text_structure.xml 4.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pytania zawarte w zapytaniu posła Jerzego Fedorowicza (pismo znak SPS-024-2682/07) w sprawie portów lotniczych, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">1. Jaka jest polityka rządu wobec inicjatyw związanych z powstawaniem regionalnych lotnisk dla potrzeb małego i średniego ruchu pasażerskiego?</p>
        <p xml:id="div-3">Z Programu rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych, przyjętego uchwałą przez Radę Ministrów w dniu 8 maja br. wynika, że w Polsce brakuje ok. pięciu regionalnych portów lotniczych, a także sieci lotnisk lokalnych do obsługi tzw. małego lotnictwa oraz niszowej regionalnej komunikacji lotniczej. Inicjatywy w tym zakresie, zarówno dotyczące rozbudowy i dostosowania istniejącej infrastruktury lotniskowej do nowych potrzeb, czy też budowy lotnik w systemie greenfield, powinny być poparte analizą potencjału popytu na usługi lotnicze w obszarze ciążenia lotniska oraz analizą opłacalności przedsięwzięcia, szczególnie tam, gdzie angażowane są środki publiczne. Budowa lotniska jest inwestycją kapitałochłonną, pociągającą za sobą także koszty inwestycji okołolotniskowych, takich jak skomunikowanie lotniska z siecią drogową i koleją. Eksploatacja lotniska wiąże się z ponoszeniem znacznych kosztów stałych, niezależnie od poziomu obsługiwanego ruchu lotniczego.</p>
        <p xml:id="div-4">Bazę dla rozwoju lotnisk regionalnych i lokalnych powinny stanowić byłe lotniska wojskowe oraz lotniska sportowo-rekreacyjne. Opracowany w Ministerstwie Transportu w ramach działań systemowych na rzecz rozwoju infrastruktury lotniskowej projekt nowej ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego ma na celu wprowadzenie regulacji prawnych, które umożliwią zwiększenie efektywności wykorzystania lotnisk wojskowych, będących w dyspozycji jednostek resortu obrony narodowej, a niewykorzystanych do realizacji ich zadań oraz lotnisk znajdujących się w ewidencji Agencji Mienia Wojskowego poprzez możliwość przekazywania ich na rzecz samorządów terytorialnych w celu założenia lotnisk użytku publicznego.</p>
        <p xml:id="div-5">2. Jakie są plany rządu wobec restrukturyzacji Przedsiębiorstwa Państwowego ˝Porty Lotnicze˝ i uniezależnienia polityki inwestycyjnej portów od centralnych decyzji PPL?</p>
        <p xml:id="div-6">Dynamika wzrostu pasażerskich przewozów lotniczych w Polsce oraz zmiany zachodzące na rynku przewozów lotniczych wymagają doskonalenia modelu zarządzania infrastrukturą lotniskową w celu zwiększenia jej efektywności, a także budowania przewagi konkurencyjnej polskich portów lotniczych na dynamicznie zmieniającym się rynku.</p>
        <p xml:id="div-7">Pierwszym etapem działań w tym zakresie wobec PP ˝Porty Lotnicze˝ było powołanie na bazie pracowników i majątku Agencji Ruchu Lotniczego - byłej jednostki organizacyjnej PPL - Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej - niezależnego państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym.</p>
        <p xml:id="div-8">Z uwagi na wartość majątku zarządzanego obecnie przez PPL oraz jego strategiczne znaczenie dla państwa, a także złożoność problemów do rozwiązania, przygotowanie restrukturyzacji tego przedsiębiorstwa będzie procesem bardzo złożonym. Ministerstwo Transportu we współpracy z Przedsiębiorstwem Państwowym ˝Porty Lotnicze˝ rozpoczęło prace mające na celu przygotowanie programu przekształceń własnościowych PPL w kierunku jego urynkowienia, z zapewnieniem możliwości realizacji polityki państwa wobec lotnisk komunikacyjnych o znaczeniu strategicznym dla państwa.</p>
        <p xml:id="div-9">W chwili obecnej PPL posiada udziały w jedenastu z dwunastu portów lotniczych w Polsce, w tym 100% w portach lotniczych Warszawa-Okęcie, Rzeszów-Jasionka i Zielona Góra-Babimost. W pozostałych, tylko w trzech przypadkach są to udziały większościowe PPL, który w latach 90. był głównym inwestorem w infrastrukturę lotniczą w Polsce, nie pełni już tej roli w odniesieniu do większości portów regionalnych, które z uwagi na wypracowane zyski, zdolność kredytową oraz możliwości pozyskania środków unijnych uzyskały znaczną autonomię w tym zakresie.</p>
        <p xml:id="div-10">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-11">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-12">Eugeniusz Wróbel</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 12 czerwca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>