text_structure.xml 5.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 8 maja 2007 r., znak: SPS-024-2640/07, dotyczące interpelacji posłanki Marii Zbyrowskiej w sprawie warunków uzyskania pomocy w ramach działania: Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW), uprzejmie przekazuję odpowiedzi na pytania zawarte w korespondencji.</p>
        <p xml:id="div-2">Ad. 1 i 2. Przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny Rozwoju Obszarów Wiejskich dopuszczają jedynie możliwość udzielenia pomocy dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw oraz przedsiębiorstw średnio dużych tj. zatrudniających mniej niż 750 pracowników i/lub posiadających obrót nieprzekraczający 200 mln EUR.</p>
        <p xml:id="div-3">Ad. 3. Przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich, zostały uszczegółowione w ramach wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy państwa w sektorze rolnym i leśnym na lata 2007-2013 (Dz.U. z dnia 27.12.2006 r. C 319/1) w ramach rozdziału IV. B - pomoc na inwestycje związane z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych, który określa, iż: ˝W kontekście przepisów dotyczących pomocy państwa mających zastosowanie do działalności nierolniczej przedsiębiorstwa takie uważa się za duże. W celu uniknięcia niepewności związanej z zastosowaniem właściwej stawki pomocy, konieczne wydają się wyraźne wytyczne w zakresie stosowania przepisów dotyczących pomocy państwa do tej grupy przedsiębiorstw ˝pośrednich˝. W szczególności należy ustanowić, że wszystkie warunki zalecenia 2003/361/WE stosuje się do określania takich przedsiębiorstw ˝pośrednich˝, zwłaszcza do ustalenia, czy spełniają one kryterium niezależności oraz do obliczania ich obrotu. Dla przedsiębiorstw ˝pośrednich˝ zatrudniających mniej niż 750 pracowników i/lub posiadających obrót nieprzekraczający 200 mln EUR należy również zastrzec specjalne maksymalne stawki˝</p>
        <p xml:id="div-4">Zastosowanie tych przepisów oznacza konieczność weryfikacji wskazanych powyżej warunków również w stosunku do wnioskodawców działania ˝Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej˝ będących tzw. średnio dużych firmami. Należy podkreślić, iż podejście to zostało również potwierdzone w czasie konsultacji tego zagadnienia ze służbami Komisji Europejskiej.</p>
        <p xml:id="div-5">Ad. 4. Wytyczne Wspólnoty w sprawie pomocy państwa w sektorze rolnym i leśnym na lata 2007-2013 (Dz.U. z dnia 27.12.2006 r. C 319/1) w ramach rozdziału IV.B1 ppkt b dotyczą inwestycji realizowanych przez przedsiębiorstwa, które nie spełniają definicji małych średnich przedsiębiorstw - tzw. przedsiębiorstwa średnio duże.</p>
        <p xml:id="div-6">Ad. 5. Należy wskazać, iż aby udzielić precyzyjnej odpowiedzi na przedmiotowe pytanie konieczne jest poznanie dokładnych danych omawianego przedsiębiorstwa w zakresie ilości zatrudnionych pracowników oraz wysokości obrotów lub całkowitego bilansu rocznego, a także szczegółów odnośnie jego powiązań z innymi firmami. Należy jednakże wskazać, iż zgodnie z art. 3 Zalecenia Komisji 2003/361/We z dnia 6 maja 2003 r. dotyczącego definicji małych i średnich przedsiębiorstw, w przypadku gdy większość udziałów przedsiębiorstwa znajduje się w posiadaniu innej firmy to oznacza, iż nie może ono być traktowana jako firma niezależna, lecz jako przedsiębiorstwo związane. W świetle przepisów ww. zalecenia nie mają w tym przypadku znaczenia dane o współpracy pomiędzy firmami w zakresie zaopatrzenia w surowiec czy sprzedaży. Przedsiębiorstwa sporządzające skonsolidowane sprawozdania finansowe lub ujęte w sprawozdaniach przedsiębiorstwa, które takie sprawozdania sporządza, zazwyczaj są uważane za przedsiębiorstwa związane.</p>
        <p xml:id="div-7">Ad. 6. W przypadku, gdy firma zostanie uznana za przedsiębiorstwo związane, to należy zsumować dane dotyczące ilości zatrudnionych pracowników oraz wysokości obrotów lub całkowitego bilansu rocznego wszystkich przedsiębiorstw z nim związanych tj. przedsiębiorstw tworzących grupę, w której jedno przedsiębiorstwo kontroluje bezpośrednio lub pośrednio większość głosów w innym przedsiębiorstwie lub wywiera dominujący wpływ na to przedsiębiorstwo. Skumulowane w ten sposób dane ostatecznie decydują o tym, czy przedsiębiorstwo zachowuje pułapy ustanowione w definicji małych i średnich przedsiębiorstw (wsparcie w PROW maksymalnie do 50% kosztów kwalifikowalnych inwestycji) lub pułapy ustanowione dla tzw. przedsiębiorstw średnio dużych (wsparcie do 25% kosztów kwalifikowalnych inwestycji).</p>
        <p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-9">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-10">Henryk Kowalczyk</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 24 maja 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>