text_structure.xml 7.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z 30 kwietnia br., znak SPS-024-2618/07, przesyłam odpowiedź na zapytanie poseł Anny Sobeckiej w sprawie skutków błędów popełnianych w procesie tworzenia i stosowania prawa.</p>
        <p xml:id="div-2">Chciałbym poinformować, że cytowane przez panią poseł dane dotyczące badania Komisji Europejskiej odnoszą się do szacunkowych kosztów obowiązków informacyjnych, czyli obowiązków udzielania różnego typu informacji przez przedsiębiorców na rzecz administracji, konsumentów czy innych przedsiębiorstw. Obowiązki te nałożone są na przedsiębiorców obowiązującymi przepisami prawnymi. Rzeczywiście koszty te według wstępnych ocen Komisji Europejskiej mogą kształtować się na poziomie od 4% do 5% polskiego PKB. Badania przeprowadzone w Polsce wykazały, że przepisy dotyczące drogowego transportu towarów i osób nakładają obowiązki informacyjne, które kosztują przedsiębiorców z tego sektora ok. 1 mld zł rocznie. Natomiast przepisy dotyczące bezpieczeństwa produktów generują koszty rzędu 1,7 mld złotych rocznie.</p>
        <p xml:id="div-3">Nie mogę zgodzić się ze stwierdzeniem, że są to pieniądze tracone przez Polskę. Obciążenia administracyjne są kosztami ponoszonymi przez przedsiębiorców. Koszty obowiązków informacyjnych nie są dostrzegalne przez administrację, a niekiedy nawet przez samych przedsiębiorców, mimo iż wiążą się one z ponoszeniem przez przedsiębiorców wysokich nakładów na ich wykonanie. Czas i związane z tym dodatkowe wydatki, które przedsiębiorca poświęca na wypełniane formularzy albo na uzyskanie licencji, nie zostawiają śladu w jego systemie księgowym. Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że istnienie z mocy prawa obowiązków informacyjnych związane jest z koniecznością m.in. zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumenta (np. informacje na etykietach i opakowaniach), zapewnienia informacji i danych niezbędnych do funkcjonowania instytucji państwa (np. sprawozdania przedsiębiorstw dotyczące podatku VAT) czy wreszcie możliwości prowadzenia działalności gospodarczej i obsługi klienta (gromadzenie faktur zakupu, informacje na przystankach o rozkładzie jazdy autobusów). Istotą procesu redukcji obowiązków administracyjnych jest zmniejszenie kosztów ich wypełniania przy jednoczesnym zapewnieniu realizacji celów, dla których zostały wprowadzone.</p>
        <p xml:id="div-4">Można zgodzić się z opinią, że w Polsce mamy nadmierną biurokrację. Niestety, biurokracji wyrażonej w obciążeniach administracyjnych związanych z wypełnianiem obowiązków informacyjnych nie możemy wyeliminować w całości. Doświadczenia innych państw (Holandii i Danii) pokazują, że w perspektywie 5-7 lat możliwe jest zidentyfikowanie i zmierzenie biurokracji i jej zredukowanie o ok. 25%. Dotyczy to jednak kosztów wynikających z przepisów krajowych. Musimy więc wziąć pod uwagę również koszty wynikające z przepisów wspólnotowych, których jako państwo członkowskie nie jesteśmy w stanie samodzielnie zredukować.</p>
        <p xml:id="div-5">Jakie działania zamierza podjąć rząd w zakresie redukcji kosztów administracyjnych?</p>
        <p xml:id="div-6">Odpowiedzią rządu na obecną sytuację systemu prawa gospodarczego jest jego gruntowna i kompleksowa reforma. W ramach specjalnie utworzonego w lutym 2006 roku Międzyresortowego Zespołu ds. Nowoczesnych Regulacji Gospodarczych opracowano Program Reformy Regulacji - kompleksowy pakiet przedsięwzięć, który obejmuje również redukcję obciążeń administracyjnych.</p>
        <p xml:id="div-7">Program nie zawiera rozwiązań kontrowersyjnych ani ze względu na czynniki społeczne, ani polityczne. W przeciwieństwie na przykład do reformy systemu podatkowego reforma regulacji nie rodzi znaczących skutków finansowych dla budżetu państwa ani żadnych negatywnych kosztów społecznych. Uzyskana wartość w postaci poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej oraz większej konkurencyjności gospodarki i w konsekwencji wyższego wzrostu gospodarczego i większej liczby miejsc pracy może być znacząca. Wskazują to doświadczenia innych państw.</p>
        <p xml:id="div-8">W zakresie pomiaru obciążeń administracyjnych jeszcze w 2006 r. przeprowadzono badania w obszarach prawa pracy, usług turystycznych, bezpieczeństwa produktów, ustawy Prawo ochrony środowiska. Wyniki badań zostały poddane konsultacjom z partnerami społecznymi w celu wypracowania propozycji redukcji najbardziej uciążliwych obowiązków i zapewnieniu, że propozycje redukcji biurokracji nie wpłyną negatywnie na cele stawiane przed poszczególnymi przepisami.</p>
        <p xml:id="div-9">W 2007 rozpoczęliśmy przygotowania do tzw. pomiaru bazowego - pomiaru obciążeń administracyjnych we wszystkich przepisach prawa gospodarczego, które przewidziano w Programie Reformy Regulacji na 2008 rok. Zgromadzone zostaną niezbędne dane statystyczne z GUS, urzędów centralnych, samorządowych, niezależnych regulatorów i innych podmiotów prowadzących różnego rodzaju rejestry i statystyki.</p>
        <p xml:id="div-10">Dodatkowo w 2007 roku zostanie zaprojektowana i zbudowana baza danych wykorzystywanych w pomiarze i redukcji obciążeń.</p>
        <p xml:id="div-11">Dla usprawnienia procesu redukcji biurokracji tworzone będą w poszczególnych resortach mieszane grupy ekspertów zajmujące się poszczególnymi obszarami prawa.</p>
        <p xml:id="div-12">W 2007 roku zostaną zrealizowane pomiary obciążeń w obszarach:</p>
        <p xml:id="div-13">- ochrony środowiska (14 ustaw i 146 rozporządzeń),</p>
        <p xml:id="div-14">- planowania i zagospodarowania przestrzennego,</p>
        <p xml:id="div-15">- zabezpieczenia społecznego.</p>
        <p xml:id="div-16">Bardzo ważnym elementem związanym z redukcją obciążeń administracyjnych będzie rozpoczęcie współpracy z Komisją Europejską w zakresie pomiaru tych obciążeń wynikających z przepisów wspólnotowych oraz przepisów krajowych wdrażających przepisy wspólnotowe. Komisja zaproponowała ustalenie na poziomie wspólnotowym (dla przepisów wspólnotowych oraz przepisów krajowych, które wdrażają prawo wspólnotowe) celu redukcji w wysokości 25%, który powinien zostać osiągnięty do 2012 roku. Pomimo iż pomiary będzie prowadziła Komisja Europejska, to niezbędne będzie zaangażowanie państw członkowskich, m.in. w celu przekazania danych statystycznych oraz tzw. tablic korelacyjnych.</p>
        <p xml:id="div-17">Szczegółowe informacje na temat działań rządu w zakresie redukcji biurokracji oraz poprawy jakości prawa znaleźć można także na specjalnie do tego celu utworzonej stronie internetowej: www.reforma-regulacji.gov.pl.</p>
        <p xml:id="div-18">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-19">Minister Piotr Grzegorz Woźniak</p>
        <p xml:id="div-20">Warszawa, dnia 1 czerwca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>