text_structure.xml
4.13 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Stosownie do pisma Pana Marszałka z dnia 30 kwietnia 2007 roku, sygnatura SPS-024-2601/07, i załączonego zapytania Pana Posła Tadeusza Kopcia w sprawie pobłażliwości wobec ajentów stacji paliw dopuszczających się fałszowania jakości paliwa uprzejmie przedstawiam, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Zagadnienia dotyczące jakości paliw reguluje ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 roku o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z dnia 25 września 2006 r. Nr 169, poz. 1200), która zastąpiła obowiązującą do 31 grudnia 2006 roku ustawę z dnia 23 stycznia 2004 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych (Dz. U. z dnia 4 marca 2004 r. Nr 34, poz. 293).</p>
<p xml:id="div-3">Mocą ww. ustaw stworzony został System Monitorowania i Kontrolowania Jakości Paliw zarządzany przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, realizującego swoje zadania przy pomocy Inspekcji Handlowej.</p>
<p xml:id="div-4">Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie m. in. wprowadzania do obrotu paliwa ciekłego, stosownie do art. 32 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r., Prawo energetyczne (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504), wymaga uzyskania koncesji. Organem udzielającym i cofającym koncesje jest Prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Art. 41 tej ustawy określa przypadki, w których Prezes URE cofa koncesje, natomiast art. 56 określa przypadki nakładania kar pieniężnych za działania niezgodne z koncesją.</p>
<p xml:id="div-5">Z rocznych raportów Głównego Inspektoratu Inspekcji Handlowej wynika, że:</p>
<p xml:id="div-6">- w 2005 r. skontrolowano 2136 stacji paliw i hurtowni, pobierając do analiz laboratoryjnych 3568 próbek paliw, z czego 436, tj. 12,2% nie spełniało wymagań jakościowych;</p>
<p xml:id="div-7">- w 2006 r. skontrolowano 2315 stacji paliw i hurtowni, pobierając do analiz laboratoryjnych 4037 próbek paliw, z czego 196, tj. 4,8% nie spełniało wymagań jakościowych.</p>
<p xml:id="div-8">Przedmiotowa ustawa zawiera przepisy karne za m. in. wprowadzanie do obrotu paliw ciekłych niespełniających wymagań jakościowych. Są to przestępstwa zagrożone karami grzywny lub pozbawienia wolności, zróżnicowanymi według rodzaju zawinienia i wartości paliwa niespełniającego wymagań jakościowych. Od 1 stycznia 2007 r. kara grzywny za tego typu przestępstwo wynosi od 50 000 zł do 500 000 zł, a jeżeli paliwa stanowią mienie znacznej wartości (więcej niż dwustukrotna wysokość najniższego miesięcznego wynagrodzenia) od 100 000 zł do 1 000 000 zł. Poprzednia ustawa określała jedynie maksymalną wysokość grzywny. Jednak prokuratorzy zobligowani byli stosownymi wytycznymi do wnioskowania kar grzywny nie niższych niż 10% górnego zagrożenia oraz składania wniosków o wymierzanie środków karnych w postaci zakazu wykonywania działalności związanej z prowadzeniem stacji paliw.</p>
<p xml:id="div-9">Od początku obowiązywania ustawy, tj. od 19 marca 2004 r., z przepisów karnych, poprzednio i aktualnie obowiązującej ustawy, prawomocnie skazanych zostało 214 przedsiębiorców w 210 postępowaniach, wobec kolejnych 309 - w tyluż sprawach skierowane zostały akty oskarżenia do sądów, natomiast w 174 sprawach prowadzone są postępowania przygotowawcze.</p>
<p xml:id="div-10">Uznając, iż wprowadzane do obrotu paliwa - niespełniające wymagań jakościowych - mogą pochodzić od zorganizowanych grup przestępczych, sprawy te pozostają od początku w zainteresowaniu Biura do Spraw Przestępczości Zorganizowanej Prokuratury Krajowej.</p>
<p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-12">Zastępca prokuratora generalnego</p>
<p xml:id="div-13">Dariusz Barski</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 23 maja 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>