text_structure.xml 8.56 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie pana posła Jerzego Zawiszy z dnia 30 kwietnia br. (znak: SPS-024-2596/07) w sprawie planów włączenia Przemysłowego Instytutu Motoryzacji (dalej PIMOT) w struktury Instytutu Paliw i Energii Odnawialnej (dalej IPiEO), uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Pytanie 1: Dlaczego oba ww. instytuty nie mogą nadal funkcjonować jako organizmy niezależne od siebie?</p>
        <p xml:id="div-3">W lipcu 2006 r. podjąłem kierunkową decyzję dotyczącą przekształceń organizacyjnych nadzorowanych jednostek badawczo-rozwojowych (było ich 116).</p>
        <p xml:id="div-4">Głównymi przesłankami zmian są m.in. rozproszenie potencjału badawczego (obecnie w Polsce funkcjonuje ponad 180 jednostek badawczo-rozwojowych nadzorowanych przez różne resorty), niska efektywność funkcjonowania, brak współpracy z gospodarką oraz niedostosowanie oferty badawczej do potrzeb przedsiębiorców.</p>
        <p xml:id="div-5">Podjęte działania były również podyktowane zaleceniami Najwyższej Izby Kontroli, która w wyniku przeprowadzonej w 2005 r. kontroli wybranych jednostek badawczo-rozwojowych zwróciła się do prezesa Rady Ministrów o zobowiązanie ministrów nadzorujących ww. jednostki do podjęcia działań systemowych, polegających na opracowaniu szczegółowych, skonkretyzowanych programów przekształceń strukturalnych i własnościowych jednostek badawczo-rozwojowych w celu przeprowadzenia efektywnej sanacji całego sektora.</p>
        <p xml:id="div-6">NIK negatywnie oceniła funkcjonowanie większości jednostek badawczo-rozwojowych, przede wszystkim z punktu widzenia realizacji zadań ustawowych tych jednostek. Stwierdzono niską efektywność w prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych (B+R), pomimo iż wykonywanie takich prac stanowi główny cel działania.</p>
        <p xml:id="div-7">Założeniem prowadzonych przez resort gospodarki zmian jest dostosowanie form i zasad funkcjonowania jednostek badawczo-rozwojowych do warunków otwartej gospodarki rynkowej oraz reguł obowiązujących w Unii Europejskiej. Działania te mają w rezultacie doprowadzić do koncentracji potencjału naukowo-badawczego, komercjalizacji efektów ich badań, co ma przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności polskiego przemysłu i gospodarki.</p>
        <p xml:id="div-8">Intencją Ministerstwa Gospodarki wobec jednostek badawczo-rozwojowych jest przekształcenie ich w prestiżowe podmioty gospodarcze typu ˝know-how˝, rozwijające i komercjalizujące swoją wiedzę i działania ukierunkowane na kreowanie innowacji w otwartej gospodarce rynkowej.</p>
        <p xml:id="div-9">Informuję, że Ministerstwo Gospodarki objęło procesem konsolidacji 56 jednostek badawczo-rozwojowych w ramach 21 obszarów strategicznych, ważnych z punktu widzenia polskiej gospodarki. Dotychczas zostały zrealizowane 4 projekty konsolidacyjne w ramach 4 obszarów strategicznych (łącznie obejmujące 9 jednostek). Obecnie na ukończeniu jest proces legislacyjny kolejnych 4 konsolidacji, obejmujący 11 jednostek.</p>
        <p xml:id="div-10">Połączenie PIMOT z IPiEO zostało zaplanowane w ramach obszaru strategicznego ˝paliwa i motoryzacja˝. W tym celu w październiku 2006 r. powołałem komisję do spraw oceny łączonych jednostek oraz opracowania warunków, na jakich zostanie dokonane połączenie ww. jednostek badawczo-rozwojowych.</p>
        <p xml:id="div-11">W skład komisji weszli przedstawiciele ministra gospodarki, dyrektorzy, przedstawiciele rad naukowych oraz zakładowych organizacji związkowych jednostek zaplanowanych do połączenia.</p>
        <p xml:id="div-12">Powołana komisja przedłożyła raport, z którego wynika, że konsolidacja przyniesie wymierne korzyści ekonomiczne, w tym wzrost przychodów z działalności badawczo-rozwojowej w wyniku zwiększonych możliwości składanych ofert potencjalnym odbiorcom, racjonalizację poziomu kosztów poprzez ograniczenie kosztów osobowych i kosztów stałych związanych z eksploatacją majątku trwałego (oba instytuty działają na jednym terenie) przy zachowaniu dotychczasowej działalności naukowo-badawczej obu instytutów.</p>
