text_structure.xml 10.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Posła na Sejm RP Pana Janusza Palikota z dnia 24 kwietnia 2007 r. w sprawie molestowania uczennic przez policjanta i strażnika miejskiego w Lublinie, przekazane pismem Marszałka Sejmu RP z dnia 15 maja 2007 r. (sygn. SPS-024-2676/07), uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Na wstępie uprzejmie informuję, że Prokuratura Rejonowa w Lublinie aktualnie prowadzi śledztwo przeciwko policjantowi w sprawie przestępstwa zgwałcenia, jak również przeciwko policjantowi i strażnikowi miejskiemu, którzy, grożąc pozbawieniem życia dwóm osobom małoletnim, doprowadzili je do poddania się czynnościom seksualnym. W stosunku do policjantów zostało także wszczęte postępowanie dyscyplinarne. Uwzględniając powyższe zdarzenia z udziałem policjantów, należy zaznaczyć, iż w skali całego kraju są one zjawiskiem marginalnym. Pragnę jednak zapewnić, że te naganne przypadki zachowania policjantów zobligowały kierownictwo służbowe jednostek Policji w garnizonie lubelskim do podjęcia szczególnych i wielokierunkowych działań zmierzających do przeciwdziałania występowaniu ich w przyszłości. Kierownictwo Policji wnikliwie bada wszelkie zaistniałe sytuacje. Z przeprowadzonych czynności każdorazowo sporządzane są analizy zawierające wnioski dotyczące zgodności postępowania policjantów z obowiązującymi przepisami resortowymi i zasadami etyki zawodowej. Jednocześnie podkreślić należy, iż dyscyplina służby podległych policjantów jest traktowana przez kierownictwo Policji priorytetowo. Funkcjonariusze dopuszczający się naruszenia prawa i dyscypliny służbowej ponoszą pełne konsekwencje służbowe i procesowe, łącznie z wydaleniem ze służby. W kontekście powyższego, przedstawiony w interpelacji Pana Posła wniosek jakoby następowała moralna degradacja wśród niektórych funkcjonariuszy należy uznać za nieuzasadniony. Pragnę również zauważyć, iż w okresie ostatnich trzech lat liczba zdarzeń z udziałem policjantów województwa lubelskiego wykazuje tendencję spadkową, co świadczy o prawidłowości prowadzonej polityki dyscyplinarnej i skuteczności podejmowanych w tym zakresie działań zapobiegawczych oraz kształtowaniu właściwych postaw etycznych w służbie. Jednocześnie uprzejmie informuję, iż w 2006 r. w garnizonie lubelskim, jak również na terenie całego kraju, nie odnotowano zgłoszeń dotyczących gwałtów popełnionych przez funkcjonariuszy Policji w policyjnych izbach zatrzymań. Ponadto uprzejmie wyjaśniam, iż ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277, z późn. zm.) i akty wykonawcze do niej zawierają rozwiązania prawne pozwalające na właściwą reakcję przełożonych w przypadku stwierdzenia naruszenia przez policjanta porządku prawnego. Dodać należy, iż w celu utrzymania właściwego stanu dyscypliny realizowane są działania, które koncentrują się w szczególności na niżej wymienionych obszarach i polegają na:</p>
        <p xml:id="div-3">1) prowadzeniu przez przełożonych wszystkich szczebli dokładnego i rzetelnego nadzoru nad realizacją zadań służbowych przez podwładnych;</p>
        <p xml:id="div-4">2) wzmożeniu działań profilaktycznych polegających między innymi na:</p>
        <p xml:id="div-5">- omawianiu wydarzeń nadzwyczajnych w trakcie odpraw służbowych i zajęć doskonalenia zawodowego, ze szczególnym uwzględnieniem przyczyn ich powstawania, skutków, a także wynikających z tego negatywnych konsekwencji dla dalszej służby, rodziny policjanta, następstw finansowych itd.;</p>
        <p xml:id="div-6">- podawaniu do wiadomości policjantów danej jednostki prawomocnych orzeczeń dyscyplinarnych w sprawach, w których zachowanie policjanta zasługuje na szczególne potępienie i w związku z tym wymierzane są najsurowsze kary dyscyplinarne;</p>
        <p xml:id="div-7">- współdziałaniu' z policyjnymi psychologami w zakresie rozwiązywania sytuacji stresowych, propagowania alternatywnych sposobów odreagowania, profilaktyki alkoholowej;</p>
        <p xml:id="div-8">- zwracaniu policjantom uwagi na obowiązek bezwzględnego przestrzegania przez nich przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.);</p>
        <p xml:id="div-9">3) stosowaniu zdecydowanych przedsięwzięć w stosunku do policjantów, którzy w sposób rażący naruszają dyscyplinę służbową, przez co obniżają społeczny wizerunek Policji;</p>
        <p xml:id="div-10">4) kształtowaniu odpowiedniej atmosfery pracy i stosunków międzyludzkich, sprzyjających świadomemu przestrzeganiu dyscypliny służbowej i zasad etyki zawodowej policjanta oraz właściwemu wypełnianiu obowiązków służbowych;</p>
        <p xml:id="div-11">5) odpowiednim zorganizowaniu pracy poprzez jasne określenie systemu wymagań;</p>
        <p xml:id="div-12">6) sprawiedliwym i obiektywnym ocenianiu pracy oraz motywowaniu policjantów do rozwoju, a także właściwym udzielaniu wyróżnień oraz przyznawaniu nagród uznaniowych;</p>
        <p xml:id="div-13">7) wzmożeniu nadzoru nad prowadzonymi postępowaniami dyscyplinarnymi i eliminowaniu bezpodstawnego zawieszania postępowań dyscyplinarnych bądź przewlekłości ich prowadzenia;</p>
