text_structure.xml
16.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Mieczysława Aszkiełowicza Nr SPS-024-2689/07 z dnia 22 maja br. (data wpływu - 29 maja br.) w sprawie niejasnych zasad naliczania not odsetkowych do faktur VAT za świadczenie usług telekomunikacyjnych przez Telekomunikację Polską S.A. przedstawiam Panu Marszałkowi poniższe wyjaśnienia.</p>
<p xml:id="div-2">Na wstępie pragnę przypomnieć, iż kwestia dokonywania opłat za świadczenie usług telekomunikacyjnych przez TP S.A. była przedmiotem odpowiedzi na interpelację Pana Posła Andrzeja Leppera Nr SPS-023-2652/06 z dnia 10 maja 2006 r. Ministerstwo Transportu zwróciło się wówczas do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów celem zweryfikowania zgodności z prawem likwidacji przez TP S.A. punktów kasowych na terenie kraju. Powyższa zmiana wpłynęła bezpośrednio na sposób dokonywania opłat za świadczenie usług telekomunikacyjnych przez TP S.A., w szczególności przez pobieranie opłat prowizyjnych w kasach prowadzonych przez inne podmioty gospodarcze niż TP S.A. W momencie zawierania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych przez TP S.A. usługobiorcy mieli możliwość dokonywania opłat za świadczone usługi w punktach kasowych położonych w pobliżu ich miejsca zamieszkania i bez pobierania prowizji. Obecnie ponoszą dodatkowe koszty, będące następstwem jednostronnego działania TP S.A.</p>
<p xml:id="div-3">Z nadesłanej przez UOKiK informacji wynika, iż kwestia powyższa była przedmiotem prowadzonego postępowania wyjaśniającego, które jednakże zostało zamknięte wobec stwierdzenia, iż działanie TP S.A. nie stanowi wykorzystania pozycji dominującej ani praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.</p>
<p xml:id="div-4">Ponadto MT zwróciło się do TP S.A. z prośbą o nadesłanie informacji o możliwościach dokonywania opłat za świadczone usługi telekomunikacyjne w punktach kasowych bez pobierania opłat prowizyjnych.</p>
<p xml:id="div-5">Z nadesłanego przez TP S.A. pisma wynika, iż po likwidacji w 2003 r. punktów kasowych TP S.A. pozostał na terenie kraju jeden punkt kasowy w Warszawie przy ul. Męcińskiej 10/14. Zdaniem TP S.A. likwidacja punktów kasowych jest zgodna z obowiązującym prawem, które nakazuje przyjmowanie płatności bez prowizji w siedzibie przedsiębiorstwa (a nie w wielu miejscach), a także nie narusza umów pomiędzy TP S.A. a jej klientami.</p>
<p xml:id="div-6">W istocie stanowisko TP S.A. jest zgodne z treścią art. 454 kodeksu cywilnego. Potwierdza to również opinia UOKiK, zgodnie z którą ani przepisy prawa cywilnego, ani żadne inne przepisy prawa nie nakładają na wierzyciela (w tym przypadku TP S.A.) obowiązku utrzymywania punktów, w których można dokonywać płatności na koszt wierzyciela. Wybór formy zapłaty należy do dłużnika (wierzyciela TP S.A.), który jest zobowiązany do pokrywania w całości z własnych środków kosztów z tym związanych. Kodeks cywilny jedynie nakłada na wierzyciela obowiązek umożliwienia zapłaty dłużnikowi w siedzibie przedsiębiorstwa. W przypadku TP S.A. - siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Warszawie, terenowe oddziały TP S.A. nie są siedzibą przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. Doktryna (W. Czachórski, Radwański, L. Stecki, J. Dąbrowa) jest zgodna co do tego, że dłużnik powinien dostarczyć przedmiot świadczenia wierzycielowi na swój koszt i ryzyko.</p>
<p xml:id="div-7">Na podobnym stanowisku stanął Sąd Antymonopolowy, który w wyroku z dnia 3 marca 1999 r. (sygn. akt XVII Ama 87/98) orzekał w analogicznej sprawie, dotyczącej regulowania opłat z tytułu dostaw energii elektrycznej. We wskazanym wyroku Sąd stwierdził, iż ˝nie można przyjąć, że wymóg pokrywania przez odbiorcę energii kosztów przesłania należności na rachunek dostawcy energii stanowił dla odbiorcy ciężar większy od powszechnie przyjętych w stosunkach danego rodzaju˝.</p>
