text_structure.xml
7.35 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 8 maja 2007 r., nr SPS-024-2631/07, zapytaniem Pani Poseł Jadwigi Wiśniewskiej uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798, z późn. zm.), jeżeli podatnik sprzedał towar w opakowaniu zwrotnym, pobierając lub określając w umowie za to opakowanie kaucję, wartości opakowania nie uwzględnia się w treści faktury dokumentującej sprzedaż. Fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwrócenia przez odbiorcę opakowań wystawia się nie później niż siódmego dnia po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowań. Jeżeli w umowie nie określono daty zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60. dnia od dnia wydania opakowań.</p>
<p xml:id="div-3">W związku z powyższym należy przyjąć, że dopiero w przypadku niedokonania zwrotu opakowań zwrotnych, za które pobrano kaucję (ale nie później niż 60. dnia od dnia wydania opakowań), została dokonana odpłatna dostawa towarów. Dostawę tę należy udokumentować fakturą VAT.</p>
<p xml:id="div-4">Odpłatna dostawa tych towarów (niezwróconych opakowań zwrotnych we wskazanym wyżej terminie - por. § 19 ww. rozporządzenia) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwych dla opakowań zwrotnych (butelek, słoików, puszek, palet, skrzynek itp.) stawek określonych w art. 41 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-5">Za powyższym stanowiskiem przemawia również fakt, że zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług stanowi obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę podatku należnego, przez którą to sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Z powyższej regulacji, jak i orzecznictwa ETS (przykładowo: orzeczenia w sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolmsa a Inspekcteur der Omzetbebelasting Leeuwarden - Holandia) wynika, iż aby dana czynność mogła być uznana za odpłatne świadczenie usług (odpłatną dostawę) podlegające opodatkowaniu, musi istnieć wyraźny związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy. Związek ten wyraźnie występuje w przypadku opakowań zwrotnych wielokrotnego użytku, np. palet, butelek, skrzynek, bębnów do kabli itp.</p>
<p xml:id="div-6">Odnosząc się do drugiego pytania Pani Poseł dotyczącego rozliczania przychodów uzyskanych z tytułu pobranej i niezwróconej kaucji, wyjaśniam, że zarówno na gruncie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176, z późn. zm. (updof), jak i ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654, z późn. zm. (updop) przyjęcie kaucji za opakowania zwrotne w depozyt nie powoduje powstania przychodu, w rozumieniu art. 14 ust. 1 updof i odpowiednio art. 12 ust. 1 pkt 1 updop. Wpłata kaucji nie stanowi też kosztu podatkowego w myśl art. 22 ust. 1 updof i art. 15 ust. 1 updop. Wpłacone pieniądze nie stanowią bowiem zapłaty za nabyty towar lub za wykonaną usługę. Wpłata ta zostanie rozliczona po zwróceniu opakowania lub w przypadku niezwrócenia w terminie określonym w umowie po upływie tego terminu, a jeżeli termin taki nie został określony - po wystawieniu faktury za to opakowanie.</p>
<p xml:id="div-7">Potwierdzeniem powyższego jest pogląd wyrażony w orzecznictwie, zgodnie z którym ˝wydatek na wpłacenie kaucji nie może być uznany za koszt uzyskania przychodu ze względu na swój zwrotny charakter˝ (wyrok NSA z 20 maja 1997 r., sygn. akt I SA/Ka 15/96), a ˝za koszty (...) uznane mogą zostać jedynie wydatki o charakterze definitywnym, które nie podlegają zwrotowi˝ (wyrok NSA z 20 marca 1996 r., sygn. akt SA/Ka 332/95). Kaucja staje się kosztem w przypadku jej wykorzystania na cel, na który została przeznaczona (por. wyrok NSA z 10 grudnia 1997 r., sygn. akt I SA/Gd 409/96).</p>
<p xml:id="div-8">Konsekwencją tego jest przyjęcie, iż przychód podatkowy z tytułu kaucji powstaje dopiero w sytuacji, kiedy traci ona swój ˝zwrotny charakter˝ (por. wyrok NSA z 7 stycznia 1999 r., sygn. akt SA/Sz 783/98, z 14 maja 1998 r., sygn. akt SA/Sz 1305/97).</p>
<p xml:id="div-9">W tym miejscu należy wskazać, iż w myśl z art. 14 ust. 1c updof i odpowiednio art. 12 ust. 3a updop za datę powstania przychodu uważa się generalnie dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:</p>
<p xml:id="div-10">1) wystawienia faktury albo</p>
<p xml:id="div-11">2) uregulowania należności.</p>
<p xml:id="div-12">Mając powyższe na uwadze, jeżeli wpłacona kwota tytułem zabezpieczenia zwrotu opakowania utraci swój kaucyjny charakter, to staje się należnością za wydane opakowanie, które stało się towarem. W momencie utraty charakteru zwrotnego, wynikającym np. z umowy lub z wystawionej faktury, powstaje przychód w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych.</p>
<p xml:id="div-13">Ponadto uprzejmie informuję, że Minister Finansów nie może dokonywać analizy i oceny stanów faktycznych występujących u podatników, z wyjątkiem interpretacji postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej i to wyłącznie w sytuacji, gdy w sprawach tych nie toczy się i nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym (art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.). Takiej oceny konkretnego stanu faktycznego w indywidualnej sprawie, na wniosek podatnika, dokonuje naczelnik urzędu skarbowego, który zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa obowiązany jest do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w swojej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.</p>
<p xml:id="div-14">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-15">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-16">Jacek Dominik</p>
<p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 15 czerwca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>