        <p xml:id="div-14">8) wdrożeniu programu kursu doskonalenia zawodowego dla rzeczników dyscyplinarnych, w celu standaryzacji prowadzenia postępowań dyscyplinarnych oraz poprawy ich jakości;</p>
        <p xml:id="div-15">9) wypracowywaniu jednolitej wykładni przepisów prawnych regulującego problematykę dyscyplinarną;</p>
        <p xml:id="div-16">10) niezwłocznym wdrażaniu procedury zwolnienia policjanta ze służby:</p>
        <p xml:id="div-17">- w trybie art. 41 ust. 2 pkt 8 ustawy o Policji, w przypadkach oczywistości popełnienia poza służbą czynu o znamionach przestępstwa polegającego na kierowaniu pojazdem mechanicznym w stanie nietrzeźwości, a także innych przestępstw umyślnych, ściganych z oskarżenia publicznego, które negatywnie wpływają na wizerunek Policji w społeczeństwie;</p>
        <p xml:id="div-18">- w trybie art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy o Policji, gdy wymaga tego ważny interes służby.</p>
        <p xml:id="div-19">Odnosząc się do kwestii zmiany procedury naboru do służby w Policji należy wskazać, iż aktualnie realizowana jest ona na podstawie uregulowań zawartych w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 stycznia 2006 r. w sprawie postępowania kwalifikacyjnego do służby w Policji (Dz.U. Nr 12, poz. 77). Procedura naboru jest centralnie administrowana poprzez Centralny Rejestr Doboru Kadr. Postępowanie kwalifikacyjne kandydata do służby w Policji prowadzone jest w sposób otwarty, ma charakter konkursowy (§ 5 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia) i składa się z następujących etapów:</p>
        <p xml:id="div-20">- ogłoszenia Komendanta Głównego Policji o przyjmowaniu do służby;</p>
        <p xml:id="div-21">- weryfikacji złożonych dokumentów;</p>
        <p xml:id="div-22">- rozmowy wstępnej, w czasie której kandydat informowany jest o przebiegu procedury;</p>
        <p xml:id="div-23">- sprawdzenia w ewidencjach, rejestrach i kartotekach prawdziwości danych zawartych w kwestionariuszu osobowym, co ma na celu eliminację kandydatów niespełniających wymagań określonych w ustawie o Policji;</p>
        <p xml:id="div-24">- testu sprawności fizycznej, którego kryteria są selekcyjne i jednolite bez preferencji dla płci;</p>
        <p xml:id="div-25">- testu psychologicznego badającego predyspozycje intelektualne i osobowościowe kandydata oraz wyłaniającego jedynie kandydatów dopasowanych do określonego w teście profilu; badania kandydatów na terenie całego kraju przeprowadzane są takim samym narzędziem do badań psychologicznych; kompetencje kandydata oceniane są w czterech obszarach, tj.: zdolności intelektualne, stabilność, zachowania społeczne i postawa w pracy;</p>
        <p xml:id="div-26">- przeprowadzenia postępowania sprawdzającego przez komórkę właściwą do spraw ochrony informacji niejawnych, które ma na celu wyłonienie kandydatów spełniających wymagania określone w art. 25 ustawy o Policji;</p>
        <p xml:id="div-27">- wywiadu zorganizowanego, w czasie którego oceniana jest umiejętność formułowania myśli, nawiązywania i podtrzymywania kontaktu, autoprezentacji oraz motywacji do służby w Policji; oceny kandydata dokonują: psycholog, przedstawiciele właściwych rzeczowo służb Policji, komórki kadrowej, doborowej oraz związków zawodowych Policji;</p>
        <p xml:id="div-28">- ustalenia przez Wojewódzką Komisję Lekarską MSWiA zdolności fizycznej i psychicznej kandydata do służby w Policji. Jednym z etapów badania w ramach komisji lekarskiej jest badanie psychologiczne w Poradni Zdrowia Psychicznego. Ma ono charakter badania klinicznego, stwierdza, czy u kandydata nie występują przeciwwskazania pod względem intelektualnym i osobowościowym do służby w Policji. Natomiast ˝test psychologiczny˝ jest narzędziem stosowanym w rekrutacji do służby w Policji, badającym określone predyspozycje kandydata na stanowisko podstawowe, nie jest natomiast metodą kliniczną określającą osobowość w kontekście występowania lub nie zaburzeń psychologicznego funkcjonowania osoby badanej (nie jest to metoda diagnozy psychologicznej, a test selekcyjny). Ponadto kandydata konsultuje psychiatra, internista, chirurg, okulista, laryngolog, neurolog, dermatolog, stomatolog, ginekolog.</p>
        <p xml:id="div-29">Mając powyższe na uwadze należy podkreślić, iż wieloetapowa procedura naboru do służby w Policji eliminuje osoby nieposiadające predyspozycji do wykonywania zawodu policjanta. Jednocześnie pragnę poinformować, iż aktualnie trwają prace nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie postępowania kwalifikacyjnego do służby w Policji mające na celu zmianę zasad prowadzenia postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie do służby. Należy podkreślić, iż proponowane zmiany przyczynią się do sprawniejszego funkcjonowania Policji.</p>
        <p xml:id="div-30">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-31">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-32">Zbigniew Rau</p>
        <p xml:id="div-33">Warszawa, dnia 6 lipca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>