text_structure.xml
7.22 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na przekazane przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 25 kwietnia 2007 r. znak: SPS-024-2587/07 zapytanie Pani Poseł Reginy Wasilewskiej - Kity w sprawie środków na utrzymanie powiatowych zespołów do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:</p>
<p xml:id="div-2">Wydatki związane z tworzeniem i działalnością zespołów orzekających o stopniu niepełnosprawności są, zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. nr 123, poz. 776 z późn. zm.), pokrywane z budżetu państwa. Mogą być również pokrywane ze środków jednostek samorządu terytorialnego. Ustawa budżetowa ujmuje te wydatki jako dotacje celowe pozostające w dyspozycji wojewodów z przeznaczeniem na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez powiaty. Zatem tylko wojewoda, jako dysponent wydatków budżetowych dla zespołów orzekających, ma wpływ na wielkość środków dla poszczególnych powiatowych zespołów. Planując wielkość wydatków, wojewoda powinien brać pod uwagę wzrost liczby planowanych w roku budżetowym orzeczeń w stosunku do ich liczby w roku poprzednim, a także przewidzieć taki wzrost środków, który pozwoliłby na stabilną pracę zespołów.</p>
<p xml:id="div-3">Dokonałam wnikliwej analizy wydatków w dziale 853 ˝Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej˝, w rozdziale 85321 ˝Zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności˝ na przestrzeni minionych 7 lat, z której wynika, iż na działalność tych zespołów przeznaczono:</p>
<p xml:id="div-4">w 2002 r. 27.802 tys. zł, tj. o 48% więcej niż w 2001 r.; wzrost wydatków wynikał z nałożenia na zespoły orzekające nowych zadań, związanych z orzekaniem osób poniżej 16 roku życia;</p>
<p xml:id="div-5">w 2003 r. 31.394 tys. zł, tj. o 12,9% więcej niż w 2002 r. Ponadto w 2003 r. została uruchomiona rezerwa celowa na dotacje dla powiatowych zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności w wysokości 7.300 tys. zł, w związku z koniecznością pokrycia zaległych zobowiązań powiatowych zespołów, wynikających z nierozpatrzenia wniosków z roku poprzedniego oraz nałożeniem na zespoły orzekające - ustawą z dnia 20 grudnia 2002 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 7, poz. 79 z późn. zm.) - nowych zadań, tj. ustalania wskazań do korzystania z przysługujących ulg i uprawnień dla osób, które posiadają ważne orzeczenia innych organów orzeczniczych (np. ZUS, KRUS), a także zapewnienia odpowiednich warunków organizacyjnych i technicznych w zespołach orzekających w celu zagwarantowania dostępności osobom niepełnosprawnym. Uwzględniając wielkość rezerwy celowej dotacja dla powiatowych zespołów wzrosła w stosunku do wielkości określonej w ustawie budżetowej na 2002 r. o 39,1%, tj. o 10.892 tys. zł;</p>
<p xml:id="div-6">w 2004 r. 40.736 tys. zł, tj. o 5,2% więcej niż w 2003 r.;</p>
<p xml:id="div-7">w 2005 r. 40.187 tys. zł (nie nastąpił wzrost wydatków na dotację celową);</p>
<p xml:id="div-8">w 2006 r. 43.600 tys. zł, tj. o 8,4% więcej niż w 2005 r.</p>
<p xml:id="div-9">W ustawie budżetowej na 2007 r. na dotację celową na działalność powiatowych zespołów przeznaczono 46.625 tys. zł, tj. o 6,9% więcej niż w roku poprzednim. Natomiast nie została utworzona rezerwa celowa na uzupełnienie dotacji celowych zaplanowanych w budżetach wojewodów na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez powiaty z przeznaczeniem na działalność powiatowych zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności. Dlatego trudno jest mówić o możliwości zwiększenia w 2007 r. wydatków w budżetach wojewodów z przeznaczeniem na finansowanie działalności tych zespołów. Zwiększenie wydatków budżetowych na zespoły powiatowe może nastąpić na podstawie art. 148 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r., nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) zgodnie z którym dysponenci części budżetowych mogą dokonywać przeniesień wydatków między rozdziałami i paragrafami klasyfikacji wydatków w ramach danej części i działu budżetu państwa, bądź też poprzez pokrycie niedoborów wydatków z budżetów samorządów powiatowych. Należy przy tym nadmienić, że od 2003 r. następuje wzrost pokrywania wydatków na działalność powiatowych zespołów z budżetów samorządów powiatowych (w 2006 r. samorządy powiatowe przeznaczyły na ten cel 8.455 tys. zł, tj. o 23,9% więcej niż w 2005 r.)</p>
<p xml:id="div-10">Pod koniec 2006 r. została przygotowana zmiana do ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Autopoprawka) dająca podstawę - zgodnie z działaniami zrealizowanymi w ramach projektu Phare PL2003/004-379.01.06 ˝Społeczno-zawodowa aktywizacja osób niepełnosprawnych˝ - do funkcjonowania:</p>
<p xml:id="div-11">diagnostyki orzeczniczej (specjalistyczne badania) prowadzonej przez wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności (został zakupiony sprzęt medyczny), w przypadku rozpatrywania odwołań od orzeczeń o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności wydanych przez organ I instancji (powiatowy zespół),</p>
<p xml:id="div-12">Elektronicznego Krajowego Systemu Monitoringu Orzekania o Niepełnosprawności (EKSMOON) zawierającego bazę danych o strukturze i zakresie niepełnosprawności osób orzekanych.</p>
<p xml:id="div-13">Konieczność utrzymania tzw. ˝kotwicy budżetowej˝ nie pozwoliła zaplanować w ustawie budżetowej na 2007 r. rezerwy celowej na uzupełnienie dotacji dla zespołów orzekających w związku z nowymi zadaniami wynikającymi z projektowanych zmian do ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.</p>
<p xml:id="div-14">W związku z powyższym, po uchwaleniu przez Sejm RP nowelizacji w/w ustawy, zamierzam podjąć działania w sprawie ewentualnego zwiększenia środków na działalność zespołów orzekających w 2007 r.</p>
<p xml:id="div-15">Odnosząc się do kwestii zwiększenia środków finansowych dla powiatowych zespołów orzekających w założeniach na 2008 r. - należy nadmienić, że przy kalkulowaniu na dany rok dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego (w tym dla powiatowych zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności) stosowane są zasady kalkulacji określone dla jednostek państwowej sfery budżetowej, a także uwzględniane są nowe zadania przewidziane do realizacji w danym roku.</p>
<p xml:id="div-16">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-17">Minister</p>
<p xml:id="div-18">Anna Kalata</p>
<p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 22 maja 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>