<p xml:id="div-8">TP S.A. jednocześnie poinformowała, iż w celu stworzenia klientom korzystniejszych warunków dokonywania opłat za usługi telekomunikacyjne umożliwiła ich dokonywanie za możliwie najniższą stawkę w placówkach pocztowych, bankach oraz za pośrednictwem sieci VIA. Stosowne wykazy regionalnych punktów przyjmujących opłaty za świadczenie usług telekomunikacyjnych posiada i udostępnia TP S.A.</p>
<p xml:id="div-9">Ponadto prowadzone przez UOKiK postępowanie wyjaśniające w powyższej kwestii wykazało, iż wśród konsumentów wzrasta zainteresowanie innymi formami płatności rachunków, np. poleceniem zapłaty i zleceniem stałym. Coraz więcej klientów korzysta z tej formy zapłaty ze względu na ich wygodę i konkurencyjne opłaty prowizyjne (niektóre banki wręcz nie pobierają prowizji za usługę stałego zlecenia). Zaczęły się pojawiać ponadto nowe rozwiązania - m.in. możliwość uregulowania rachunku w kasach supermarketów, stacji benzynowych czy w licznie powstających agencjach finansowych.</p>
<p xml:id="div-10">Z najnowszych informacji przekazanych przez Urząd Komunikacji Elektronicznej wynika, iż TP S.A., pomimo ograniczenia w 2004 r. ilości punktów obsługi klienta, umożliwia abonentom opłacanie należności za usługi w swoich placówkach. Aktualnie ma 32 punkty obsługi klienta, w 25 można uregulować rachunki. Wykaz tych placówek znajduje się na stronie internetowej Spółki.</p>
<p xml:id="div-11">Ponadto TP S.A. stworzyła abonentom możliwość wyboru różnych form płatności poprzez dobrze rozwiniętą sieć punktów na terytorium całego kraju:</p>
<p xml:id="div-12">1. formy płatności gotówkowe,</p>
<p xml:id="div-13">2. formy płatności bezgotówkowe:</p>
<p xml:id="div-14">- zlecenie stałe,</p>
<p xml:id="div-15">- polecenie zapłaty.</p>
<p xml:id="div-16">W odniesieniu do gotówkowych form płatności mogą być one regulowane w każdej placówce Poczty Polskiej, za opłatą 1,75 zł brutto, i w każdym banku, za opłatą stosowaną w tym banku za przelew. Ponadto Spółka stworzyła możliwość dokonania płatności za fakturę TP przy okazji codziennych zakupów - w sklepie, wypożyczalni wideo lub na stacji benzynowej - oznaczonych logo sieci płatności gotówkowych VIA - Moje Rachunki, PayTel i Unikasa. Niektóre punkty oznaczone logo sieci płatności gotówkowych VIA są do jego dyspozycji nawet 24 godziny na dobę. Za dokonanie płatności w kasie Moje Rachunki i PayTel abonent uiszcza opłatę 0,99 zł brutto, a w Unikasie 0,98 zł brutto.</p>
<p xml:id="div-17">Punkty opłat VIA - Moje Rachunki są zlokalizowane w blisko 6000 placówkach handlowych i stacjach benzynowych, takich jak: Społem, Leclerc, Real, Albert, Lewiatan, Stokrotka, Carrefour, Globi, Champion, PKN Orlen czy Statoil</p>
<p xml:id="div-18">.</p>
<p xml:id="div-19">W 3500 punktach handlowych wyposażonych w terminale PayPal (wybranych salonach Orange, kioskach i salonikach prasowych Ruch) można m.in.:</p>
<p xml:id="div-20">- doładować telefon komórkowy,</p>
<p xml:id="div-21">- zakupić lub doładować konto operatorów telefonii internetowej,</p>
<p xml:id="div-22">- opłacić faktury za telefon, prąd, gaz, itp.</p>
<p xml:id="div-23">.</p>
<p xml:id="div-24">Przy okazji robienia zakupów można opłacić swoje telefoniczne rachunki w super- i hipermarketach opatrzonych znakiem Unikasa, m.in. Tesco, Real</p>
<p xml:id="div-25">.</p>
<p xml:id="div-26">Mając na uwadze powyższe, należy uznać, iż Spółka stworzyła swoim abonentom łatwo dostępną na terenie całego kraju sieć punktów, w których abonent może dokonywać w formie gotówkowej zapłaty rachunków telefonicznych TP.</p>
<p xml:id="div-27">Spółka promuje również bezgotówkowe formy płatności rachunków, tj. polecenia zapłaty i zlecenie stałe. Jest to bezpieczna i nowoczesna metoda płatności za faktury VAT. Spółka nawiązuje bezpośrednie relacje z bankami obsługującymi abonentów, które informują również o korzyściach, jakie niesie ze sobą korzystanie z płatności elektronicznych, i zachęcają swoich klientów do korzystania z nich. Współpraca z bankami zaowocowała m.in. umożliwieniem zamówienia polecenia zapłaty on-line lub telefonicznie bezpośrednio w banku, który oferuje taką możliwość.</p>
