text_structure.xml
6.73 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do zapytania posłanki Mirosławy Masłowskiej w sprawie zagrożenia dla środowiska naturalnego spowodowanego planowaną przez stronę niemiecką działalnością pod nazwą ˝Budowa i użytkowanie kotła na paliwo stałe o mocy cieplnej ok. 140 MW˝, przedstawiam swoje stanowisko.</p>
<p xml:id="div-2">Na wstępie pragnę poinformować, że działania jakie zostały podjęte w przedmiotowej sprawie, wynikają z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.), zwanej dalej POŚ, która transponuje postanowienia Konwencji o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym (Dz.U. z 1999 r. Nr 96, poz. 1110), zwanej dalej konwencją. Konwencja stwarza międzynarodowe prawne ramy proceduralne dla ocen oddziaływania na środowisko (ooś) w przypadkach, gdy działalność realizowana w jednym kraju (stronie pochodzenia) zasięgiem oddziaływania obejmuje terytorium innego kraju (strony narażonej), mogąc spowodować znaczące negatywne skutki dla środowiska.</p>
<p xml:id="div-3">Z konwencji wynikają dla stron konwencji następujące zobowiązania:</p>
<p xml:id="div-4">- informowanie o planowanej działalności mogącej mieć znaczący szkodliwy wpływ na środowisko innych krajów sąsiedzkich;</p>
<p xml:id="div-5">- wykonanie i udostępnienie zainteresowanym krajom sąsiedzkim dokumentacji oceny oddziaływania na środowisko;</p>
<p xml:id="div-6">- umożliwienie udziału w postępowaniu przedstawicieli społeczności lokalnych z krajów zagrożonych na prawach równych tym, jakie przysługują społeczeństwu w kraju, w którym ma być realizowana działalność;</p>
<p xml:id="div-7">- w przypadku zainteresowanej strony narażonej - przekazanie informacji umożliwiających prawidłowe sporządzenie dokumentacji oceny wpływu na środowisko.</p>
<p xml:id="div-8">Powyższe zasady zostały wykorzystane w przeprowadzanym przez stronę niemiecką postępowaniu w sprawie ooś, do którego w dniu 16 lutego 2005 r. przystąpiła strona polska, podając jednocześnie zakres dokumentacji ooś (scooping). Dnia 31 stycznia 2007 r. strona niemiecka przesłała dokumentację ceny oddziaływania na środowisko w języku polskim, które wojewoda zachodniopomorski wyłożył do wglądu polskiej opinii społecznej w terminie 21 dni. Dnia 23 marca 2007 r. wojewoda zachodniopomorski, zgodnie z art. 66, ust. 3 ustawy POŚ, przedstawił projekt stanowiska dotyczący planowanego przedsięwzięcia. W oparciu o to stanowisko oraz o zgłoszone uwagi i zastrzeżenia, minister środowiska opracował stanowisko, które zostało przekazane stronie niemieckiej dnia 17 kwietnia 2007 r. W dniu 15 maja 2007 r. odbyła się w Szwedt rozprawa administracyjna otwarta dla społeczeństwa, gdzie odbyła się dyskusja nt. uwag lub zastrzeżeń zgłoszonych do dokumentacji ooś.</p>
<p xml:id="div-9">Odnosząc się do kwestii właściwego poinformowania społeczeństwa o tej inwestycji, uprzejmie informuję, że opinia publiczna oraz zainteresowane organy administracji miały możliwość zapoznania się z dokumentacją oceny oddziaływania na środowisko. W ramach prowadzonego postępowania zapewniono udział społeczeństwa, poprzez podanie do publicznej wiadomości, w tym również do prasy, informacji o wyłożeniu do wglądu przekazanych dokumentów. Do publicznej wiadomości podane zostało również obwieszczenie strony niemieckiej, w celu umożliwienia polskiej opinii publicznej wniesienie uwag lub zastrzeżeń do planowanej działalności. Dodatkowo o opinię w sprawie budowy i użytkowania kotła na paliwo stałe o mocy cieplnej ok. 140 MW poproszono następujące organy administracji:</p>
<p xml:id="div-10">1. marszałka województwa zachodniopomorskiego,</p>
<p xml:id="div-11">2. zachodniopomorskiego inspektora ochrony środowiska w Szczecinie,</p>
<p xml:id="div-12">3. starostę powiatu gryfińskiego,</p>
<p xml:id="div-13">4. wójta gminy Widuchowa,</p>
<p xml:id="div-14">5. państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego,</p>
<p xml:id="div-15">6. dyrektora regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie,</p>
<p xml:id="div-16">7. dyrektora zespołu parków krajobrazowych ˝Dolina Dolnej Odry˝.</p>
<p xml:id="div-17">Odnosząc się do wpływu inwestycji na tereny chronione po stronie polskiej oraz ewentualne straty spowodowane w turystyce, informuję, że kwestie te zostały zawarte w ww. stanowisku. Strona polska postulowała o uzupełnienie przekazanej dokumentacji oceny oddziaływania na środowisko m.in. o ocenę oddziaływania na przedmiot ochrony w ramach Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000, w tym w szczególności:</p>
<p xml:id="div-18">- przewidywane oddziaływania na obszar, wynikające z zakłóceń, przerwania ciągłości, fragmentacji, zmian chemicznych i inne,</p>
<p xml:id="div-19">- wskazanie właściwych środków łagodzących oddziaływania przedsięwzięcia na ww. obszary ˝Natura 2000˝,</p>
<p xml:id="div-20">- przedstawienie wszystkich wykonalnych rozwiązań alternatywnych pod względem ich przewidywanych wpływów na obszar ˝Natura 2000˝.</p>
<p xml:id="div-21">Ponadto, w stanowisku tym odniesiono się do wpływu obciążeń obszarów chronionych emisją z urządzeń przemysłowych, ze szczególnym uwzględnieniem substancji złowonnych na ograniczenie rozwoju turystyki po stronie polskiej.</p>
<p xml:id="div-22">Jeżeli strona niemiecka nie ustosunkuje się w zadowalający sposób do wspomnianych kwestii, powinny odbyć się konsultacje międzyrządowe, na wniosek strony pochodzenia, w trakcie których omawiane są sposoby łagodzenia skutków podejmowanej działalności i uzgadniane są środki prewencyjne, czy też rozpatrywane są rozwiązania alternatywne (łącznie z zaniechaniem przedsięwzięcia). Strona pochodzenia zobowiązana jest do dostarczenia stronie narażonej ostatecznej decyzji, uwzględniającej wyniki konsultacji. Istnieje ponadto możliwość żądania sporządzenia analizy porealizacyjnej. W przypadku braku konsensusu, konwencja określa również procedurę rozstrzygania sporów, łącznie z procedurą arbitrażową lub sądową.</p>
<p xml:id="div-23">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-24">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-25">Agnieszka Bolesta</p>
<p xml:id="div-26">Warszawa, dnia 29 maja 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>