text_structure.xml 4.81 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Grażyny Tyszko w sprawie przebiegu drogi ekspresowej S-8 z dnia 22 maja br. (SPS-024-2690/07) uprzejmie przekazuje poniższe informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej w piśmie do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z dnia 7 maja br. w sprawie możliwości finansowania z Funduszu Spójności drogi ekspresowej S-8 w perspektywie finansowej 2007-2013 stwierdziła, że: ˝zgodnie z artykułem 2.1 rozporządzenia nr 1084/2006 budowa drogi może być dofinansowana z Funduszu Spójności, jeśli jej przebieg będzie zawierał się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej i był określony w decyzji 1692/96/EC (...) zgodnie z powyższymi warunkami rozporządzenia i decyzji droga S-8 przebiega przez miejscowości Wrocław-Syców-Kępno-Wieluń-Bełchatów-Piotrków Trybunalski-Warszawa. W konsekwencji tylko te odcinki otrzymają dofinansowanie z Funduszu Spójności.˝</p>
        <p xml:id="div-3">Mając na uwadze stanowisko Komisji Europejskiej oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom władz samorządowych z województwa łódzkiego, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zgodnie z jej kompetencjami, przeprowadziła analizy dotyczące przebiegu S-8.</p>
        <p xml:id="div-4">W dniu 1 czerwca br. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad zakończył merytoryczną ocenę wariantów przebiegu odcinka drogi S-8 przez teren województwa łódzkiego i zarekomendował do realizacji przebieg drogi ekspresowej S-8 przez miejscowości Wrocław-Syców-Kępno-Piotrków Trybunalski-Warszawa.</p>
        <p xml:id="div-5">Za wyborem przebiegu drogi ekspresowej S-8 wskazanym przez GDDKiA, a jednocześnie leżącym w sieci Transeuropejskim Korytarzu Transportowym, przemawiają następujące fakty:</p>
        <p xml:id="div-6">1. Koszty i finansowanie inwestycji. Istotnym argumentem przemawiającym za wybranym wariantem jest stanowisko Komisji Europejskiej. Stwierdza ona (w piśmie przesłanym do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego), że dofinansowanie drogi S-8 z Funduszu Spójności jest możliwe wyłącznie w następującym przebiegu: Wrocław-Syców-Kępno-Piotrków Trybunalski-Warszawa. Biorąc pod uwagę, że budowa S-8 pochłonie kilka miliardów złotych, nie ma realnej możliwości sfinansowania jej z innego unijnego funduszu.</p>
        <p xml:id="div-7">2. Prognoza ruchu tranzytowego i ciężarowego. Z badań wynika, że przyjęcie innego wariantu przebiegu trasy S-8 spowodowałoby mniejsze wykorzystanie tej drogi przez kierowców, zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarowych, co stoi w sprzeczności z celem, dla którego powstaje ta trasa.</p>
        <p xml:id="div-8">3. Niekonkurencyjny przebieg wobec autostrady A-2. Na pewnym odcinku (o długości ok. 100 km) przebieg trasy S-8 przez Sieradz (bezpłatnej) byłby równoległy z przebiegiem autostrady A-2 (płatnej). Poza względami ekonomicznymi (nieuzasadniona budowa dwóch równoległych dróg najwyższych kategorii) spowodowałoby to niewątpliwie zbyt duże natężenie ruchu na S-8 przy jednoczesnym niewykorzystaniu przepustowości A-2.</p>
        <p xml:id="div-9">4. Brak zakłóceń w ciągu dwóch planowanych dróg ekspresowych S-12 i S-74, które łączą się z S-8 na węźle Piotrków Trybunalski.</p>
        <p xml:id="div-10">5. Skrócenie i naturalny przebieg trasy.</p>
        <p xml:id="div-11">6. Brak kolizji z obszarem Natura 2000.</p>
        <p xml:id="div-12">Niezależnie od zarekomendowanego przebiegu trasy S-8 podjęta została decyzja o przebudowie dróg nr 12 i 14, tak aby stworzyć nowoczesne połączenie drogowe dla Pabianic, Łaska, Zduńskiej Woli i Sieradza, które obecnie stanowią tzw. wąskie gardła drogowe. Już w tym roku zostaną przeznaczone na ten cel pierwsze środki finansowe. Proponuje się równoczesną budowę równoległej do dzisiejszych dróg nr 12 i 14 dwujezdniowej trasy o parametrach zbliżonych do drogi ekspresowej, z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, która zostanie połączona zarówno z autostradą A1, jak i drogą S-8.</p>
        <p xml:id="div-13">Ostateczna decyzja w sprawie budowy drogi S-8 nie została jeszcze podjęta. Biorąc pod uwagę stanowisko Komisji Europejskiej oraz istniejące realia finansowe, wybór jest ograniczony do realizacji wariantu piotrkowskiego lub przełożenia inwestycji na okres po roku 2013.</p>
        <p xml:id="div-14">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-15">Mirosław Chaberek</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 20 czerwca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>