        <p xml:id="div-13">Proces konsolidacji zaopiniowały Rady Naukowe obu jednostek.</p>
        <p xml:id="div-14">Mając na uwadze powyższe wyniki prac komisji, po dodatkowej analizie, podjąłem decyzję o włączeniu PIMOT w struktury IPiEO. Za takim rozwiązaniem przemawia m.in. wzrost znaczenia i zainteresowania tematyką badawczą z dziedziny paliw i energii odnawialnej, przejęcie przez IPiEO zadań Europejskiego Centrum Energii Odnawialnej (EC BREC), wyższa ocena parametryczna i kategoryzacja IPiEO, dokonana przez Komisję Badań na Rzecz Rozwoju Gospodarki Rady Nauki, powołaną przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego.</p>
        <p xml:id="div-15">Ponadto w opracowanej przez komisję ministra gospodarki analizie wpisana jest jednoznaczna deklaracja IPiEO, że w przypadku konsolidacji jednostek nie tylko zostanie utrzymany dotychczasowy zakres działania PIMOT, lecz zostanie on rozszerzony w nowych warunkach organizacyjnych.</p>
        <p xml:id="div-16">Kwestia wydawania świadectw homologacyjnych nie spowoduje konieczności powtarzania procesu uzyskania akredytacji, ponieważ będą zachowane procedury i metodyka badań, a także sposób i miejsce ich wykonywania, które również nie ulegną zmianie.</p>
        <p xml:id="div-17">W piśmie skierowanym do Ministerstwa Gospodarki dyrektor IPiEO złożył deklarację utrzymania dotychczasowej działalności PIMOT, w tym homologacji, oraz szczegółowo określił koncepcję wykorzystania zaplecza badawczego tej jednostki dla realizacji tematyki badania paliw alternatywnych, w tym biopaliw, w środkach transportu. W tym przypadku upoważnienie do homologacji jednostkom dysponującym odpowiednimi laboratoriami i zespołami badawczymi do wydawania wymaganych ocen wydaje minister transportu. W procesie przewidywanego łączenia zostanie zachowana baza laboratoryjna i zespoły naukowo-badawcze łączonych jednostek. W skonsolidowanym instytucie będą one nadal prowadzić swą działalność, tyle że w większej i silniejszej jednostce.</p>
        <p xml:id="div-18">Pytanie 2: Czy nie byłoby uzasadnionym, by to PIMOT wchłonął słabszy podmiot, jakim jest IPiEO?</p>
        <p xml:id="div-19">Informuję, że wprawdzie wynik finansowy PIMOT jest nieco wyższy od wyniku IPiEO, to jednak dużo wyższy potencjał naukowy i możliwości rozwoju na europejskim rynku badań, w mojej opinii, posiada IPiEO.</p>
        <p xml:id="div-20">Wg danych zawartych w sprawozdaniu finansowym PIMOT za 2006 r. (w etatach) na 147 pracowników jest 10,8 pracowników naukowych, nie ma ani jednego pracownika badawczo-technicznego, pozostałą część stanowią pracownicy inżynieryjno-techniczni, administracyjni i obsługa. Dane te najprawdopodobniej zaważyły na niższej ocenie parametrycznej i niższej kategoryzacji PIMOT przez Komisję Badań na Rzecz Rozwoju Gospodarki Rady Nauki, powołaną przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego.</p>
        <p xml:id="div-21">W związku z powyższym, biorąc pod uwagę fakt, że IPiEO jest jednostką o większym potencjale naukowo-badawczym, realizuje tematy obsługujące przyszłościowe sektory gospodarki związane z gospodarowaniem paliwami (łącznie z paliwami alternatywnymi) i odnawialnymi źródłami energii, podjąłem decyzję o włączeniu PIMOT do IPiEO.</p>
        <p xml:id="div-22">Pytanie 3: Dlaczego nigdy nie rozważono zasadności połączenia Przemysłowego Instytutu Motoryzacji z Instytutem Transportu Samochodowego?</p>
        <p xml:id="div-23">Teoretycznie połączenie ww. jednostek jest możliwe, lecz dopiero po zmianie organu sprawującego nadzór nad jedną z jednostek. Nadzór nad instytutami sprawują dwaj różni ministrowie, nad Przemysłowym Instytutem Motoryzacji - minister gospodarki, a nad Instytutem Transportu Samochodowego - minister transportu.</p>
        <p xml:id="div-24">Aktualny stan prawny nie przewiduje możliwości połączenia jednostek nadzorowanych przez różnych ministrów.</p>
        <p xml:id="div-25">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-26">Minister</p>
        <p xml:id="div-27">Piotr Grzegorz Woźniak</p>
        <p xml:id="div-28">Warszawa, dnia 25 maja 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>