text_structure.xml
3.77 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na przekazane przy piśmie Wicemarszałka Sejmu RP, znak SPS-024-2647/07, zapytanie posłów Beaty Bublewicz i Marka Wójcika w sprawie zmian regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania indywidualnych kont emerytalnych, zwanych dalej ˝IKE˝, uprzejmie wyjaśniam, jak następuje:</p>
<p xml:id="div-2">Na wstępie pragnę poinformować, że w dniu 15 maja 2007 r. Rada Ministrów przyjęła przedłożony przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy o zmianie ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz niektórych innych ustaw.</p>
<p xml:id="div-3">Pierwotnie przygotowany przez ministerstwo projekt ustawy o zmianie ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz niektórych innych ustaw zakładał podniesienie limitu kwoty wpłacanej na IKE. Ze względu na napiętą sytuację budżetu państwa nie zaproponowano zmian polegających na wprowadzeniu ulgi podatkowej dla oszczędzających na IKE już na etapie wnoszenia wpłat.</p>
<p xml:id="div-4">Jednakże z uwagi na negatywne stanowisko Ministerstwa Finansów, sprzeciwiające się propozycji podwyższeniu limitu wpłat na IKE, z projektu wycofano zmiany dotyczące podwyższenia limitu wpłat na IKE.</p>
<p xml:id="div-5">Obecnie w projekcie proponuje się przyjęcie, że limit wpłat na IKE w kolejnym roku nie może być niższy niż w roku poprzednim.</p>
<p xml:id="div-6">Zaproponowano również uelastycznienie zasad zwrotu i wypłaty z IKE poprzez umożliwienie częściowego zwrotu i wypłaty w ratach. Obecnie brak elastyczności zniechęca potencjalnych oszczędzających do zakładania IKE. W związku z tym zaproponowano, aby bez rozwiązywania umowy był możliwy częściowy zwrot środków, pod warunkiem zapłacenia od nich podatku od dochodów kapitałowych. Natomiast umożliwienie dokonania wypłaty, w zależności od dyspozycji oszczędzającego, w formie jednorazowej albo w układzie ratalnym, będzie w pełni odpowiadać zasadzie przeznaczenia środków z IKE na cele emerytalne. Oszczędzający sam zdecyduje, czy wypłata ma być jednorazowa czy w ratach.</p>
<p xml:id="div-7">Ponadto projekt zawiera zmiany mające na celu również zwiększenie wewnętrznej spójności i logiczności jej przepisów - np. zmianę powodującą, że umowa o prowadzenie IKE zawarta z funduszem inwestycyjnym, z którego transferowana jest tylko część środków zgromadzonych na tym koncie do innego funduszu inwestycyjnego zarządzanego przez to samo towarzystwo funduszy inwestycyjnych, nie ulegnie automatycznie rozwiązaniu.</p>
<p xml:id="div-8">Wprowadzono także zmianę w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1207, z 2005 r. Nr 143, poz. 1202 oraz z 2006 r. Nr 157, poz. 1119), zwanych dalej ˝PPE˝, polegającą na dodaniu w art. 41 ustawy o PPE ust. 3a. Zmiana ta ma na celu umożliwienie organowi nadzoru wykreślenia z urzędu programu z rejestru, gdy nie ma podmiotów uprawnionych do wystąpienia z wnioskiem o wykreślenie programu z rejestru, a program faktycznie nie istnieje.</p>
<p xml:id="div-9">Wyrażam przekonanie, iż powyższe zmiany wpłyną na uatrakcyjnienie oszczędzania na IKE, a przekazane wyjaśnienia uzna Pan Marszałek za wyczerpujące.</p>
<p xml:id="div-10">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-11">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-12">Romuald Poliński</p>
<p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 21 maja 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>