text_structure.xml 3.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo Pana Marszałka z dnia 9 maja 2007 r. znak: SPS-024-2649/07 dotyczące zapytania posła Ireneusza Rasia w sprawie uregulowania kwestii pomocy państwowej dla małoletnich ofiar II wojny światowej, uprzejmie informuję:</p>
        <p xml:id="div-2">Prace nad senackim projektem ustawy o świadczeniu pieniężnym dla małoletnich ofiar wojny 1939-1945 podjęte zostały w Sejmie IV kadencji (druk sejmowy nr 1670). Również posłowie Sejmu obecnej kadencji zgłosili inicjatywę ustawodawczą w tej materii (druki sejmowe nr 1019 i 1022). Jednakże prace nad tymi projektami zostały wstrzymane z uwagi na fakt, iż zawierały one szereg nieścisłości, które mogły stać się przyczyną problemów w realizacji przepisów ustawy. Ponadto uzasadnione wątpliwości budziły również koszty wejścia w życie tych ustaw.</p>
        <p xml:id="div-3">Nie bez znaczenia dla decyzji o wstrzymaniu prac nad wskazanymi projektami ustaw było podjęcie, między innymi w celu realizacji uchwały Sejmu RP z dnia 6 kwietnia 2006 r. w sprawie pomocy państwa dla represjonowanych uczestników walk o niepodległość z lat 1944-1989 znajdujących się obecnie w bardzo trudnych warunkach materialnych, przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej we współpracy z Urzędem do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, kompleksowych prac nad Założeniami nowelizacji prawa kombatanckiego.</p>
        <p xml:id="div-4">W Założeniach dokonano m.in. przeglądu i oceny postulatów dotyczących zadośćuczynienia za krzywdy doznane w okresie wojny i po wojnie, zgłaszanych przez różne i bardzo liczne grupy społeczne. Realizacja wszystkich postulatów byłaby bardzo kosztowna, co oczywiście sprawia, że staje się to nierealne. Wybrano więc grupy najbardziej zasłużone dla niepodległości Polski a także najbardziej poszkodowane w związku z udziałem w walkach o niepodległość i jednocześnie te, które do tej pory nie otrzymały rekompensaty w żadnej formie, a ich ogromne zasługi dla niepodległości są oczywiste. Krąg tych osób został określony m.in. wyżej wskazaną uchwałą Sejmu.</p>
        <p xml:id="div-5">Wśród zaakceptowanych postulatów nie znalazła się jednakże realizacja postulatów małoletnich ofiar wojny 1939-1945.</p>
        <p xml:id="div-6">Projekt Założeń był przedmiotem szerokich konsultacji społecznych, głównie w środowiskach kombatantów i osób represjonowanych, i zyskał ich akceptację. W dniu 27 marca br. Założenia zostały przyjęte przez Radę Ministrów.</p>
        <p xml:id="div-7">Na podstawie Założeń w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej prowadzone są prace nad ustawą nowelizującą ustawę z dnia 24 stycznie 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (tekst jedn. Dz.U. z 2002 r. Nr 42, poz. 371, z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-8">Projekt ustawy o zmianie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego oraz o zmianie niektórych innych ustaw planuje się przekazać do Sejmu RP w lipcu br.</p>
        <p xml:id="div-9">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-10">Minister</p>
        <p xml:id="div-11">Anna Kalata</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 1 czerwca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>