<p xml:id="div-28">Polecenie zapłaty i stałe zlecenie jest promowane przez wiele firm usługowych zarówno z branży telekomunikacyjnej (np. przez wszystkich operatorów komórkowych), jak i podmioty spoza branży telekomunikacyjnej, w tym banki. Promocje przyjmują najczęściej formę darmowych minut (lub SMS-ów), dodatkowych punktów w programach lojalnościowych lub rabatów na abonament. TP aktualnie, tj. od maja 2007 r. do 31 stycznia 2008 r., oferuje abonentom promocję dla nowych użytkowników bezgotówkowych form płatności pod nazwą ˝150 darmowych minut z Poleceniem zapłaty lub Zleceniem stałym˝. Przedmiotowa promocja jest kolejną ofertą Spółki, której celem jest zachęcanie abonentów TP do korzystania z wygodnego, bezgotówkowego sposobu opłacania rachunków telefonicznych. Aktualnie obowiązująca promocja polega na oferowaniu klientom TP, którzy aktywują usługę Polecenie zapłaty albo Zlecenie stałe (na zmienną kwotę z rachunku bankowego klienta w terminach i kwocie wynikających z faktury TP), pakietu 25 darmowych minut przez okres 6 kolejnych miesięcy, w sumie 150 minut. Darmowe minuty można wykorzystać w połączeniach miejscowych i strefowych oraz międzystrefowych realizowanych przez sieć TP (połączenia zrealizowane bez wykorzystywania prefiksów innych operatorów telekomunikacyjnych oraz bez wykorzystywania preselekcji przez tych operatorów), w tym w połączeniach do abonentów innych operatorów sieci stacjonarnych.</p>
<p xml:id="div-29">Celem zbadania słuszności naliczania przez TP S.A. not odsetkowych Ministerstwo Transportu zwróciło się do Urzędu Komunikacji Elektronicznej o wyjaśnienie tej kwestii. Z uzyskanych informacji wynika, iż kwestia naliczania not odsetkowych została uregulowana w Regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych (w tym usługi powszechnej) przez TP S.A. Przepisy § 36 ust. 2 i 5 Regulaminu stanowią, że ˝Termin płatności wynosi 14 dni od dnia wystawienia faktury VAT, chyba że Umowa stanowi inaczej. Za dzień zapłaty uważa się dzień wpływu środków na rachunek TP˝.</p>
<p xml:id="div-30">Powyższe postanowienia Regulaminu są zgodne z art. 454 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), który stanowi, iż (...) świadczenie pieniężne powinno być spełnione w miejscu zamieszkania lub siedzibie wierzyciela w chwili spełnienia świadczenia (...). Zgodnie z orzecznictwem, oznacza to, iż miejscem spełnienia świadczenia pieniężnego jest siedziba wierzyciela, a w przypadku spełnienia świadczenia bezgotówkowego, siedziba banku prowadzącego rachunek wierzyciela. Spełnienie świadczenia bezgotówkowego następuje natomiast w dniu uznania rachunku bankowego wierzyciela, chyba że strony stosunku zobowiązaniowego postanowiły inaczej</p>
<p xml:id="div-31">.</p>
<p xml:id="div-32">Kierując się powyższymi przepisami Kodeksu cywilnego, należy stwierdzić, iż TP S.A. ma prawo i słusznie nalicza odsetki w przypadku, gdy abonent zapłacił należności w terminie określonym na rachunku/fakturze, ale należności te w tym terminie nie wpłynęły na konto bankowe Spółki. W sposób jasny precyzują to przepisy Regulaminu, który został przesłany abonentom razem z rachunkiem i który wiąże obie strony umowy - abonenta i Spółkę.</p>
<p xml:id="div-33">Należy również podkreślić, że takie zasady rozliczeń za usługi telekomunikacyjne są powszechnie stosowane, o czym świadczą poniższe przykłady zawarte w tabeli.</p>
