozostałych zawodach budowlanych, po ustaniu regresu w budownictwie, trwającym szacunkowo do 2004 r., nabór uczniów do szkół i łączna liczba osób kształcących się w zawodach budowlanych albo pozostają na niezmienionym poziomie, albo też wyraźnie wzrastają - mimo coraz silniejszego nakładania się na nabory w kolejnych latach szkolnych zjawiska niżu demograficznego. Nie można więc dopatrywać się przyczyn braku dopływu wykwalifikowanych kadr do przedsiębiorstw związanych z branżą budowlaną w zapaści kształcenia w zawodach budowlanych.</p>
        <p xml:id="div-6">Odnośnie do zasygnalizowanego problemu restrukturyzacji szkolnictwa zawodowego informuję, że niezbędne jest podjęcie długofalowych prac nad stopniowym wypracowywaniem i wdrażaniem rozwiązań dotyczących przeorientowania filozofii i założeń organizacyjnych systemu kształcenia i szkolenia zawodowego, a także systemu egzaminów zewnętrznych. Podjęcie tych działań wynika z procesu wdrażania Deklaracji Kopenhaskiej, w tym m.in. tworzenia Krajowego Systemu Kwalifikacji i Krajowych Ram Kwalifikacji oraz systemu punktów kredytowych w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET) i wymagać będzie m.in.:</p>
        <p xml:id="div-7">- analizy zakresu kształcenia w zawodach ˝szkolnych˝ i okresów tego kształcenia;</p>
        <p xml:id="div-8">- określenia struktury kwalifikacji zawodowych, w tym podziału zawodów na kwalifikacje i cząstkowe zestawy wiedzy, umiejętności i kompetencji w ramach jednej kwalifikacji lub kilku kwalifikacji;</p>
        <p xml:id="div-9">- otwarcia zewnętrznego systemu egzaminów zawodowych na potwierdzanie kwalifikacji i zestawów wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych w kształceniu pozaformalnym i nieformalnym.</p>
        <p xml:id="div-10">Ponadto w Programie Operacyjnym ˝Kapitał Ludzki˝ na lata 2007-2013 zaprojektowano zadania, obejmujące m.in:</p>
        <p xml:id="div-11">- ocenę podstaw programowych i programów nauczania, w tym ewaluację przydatności programów nauczania pod kątem umiejętności poszukiwanych przez pracodawców; docelowo wyodrębnienie kwalifikacji składających się na zawód oraz ujęcie ich w standardach wymagań egzaminacyjnych;</p>
        <p xml:id="div-12">- badania i analizy dotyczące kompetencji i kwalifikacji występujących na polskim rynku pracy, a także możliwości ich nabywania i potwierdzania; opracowanie Krajowego Systemu Kwalifikacji i Krajowych Ram Kwalifikacji;</p>
        <p xml:id="div-13">- badania dotyczące jakości i efektywności systemu egzaminów zewnętrznych;</p>
        <p xml:id="div-14">- rozwoju oferty edukacyjnej szkół zawodowych w zakresie m.in:</p>
        <p xml:id="div-15">dostosowania kwalifikacji uczniów (jako przyszłych absolwentów) do wymogów lokalnego i regionalnego rynku pracy lub dalszego kształcenia;</p>
        <p xml:id="div-16">realizacji praktycznych form nauczania w szczególności staży i praktyk zawodowych we współpracy z lokalnymi i regionalnymi pracodawcami;</p>
        <p xml:id="div-17">włączania pracodawców w proces przygotowywania i realizacji programów dydaktycznych realizowanych w szkołach.</p>
        <p xml:id="div-18">Zatem wyżej wskazane działania służyć będą ukierunkowaniu systemu na ocenę wartości uczenia się przede wszystkim pod kątem wyników, a nie oceny procesu i warunków, w jakim uczenie się zachodzi, czyli skoncentrowanie się na takich działaniach, które nawet w dłuższej perspektywie czasu doprowadzą do stworzenia jednolitego systemu potwierdzania kwalifikacji zawodowych.</p>
        <p xml:id="div-19">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-20">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-21">Sławomir Kłosowski</p>
        <p xml:id="div-22">Warszawa, dnia 31 maja 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>