text_structure.xml
4.11 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie pana Janusza Krasonia, posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczące skrócenia czasu wykonywania kar orzekanych w postępowaniu przyspieszonym, przesłane przy piśmie pana Janusza Dobrosza, wicemarszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 kwietnia 2007 r. nr SPS-024-2599/07, uprzejmie przedstawiam odpowiedź na przedłożone zapytanie.</p>
<p xml:id="div-2">Wykonywanie orzeczeń wydanych w postępowaniu karnym, w tym również we wszystkich rodzajach postępowań szczególnych, określonych w dziale X Kodeksu postępowania karnego. odbywa się według przepisów Kodeksu karnego wykonawczego - chyba, że ustawa stanowi inaczej (art. 1 § 1 K.k.w.). Obowiązujące zaś przepisy nie przewidują odrębnego trybu wykonania orzeczeń wydanych w przewidzianym przez Kodeks postępowania karnego - postępowaniu przyspieszonym podobnie jak nie przewidują takiego odrębnego trybu w wypadku orzeczeń wydanych na przykład w postępowaniu uproszczonym, nakazowym, czy zapadłych w wyniku złożenia wniosku o wydanie wyroku skazującego bez przeprowadzenia rozprawy, przewidzianego w art. 335 § 1 K.p.k. Brak takiej odrębności wynika z generalnej zasady postępowania karnego wykonawczego, to jest bezzwłocznego wszczynania postępowania wykonawczego w każdej sprawie, w której orzeczenie stało się wykonalne (art. 9 § 1 K.k.w.).</p>
<p xml:id="div-3">Zasada niezwłocznego wszczynania postępowania wykonawczego doprecyzowana została przez przepis § 357 ust. 1 rozporządzenia ministra sprawiedliwości z dnia 23 lutego 2007 r. Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz.U. Nr 38, poz. 249), który stanowi, iż każde orzeczenie powinno być skierowane do wykonania bezzwłocznie, nie później, niż w ciągu 14 dni od daty jego uprawomocnienia lub od daty zwrotu akt sądowi pierwszej instancji. Nieprawomocne zaś orzeczenia zawierające rozstrzygnięcia o natychmiastowej wykonalności powinny być skierowane do wykonania w dniu ich wydania.</p>
<p xml:id="div-4">Wspomnieć też trzeba, że w pewnych przypadkach, ustawodawca określił termin wykonania kary. Dotyczy to grzywny, która zgodnie z art. 44 § 1 i § 2 K.k.w. może być przez sąd egzekwowana dopiero po bezskutecznym upływie 30-dniowego terminu od wezwania skazanego do jej uiszczenia.</p>
<p xml:id="div-5">Kwestia sprawności i szybkości postępowania wykonawczego jest przedmiotem stałego zainteresowania Ministerstwa Sprawiedliwości. Podejmowane są liczne działania nadzorcze ministerstwa w tym zakresie, przede wszystkim za pośrednictwem prezesów sądów apelacyjnych i okręgowych. W ramach tychże działań przeprowadzane są również przez sędziów oddelegowanych do pracy w Ministerstwie Sprawiedliwości, wizytacje i lustracje wydziałów i sekcji wykonawczych w poszczególnych sądach. Efektem tych działań jest kierowanie do prezesów sądów apelacyjnych pism nadzorczych zawierających konkretne zalecenia zmierzające do poprawy skuteczności wykonywania orzeczeń karnych. Stale monitorowana jest również liczba skazanych na długoletnie kary pozbawienia wolności, a nieosadzonych w zakładach karnych. W tym zakresie prowadzona jest też stała współpraca z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji.</p>
<p xml:id="div-6">Wspomnieć też należy, iż w Ministerstwie Sprawiedliwości przygotowany został projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny wykonawczy oraz o zmianie niektórych innych ustaw, a jednym z celów podjętej inicjatywy legislacyjnej jest zwiększenie skuteczności i efektywności wykonywania orzeczeń karnych.</p>
<p xml:id="div-7">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-8">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-9">Beata Kempa</p>
<p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 5 czerwca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>