text_structure.xml 3.42 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie nr SPS-024-2633/07 z dnia 8 maja 2007 r. Pani Poseł Joanny Skrzydlewskiej w sprawie budowy szybkiego połączenia kolejowego pomiędzy Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem uprzejmie informuję, iż projekt budowy linii kolejowej dużych prędkości Warszawa-Łódź-Wrocław/Poznań jest jednym z priorytetów w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce.</p>
        <p xml:id="div-2">Podstawowe założenia charakteryzujące tę inwestycję zostały zawarte we wstępnym studium wykonalności opracowanym przez Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa. Dokument ten jest podstawą do opracowania standardowego studium wykonalności, które z kolei będzie wymaganym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Funduszu Spójności.</p>
        <p xml:id="div-3">Celem stworzenia wstępnego studium wykonalności dla projektu budowy linii kolejowej dużych prędkości Warszawa-Łódź-Wrocław/Poznań było przeanalizowanie wszystkich możliwych jej przebiegów, zarówno pod względem realności przyjętych założeń, możliwych do osiągnięcia korzyści, jak i związanych z realizacją danej opcji kosztów. Ogółem ocenie poddano 7 wersji lokalizacji linii, przy czym do dalszych analiz w ramach standardowego studium wykonalności rekomendowano dwa warianty zakładające jej poprowadzenie z Warszawy przez Łódź w kierunku Kalisza, gdzie rozwidlałaby się na dwa ciągi prowadzące odpowiednio do Poznania i Wrocławia.</p>
        <p xml:id="div-4">W ramach Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko 2007-2013˝ z działania Rozwój transportu kolejowego zostaną sfinansowane z Funduszu Spójności prace przygotowawcze dla realizacji tej inwestycji. Orientacyjny koszt całkowity przygotowania do budowy linii dużej prędkości to 80 mln euro. Przewidywany okres realizacji prac przygotowawczych to lata 2008-2012. Natomiast rozpoczęcie budowy linii dużych prędkości planowane jest po 2013 r.</p>
        <p xml:id="div-5">Jak wynika z informacji przedstawionej powyżej plany dotyczące przebiegu kolei dużych prędkości Warszawa-Łódź-Wrocław/Poznań oraz terminy realizacji tej inwestycji zostały zainicjowane zanim podjęto decyzję o organizacji w Polsce Mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012.</p>
        <p xml:id="div-6">Tak więc brak bezpośredniego udziału Łodzi przy organizowaniu Euro 2012 nie ma wpływu na wybór trasy przebiegu szybkiego połączenie kolejowego, a tym samym linia ta pozostanie w takim kształcie, jaki jest przewidziany we wstępnym studium wykonalności.</p>
        <p xml:id="div-7">Pragnę również poinformować, iż w Ministerstwie Transportu trwają prace nad nową formą prawno-organizacyjną, która wstępnie zakłada udział kapitału prywatnego (partnerstwo publiczno-prywatne) przy realizacji i eksploatacji tej inwestycji dla budowy I odcinka pomiędzy Warszawą a Łodzią.</p>
        <p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-9">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-10">Mirosław Chaberek</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 17 maja 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>