<p xml:id="div-34">W odniesieniu do braku informacji i dokumentów określających szczegółowo, za co naliczane są noty odsetkowe, uprzejmie informuję, iż noty te są naliczane przez system informatyczny TP. Abonent może uzyskać szczegółowe informacje na ten temat np. poprzez ˝Błękitną linię˝ (połączenie bezpłatne). Konsultanci pracujący na ˝Błękitnej linii˝ mają możliwość korzystania z tego systemu informatycznego i udzielają informacji, za co i za jaki okres dana nota została wystawiona. Sposób naliczania odsetek ustawowych jest następujący: za każdy dzień zwłoki, licząc od następnego dnia po terminie płatności, doliczane są odsetki ustawowe. Odsetki za zwłokę naliczane są do dnia wpływu wpłaty na rachunek TP (a nie do dnia wpłaty). Aktualnie obowiązujące odsetki ustawowe wynoszą 13,5%. Sposób naliczania odsetek: kwota zaległości x ilość dni zwłoki x stawka odsetek w% / 365 dni.</p>
<p xml:id="div-35">Kwestię umieszczania na fakturach VAT za świadczenie usług telekomunikacyjnych przez TP S.A. not odsetkowych zbadało również, zgodnie z właściwością, Ministerstwo Finansów. Z udostępnionych informacji wynika, iż dane, które powinny zawierać wystawiane przez podatników faktury VAT, zostały określone w przepisach art. 106 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) oraz przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798, z późn. zm.), wydanego na podstawie upoważnienia zawartego w art. 106 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.</p>
<p xml:id="div-36">Zgodnie z art. 106 ust. 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnicy podatku od towarów i usług są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. W powołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w § 9 ust. 1 Minister Finansów określił, jakie dane co najmniej powinna zawierać faktura oznaczona jako ˝Faktura VAT˝. Użyte w tym przepisie sformułowanie ˝co najmniej˝ oznacza, iż ˝Faktura VAT˝ może zawierać też dodatkowe dane inne niż określone w ww. przepisach.</p>
<p xml:id="div-37">Z powyższego wynika, iż w wystawionej fakturze VAT podatnik (w tym przypadku operator świadczący usługę telekomunikacyjną) może zamieścić dodatkowe dane inne niż określone w przepisach o podatku od towarów i usług. Jednakże zamieszczanie przez podatnika dodatkowych danych na fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży konkretnej usługi nie może wpływać na czytelność danych obligatoryjnych, o których mowa w przepisach o podatku od towarów i usług.</p>
<p xml:id="div-38">Konkludując i odpowiadając na zapytanie Pana Posła Mieczysława Aszkiełowicza, w świetle przytoczonych faktów ocenić można, iż TP S.A. stworzyła swoim abonentom szeroki wybór w zakresie możliwości zapłaty za należności (zarówno w formie bezgotówkowej, jak i gotówkowej), natomiast naliczanie przez ww. operatora not odsetkowych do faktur VAT za świadczenie usług telekomunikacyjnych nie stanowi naruszenia przepisów (tak prawa telekomunikacyjnego, jak i podatkowego).</p>
<p xml:id="div-39">Ministerstwo Transportu oraz Urząd Komunikacji Elektronicznej w dalszym ciągu podejmują działania, tak legislacyjne jak i regulacyjne, zmierzające do poprawy statusu abonentów, przestrzegania przepisów przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych oraz zwiększenia dostępności usług i konkurencyjności rynku telekomunikacyjnego.</p>
<p xml:id="div-40">Wyrażam nadzieję, iż udzielone wyjaśnienia będą dla Pana satysfakcjonujące.</p>
<p xml:id="div-41">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-42">Eugeniusz Wróbel</p>
<p xml:id="div-43">Warszawa, dnia 12 czerwca 2007 r.</p>
<p xml:id="div-44">Wykaz tych punktów można odnaleźć na stronie: http://rachunki.via.com.pl/portal/punkty.php5</p>
<p xml:id="div-45">Wykaz tych punktów można odnaleźć na stronie: http://www.paytel.pl/paytel_strona_2/KlienciIndywidualni.html</p>
<p xml:id="div-46">Wykaz tych punktów można odnaleźć na stronie: http://www.citibank.com/poland/unikasa/polish/index_1731.htm</p>
<p xml:id="div-47">Uchwała SN z 04.01.1995 r.; III CZP 164/94; OSNC 1995/4/62.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>