text_structure.xml
5.85 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo, znak: SPS-024-2652/07, z dnia 9 maja 2007 r., uprzejmie przedstawiam odpowiedź na zapytanie pana posła Sylwestra Pawłowskiego w sprawie projektu lokalizacji zakładu penitencjarnego w Gałkowie Małym w woj. łódzkim.</p>
<p xml:id="div-2">Najpoważniejszym problemem, z jakim boryka się polskie więziennictwo, jest znaczne przeludnienie jednostek penitencjarnych. Według stanu na dzień 21.05.2007 r. w zakładach karnych i aresztach śledczych przebywały 90 434 osoby. Pojemność jednostek penitencjarnych wynosiła 75 064 miejsca, a ich ogólne zaludnienie wyrażał wskaźnik 120,2%. Aby zlikwidować problem przeludnienia więzień, kierownictwo resortu sprawiedliwości i Służba Więzienna podjęły działania mające na celu pozyskanie nowych miejsc zakwaterowania. Jednym z takich działań jest adaptacja wybranych obiektów przekazanych więziennictwu przez wojsko, policję oraz jednostki samorządu terytorialnego.</p>
<p xml:id="div-3">W końcu 2005 r. Agencja Mienia Wojskowego przekazała Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej wykaz 170 nieruchomości zbędnych dla wojska i możliwych do przekazania więziennictwu. Po dokonaniu weryfikacji ich przydatności dla więziennictwa wybrano 27 obiektów. W pierwszym kwartale 2006 r. przy udziale przedstawicieli Agencji Mienia Wojskowego obiekty te poddano lustracji z punktu widzenia możliwości ich adaptacji na jednostki penitencjarne. Ostatecznie Służba Więzienna wybrała 6 kompleksów koszarowych, w tym obiekt nr 2446 Gałkówek.</p>
<p xml:id="div-4">Przy wyborze tego kompleksu Centralny Zarząd Służby Więziennej kierował się między takimi przesłankami, jak: potrzeby pozyskania nowych miejsc zakwaterowania w tym rejonie kraju, możliwość adaptacji na jednostkę penitencjarną oraz jej stosunkowo niski koszt, a także możliwość bezkosztowego przejęcia w zarząd tej nieruchomości. Uwzględniono też specyfikę środowiska naturalnego i topograficznego Gałkówka pod względem potrzeb więziennictwa.</p>
<p xml:id="div-5">W dniu 6 września 2006 r. podczas spotkania Dyrektora Generalnego Służby Więziennej oraz zastępcy Prezesa Agencji Mienia Wojskowego zostało zawarte porozumienie w sprawie przekazania terenów będących w zasobach Agencji Mienia Wojskowego Służbie Więziennej. Część nieruchomości, o których mowa w ww. porozumieniu, została już przekazana więziennictwu. Nieruchomość położona w Gałkówku powinna być przekazana w 2007 r.</p>
<p xml:id="div-6">Centralny Zarząd Służby Więziennej planuje, po ewentualnym przejęciu i adaptacji tej nieruchomości, utworzenie w niej jednostki penitencjarnej dla skazanych z niskimi wyrokami lub bliskim końcem kary. Osadzeni będą przebywać w budynkach okratowanych i zamkniętych, w których pomieszczenia mieszkalne pozostają otwarte jedynie w porze dziennej. W ciągu dnia, w ustalonym przez dyrektora zakładu czasie, osadzeni będą mogli poruszać się po wyznaczonych (wydzielonych) rejonach (sektorach) obiektu. Skazanym można będzie udzielać przepustek, nie częściej jednak niż raz na dwa miesiące, łącznie na okres nieprzekraczający 14 dni w roku. Przepustek takich udziela się na pobyt w miejscu zameldowania osadzonego w celu podtrzymania kontaktów z najbliższymi. Poza przepustkami skazani będą mogli wychodzić poza teren jednostki jedynie w sposób zorganizowany i pod nadzorem (do pracy, uczestniczenia w szkoleniach oraz zajęciach terapeutycznych). Ponadto skazani będą mogli być nieodpłatnie zatrudniani przy pracach publicznych na rzecz organów administracji publicznej oraz przy pracach wykonywanych na cele charytatywne.</p>
<p xml:id="div-7">Powstanie zakładu karnego stwarza dla lokalnej społeczności pole do kooperacji w różnych dziedzinach. Z reguły jednostka penitencjarna staje się jednym z największych lub wręcz największym pracodawcą w okolicy, zapewniając wiele stabilnych miejsc pracy zarówno w okresie budowy lub adaptacji obiektów, jak też w okresie jej działania. Funkcjonowanie takiej jednostki stymuluje na lokalnym rynku zwiększenie popytu na produkty rolno-spożywcze, wyroby przemysłowe, artykuły techniczne i biurowe oraz usługi. Nie należy także zapominać, iż jednostki więzienne zakupują znaczne ilości energii, wody, gazu i wnoszą opłaty lokalne oraz z tytułu gospodarczego korzystania ze środowiska. Wymienione wyżej korzyści może odnieść społeczność Gałkowa Małego i okolic w przypadku powstania jednostki penitencjarnej na tym terenie.</p>
<p xml:id="div-8">Służba Więzienna nigdy nie realizowała swoich zadań kosztem lokalnych społeczności. Należy jednak w sposób racjonalny, pozbawiony bagażu często nieuzasadnionych lęków i obaw miejscowej ludności, pogodzić jej racje z racjami ogólnospołecznymi wynikającymi z potrzeby złagodzenia palącego problemu, jakim jest przeludnienie polskich więzień. Wydaje się, że obawy okolicznych mieszkańców przed sąsiedztwem zakładu karnego powinny rozwiać przytoczone wyżej argumenty o korzyściach, które takie sąsiedztwo może przynieść społeczności lokalnej.</p>
<p xml:id="div-9">Rozmowy konsultacyjne z lokalną społecznością, w formie uzgodnionej z przedstawicielami administracji lokalnej, zostaną podjęte po przejęciu przez więziennictwo nieruchomości w zarząd.</p>
<p xml:id="div-10">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-11">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-12">Beata Kempa</p>
<p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 4 czerwca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>