text_structure.xml 4.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z przesłanym przy piśmie nr SPS-024-2604/07 z dnia 30 kwietnia 2007 r. zapytaniem posłów Teresy Piotrowskiej, Ewy Wolak i Macieja Świątkowskiego w sprawie likwidacji dwóch gospodarstw pomocniczych działających przy Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu uprzejmie informuję, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">Odpowiadając na potrzebę w zakresie zmian funkcjonowania i organizacji sektora finansów publicznych Ministerstwo Finansów przygotowało ustawę ˝przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych oraz o zmianie innych ustaw˝. Projekt uwzględnia konieczność uwiarygodnienia finansów publicznych na arenie międzynarodowej i umocnienie pozytywnych trendów w gospodarce narodowej państwa polskiego. Powyższy projekt stanowi zwieńczenie działań rządu w ramach reformy finansów publicznych, którym przyświecał jeden podstawowy cel - jawność działań. Tylko bowiem pełna przejrzystość sposobu zarządzania przepływów strumieni środków publicznych, przy dodatkowym udziale tzw. ˝nadzoru społecznego˝ pozwala w pełni wykorzystać szanse płynące z właściwego i efektywnego wykorzystania środków publicznych.</p>
        <p xml:id="div-3">Jednym z kluczowych obszarów działań wpisujących się w zakres szeroko rozumianej reformy organizacji i funkcjonowania sektora finansów publicznych w Polsce jest konieczność zmiany obecnej formy działania funduszy celowych. Konieczność ta wynika zarówno z ogólnej koncepcji wdrażania głębokich zmian w sektorze finansów publicznych zawartej przede wszystkim w zapisach nowej ustawy systemowej (o finansach publicznych), a także z wniosków płynących z analizy dotychczasowego funkcjonowania wspomnianych form organizacyjnych. Należy wskazać, że oprócz wspomnianej wyżej jawności i transparentności sektora finansów publicznych, u podstaw decyzji o zaprezentowaniu nowego wymiaru finansów publicznych w przedmiotowym zakresie, legło także głębokie przeświadczenie o konieczności jeszcze większego zbliżenia rzeczywistej skali oraz charakteru całości procesów zachodzących w ramach sektora finansów publicznych do głównej zasady zarządzania środkami publicznymi - zapisanej w art. 35 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych - celowości i efektywności wydatków publicznych. Zdaniem ministra finansów osiągnięcie tego celu ma być wynikową m.in. likwidacji z dniem 1 stycznia 2008 r. funduszy celowych, w tym także wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.</p>
        <p xml:id="div-4">Według projektowanych zapisów wpływy z tytułu opłat i kar będą stanowiły nadal dochody budżetu województwa w dotychczasowych proporcjach. Powyższe środki będą przeznaczone na finansowanie zadań ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Projektowane zapisy, zobowiązują ponadto samorządy województw do wydatkowania środków pochodzących z opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych na zadania związane z ochroną środowiska w wysokości nie niższej niż przyjętej w planie dochodów budżetu województwa na dany rok.</p>
        <p xml:id="div-5">Ocena zaproponowanych zmian w odniesieniu do funduszy ochrony środowiska wynika ze świadomości całościowego charakteru zmian wprowadzonych w ramach całego procesu reformy finansów publicznych.</p>
        <p xml:id="div-6">W celu zapewnienia przejrzystości finansów publicznych projekt nowej ustawy o finansach publicznych nie przewiduje dalszego funkcjonowania gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych. Zadania publiczne realizowane dotychczas przez te jednostki organizacyjne będą mogły być przejęte do realizacji przez jednostki budżetowe. W zaproponowanych rozwiązaniach - mających głównie charakter konsolidujący i porządkujący sektor finansów publicznych m.in. w celu lepszego zarządzania i kontroli wydatków publicznych, wyeliminowania nadużyć i marnotrawstwa nie dostrzegam prób ograniczenia możliwości samorządów w pozyskaniu środków finansowych. Ocena jednostkowych rozwiązań wydaje się niemiarodajna i obarczona ryzykiem wypaczenia ogólnej oceny podjętego wysiłku organizacyjnego znajdującego swoje odzwierciedlenie w całym projekcie ustawy.</p>
        <p xml:id="div-7">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-8">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Adam Pęzioł</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 4 czerwca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>