text_structure.xml
7.22 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie pana posła Adama Szejnfelda z dnia 30 marca 2007 r., przekazane przy piśmie z dnia 15 maja 2007 r., znak SPS-024-2681/07, dotyczące problematyki wykupu przez najemców byłych mieszkań zakładowych w odniesieniu do sytuacji zaistniałej w Wągrowcu, uprzejmie udzielam wyjaśnień w tym zakresie.</p>
<p xml:id="div-2">W wystąpieniu z dnia 30 marca 2007 r. pan poseł Adam Szejnfeld zwrócił się z następującymi pytaniami:</p>
<p xml:id="div-3">1. Czy w świetle obowiązujących przepisów został naruszony interes mieszkańców ze strony organu administracji samorządowej?</p>
<p xml:id="div-4">2. Jak przedstawia się wykładnia przepisów wspomnianych ustaw w aspekcie interesu prawnego poszczególnych stron?</p>
<p xml:id="div-5">3. Czy istnieją przesłanki konieczności zmian w sferze legislacyjnej, które mogłyby w przyszłości uchronić przed konsekwencjami niedoprecyzowanych przepisów prawa?</p>
<p xml:id="div-6">Ad 1 i 2. W wyniku przekształceń własnościowych właścicielem budynków, przekazanych przez Wągrowieckie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych, w których znajdują się lokale mieszkalne, stało się miasto Wągrowiec. Zatem przedmiotowe mieszkania utraciły status mieszkań zakładowych.</p>
<p xml:id="div-7">Jak wynika z informacji przedstawionych przez pana posła, przekazanie miastu Wągrowiec budynków mieszkalnych należących do Wągrowieckiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych nastąpiło w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12 października 1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe (Dz.U. Nr 119, poz. 567, z późn. zm.). Powyższa ustawa uregulowała w sposób jednoznaczny i precyzyjny zasady i tryb przekazywania przez przedsiębiorstwa państwowe gruntów zabudowanych budynkami mieszkalnymi wraz z towarzyszącymi obiektami infrastruktury technicznej i społecznej oraz lokali gminom, na których obszarze położone są przekazywane grunty, oraz spółdzielniom mieszkaniowym, których członkami są wszystkie osoby będące w dniu złożenia oferty przejęcia nieruchomości przez spółdzielnię najemcami lokali mieszkalnych położonych w przekazywanych nieruchomościach.</p>
<p xml:id="div-8">Należy podkreślić, że w sytuacji, gdy przekazanie budynków zakładowych przez przedsiębiorstwo państwowe nastąpiło na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 października 1994 r., nie będzie miała zastosowania ustawa z dnia 7 lipca 2005 r. o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości (Dz.U. Nr 157, poz. 1315, z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-9">Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia, pragnę poinformować pana posła, że w opisanej sytuacji nie wydaje się, żeby został naruszony interes prawny najemców lokali, bowiem ww. ustawa została uchwalona właśnie w tym celu, aby przedsiębiorstwa państwowe mogły przekazywać budynki mieszkalne gminom, którym przepisy ustrojowe przypisały jako zadania własne m.in zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych ich mieszkańców. Ustawodawca słusznie założył zatem, że gminy są lepiej przygotowane do tego, aby gospodarować zasobami mieszkaniowymi, i w tym celu stworzył w omawianej ustawie specjalne instrumenty prawne, które umożliwiły przedsiębiorstwom przekazywanie tych zasobów gminom. Skoro zatem przekazanie budynku przez ww. Wągrowieckie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych odbyło się zgodnie z trybem opisanym w przepisach ww. ustawy z 1994 r., to w wyniku tego przekazania najemcy znaleźli się w sytuacji korzystniejszej niż wówczas, gdy ich budynek stanowił własność przedsiębiorstwa.</p>
<p xml:id="div-10">W sytuacji opisanej przez pana posła wobec przedmiotowych mieszkańców znajdują obecnie zastosowanie przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.). Zgodnie z art. 34 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy w przypadku zbywania nieruchomości osobom fizycznym i prawnym pierwszeństwo w ich nabyciu przysługuje osobie, która jest najemcą lokalu mieszkalnego, a najem został nawiązany na czas nieoznaczony. Ponadto na podstawie art. 68 ust. 1 pkt 7 ustawy o gospodarce nieruchomościami właściwy organ może udzielić za zgodą odpowiednio wojewody albo rady lub sejmiku bonifikaty od ceny ustalonej zgodnie z art. 67 ust. 3, jeżeli nieruchomość jest sprzedawana jako lokal mieszkalny. Jednakże należy podkreślić, że powyższe jest jedynie uprawnieniem właściwego organu stanowiącego. Zarówno wysokość udzielonej bonifikaty, jak i sam fakt jej przyznania zależy od uznania ww. organu.</p>
<p xml:id="div-11">Należy również wskazać, że dodatkową ochronę praw najemców przewidziano w art. 34 ust. 7 przywołanej ustawy. Powyższy przepis stanowi, że zbycie nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym na rzecz innych osób niż wymienione w ust. 1 pkt 1 i 2 nie może nastąpić z pominięciem, przysługującego najemcom lokali mieszkalnych położonych w tym budynku pierwszeństwa w nabyciu tych lokali.</p>
<p xml:id="div-12">Z powyższego wynika, że ustawodawca przyznał najemcom lokali będących w zasobie gminnym szczególne uprawnienia do nabycia tych lokali.</p>
<p xml:id="div-13">Ponadto należy wskazać na ustawę z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. 2005 r. Nr 31, poz. 266, z późn. zm.). Powyższa ustawa w rozdziale 2 przyznaje najemcom szeroki katalog praw. Wśród nich przepis art. 19 zapewnia lokatorowi ochronę jego prawa na równi z ochroną prawa własności. Zatem lokatorowi poza powództwami windykacyjnymi i negatoryjnymi (art. 222 K.c.) przysługuje także ochrona przewidziana w art. 224-230 K.c., a odnosząca się do prawa korzystania z rzeczy (lokalu) i czerpania z niej pożytków, roszczeń dotyczących nakładów i innych. Lokator korzysta także z ochrony posesoryjnej, czyli przyznano mu prawo do niezakłóconego posiadania przedmiotu najmu (mieszkania).</p>
<p xml:id="div-14">Powyższe przepisy zapewniają szeroką ochronę lokatorom. Zatem fakt, iż budynki mieszkalne znalazły się w zasobie gminy, jest dla lokatorów sytuacją bardzo korzystną.</p>
<p xml:id="div-15">Ad 3. Pragnę poinformować pana posła, że obecnie obowiązujące przepisy ww. ustaw kompleksowo i jednoznacznie regulują sytuację opisaną w zapytaniu z dnia 30 marca 2007 r. Nie wydaje się zatem konieczne wprowadzanie zmian w sferze legislacyjnej regulujących problematykę nabycia przez gminy tzw. mieszkalnych budynków zakładowych oraz wprowadzania dodatkowej ochrony dla najemców lokali będących własnością gmin.</p>
<p xml:id="div-16">Łączę wyrazy szacunku</p>
<p xml:id="div-17">Minister</p>
<p xml:id="div-18">Andrzej Aumiller</p>
<p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 26 czerwca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>