text_structure.xml
4.88 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania poselskiego skierowanego na ręce Pana Marszałka przez posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Tomasza Latosa, dotyczącego przygotowania i wdrożenia projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo lotnicze, przekazanego Ministerstwu Transportu przy piśmie z dnia 8 maja 2007 r., znak: SPS-024-2628/07, uprzejmie pragnę przedstawić następujące wyjaśnienie.</p>
<p xml:id="div-2">Pan poseł Tomasz Latos zadał pytanie, czy właściwym jest wprowadzenie w art. 55 projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo lotnicze wyróżnika polegającego na uzależnieniu wydania zezwolenia na założenie lotniska publicznego przez osobę fizyczną od posiadania przez tę osobę miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz biegłej znajomości języka polskiego. W ocenie Pana Posła uniemożliwia to uzyskanie zezwolenia na założenie lotniska użytku publicznego przez osobę fizyczną, która nie posiada miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lecz mieszka na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.</p>
<p xml:id="div-3">Lotnisko użytku publicznego to lotnisko, które jest otwarte dla wszystkich statków powietrznych w terminach i godzinach ustalonych przez zarządzającego tym lotniskiem i podanych do publicznej wiadomości. Zarządzający tym lotniskiem może odmówić przyjęcia statku powietrznego wyłącznie ze względu na ważne okoliczności związane z funkcjonowaniem lotniska, uniemożliwiające bezpieczne jego lądowanie.</p>
<p xml:id="div-4">Stąd też, wydając zezwolenia na założenie takiego lotniska, organy państwowe biorą na siebie odpowiedzialność za zapewnienie bezpiecznego, nieprzerwanego wykonywania na nim operacji lotniczych, w tym za ochronę i bezpieczeństwo użytkowników tego lotniska, a także są obowiązane do sprawowania efektywnego i ciągłego nadzoru nad jego bezpiecznym funkcjonowaniem.</p>
<p xml:id="div-5">Lotnisko użytku publicznego realizuje nie tylko znaczącą funkcję publiczną poprzez zaspokajanie zbiorowych potrzeb społecznych, lecz ponadto - w przypadku lotnisk międzynarodowych - odgrywa ważną rolę w skomunikowaniu naszego kraju z innymi państwami Europy i świata. Obecnie 8 polskich lotnisk zostało włączonych do transeuropejskiej sieci transportowej (TENT), co wiążę się z obowiązkiem naszego państwa do stworzenia skutecznych mechanizmów realizacji polityki transportowej w tym obszarze, w tym polityki europejskiej.</p>
<p xml:id="div-6">Ponadto zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji przez przedsiębiorców zadań na rzecz obronności państwa, na lotniska użytku publicznego mogą zostać nałożone specjalne zadania w tej dziedzinie i przedsiębiorcy ci mogą otrzymać status przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym.</p>
<p xml:id="div-7">Zgodnie z obowiązującym brzmieniem art. 55 ust. 2 lotnisko użytku publicznego może założyć ograniczony krąg podmiotów, w tym osoba fizyczna posiadająca miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.</p>
<p xml:id="div-8">W wyniku uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych przywołany przez pana posła Tomasza Latosa wyróżnik zawarty w pkt 5 art. 55 ust. 2 projektu nowelizacji Prawa lotniczego został obecnie określony następująco:</p>
<p xml:id="div-9">˝5) osoba fizyczna posiadająca miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i zatrudniająca co najmniej jedną osobę, upoważnioną do jej reprezentowania, posiadająca udowodnioną znajomość języka polskiego˝.</p>
<p xml:id="div-10">Jednocześnie pragnę zauważyć, że w projektowanej nowelizacji Prawa lotniczego odróżnia się sytuację prawną zakładającego lotnisko od zarządzającego lotniskiem i w przypadku zarządzającego lotniskiem, będącego podmiotem bezpośrednio świadczącym komercyjne usługi na rzecz użytkowników lotniska, katalog podmiotów uprawnionych do zarządzania lotniskiem użytku publicznego uwzględnia także spółkę kapitałową z siedzibą na terytorium RP lub innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, której co najmniej dwóch członków zarządu posiada udowodnioną znajomość języka polskiego.</p>
<p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-12">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-13">Eugeniusz Wróbel</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 31 maja 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>